Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Datsun 100a käyntihärö

Aloittaja Dolbydin, heinäkuu 30, 2018, 19:57:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cedricfan

Letku = joustava, yleensä kumia
Putki = ei joustava, metallia, Cu tai CuNi tai teräs
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Dolbydin - elokuu 17, 2018, 22:26:54
...

Onko jotain väliä jos on teräspunosletkuja ja muoviletkuja molempia, vai onko paras olla kaikkien letkujen samaa sorttia?

Voi olla, että jarrut menevät vähän erikoisiksi.. teräspunosletku ei juurikaan turpoa jarrua painettaessa, kun taas kangasvahvisteinen elää ja muuttaa tilavuuttaan paineen mukaan.
Teräspunosletkuilla saa jarrutuntuman aivan eri planeetalle verrattuna kangasvahvisteisiin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Dolbydin

#92
Mulla ainakin jarrusatulasta lähti noin 15cm pituinen LETKU, joka kiinnittyi noin 15cm pituiseen PUTKEEN, tästä putkesta taas lähti noin 25-30cm LETKU, joka kiinnittyi taas putkeen joka meni jo konehuoneen puolelle...

Ja mulle on ainakin täysin selvää mikä on letkun ja putken ero =D

nabco

Se on hankala löytää se 15cm pätkäletku satulassa jossa on uros/naaras päät ja toinen on vänkärinpuolen takarenkaan letku. Edessä se pitempi letku voisi käydä N10 cherrystä, naaras/naaras päät ja oli jotain 30cm pitkä....kytkimen työsylinterissä muuten on uros/naaras letku..voiko tätä soveltaa,taitaa olla pitkä ::)
"Ei kaikki ruostunut ole romua"  100A LE10, 120A LF10, 140A LN10, 120Y LB210, 150Y LB310, -89 Hiase. Järvellä Evinrudet Sportwin -71 ja Fisherman -65

Dolbydin

Nyt on käyty kyselemässä kaikki kylän hydrauliikka, pneumatiikka ja varaosa liikkeet ja ei kukaan tee jarruletkuja eikä tee puimureihinkaa  =D yritetty etsiä myös samanlaisia mut eri autosta, mutta ei. Malliksi kun vein niin sanovat heti että "nämä on jarruletkut, ei tehdä".

Taidan tehdä niin että vien erääseen liikkeeseen jarruputket jotka oon jo ostanut, ja pyydän vaihtamaan näihin putkiin sellaset liittimet jotka sopii pituudeltaan lähimmäks heidän hyllyistä löytyviin jarruletkuihin. Oisko tässä ideaa ja onko joku tehnyt näin? Onko se satulaan tulevan letkun urosliitin joku erikoinen? Se jos on yleinen niin sithän ne saa tehtyä mistä vaan kun vaihtaa putkien liittimet.

mikan

Vuonna 2001 tein itse teflonteräspunosletkusta itse jarruletkut. Auto on katsastettu tuon jälkeen ties kuinka monta kertaa, eikä koskaan ole ollut mitään sanomista. Siellä ne letkut on edelleen 17 vuoden käytön jälkeenkin. Tuolta löytyy monenlaista liitintä ja letkua: https://www.ebay.co.uk/str/torquesuk

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

mies51

https://www.autonvaraosat24.fi/nissan/datsun-100-a-stw-wblf10/7269/10135/jarruletku
Eikös nuo sitten käy? pituus 272 - 292 ja kierre F10x1

Putkiahan saa metritavarana ja katkaistua sopivaksi ja oikeanlaiset kierrepäät siihen.

Dolbydin

Jarruletkut löytyikin eräästä liikkeestä suoraan hyllystä. Nyt vaan toivotaan että ne sopii varmasti.

Olen yrittänyt ottaa jarrulevyä irti, mutta ei lähe millään. Koitin lueskella aikasempaa topicia aiheesta ja siellä oli maininta liukuvasarasta. Niitäkin näyttää olevan paljon erilaisia. Tekeekö tällä mitään? https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/voimansiirto/vetonivelet/liukuvasara-2000016770

En tajua miten tuota liukuvasaraa kuuluu käyttää. Irrotin sen ison keskimitterin sekä ne neljä pienempää mutteria, joilla jarrylevy on kiinni. Pitäisikö niiden osien nyt irrota vai täytyykö minun irrottaa vielä muutakin kuten esim. vetoakseli?

mikan

#98
Jarrusatula/iki irti. Vetoakselin mutteri (25) irti. Sitten pitäis napa (15) jarrulevyn kera lähteä irti. Seuraavaksi neljä pulttia (30) irti, jotka pitää jarrulevyä paikoillaan. Nyt pitäisi jo levyn (28) irrota navasta. Kumipäinen vasara on hyvä tuossa hommassa. Niin ja suosittelen kaikille 100A:n omistajille Haynesin korjausoppaan hankintaa.

t. Mika

[ylläpito on poistanut yli vuoden vanhat liitteet levytilan säästämiseksi]
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Dolbydin

#99
Multa tuo Haynesin opas löytyy... irrotin vetoakselin mutterin sekä jo tässä vaiheessa ne pultit jotka pitää levyä kiinni. Mutta se napa ja jarrulevy ei tunnu lähtevän, vai pitääkö siinä irrotella vetoakselia yms? Vai lyönkö vaan kumivasaralla kovempaa?

