Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

2003 Micra K12 vaihteet ei mene aina päälle

Aloittaja toukopouko, toukokuu 23, 2011, 12:20:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

toukopouko

Tere,

2-, 4- ja peruutus-vaihde aina tahdo mennä sisään ( eli alapuolen vaihteet), voisko vika olla vaihteensiirtäjävivustossa? Onkos näissä Micran  jotain vivustoissa joka menee väljäksi? Muilla ollut samanlaisia murheita?
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

ilpo

Samaa kyselen, K12 2004 ajettu 101tkm, kesäkuussa jakopää laitettu, ykkönen ja kakkonen menee huonosti päälle

Alppuu

Vähän on ajettu. Ehkä lootaöljyn vaihto auttaisi.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Millasella ajolla auto on ollut? Paljon taajamaa, niin voipi olla enemmän kulumaakin.
Tuntuisiko lisääntynyt välys kepissä? Varmaan pitäisi tutkia tarkemmin.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - toukokuu 23, 2011, 12:20:49
Tere,

2-, 4- ja peruutus-vaihde aina tahdo mennä sisään ( eli alapuolen vaihteet), voisko vika olla vaihteensiirtäjävivustossa? Onkos näissä Micran  jotain vivustoissa joka menee väljäksi? Muilla ollut samanlaisia murheita?

Ei näytä olevan nissan4u:n perusteella vivustoa, vaan 2 vaijeria.
Ei tunnu välys vaijerivälitteisessä Alppuu.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 28, 2018, 15:14:42
Ei näytä olevan nissan4u:n perusteella vivustoa, vaan 2 vaijeria.
Ei tunnu välys vaijerivälitteisessä Alppuu.

Ok.
Mulla oli -86 mallinen Corolla vaijerivälitteisellä laatikolla, toimi melkein ajatuksen voimalla vielä päälle 400tkm ajettuna.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Micra K10:ssä alkoi vaihteensiirto olla jäykkä. Siihen auttoi vaihdepaakan alapäässä olevien nivelien avaaminen ja voitelu vaseliinillä.
Yks mahdollisuus vois olla myös, jos moottori-vaihdelaatikko-yhdistelmän asento on muuttunut. Tämä vois johtua siitä, että niiden kannatuskumit ovat huonokuntoiset.

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 28, 2018, 15:14:42
Ei tunnu välys vaijerivälitteisessä
Riippuu toki miten vaijerivälitys on toteutettu. Joidenkin valmistajien vaijerisysteemeissä on puslia vaihdekepin päässä sivuttais- ja pitkittäisliikkeille ja vaijerit yhdistyvät laatikon mekanismiin puslan sisältävillä "päillä". Tuntuu pienenä välyksenä kun kuluvat.

Micran vaijerisysteemiin en ole tutustunut, en siis tiedä onko siellä mitään erityisen herkästi kuluvaa osaa tahi puslia.

Esim. Vanhempien Volkkareiden vaijerisysteemeissä vaijerien kireyden pystyy säätämään kun ajan myötä venyvät, mahtaakohan olla Micrassa säätömahdollisuutta? Jos kaavion alapuolen vaihteet ovat kateissa, voisi kuvitella että pitkittäisliikkeen vaijerissa (tai sen liitospisteissä/lootan siirtäjämekanismissa) jotain häikkää.

toukopouko

Alkuperäinen syy vaihteiden huonolle paikalleenmenolle oli, että konsolin alle oli mennyt joku roska/muovinpalanen jostain välistä, ja blokkas kepin liikerataa  ;D
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

Alppuu

Onneksi joskus se on vain näin pienestä kiinni. :)
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

ilpo

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - elokuu 28, 2018, 12:35:29
Millasella ajolla auto on ollut? Paljon taajamaa, niin voipi olla enemmän kulumaakin.
Tuntuisiko lisääntynyt välys kepissä? Varmaan pitäisi tutkia tarkemmin.
Alussa ollut kotihoidon käytössä, viimeisin kai pizza lähetillä. Aika löysältä keppi tuntuu. Mitenkähän sen kepin sais sisältäpäin avattua jotta näkis mikä olis kulunut?

ilpo

#11
25.2.2019    K12 menee huoltoon, vaihtuu keppi kaikki siltä väliltä laatikkoon asti, informoin auttoiko että 1 ja 2 alkaa toimimaan paremmin

ilpo

Ei auttanut työkaverin neuvo että vaihda kepistä laatikkoon menevät osat. Reilu 300€ turhasta meni. Huoltoneuvoja sanoi ettei tiedä ikään ennen kenellekkään vaihdetun. Huomenna kokeillaan vielä uudet öljyt laatikkoon laittaa, jospa on "Rellussa" väärää öljyä siellä.

mies51

Meneekö kaikki vaihteet päälle moottori sammuksissa? Jos sammuksissa menee, mutta auto käynnissä ei tahdo mennä, voi olla öljyä kytkimessä. Tosin tuo alempien vaihteiden huono meno, mutta jos 1, 3, 5-vaihteet menee, viittais vaihdevivusto- tai vaijeriongelmiin.

ilpo

Vaihdevivusto ja vaijerit uusittiin huollossa, ei apua. Tänään laatikkoon uudet öljyt--->seuraan auttoiko

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

ilpo

Olen ajanut sen jälkeen vain ykkös autolla joten en vielä tiedä, laitan sitten tietoa kun olen ajanut laatikon lämpimäksi

ilpo

Huollossa sanoivat että vanha öljy haisi omituiselle, jopa pahalle ja oli ollut kuin siinä olisi ollut vaahtoa seassa. Nyt olen 20-30km ajanut ja tuntuu vaihteet menevän paremmin päälle.
Ps. Eilen ilman mitään huomautuksia katsastus läpi. 2004 ajettu vähän alle 103tkm

mies51

Jos vanha öljy haisee pahalle, palaneelle eikä ole ajettu liian kauan samoilla öljyillä, vaihteistossa on jotain pahempaa, ehkä laakeririkko. Onko laatikko ajon jälkeen kuuma? Mitäs vaihteiston tyyppi-lapussa lukee?

Shamsa

Oiskohan vaan orkkisöljyt sisällä vuodelta 2004 niin kyllähän ne tuoksahtaa. Ei se uusikaan lootaöljy mitään kukkaistuoksuista ole.
Vaahtoa syntyy jos öljyä on liikaa, tai liian vähän. Tai mahdollisesti vettä seassa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

ilpo

#20
Saattaa olla vain että oli vanhat öljyt. Nyt kuitenkin toimii paremmin eikä vaihteisto kuumene tai sieltä ei kuulu mitään erikoisempaa ulinaa tjms. Ei tämän ikäiselle ja hintaiselle kannata enää tämän enempää tehdä. Perjantaina meni katsastuksesta puhtaasti läpi.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: mies51 - maaliskuu 11, 2019, 00:49:52
Jos vanha öljy haisee pahalle, palaneelle eikä ole ajettu liian kauan samoilla öljyillä, vaihteistossa on jotain pahempaa, ehkä laakeririkko. Onko laatikko ajon jälkeen kuuma? Mitäs vaihteiston tyyppi-lapussa lukee?

Ei välttämättä ole vikaa. Mulla 8,5 vuoden iässä N15 Almerassa alkoi kakkoselle vaihtaminen takkuamaan ja siitä sitten vaihteistoöljyn vaihtoon.
Vanha öljy oli muistaakseni kuravettä muistuttavaa lirua. Mittarissa 113tkm. Nyt lähestytään 360tkm ja laatikko toimii yhtä hyvin kuin aina ennekin,
kiitos todennäköisesti öljynvaihtojen.


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4