Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

nissan p11 käsijarru

Aloittaja eek44, elokuu 10, 2018, 14:41:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eek44

Käsijarru pomppasi katsastuksessa kokonaisjarruvoima oli2,2KN olisi pitänyt olla 2,7KN
vasenpuoli 0,8Kn oikea 1,4KN tästä tulee kokonaisjarruvoima, muuten ero on 43%
saa olla 70% viimevuoden katsastuksessa meni läpi. Onko tullut kokonaisjarruvoima
uutena asiana katsastukseen.
Vaihdoin jarrusatulan sille vasemmalle puolelle ja tein ilmauksen, josko tuo sillä asettuisi.
Hyviä neuvoja, jos ei tämä vielä riitä tasaamaan jarruvoimia.
Kyseessä on primera 1.6 vm.2001

cedricfan

Sääditkö männän, etkä vaijeria?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

eek44

säädin männän niin, että se ottaa jarrrupalassa olevaan koloon.
sen jälkeen tein jarrujen ilmauksen sille puolelle mihin vaihdoin
jarrusatulan. jarruletkun irroitettaessa vanhasta satulasta
laitoin letkuun puristimen, siksi aikaa kun siirsin sen uuteen
satulaan, jonka jälkeen ilmasin. Ennen työn aloittamista
löysäsin käsijarrun, että se oli tosi löysällä. Mitäs, sitten
tehdään, jos vieläkään ei pidä vasen puoli riittävästi.

cedricfan

Mäntä ruuvataan SISÄLLE SAAKKA, ja tietty niin että ottaa koloon.
Ilmauksen jälkeen nyitään kässäriä ja poljetaan jarrua ja ajellaan.
Sitten säädetään vaijereiden välys niin että vaijerin pään ja satulan linkun välissä on pieni tyhjä.
Lopuksi ateistikin panee kädet ristiin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

jussi.t


eek44

Se varmaankin on vaijerin vaihto seuraavaksi.
meneeköhän vaijeri ihan ilman vetoapua,vai
olisiko hyvä laittaa entisen perään kiinni.

eek44

Sitten kun vaijerin vaihto ei auta
varmaan pitää laittaa kädet ristiin.

datsunpower

#7
Vaijeri vaihtuu kuorineen kaikkineen ihan ilman vetoapuja.




Jarrut ilmataan/pumpataan poljinta ja vasta sitten kun on ilmat poissa ja "normaali"  jarrut toimii niin sitten vasta saa koskea siihen käsijarru kahvaan. Muutoin saa aikaiseksi vain pieleen kehityn käsijarrun jonka sivutuotteena jarrut todennäköisesti laahaavat voimakkaasti.


Kädet ristissä en ole yksiäkään jarruja saanu kuntoon, mutta "joo, takasatulat on pakkovaihtaa" jarruja on korjattu vaikka kuinka monet.. satuloita vaihtamatta.
Suurin syy näiden takasatuloiden / takajarrujen parjaamiseen on se, että niitä ei osata joko ilmata, kehiä, säätää tai huoltaa oikein.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

eek44

Pitää vielä ottaa molemmat takapyörät irti ja pukkiien varaan.
Sitten ilmata, jotenkin eilisen ilmauksen jälkeen jarrupoljin
ei ollut ihan samanlainen kuin aikaisemmin.

eek44

Käsijarruvaijerin vaihdosta kyselisin onko mitenkä hankala
vaihtaa, kun ei ole mahdollista nostaa autoa samalla tavalla
kuin korjaamolla. Onnistuuko, jos nostaa vasemmalta puolelta
sen verran, että pääsee näkemään mistä vaijeri kulkee sinne
etuosan käsijarruvivulle, Takaosa on helppo vaihtaa, mutta se
etuosan vaihtaminen näin kotikonstein on varmaan vaikeampi.

datsunpower

Pohjassa olevat pakoputken lämpösuojat joutuu purkamaan pois ennen kuin vaijerin etupäähän pääsee käsiksi.
Tehtävissä kunhan vain tietysti nostat autoa sen verran, että mahdut alle.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Datsuuna

#11
Olemme käyttäneet jo vuosia yksinkertaista pukkia korjatessamme suvun autoja alustasta käsin. Muutama kuormalava, pari tukevaa lankkua ja tueksi eripituisia puupölkkyjä lankkujen alle. Raideleveys on helppo muuttaa siirtämällä toista lankkua ja tarvittaessa pölkkyjä. Systeemin voi kasata minne tahansa ja helposti purkaa taas pois tieltä. Ja epäilijöille - kuvan pukin tarveaineet on jo uusittu  :D

RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

eek44

Vaijeri tuli vaihdettua ei kuitenkaan pahin työ
etupään kiinnitys teetätti vähän enemmän töitä,
kun te tahtoo ajan kanssa tarttua kiinni ruoste
ja lika, mutta irti lähti piti kääntää 90 astetta jolloin
sen saa kitkuteltua pois. Pakoputken takasuojan
tarvitsi vain irroittaa, jolloin pääsi käsiksi vaijerin
yläkiinnikkeeseen.

shamrock

Ainakin perhepiirissä olleiden P11:n ja N16 kohdalla olen ymmärtänyt, että se suurin ongelma käsijarrun kanssa on se, ettei se linkku johon vaijeri kiinittyy, palaudu täysin taakse. Olisko näin, että se automaattisäätö toimii vain, kun se palautuu tappiin asti. Koskaan noissa ei ole käsijarru toiminut mitenkään kehuttavasti, mutta ennen leimaa olen hiukan koittanut voidella noita, käännellyt pihdeillä niin että saanut linkut varmasti täysin palautumaan, sen jälkeen reippaita jarrutuksia ennenkuin koskeekaan käsijarruun. Ja kas, taas on se käsijarru löytynyt.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: shamrock - elokuu 11, 2018, 21:24:51
Ainakin perhepiirissä olleiden P11:n ja N16 kohdalla olen ymmärtänyt, että se suurin ongelma käsijarrun kanssa on se, ettei se linkku johon vaijeri kiinittyy, palaudu täysin taakse. Olisko näin, että se automaattisäätö toimii vain, kun se palautuu tappiin asti. Koskaan noissa ei ole käsijarru toiminut mitenkään kehuttavasti, mutta ennen leimaa olen hiukan koittanut voidella noita, käännellyt pihdeillä niin että saanut linkut varmasti täysin palautumaan, sen jälkeen reippaita jarrutuksia ennenkuin koskeekaan käsijarruun. Ja kas, taas on se käsijarru löytynyt.

Kyllä. Linkun on palauduttava kokonaan taakse, muutoin ei toimi.


Omissa autoissani näillä "ei kehuttavilla" käsijarruilla on yleensä saanut takapyörät lukkoon kuivalla asfaltillakin.. siis ihan vauhdista repäistynä.





Se on "hauskaa", että kun käsijarrun jumittumisen/toimimattomuuden pelossa vältellään entisestäänkin sen käyttöä ja sitten kun ne jummijammissa olevat jarrut eivät vasaralla moukaroimalla rupeakaan taas toimimaan --> ihan p*sk*t jarrut   ;D
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 10, 2018, 17:03:37
Sitten säädetään vaijereiden välys niin että vaijerin pään ja satulan linkun välissä on pieni tyhjä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

eek44

Piti vaihtaa käsijarru vaijeri myös oikealle puolelle, koska
se vasen  puoli rupesi pitämään ja oikea ei vanhalla
vajerilla ei enää pitänyt, mutta kun nyt molemmilla
puolilla on uudet vaijerit niin pito tuli molemmille
pyörille tasan, Ainakin katsastuksessa ei ollut enää
heittoa vaan molemmilla 1,6KN. Aina sitä oppii näiden
remonttien kanssa ei mennä sieltä missä aita on matalin.

mies51

Juu, Almera N16 olen kunnostanut voitelemalla jarrusatulan vivun akselia voitelemalla ja tongeilla liikuttelemalla vipua. Käsijarruvaijeria en ole ikinä säätänyt. Näin on pärjätty kohta 16 vuotta alkuperäisillä satuloilla.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 14, 2018, 21:55:02
Juu, Almera N16 olen kunnostanut voitelemalla jarrusatulan vivun akselia voitelemalla ja tongeilla liikuttelemalla vipua. Käsijarruvaijeria en ole ikinä säätänyt. Näin on pärjätty kohta 16 vuotta alkuperäisillä satuloilla.

En tiedä, onko N15 samanlainen, mutta kerran-pari vuoteen tulee tämä hässäkkä pestyä painepesurilla ja voideltua wd-40/sprayvaseliinilla tms.
Ja sitten jos muistaa, suihkauttaa sinne vaijerin kumitutin alle myös.
Hyvin on toiminut jo pidemmän aikaa, ei ole tarvittu työkaluja herkistelyyn.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

eek44

Olen minäkin niitä vipusimia liitutellut  useimmiten renkaan vaihdon aikoihin,
mutta tässä tapauksessa vaijerit olivat tulleet sen verran nihkeä
liikkeiseksi, että se haittasi vipujen liikehtemistä, Samoin olen renkaanvaihdon
aikohin puhdistanut ja voidellut vipujen akselin kohdat. Se toisen puolen
vaijerin vaihto antoi jarruvoiman sille heikommalle puolelle, mutta kun myös
vaihdoin vaijerin toiselle puolelle oikealle alkoi jarruvoimat tasaantua, jonka
katsastus myös totesi.

mies51

Juu, vaijerien jumitus aiheuttaa, että vivut ei palaudu. Ja etuvaijerin ja takavaijerien yhdistävä keinukappale tekee sen, että se vetää helpompaa puolta ja jäykemmän puolen veto heikentyy ja lopulta jarrupala jää kauas levystä.