Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Mikä akku?

Aloittaja Alppuu, elokuu 23, 2018, 21:54:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppuu

Vanha Boschin S3 56Ah 480A alkoi väsymään ja ostin Motonetistä uuden Sznajder Silver Premium 65Ah/620A akun.

Yleismittarilla mittasin jännitteeksi 12,45V joten pitänee latailla täyteen ennen paikalleen laittoa.

Googletin ja kovasti on kirjavaa mielipidettä Sznajder akuista, aika paljon negatiivistä.

Mutta kommentoijat eivät useinmiten ole kertoneet, millaisesta Sznajderista on ollut kyse.

Vanhan akun iästä ei ole tietoa, jos sitä ei pysty akun päältä lukemaan (täytyy katsoa), mutta on se ainakin 5 vuotta ollut käytössä.

Tänne voisi kerätä kokemuksia akuista.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

140ypower

Mulla on kesä autossa ollut Motonetin halvimmasta päästä ollut sznajder, pelannut nyt 7 vuotta. Aina ollut virtaa ja talvetkin ulkolämpötiloissa, säännöllisesti olen kyllä talvella lataillut. Keväällä oli voltit laskenut nollaan yhtäkkiä mutta alkoi pelata kun lisäsin akkuhappoa.
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

CherryN12

#2
Meillä melkeimpä poikkeuksetta kulkineissa olluna Bilteman akut, tyytyväinen ollut. Perusvarmoja ja saanut elvytettyäkin hyvin tarpeen vaatiessa. Välissä pyörähtänyt myös Exide ja ei pahaa sanottavaa. Käyttikseen vaihtumassa todennäköisesti Optiman akku (YellowTop), kovasti kehuttuja.
Datsun 200L Laurel SGL C130 -76
Subaru Legacy GT Spec-B JDM -07

Datsun 200L Sedan - The motorcar you´ll spend more time with
A classic car is like a pet - one day its going to die - Jeremy Clarkson

Shamsa

Nissaneissa ollut snajderit, ihan ok toiminut.
Saksalaisessa on 5-7v vanha vartan 90Ah akku, ei pahaa sanottavaa. Jaksoi vielä pyörittää sähköjärjestelmiä yllättävän pitkään kun laturi meni alkukuusta.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

No akun(kin) kestoikään vaikuttaa kaikkein eniten se henkilö siinä ratin takana.

Eli ikää lyhentää:
-Lyhyt pätkäajo, ja etenkin yhdistettynä runsaaseen sähkön kulutukseen (käynnistysakun syklinen kesto ei ole hyvä, paitsi Stop/Start-autojen erikoisakut)
-Huonot liitokset akku/laturi/kori
-Laturi, joka ei enää lataa täydellä teholla (voi ilmetä isoksi viaksi vasta vuosien päästä)
-Luistava hihna
-Akun hoitamattomuus säännöllisellä lataamisella säilytyksen aikana, lieväkin syväpurkautuminen lyhentää ikää

Kun kaikki menee oikein, kestää akku kuin akku.
Toisaalta on ollut mielenkiintoista havaita, kuinka akku on usein se sähkövikojen ensioire. Jolloin syyttää akkua, kun se varsinainen vika onkin muualla, ja ilmenee vasta myöhemmin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 24, 2018, 09:32:47
No akun(kin) kestoikään vaikuttaa kaikkein eniten se henkilö siinä ratin takana.

Eli ikää lyhentää:
-Lyhyt pätkäajo, ja etenkin yhdistettynä runsaaseen sähkön kulutukseen (käynnistysakun syklinen kesto ei ole hyvä, paitsi Stop/Start-autojen erikoisakut)
-Huonot liitokset akku/laturi/kori
-Laturi, joka ei enää lataa täydellä teholla (voi ilmetä isoksi viaksi vasta vuosien päästä)
-Luistava hihna
-Akun hoitamattomuus säännöllisellä lataamisella säilytyksen aikana, lieväkin syväpurkautuminen lyhentää ikää

Kun kaikki menee oikein, kestää akku kuin akku.
Toisaalta on ollut mielenkiintoista havaita, kuinka akku on usein se sähkövikojen ensioire. Jolloin syyttää akkua, kun se varsinainen vika onkin muualla, ja ilmenee vasta myöhemmin.

Mainituista syistä tuleekin lyhyen kauppareissun jälkeen ajettua pidemmän kautta kotiin, vaikkakin ehtii työmatkojen aikana täyteen ladata.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Whee

#6
-

mikan

Exiden paremmista akuista on mulla hyviä kokemuksia. Viimeksi taisin tosin ostaa Boschin AGM-akun 3 vuotta sitten. Bemarissa on alkuperäinen 10 vuotta vanha akku, mutta sen valmistajaa en tiedä.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

shamrock

Kaks kokemusta lähipiiristä on noista Sznajdereista, kumpikaan ei kovin positiivisia. Molemmat kuoli noin 3 vuoden iässä täysin varoittamatta, ilmeisesti 1 kenno oikosulussa.