Mitä ootte mieltä, että tuleeko tämän näköisestä satulasta ja männästä vielä kalua?

https://aijaa.com/Xx0WPz

Tuo mäntä on tuosta röpelön kohdalta hieman syöpynyt montulle.

AnttiA

Satula näyttää hyvältä. Ota tiiviste varovasti pois, jos ei ole uutta, mieluummin uusi.
Voit tuon satulan männän tilan putsata hyvin hienolla hiomapaperilla tai mieluiten kevyesti hoonaten ja mahdollisimman varovasti tiivisteurankin.
Apuna voi käyttää ensin rasvaliuotinta ja vaikka kevyttä ruosteenpoistoa esim. ruosteenpoistoaineille sitruunahappoliuos tms,
Mäntä on huono, koita löytää parempi.
Tuon saisi tilapäiseen käyttöön ruosteenpoistolla ja puhdistuksella.
MUTTA satulaan olisi laitettava mahdollisimman kuluneet palat, että tiiviste osuu tuohon männän ehjälle kromialueelle.

Uusilla paloilla jumiutuu ja/tai nesteet vuotaa!!!





Dolbydin

Sain nyt putsattua melko hyväks tuon satulan sylinterin. Tiivisteen otin myös pois ja varovasti puutikulla putsasin. Uudet tiivisteet löytyy. Löysin onneks uuden männänkin niin se menee vaihtoon. Kuskin puolelle tilasin kokonaan uuden satulasetin...oisin uusinu molemmat mutta ei löytynyt enää kuin yksi.

http://aijaa.com/isYmoy

http://aijaa.com/2gBh2H

Aattelin huvikseni vielä puhistella ja maalata tuon koko satulan =P

mikan

Joko napa ja levy irtosi?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Dolbydin

Sain navat ja levyt irti. Ostin sen kumipäisen vasaran ja sillä kun aikani paukuttelin niin irtosi suht helposti. Kiitti vinkistä!

Dolbydin

#104
Oisko hyviä niksejä miten saan tuon jarrulevy/napa hässäkän takaisin paikoilleen?

Työntämällä ei mene kuin tähän asti
https://aijaa.com/o5lbL3

...eikä puhettakaan että sais vielä mutteria kiinni

AnttiA

Napa levyineen pitäisi laittaa ensin ilman vetoakselia, keskeltä vetoruuvilla ja sitten vetoakseli vasta paikalleen.

Mutta menee se noinkin otat vaan iso hylsyn tai putken pätkän ja vasaralla koputtelet vähän reilummin, että napa menee vielä pari senttiä, sitten vetoakselin kierteet näkyykin riittävästä ja voit vedättää mutterilla vetoakselin päästä. Älä laita paksua aluslevyä vielä niin kierrettä riittää mutterille paremmin.
Lopuksi laita se
aluslevy paikoilleen ja momenttiin. Tarkasta, ettei jää välystä ja rengas pyörii vapaasti.

Dolbydin

Nyt on napa levyineen kiinni. Hakatessa meinasi se vetari luisua koko ajan taaksepäin niin piti olla lisäkädet apuna, jotta toinen pystyi vetämään vetaria samaan aikaan kun levyä koputteli paikoilleen.

Dolbydin

Nyt on vanhassa satulassa uus mäntä tiivisteineen.

https://aijaa.com/IZbQDv

Mukavaa puuhastella, vaikkakin hidasta kun kaikki pitää opetella.

mikan

Nättiä!

100A on hyvä auto opiskella, kun kaikki on niin perustekniikkaa kuin vain voi olla. Mun eka auto oli 100A.  :)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Dolbydin

Mullakin ukin 100A oli eka auto jolla ajoin joskus penskana, siitä tämä innostus sai alkunsa.

http://aijaa.com/2uGcHZ
http://aijaa.com/vnlMv2


Jos noista jarruista ei hyvät tuu niin ainakin siistiimmät =D kyllähän tässä varmasti laittoa vielä piisaa, mutta ajattelin jarruremppojen jälkeen ajaa konttorille hakemaan vikalistaa. Liekkö järkeä? =D