Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Micra K10 -86

Aloittaja maketsuli, elokuu 11, 2018, 11:29:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

maketsuli

Heipparallaa :) Ostin tuommosen museorekisteröidyn mikran.

1. Onko näissä millaisia tyyppivikoja/mitä muuta kannattaa tarkastaa?

2.. Minkalaista moottoriöljyä moottoriin tulee laittaa? Paljonko öljynvaihdon yhteydessä sopiva litramäärä?

3. Millaista vaihteistoöljyä tulee käyttää ja minkäverran laitetaan?

4. Moottori varmaan kestää 70-80km/h vauhtia ok? Kannattaa varmaan hetken aikaa antaa käydä ennen sammuttamista ajon jälkeen?

5. Onko mitään järkeä hommata 1.2L moottoria ja 5. vaihteista laatikkoa tähän? Onko ero kuinka suuri 1.0L 50hp ja 4. vaihdetta? Lienekkö suotavaa museoautoon?

Kuvaa autosta saatan laittaa jossainvaiheessa tähän ketjuun.

Tupatankki

Omassa k10 on ollut aika paljon ruostevikaa. Vaihdekepin kumit pettää ja keppi tippuu. Vaihdelaatikko kannattaa vähintään vaihtaa 5-vaihteiseksi, paljon mukavampi ajella. Ja kannattaa laittaa 1.2 jos haluaa lisää tehoa, on mielestäni huomattavasti tehommaampi.

Jylppy

No ei siihen isompaa konetta tai eri laatikkoa vaihdeta, jos museorekisteristatuksen haluaa pitää. Museoautossa pitää olla juurikin sellainen tekniikka, kun mitä tehtaalta on siihen laitettu.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

JaKrPa

Teboilin silver 10w-40 minä olen noissa omissa nissaneissa käyttänyt, 5tkm vaihtovälillä.   ::)

Omasta micrasta mennyt ylä ja alavesiletkut jotka molemmat vaihdettu uusiin nytten että niiden kunto kannattaa tarkistaa jos huonot niin suosiolla vaihtaa sekä öljyt ja tulpat kun muistaa vaihtaa säännöllisesti ja kärjet säätää eipä ole tuossa omassa 135tkm ajetussa kauppakassissa muuta tullut vastaan, on myös myynnissä jos tahdot K10 tehdä 1.0 -> 1.2 tekniikalla


Ja saahan tuon micran litrasella koneella kulkemaan sen 140kmh jos vain on tarpeeksi pitkä suora (Kyllä muuten porukka nauroi kun micran ajoin ratatestipäivillä viivalle  8)), mutta voin sanoa että pelkokerroin kasvaa eksopentaalisesti kun ylitetään 80 vauhti, kannattaa ne karstat polttaa jos auto ei ole hirveän aktiivisessa käytössä auton tekniikka ottaa aika paljon kipeää varsinkin pitkästä seisottamisesta.

maketsuli

Kiitoksia tähän asti tulleista mikra neuvoista. Okei, siis jollain 10W40 täyssynteettisellä moottoriöljyllä mennään. Monta litraa sitä alustavasti tulee laittaa, toki mittatikusta vielä tarkastetaan? Suodatin toki myös samalla vaihdetaan. Onko 10tkm vaihtoväli moottoriöljylle liikaa tässä autossa?

Paljonkos tässä pitäisi olla venttiilinvälykset? Kylmällä koneella säädetään? Oisko jollain tarkkoja ohjeita säätöön?

Tero-75

#5
Kyllä vauhtia kärsii pitää ihan nopeusrajoitusten sallimat, eri asia on kuinka mukava auto on ajaa yli 100km vauhdeissa.

10 000tkm on liian pitkä öljynvaihtoväli tällaiselle autolle, varsinkin jos sillä ajetaan  maksimissaan sallitut 30 päivää vuodessa jolloin kilometrejä tuskin kertyy montaakaan tuhatta.
Eli vaihda öljyt ja suodatin aina syksyisin ennen talvseisontaan laittoa.

Ja oletko siis ostanut museorekisterissä olevan auton jossa ei ole tallella edes omistajan manuaalia, puhumattakaan että olisi muuta materiaalia tullut mukaan.

Manuaalista näkisi kaikki öljytilavuudet, suositukset ja vaihtovälit.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: maketsuli - elokuu 11, 2018, 20:01:02
Kiitoksia tähän asti tulleista mikra neuvoista. Okei, siis jollain 10W40 täyssynteettisellä moottoriöljyllä mennään. Monta litraa sitä alustavasti tulee laittaa, toki mittatikusta vielä tarkastetaan? Suodatin toki myös samalla vaihdetaan. Onko 10tkm vaihtoväli moottoriöljylle liikaa tässä autossa?

Paljonkos tässä pitäisi olla venttiilinvälykset? Kylmällä koneella säädetään? Oisko jollain tarkkoja ohjeita säätöön?