Isäukko oli vaunun kanssa liikenteessä, pitkää siivua oli ajettu niinkuin tuolla autolla aina. Pysähtyi tankkaamaan, mittarilta Volvo ei inahtanutkaan. Akussa noin 9V. Vaunun akulla käyntiin ja akkukaupoille.

Kaverilla tasan sama tilanne, tosin lyhyemmällä reissulla, mutta kotoa lähtenyt kauppareissulle ilman mitään ongelmia. Kaupan pihasta ei enää käyntiin, samaiset 9V löytyi akusta.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Whee - elokuu 24, 2018, 10:42:58
Oliko siinä mitään perää, että kun myynnissä on ulkomitoiltaan samankokoisia akkuja, mutta eri Ah kapasiteetilla, niin mitä enemmän akussa on Ah kapasiteettia niin sen vikaherkempi? Perustuen tiheämpiin kennoihin ja oikosulku mahdollisuuteen.

Ei.
Ei se ole pelkkä kennojen määrä, jolla se parempi kapasitetti ja starttivirta tehdään. Katalysaattoreina hopeaa tai kalsiumia. Erilainen levyn rakenne, ja jopa kolmiulotteisuus. Jne.
Itse asiassa EFB-akulla on parempi syklinen kesto kuin vanhemman rakenteen akuilla, sekä paremmat A- ja Ah-arvot.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Terhi75

Kymenlaaksossa keräseltä saa parhaat akut neuvot ja varmasti sopivan.takuu 2v. :-*
gt primera 5kpl.gti almera 5KPL.SR ALMERA MUUTAMIA.tenavamersu vm92.camaro vm89.suzuki jimny vm08.suzuki sj410 3kpl.honda crv vm01.museoauto taunus vm75.plus monta peltodatsunia.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 24, 2018, 10:03:55
Mainituista syistä tuleekin lyhyen kauppareissun jälkeen ajettua pidemmän kautta kotiin, vaikkakin ehtii työmatkojen aikana täyteen ladata.

Mulla on ollut periaate kun laitan auton käyntiin, sammutan vasta kun lämpömittari on puolessa välissä.


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - elokuu 25, 2018, 00:38:21
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 24, 2018, 10:03:55
Mainituista syistä tuleekin lyhyen kauppareissun jälkeen ajettua pidemmän kautta kotiin, vaikkakin ehtii työmatkojen aikana täyteen ladata.

Mulla on ollut periaate kun laitan auton käyntiin, sammutan vasta kun lämpömittari on puolessa välissä.

No, en tiedä on tuo kovin hyvä mittapuu. Mulla ainakin lämmöt on 3km ajon jälkeen 88c, eikä se akku siinä ajassa tosiaankaan ehdi latautua pätkääkään.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

#13
No joo, mutta on se kokonaisuudessaan parempi kuitenkin kun siirtää autoa muutama metri kerrallaan ja sammuttaa. Ei ole ollut karstaa, liimaventtiilejä, "öljyn" lisääntymistä tms. :)

Tosiaan, mulla menee kovilla pakkasilla ilman esilämmitystä rauhallisella ajolla 5-6km, ennen kuin lämpömittari on puolessa välissä, ainakin RE85:llä, jos sillä merkitystä.

Mulla ei akku kuole muutenkaan lyhyisiin siirtymiin ja viime talvina on tullut kietaistua "huivi" akun ympäri, ettei tule poloisella niin kylmä kun on suojaamaton.  :D

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Tumes

55ah yellowtop pellin alla käyttiksessä ja levot yleensä ennen ajoonlähtöö 12.9 laturi lataa käynistyksen jälkee reipasta 14 ja laskee johonki 13.5 pintaan ku ajanu tarpeeks. Kyllä pyörähti talvella aina ilosesti käyntii. Vaikke lohko ollu seinässä jokalähdöllä talven aikana niin ei juurikaan eroa ollu kesään ku startilla täräytti tulille.
Nissan Silvia S15
Nissan Cedric Y30 2.8D SGL
Nissan Cherry N12 1.5 GL vm.86 (ex)
2 x Nissan Primera P11 SE vm.97 (toinen osina)
Nissan Primera 2.0 SLX (ehkä rata-aihio)
Nissan Primera 1.6 SI Varaosin

hartsa72

Tuntu tuo vanha Vartakin käynnistävän ihan nätisti primeraa käyntiin (iästä ei tietoa). Kovilla pakkasilla oli hiukan tahmea ja meillä lämmitellään autoa huolella. Mutta omastani vaihdoin 2v vanhan Tranen tilalle niin startin alku on räjähtävämpi.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: hartsa72 - elokuu 26, 2018, 08:50:25
Tuntu tuo vanha Vartakin käynnistävän ihan nätisti primeraa käyntiin (iästä ei tietoa). Kovilla pakkasilla oli hiukan tahmea ja meillä lämmitellään autoa huolella. Mutta omastani vaihdoin 2v vanhan Tranen tilalle niin startin alku on räjähtävämpi.
Ja CCA-arvot oli mitkä?
Eli sehän kuvaa juuri tuota "starttipotkua".
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

hartsa72

En 740 din 400 ja ah80