Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Primera moottorin tukikumet

Aloittaja kurttu, elokuu 21, 2018, 11:27:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kurttu

Onoko kukaan vaihtanut kulkineeseensa moottorin tukikumeja?
Vm. 2000 Primera P11-144 on ollut viimeiset n. 200 vuotta hiukkasen ärsyttävä ajella kaupunkinopeuksissa, koska pienillä vaihteilla meno on pompottavaa. Pintakaasulla ja moottorijarutuksessa tuntee, kuinka moottori pompottaa tukikumien varassa aiheuttaen nytkyttävän fiiliksen etenemiseen.
Kysyn siksi, että näitä tukikumeja alkaa viimein saamaan tarvikkeena järkevään hintaan. Lähinnä kyseeseen tulee moottorin edessä ja vaihteiston alla takana sijaitsevat kumit, jotka ottavat vastaan voimansiirron vääntömomentin.
Jos homma tosiaan aiuttaisi tuohon nytkytykseen, sen teettämistä voisin harkita. Muuten helppo homma, mutta tarvitsee nosturin ja pulttipyssyn ja jotain millä tukea moottoria pitkittäisalapalkin poistamisen ajaksi.

mies51

Almera N16 kytkimen vaihdon yhteydessä tein seuraavasti:
- Moottoripaketin kannatus; konepeltiaukon sivuille noin metrin kakkosneloset pitkittäin ja näiden päälle yksi teräs-Upalkki, köysi Upalkin ja moottorin välille pari lenkkiä, köysi Upalkin ja vaihteiston välille, puukapulalla kiertäen tästä välistä sain ne kannattumaan Upalkin varaan.
- Auto autonosturilla ylös, että pääsee alle.

Kannatinkumien pulttien irroitus/kiinnitys oli muuten helppoa, mutta oli yksi omituinen pultti, jonka kanta oli siellä taaemman kumin sisällä.

Sen pitkittäisen alapalkin irroitus oli helppoa, etupään kahta pulttia löysäsin ja takapään irroitin kokonaan.

Kiinnitysvaiheessa taas panin lähes kaksimetrisen kakkosnelosen pystyyn lattian ja alapalkin väliin. Sitten laskin nosturilla autoa kunnes pystykakkosnelonen painoi alapalkin ylös, että sain takapään pultit kierteille. Palkin ollessa vähän löysällä on ehkä helpompi saada uusien tukikumien kiinnityspultit kierteille alkuun.

Sitten vain kaikki pultit kiristetään aputuet pois.

Tukikumivaihto helpompi kuin kytkimen vaihto. Vaihteiston nosto ja liikutus täysin vaakasuunnassa (vaikka oli nuo köydet) vaati riskin apumiehen, vanhalta mieheltä ei onnistu yksin.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 21, 2018, 23:19:40
Almera N16 kytkimen vaihdon yhteydessä tein seuraavasti:
- Moottoripaketin kannatus; konepeltiaukon sivuille noin metrin kakkosneloset pitkittäin ja näiden päälle yksi teräs-Upalkki, köysi Upalkin ja moottorin välille pari lenkkiä, köysi Upalkin ja vaihteiston välille, puukapulalla kiertäen tästä välistä sain ne kannattumaan Upalkin varaan.
- Auto autonosturilla ylös, että pääsee alle.

Kannatinkumien pulttien irroitus/kiinnitys oli muuten helppoa, mutta oli yksi omituinen pultti, jonka kanta oli siellä taaemman kumin sisällä.

Sen pitkittäisen alapalkin irroitus oli helppoa, etupään kahta pulttia löysäsin ja takapään irroitin kokonaan.

Kiinnitysvaiheessa taas panin lähes kaksimetrisen kakkosnelosen pystyyn lattian ja alapalkin väliin. Sitten laskin nosturilla autoa kunnes pystykakkosnelonen painoi alapalkin ylös, että sain takapään pultit kierteille. Palkin ollessa vähän löysällä on ehkä helpompi saada uusien tukikumien kiinnityspultit kierteille alkuun.

Sitten vain kaikki pultit kiristetään aputuet pois.

Tukikumivaihto helpompi kuin kytkimen vaihto. Vaihteiston nosto ja liikutus täysin vaakasuunnassa (vaikka oli nuo köydet) vaati riskin apumiehen, vanhalta mieheltä ei onnistu yksin.

Vaihteistoa helppo nostaa tunkin, köyden ja parin kakkosnelosen kanssa. Lankku konetilaan iskaritolppien väliin ja toinen pitkittäissuunnassa nojaamaan konetilan etupalkkiin, tunkki siihen päälle sopivalla kohtaa ja köysi kiinni tunkkiin ja köyden toinen pää vaihdelaatikon alta. Sitten tunkilla vain nostelee menemään ja kädellä työntää paikalleen.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08