Teboil Silver 10W-40 on hyvä kesäöljy. Nii joo, 30 päivää vuodessa, onkohan aloittaja sen huomannut?

Öljytilavuus on 2,8 litraa suodattimen kanssa, tosin tikusta sitten vielä tarkistaen.

Venttiilien välykset ovat kuumana: imu 0,25 pako 0,30

Paljonko tuollainen museorekisteröity maksoi?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - elokuu 11, 2018, 21:42:24
Paljonko tuollainen museorekisteröity maksoi?

Lahden Classicissa pyydettiin moisesta 2.000 €
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Tero-75 - elokuu 11, 2018, 20:37:24
10 000tkm on liian pitkä öljynvaihtoväli tällaiselle autolle, varsinkin jos sillä ajetaan  maksimissaan sallitut 30 päivää vuodessa jolloin kilometrejä tuskin kertyy montaakaan tuhatta.
Eli vaihda öljyt ja suodatin aina syksyisin ennen talvseisontaan laittoa.

Juuri noin, aina syksyllä tuoreet öljyt, vanhat on happamia eikä parane seisottaa koneessa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: maketsuli - elokuu 11, 2018, 20:01:02
Okei, siis jollain 10W40 täyssynteettisellä moottoriöljyllä mennään.

Onko 10tkm vaihtoväli moottoriöljylle liikaa tässä autossa?

No 10W40 ei ole täyssynteettinen, mutta 5W40 voisi sitä ollakin.
Toisaalta asialla ei ole tässä mitään merkitystä, koska tuolla tuskin tulee pakkasstartteja, eikä km-määräksikään saa millään 10tkm/vuosi
Oikeastaan mikä tahansa ACEA-A3/B4 tai -C3 öljy kelpaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

maketsuli

Kiitoksia taas vastauksista. Juu tiedän tuon 30 päivän käyttörajoituksen. Hieman yläkanttiin tuli tuo 10tkm vaihtoväli ::) Se ollut tapana pitää normiautoissa.

Tutulla oli tuo niin ei paljoo maksanut. Asun Pohjois-Karjalassa, en etelästä autoo hommannut.

Ei perkuti ole tuossa autossa omistajankirjaa, saati huoltokirjaa :'( (Olisiko jollain myydä omistajankirjaa? Paljonko pyydät sillä?) Museorekisteröinti paperi toki on ;D

Mikäs moottoriöljy tähän pitäs laittaa, että uskaltaa (tarvittaessa) pakkasen puolellakin moottoria käyttää? Onko silloin tuo 5W40?

Alppuu

Pohjois-Karjalassa saattaa olla kylmiäkin ilmoja, silloin jos tarvii autoa käyttää, niin esim. Teboil Diamond 5W-40 olisi hyvä tai Mobil 1 New Life 0W-40, onhan näitä vaikka mitä.

Tarvitaanko museorekisteröinnissa myös alkuperäiset kirjat tms.?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Kyllä se auton ohjekirja olisi syytä olla.

Ja on sitä startattu osasynteettsillä vielä pakkasillakin, nollawee on jo ihan liioittelua kesärengaskaudella.
Talvirengasaikana ei museoatolla käydä kuin talviajoissa! Se ei ole kakkosauto saati käyttöauto.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Tyyppivikoja:
- Ohuet pellit ja ruostuminen.
- Takajarrujen (rumpujarrut) ja käsijarrun puoltaminen ja talvella liikaa seisottaessa jopa jäätyminen pyörä jumiin.
- Kiikkerä kevyt kärry.
- Huonot ajovalot - valaisee lähinnä sivuille metsän puita.
- Katkojankärkisytytys - tekee piikkiä kärkiin. Hyvä jos kymppitonnin pärjää kärjillä.

StanLaurel

Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 14, 2018, 22:20:55
Tyyppivikoja:
- Ohuet pellit ja ruostuminen.
- Takajarrujen (rumpujarrut) ja käsijarrun puoltaminen ja talvella liikaa seisottaessa jopa jäätyminen pyörä jumiin.
- Kiikkerä kevyt kärry.
- Huonot ajovalot - valaisee lähinnä sivuille metsän puita.
- Katkojankärkisytytys - tekee piikkiä kärkiin. Hyvä jos kymppitonnin pärjää kärjillä.

Heh heh...  ootko joskus omistanut Micran?
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

mies51

En oo omistanut, mutta huoltanut aikanaan kaverin K10:ä, korkeampipuristuksinen 1.0 kone v.86.
Kyllä oma v.85 Fiesta 1.0 oli paljon tukevampi pelleiltään ja ennenkaikkea ajettavuus ja valot oli paljon paremmat. Ruostuminen ja Aatamin aikainen moottori (laiska työntötankokone) taas olivat Fiestan heikkouksia, tosin kestihän se 23 vuotta ja 220000km isolla huoltotyöllä.

maketsuli

Onko 13" peltivanteelle (semmoset mitkä N13 Nissan Sunnyssa monesti.) sopiva rengaskoko 155/70 vai minkalainen? Micraan siis tulisivat.

mies51

Eikös se alkuperäinen rengaskoko ollut 155/80R12 , rekisteriote kertoo.
Rengaslaskuri antaa sille vierintäkehän pituudeksi 168,6 cm.
Rengaskoolle 155/70R13 antaa pituudeksi 166,8 eli prosentin vähemmän eli käy.
Vierintäkehän pituus (halkaisija x pii) saa kasvaa korkeintaan 5%, mutta en tuolle kevyelle autolle juuri leveämpää rengasta laittais.

maketsuli

Onko OK noi Motonetin n.16e/per puoli takapyöränlaakerit? Merkkiliikkeessä vastaava hinta 114e. Onko vähälle käytölle noi halvatkin ok? Mulla välystä tuntuu poikittain ja pitkittäin niin ajattelin keväällä vaihtaa ne. Vai ootteko jostain muualta ostanut, kellä tämmönen auto.

140ypower

Lainaus käyttäjältä: maketsuli - maaliskuu 04, 2019, 18:00:23
Onko OK noi Motonetin n.16e/per puoli takapyöränlaakerit? Merkkiliikkeessä vastaava hinta 114e. Onko vähälle käytölle noi halvatkin ok? Mulla välystä tuntuu poikittain ja pitkittäin niin ajattelin keväällä vaihtaa ne. Vai ootteko jostain muualta ostanut, kellä tämmönen auto.
On noi halvimmat yleensä vähän Ollut laadullisesti huonompia, kuin OEM laatua vastaavat mitä yleensä tarjoavat noin kympin kalliimmalla.
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Alppuu

#20
Taitaa olla vähän arpapeliä noissa halvoissa, mitä lopulta saa?
Almeraan vaihdoin Motonetin jotkut kiinan takanavat ja ovat ne nyt yli 100tkm kestäneet.
Tosin tarjosin niille lisää Redline rasvaa ja kiristin momenttiin. :)

Sitten vaihdatin OEM pallonivelen, niin meni 50tkm, kun alkoi taas kolisemaan (hiljentyi nyt kuitenkin talveksi)..
Voi olla että siinä meni jotain asennuksessa ketuiksi..?


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

No kun kyseessä on yli 30v vanha japsi, niin vaikka minkä merkin paketin ostaisi, ei sisällöstä voi olla varma. Tuo on kuitenkin jo niin hyvin maailmankartalta kadonnut malli, että harva noita enää tekee, vaan pakkaa omaan laatikkoonsa.
Tyyppinä perinteinen kahdesta viistorullalaakerista koostuva malli on paljon fiksumpi kuin kompaktilaakeri, kunhan vaan huolehtii asennuksessa puhtaudesta eikä hakkaa kehiä muusiksi.
Toisaalta kun kyse on tuosta mallista, niin vasta laakereista löytyvä tuotemerkki saattaa kertoa laadusta edes jotain.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Daset

#22
Lainaus käyttäjältä: maketsuli - maaliskuu 04, 2019, 18:00:23
Onko OK noi Motonetin n.16e/per puoli takapyöränlaakerit? Merkkiliikkeessä vastaava hinta 114e. Onko vähälle käytölle noi halvatkin ok? Mulla välystä tuntuu poikittain ja pitkittäin niin ajattelin keväällä vaihtaa ne. Vai ootteko jostain muualta ostanut, kellä tämmönen auto.

Etu- vai Takapyöränlaakeri? Jos taka niin kokeileppa huvikseen kiristää sitä, mutta vaan silleen, että ensin käytät keskimutterin kiinni jolloin pyörä lakkaa pyörimästä sitten vaan löysäät kunnes napa pyörii vastustamatta. Ite vahtaisin vasta jos laakerit huutaa  ;)
P12 Primera 1.6 Visia Traveller '05, J30 Maxima VG30E AT '91, Y30 Cedric SGL LD28 AT '85, LE10 100A 1.2 '76, KPLE10 120A Coupé '73, WD21 VG30 Pathfinder

mies51

Juu, jos laakerit ovat kartiorullalaakerit, niiden välyksen voi säätää ja ovat lähes ikuiset. Akselin mutteri auki, napa ulos akselilta ja putsaus sekä uutta vaseliinia laakeriin. Sitten kuten Daset kertoi, ensin kireälle, kunnes ei kunnolla pyöri. Sitten aukipäin, kunnes pyörii ja mutterin lukitus.

micramies

Äidillä oli joskus K10 Micra vm. -90 ja siitäkin tippui se vaihdekeppi kerran. Sytytysjohtosarja piti vaihtaa myös kun auto alkoi nykimään. Tässä oli ehkä jo kärjetön sytytys jos oikein muistan. Muuten auto muistaakseni pelasi hyvin, oli melkein 11 vuotta äidillä ajossa. Loppuaikoina taisi rueta ruostetta ilmaantumaan ainakin lokarin kaariin.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82