Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

100A takatukivarret

Aloittaja Olvikolvi, elokuu 20, 2018, 20:20:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Olvikolvi

Tuli hankittua 100A. Pienen laitoin jälkeen katsastamaan ja muuten kaikki ok, paitsi takapään tukivarret pitäisi kuulemma vaihtaa.

Oikealla puolella sellainen laatikkomainen itsetehdyn näköinen. Kuulemma ei kelpaa, vaikka se siellä varmaan ollut jo pitkään. Onkohan ihan luvallinen? Onko tullut muilla vastaan?

Vasen oli hieman pehmeä joistain kohtaa. Löytyykö jostain vielä varaosana tai löytyykö valmistusohjetta? Saako vanhaa hitsata kuntoon?



Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Olvikolvi - elokuu 20, 2018, 20:20:53
Oikealla puolella sellainen laatikkomainen itsetehdyn näköinen. Kuulemma ei kelpaa, vaikka se siellä varmaan ollut jo pitkään. Onkohan ihan luvallinen? Onko tullut muilla vastaan?

Laitappa kuvaa. Jos tukivarsi on sama, mitä jonkun suomalaisen firman toimesta tehtiin aikanaan korvaamaan alkuperäinen, niin pitää kyllä kelvata tieliikenteeseen edelleen, jos vaan on muuten kunnossa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

C 110 ratsuni

Ja joita oli vielä kolmisenvuotta taa päin Oulu Tarviketorilla myytävänä,saattaa olla vieläkin,ja ovat laillisia.
primera 2,0 sport -00

AnttiA

Parkanossa tehdyt takatukivarret ovat 100A:han hyväksyttyjä, niissä on VTT:n hyväksymiskilpikin numeroineen. Sitä ei nuoremmat katsastaja välttämättä tiedä.

Tietysti pitää olla ehjät puslatkin.
Se kilpi on parilla popniitillä kiinni siellä puslien puoleisessa päässä olikohan pitkittäispalkkien sisäsivulla.
Jos on pudonnut, niin reijät pitäisi löytyä.
Jos tarvit, niin voisin ottaa kuvan uudesta kilvestä ja lähettää sulle.

Olvikolvi

Katson huomenna jos kilpi löytyy. Mut mites toi alkuperäinen? Saako korjata? Tai vieläkö joku noita valmistaa tai myy?

chery

Asiallisesti kun on hitsattu niin pitäisi kyllä kelvata. Itsekkin hitsautin muutama vuosi sitten C32 bensa laurin tukivarret ja kelpasi kyllä katsurille. Uusia kun ei saanut rahallakaan.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

mies51

Saako hitsata riippuu katsastusmiehen v-mäisyydestä ja onko saanut sinä päivänä hylättyä riittävästi. Aikanaan Sunnyn rungossa oli siinä poikkipalkissa pieni reikä, johon poikittaistukivarsi kiinnittyy. Kirjoitti käsin paperiin, ettei saa korjata hitsaamalla. Höh, milläs sen sitten saa korjata - popniiteilläkö? Käyttämäni autokorjaamon erittäin hyvä hitsari  hitsasi isolta alueelta varmistukseksi. Ei päästänyt vieläkään läpi, mutta poisti ajokiellon nipinnapin. Menin toiseen katsastuspaikkaan ja ei ongelmia eikä jatkossakaan viiteen vuoteen.
Katsastusmiehen pitäisi määrittä, kuinka isolta alueelta pitää hitsata uutta ja kuinka paksua rautaa eikä esittää noin epämääräisiä tekstejä.

Kuitenkin suosittelen ostamaan uuden tukivarren, jos kohtuuhintaan saat joko noita edellisten ehdottamia tai netistä maailmalta. Itse ostin kaikki tukivarret uudet, kun yksi määrättiin uusittavaksi. Sunnyyn ne oli halpoja ja silloin hiljeni takapää, kun tukivarsien kumitkin tuli uudet joustavat.

Shamsa

Nykyaikaisissa autoissa noiden palkkien hitsailu on vähän kyseenalaista kun ei joka sepällä ole työkaluja/tiloja/taitoja hitsailla samanlaista useakerroksista HSS terästä tilalle..
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mikan

100A ei onneksi ole nykyauto.  ;)

Jos ei isosta reiästä ole kyse, niin sen korjaa hyvin hitsaamalla niin, ettei sitä edes huomaa hitsatuksi. Kun otat tukivarren pois ja putsaat sen hyvin, niin ruostetta voi paljastua niin paljon lisää ettei korjaaminen enää ole järkevää. Uusia tukivarsia ei todennäköisesti saa kuin ebaysta hyvällä säkällä.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Datsuuna

Lainaus käyttäjältä: mikan - elokuu 22, 2018, 13:16:47
100A ei onneksi ole nykyauto.  ;)

Jos ei isosta reiästä ole kyse, niin sen korjaa hyvin hitsaamalla niin, ettei sitä edes huomaa hitsatuksi. Kun otat tukivarren pois ja putsaat sen hyvin, niin ruostetta voi paljastua niin paljon lisää ettei korjaaminen enää ole järkevää. Uusia tukivarsia ei todennäköisesti saa kuin ebaysta hyvällä säkällä.

t. Mika

Niin sinullahan niitä olisi ainakin 10 kpl kuten hyväkuntoisia takapuskureita mutta et myy  ;D ;D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

mikan

Eipäs olekaan enää, kun ehjät tukivarret on jo myyty. Viimeisimpään projektiin jouduin nimittäin hitsaamaan takatukivarteen pienen paikan jousikuppiin.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

mikan

Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

cedricfan

Jos uutta tukivartta ei ole enää saatavana, saa vanhan korjata hitsaamalla. Mutta toimenpiteestä on sovittava katsurin kanssa, jotta katsuri pystyy toteamaan vaurion sekä työn riittävän hyvin tehdyksi. Eli ei massaa jne ennen kuin katsuri on paikkauksen kelpuuttanut. Ja yleensä sama katsuri myös jälktarkastaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Olvikolvi

Vanha korjattu ja taas on vuosi leimaa. Kiitos vastauksista!

valpas

#14
Kannattaako mennä  ruostuneen tukivarren kanssa katsastukseen?
Hitsaamalla se tukivarsi on alun perinkin koottu koteloks.
Hitsit pitäis olla siellä, missä alkuperäisetkin.
Alkuperäisessä olevaan hitsaamattomaan kohtaan ei saisi hitsata. Pelti pitäisi muokata muulla  tavalla. Onhan se vähän haastavaa, mutta muutaman sadan tonnin puristin takee ihmeitä. Pitäs vaan muotit tehdä.
Se, että kannattaako, niin se on jo toinen kysymys.
Hitsin kohta ei ole niin väsymiskestävä, kuin hitsaamaton kohta. Siittähän siinä on kyse, miksi ei sais hitsata.
Kaikki katsastusmiehet ei ota riskiä toisten hitsauksista.
Katsureilla ei ole välineitä, eikä yleensä tietämystäkään siitä, onko hitsi hyvä,vai huono. Vaatisi syvällisempiä tutkimuksia. Silmällä sitä ei pysty todentamaan.

mikan

Valpas, sitä vois tietty kysyä kannattaako mennä katsastukseen autolla, joka ei mene läpi?  :)

No mutta kaikki autoilijat eivät käy autoaan perinpohjaisesti läpi ennen katsastusta, vaan korjaavat sitten sen mitä katsastusmies löytää.
Itse olen hitsaamalla korjannut monenmoista osaa ja kun hyvin tekee, niin kestää auton iän. Toki olen silloin 18v myös tehnyt ratsupaikkoja
ruosteiseen peltiin ja massaa päälle. Ne korjaukset ei kyllä kestä päivän valoa, mutta eipä ole ne autotkaan enää liikenteessä.

Olvikolvi, hienoa, että autossasi on taas "leima" ja se on liikenteessä!

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

cedricfan

Ja paaliinko auto sitten pitäisi laittaa jos tukivarressa on reikä?
Mielestäni hienoa, että nykyisin saa korjata.
Ja hyvin tehty korjaus autossa, jossa muukin rakenne on jo iän takia heikentynyt, ei ole katastrofi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

valpas

Jotkut on tehny noita sääntöjä, ja niiden mukaan pitää elää. Jos ei pysty, niin muutetaan sääntöjä, ja eletään niiden muuttuneiden mukaan. Näinhän se oikeesti pitäis mennä. Odotelkaas, miten suurlujuusautojen ruostevikoja korjaillaan, kun ei oikeen kolarikorjauksiakaan voi aina tehdä.
Pitäisi semmonen sääntö tehdä, että museoajoneuvojen sellasia osia saa hitsailla, joissa on alun perinkin hitsejä. Niillä ajetaan niin vähän, että väsyminen ei tule kyseeseen enää. Staattinen lujuus voi läpi hitsatussa kohdassa olla suurempikin, kuin alkuperäisessä hitsaamattomassa.

sata_aa

#18
oma 100a pomppas kanssa tukivarressa olevista pienistä rei´istä. inssi sanoi että ei sais oikeestaan hitsata mutta tällä kertaa saa. hitsattiin siististi ja maalattiin, jälkitarkastuksessa kysyi että mistä löysitte uuden osan ;D suomi-mallit paksusta raudasta on paras kynkkä ei ruostu ikinä ja kestää hiekkapuhaltaakin. niissä ei vaan jousi istu ihan niin hyvin ja rusahtelee heitteissä toisinaan.
niin ja olishan mulla alkuperäiset uudet/käyttämättömät kynkät kaapissa oottamassa auton perusteellista entisöintiä, mutta siihen asti hitsataan :)

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: valpas - elokuu 25, 2018, 07:48:41
Jotkut on tehny noita sääntöjä, ja niiden mukaan pitää elää. Jos ei pysty, niin muutetaan sääntöjä, ja eletään niiden muuttuneiden mukaan. Näinhän se oikeesti pitäis mennä.
Odotelkaas, miten suurlujuusautojen ruostevikoja korjaillaan, kun ei oikeen kolarikorjauksiakaan voi aina tehdä.

Mistä erottaa suurlujuusautot?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Tero-75

100A:han sopii taakse myös N10 tukivarret pienellä muokkauksella, niitä hieman helpommin saatavilla, ja varsinkin N10 jarruosien saatavuus on parempi.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

AnttiA

Laitan tähän vielä, jos joku tarvii sen Parkanossa tehtyjen ja sallittujen takatukivarsien kilpitiedot

PAV Oy, Finland
Malli:Datsun 100A
NO:VTT MET 381048
VAR NO: 100 A-50

Sama numero näytti olevan E10 ja N10 mallin tukivarsissa.

Led Otsavalo

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 23, 2018, 09:14:10
Jos uutta tukivartta ei ole enää saatavana, saa vanhan korjata hitsaamalla. Mutta toimenpiteestä on sovittava katsurin kanssa, jotta katsuri pystyy toteamaan vaurion sekä työn riittävän hyvin tehdyksi. Eli ei massaa jne ennen kuin katsuri on paikkauksen kelpuuttanut. Ja yleensä sama katsuri myös jälktarkastaa.
Ei pidä paikkaansa. Viime syksynä piti uusia katsastukseen tukivarsi, vanhaa ei saa hitsata, säädös v.2017 keväältä. Toisella puolella hyväkuntoinen Suomi-mallinen tukivarsi, josta ei koskaan mitään huomautusta Porin Karhu-katsastuksessa. Käytetty tukivarsi, oikeastaan molemmat, löytyi Huuto-netistä, 30€+posti.

JaKrPa

#23
Lainaa
Ei pidä paikkaansa. Viime syksynä piti uusia katsastukseen tukivarsi, vanhaa ei saa hitsata, säädös v.2017 keväältä. Toisella puolella hyväkuntoinen Suomi-mallinen tukivarsi, josta ei koskaan mitään huomautusta Porin Karhu-katsastuksessa. Käytetty tukivarsi, oikeastaan molemmat, löytyi Huuto-netistä, 30€+posti.

"Tukivarsien hitsaus museoajoneuvoon voidaan sallia, jos osaa ei ajoneuvo tai varaosavalmistajanselvityksen mukaan ole enää saatavissa. "

Lähde: https://www.trafi.fi/filebank/a/1483450909/e38d8d172d95d98be8b524c6ac63175b/23593-Ruostevaurioiden_tarkastaminen.pdf

Mutta kyllä se on katsurista kiinni hyväksyykö vai eikö hyväksy.



mikan

#24
Tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja ei korjata esim. hitsaamalla, vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään, ellei ajoneuvon valmistaja anna korjausohjeita.

Mitä akselipalkit tarkoittaa teidän mielestä 100a:ssa? Se poikittaispalkki missä on takatukivarsien kiinnikkeet? Aika monessa olen nähnyt niihin hitsatun paikat.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Led Otsavalo

Lainaus käyttäjältä: mikan - elokuu 28, 2018, 18:49:58
Tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja ei korjata esim. hitsaamalla, vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään, ellei ajoneuvon valmistaja anna korjausohjeita.

Mitä akselipalkit tarkoittaa teidän mielestä 100a:ssa? Se poikittaispalkki missä on takatukivarsien kiinnikkeet? Aika monessa olen nähnyt niihin hitsatun paikat.

t. Mika
Poikittaispalkkia hitsasin viimeksi tänä kesänä ja ajattelin samaa. Yrititin "häivyttää" hitsauksia ja hioin palkin tasalle. Tosin vanhoja hitsauksia on näkyvillä...

StanLaurel

SataAan pohjassa oleva palkki johon tukivarret on kiinnitetty on korin osa, ei akseliston osa joten sitä saa hitsata.
Akselipalkilla tarkoitetaan esim. takavetoisen etupalkkia jossa on mm. tukivarret, moottori ym kiinni, sitä ei saa hitsailla.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

mikan

#27
Tuolla tulkinnalla siis 100a:n apurunko / etukelkka. Joskus suunnittelin siihen parempia tukivarren kiinnikkeitä, mutta ne olis siis olleet laittomat.  :-[

Vääräleukana olisi tietysti voinut todeta, että kyseessä ei ollut korjaaminen, eikä vaurioitunut osa.  ;D  Tiedän myös etutukivarsiin hitsatun alapintaan lisävahvikkeet, joten vääräleuan tulkinnalla se on sallittua?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita