Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsun 100a käyntihärö

Aloittaja Dolbydin, heinäkuu 30, 2018, 19:57:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

valpas

Itsellä oli just Ahvenistolla ongelmia, että muutaman kiierroksen jälkeen alko röpöttämään pensan puutteessa. Pääsin kyllä riittävästi ajeleen.
Auto kävi ihan hyvin, mutta lätkä tiskissä ei pensaa riittäny koko aikaa.

Nyt sitten tutkin asiaa. Suurin syyllinen oli se aika tiuha, ja pieni sihti Kaasarin kohon neulaventtiilin alla.  Myös se potero oli täynnä ruosteista pölyä.  Samalla puhaltelin kaikki suuttimet Jarrukliinerin kanssa. Kun ruostehiukkasetpääsee pidemmälle, niin alkaa haitata neulaventtiilin sulkeutumista, ja kaasari tulvii, vaika neulaventtiili olisi muuten kunnossa. Kerran kävi niinkin, eikä käynnistyny heti.
Kansi oli suora, koska kiristän ilmanputsarin siipimutterin aina ensin niin, että painan kantta voimakkaasti alaspäin, ja siipimutteri sitten kevyesti kiinni. Vasta sitten ilmanputsarin muut ruuvit kiristellen. Sillai pysyy kansi suorana.

Radalla epäilin pensapumppua. Vaihdoin sitten sen kalvon varmuuden vuoksi, mutta ei se kovin venynyt ollutkaan, kun pumppu ei ole kovin vanha.

Myös teräksinen putki tankilta tihkui aavistuksen (vanha teräsputki). Minulla on pumpulta lähdössä sellainen keltainen läpinäkyvä letku, josta näki, että oli ilmaa letkussa, kun auto kävi. Pitää uusia putki.

Myös sen kulmamallisen suodattimen (ennen pumppua) vaihdoin, ja halkaisin vanhan. Vanhassa oli aika paljon ruostehiukkasia. Ilmeisesti se suodatin ei ole kovin hieno, koska sille pikku sihdille oli mennyt paljon ruostehiukkasia. Tankista mulla ei enää lähde mitään, kun se on rosteria. Ennen oli tavallinen peltisäiliö, josta ne ruosteet on kotosin.

Kaasarin kasaaminen kävi helposti, kun irrotin kiihdytyspumpun keinuvivun. Lähinnä helpotti sen vanhan, ehjän korkkitiivisteen sovitteleminen paikoilleen. Tahtoo kuivuessaan mennä käppyrään. Kannattaa ruuveja kiristellä pikku hiljaa (tiiviste viruu), muutaman päivän välein, ettei kerralla kiristäessä taivu kannesta ruuvien kohdat.

Dolbydin

Mistä ostit sen rosteritankin?

valpas

Lainaus käyttäjältä: Dolbydin - elokuu 03, 2018, 21:57:53
Mistä ostit sen rosteritankin?
Se on semmonen pieni 20 litran turvatankki (kilpureihin). Kerran ostin rompetorilta halvalla.

Dolbydin

Nyt on heitetty datsunilla pieni 400 metrin lenkki =D tankki pikkusen vuotaa siitä jännästä kohdasta mistä aikaisemmin laitoin kuvan...ajattelin väliaikasesti kokeilla paikata sen kemiallisella metallilla kunnes löydän tilalle paremman ratkasun... onko kokemuksia tästä korjaustavasta?

Veikkaan myös että jäähytyslaitteen se ropelli ei pyöri. Mistähän kannattaisi alkaa etsimään vikaa?

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Dolbydin - elokuu 04, 2018, 20:41:06
Nyt on heitetty datsunilla pieni 400 metrin lenkki =D tankki pikkusen vuotaa siitä jännästä kohdasta mistä aikaisemmin laitoin kuvan...ajattelin väliaikasesti kokeilla paikata sen kemiallisella metallilla kunnes löydän tilalle paremman ratkasun... onko kokemuksia tästä korjaustavasta?

Veikkaan myös että jäähytyslaitteen se ropelli ei pyöri. Mistähän kannattaisi alkaa etsimään vikaa?
Tankin paikkaukseen on ihan omaa ainettansa olemassa.. yhden perämoottorin teräksisen tankin olen sellaisella paikannut ja 6 vai 7 vuotta on nyt jo kestänyt. Jotakin Plastic Paddingin tankinpaikkaus 2-komponentti sotkua se oli.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

JaKrPa

#35
Lainaus käyttäjältä: Dolbydin - elokuu 04, 2018, 20:41:06

Veikkaan myös että jäähytyslaitteen se ropelli ei pyöri. Mistähän kannattaisi alkaa etsimään vikaa?



Flektin toimivuuden toteaminen, syötä akulta suoraan virta flektille vaatii purkua sen verran että löydät flektin liittimet ja syötät plussan plussaan ja miinuksen miinukseen jos flekti lähtee pyöriin niin vikaa voi lähteä etsimään muualta  ::) vai mistä ropeltimesta puhumme  :P

Dolbydin

Lainaus käyttäjältä: JaKrPa - elokuu 04, 2018, 23:19:45
Lainaus käyttäjältä: Dolbydin - elokuu 04, 2018, 20:41:06

Veikkaan myös että jäähytyslaitteen se ropelli ei pyöri. Mistähän kannattaisi alkaa etsimään vikaa?



Flektin toimivuuden toteaminen, syötä akulta suoraan virta flektille vaatii purkua sen verran että löydät flektin liittimet ja syötät plussan plussaan ja miinuksen miinukseen jos flekti lähtee pyöriin niin vikaa voi lähteä etsimään muualta  ::) vai mistä ropeltimesta puhumme  :P

Sitä ropellia tarkotin joka on siinä kuskin puolella keulassa... kiinni siinä mistä jäähytysnestettä laitetaan =D

Voinko virittää akun plus ja miinus napaan erilliset ohuet johdot jotka liitän flektin liittimen plussaan ja miinukseen vai kuinka? =S

JaKrPa

Lainaa
Voinko virittää akun plus ja miinus napaan erilliset ohuet johdot jotka liitän flektin liittimen plussaan ja miinukseen vai kuinka? =S

Voit jos ei ole toista akkua, varovaisuuden nimissä kannattaa + johtimeen laittaa sulake väliin ja muista olla varovainen ettei tule oikosulkua!  ;D
ja ettei flektin välis oo mitään ylimäärästä! :)

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - elokuu 04, 2018, 22:23:35
Lainaus käyttäjältä: Dolbydin - elokuu 04, 2018, 20:41:06
Nyt on heitetty datsunilla pieni 400 metrin lenkki =D tankki pikkusen vuotaa siitä jännästä kohdasta mistä aikaisemmin laitoin kuvan...ajattelin väliaikasesti kokeilla paikata sen kemiallisella metallilla kunnes löydän tilalle paremman ratkasun... onko kokemuksia tästä korjaustavasta?

Veikkaan myös että jäähytyslaitteen se ropelli ei pyöri. Mistähän kannattaisi alkaa etsimään vikaa?
Tankin paikkaukseen on ihan omaa ainettansa olemassa.. yhden perämoottorin teräksisen tankin olen sellaisella paikannut ja 6 vai 7 vuotta on nyt jo kestänyt. Jotakin Plastic Paddingin tankinpaikkaus 2-komponentti sotkua se oli.

Tärkeäähän on että se aine on bensan kestävää. Aika harvassa tökötissä enää on, poistunut todella monesta jostain syystä. Itse laitoin viimeksi tihkuvaan tankinsaumaan epoksiliimaa, kun oli bensankestävää.
Ja pinta jolle laitetaan on puhdas. Pashkassa ei pysy mikään.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Dolbydin

Mua hirvittää yli kaiken kaikki mitkä liittyy akkuun ja sähköihin. Eikö flektiä pysty kattomaan sähkömittarilla tuleeko virtaa? Tai voinko ottaa auton akun eka irti ja sitten liittää sen akun pelkästään flektiin niin, että mitkään muut laitteet ei oo akkuun kytkettynä? Tarviiko sillon sulaketta väliin?

Voinko tunkee mitä vain jäähdytysnestettä datsuniin? Yritin netistä ja oppaista lukea mitä olis hyvä käyttää mutta en löytänyt.

Auton sisällä oleva puhallin ei toimi myöskään, voiko se johtua myös siitä flektin toimimattomuudesta?

nabco

Syylärissä olevalle flektillle on "pakkosyöttö" siinä alavesiletkussa olevan lämpöanturin johtoissa ,olikohan siinä senmmoinen irtopää joka liitettiin anturin johtoon..ohittaa siten flektiä ohjaavan anturin ja puhallin pyörii kokoajan...olettaen tietysti että sulakkeet on ehyet
"Ei kaikki ruostunut ole romua"  100A LE10, 120A LF10, 140A LN10, 120Y LB210, 150Y LB310, -89 Hiase. Järvellä Evinrudet Sportwin -71 ja Fisherman -65

JaKrPa

Lainaus käyttäjältä: Dolbydin - elokuu 05, 2018, 08:55:13
Mua hirvittää yli kaiken kaikki mitkä liittyy akkuun ja sähköihin. Eikö flektiä pysty kattomaan sähkömittarilla tuleeko virtaa? Tai voinko ottaa auton akun eka irti ja sitten liittää sen akun pelkästään flektiin niin, että mitkään muut laitteet ei oo akkuun kytkettynä? Tarviiko sillon sulaketta väliin?

Auton sisällä oleva puhallin ei toimi myöskään, voiko se johtua myös siitä flektin toimimattomuudesta?

No kokeile ekana antaa auton käydä pihassa varmasti lämpimäksi ja katso lähteekö flekti missään vaiheessa pyörimään, ootko tarkistanu/vaihtanu kaikki sulakkeet ja releet.

Joku viisaampi voi korjata jos puhun ihan höpöjä ja levottomia mutta eikö 100A:ssa ole letkussa termari? se termostaattiki voi olla jumissa ja ei sillä lähde lämmin vesi kiertämään ja ei flekti lähe pyörimään.

Sulake on aina kätevä olla välissä vaikka ei ole isoista virroista kyse, ei teillä kokonaan sitä akkua tarvi irrottaa autosta, otat akunkengät vain irti akusta. ja etit flektin + ja - navan tällä tavoin tiedetään että onko se flekti itsessään toimiva.

Dolbydin

Kuinka lämpimäksi auton uskaltaa antaa mennä ennen kuin kärähtää?

Laitanko jotain jäähytysnestettä mitä satun löytyämään vai ostanko vain jotain tietynlaista?

Hirmuiset kiitokset kaikille. Ilman teidän neuvoja olisin entistä enemmän hukassa =D =)

mikan

Vihreä jäähdyttäjän neste. Puolet tuota ja puolet vettä on hyvä sekoitussuhde.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

cedricfan

#44
Lainaus käyttäjältä: nabco - elokuu 05, 2018, 09:54:47
Syylärissä olevalle flektillle on "pakkosyöttö" siinä alavesiletkussa olevan lämpöanturin johtoissa ,olikohan siinä senmmoinen irtopää joka liitettiin anturin johtoon..ohittaa siten flektiä ohjaavan anturin ja puhallin pyörii kokoajan...olettaen tietysti että sulakkeet on ehyet

Eli apukuskin puoella, alavesiletkussa, runkoaisallla on termostaattikytkin, Siihen tulee kaksi piuhaa, ja toisessa piuhassa on tappiliitin, jolla tuon saa pakko-ohattua.
Siis liittimet irti siitä kytkimeltä, ja yhteen, niin flektin pitäisi pöhistä aina kun auto käy. Jollei, niin flekti on rikki, johdoissa vikaa tms. Muistaakseni flektille olis rele, mutta en ole enää varma.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: JaKrPa - elokuu 05, 2018, 10:00:04
Joku viisaampi voi korjata jos puhun ihan höpöjä ja levottomia mutta eikö 100A:ssa ole letkussa termari? se termostaattiki voi olla jumissa ja ei sillä lähde lämmin vesi kiertämään ja ei flekti lähe pyörimään.
Puhut. Termostaatti on ihan perinteisen normaalisti kannessa, ylävesiletku lähtee termostaattikopasta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Dolbydin - elokuu 05, 2018, 08:55:13
Auton sisällä oleva puhallin ei toimi myöskään, voiko se johtua myös siitä flektin toimimattomuudesta?

Ei voi, toinen vika.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Dolbydin - elokuu 05, 2018, 08:55:13
Mua hirvittää yli kaiken kaikki mitkä liittyy akkuun ja sähköihin.

Ihan turhaan, sähköhommathan on niin johdonmukaisia ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mikan

100A:ssa aika perinteinen ongelmapaikka sähköille on sulakerasia. Kannattaa kaikki sulakkeet ottaa irti, putsata kiinnikkeet ja sulakkeiden päät. Samalla tulee katsottua, että jokainen sulake on myös ehjä.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Datsuuna

Lainaus käyttäjältä: mikan - elokuu 05, 2018, 22:15:44
100A:ssa aika perinteinen ongelmapaikka sähköille on sulakerasia. Kannattaa kaikki sulakkeet ottaa irti, putsata kiinnikkeet ja sulakkeiden päät. Samalla tulee katsottua, että jokainen sulake on myös ehjä.

t. Mika

Juurikin näin ja paras työkalu sulakepitimien kiillotukseen on nk. raapekynä
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

mies51

Onko bensalinjassa muuta suodatinta kuin tuo kaasarissa oleva pieni verkko? Jos ei ole, laita letkuun ennen bensapumppua. Muuten sulla on aina vaikeuksia, kun kerroit tankissa ruostemujua olevan (jos oikein ymmärsin).

Putsaa se pieni reikä, jonka kautta bensa tulee kohokammioon, ja koho sitten sulkee sen reiän kun bensa on oikeassa tasossa.
Ehkäpä sitten uudella bensalla saat paikat vanhoista sotkuista liuotettua ajaessasi.

cedricfan



Tomonen siellä pitäisi olla pitimessään moottoritilassa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AnttiA

#52
Tuo viimeinen ohje on hyvä eli ennen kaasuttajaa bensaletkussa pitäisi olla pieni valkoinen bensansuodatin (muovia) jos ei ole niin sen paikalle voi laittaa isommankin suodattimen (huomioi letkukoko ja virtaussuunta) koska vanhasta tankista tulee takuulla kaikkea moskaa, mikä tukkii sen kaasuttajan pienen messinkisihdin ja kaasarin uudestaan ja uudestaan. Vielä parempi oli tuo vinkki toinen suodatin ennen bensapumppua, se voisi olla se isompikin.
Puhaltimelle oli jo hyvät ohjeet: Sulakkeen tarkistus, anturikytkimen 2 johtoa irti ja keskenään yhteen, virrat päälle, puhallin pitäisi pyöriä, ei ole omaa relettä uutena, jos on E10 korinen tuo sun auto. Voit jäähdytystä ja termostaattia testata pelkällä vedelläkin, ei ekana kannata ehkä uusia nesteitä sisään laittaa, sielläkin jäähdyttäjän ja vesitilojen puhdistusaine tekisi hyvää ja lämmitys laite päällä, niin saa sieltäkin kennosta likaiset nesteet kiertämään ja tyhjennettäessä pois.
Takajarrukenkiä oli vielä jokin aika sitten Motonetissä LPR merkkisiä, tosin ne on vähän liian kovia/liukkaita, takapään pito voi jäädä heikoksi.

Datsuuna

 Datsun 100A:n tekniikka on yksinkertaista perustekniikkaa johon pätee vielä ns. terve järki, perustyökalut, pätkä rautalankaa ja sähköjohtoa useimmiten  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Dolbydin

Tankin huuhtelin ja paikkailin reiän tankista ja toistaseks ei ainakaan vuoda. Flektiä en oo vielä testannu.

Meinasin että alan tutkiskelemaan etujarruja ja vaihan levyt ja palat. Pitäiskö jarrusatulan männän tulla ylös käsipelein vetämällä? Näyttää melko jämähtäneeltä peliltä. Oikeestaan tuntuu että mitkään pultit ei meinaa aueta. Jätin nyt yöks irrotusaineet muhimaan jos se auttais.

Tässä on se mäntä mitä tarkotan:
https://aijaa.com/hieIo1

Näyttää melko ruosteiselta:
https://aijaa.com/PUiN14

Ei meinaa löytyä noita jarruletkuja mistään. Tietääkö kukaan mistä sais?

Näyttääkö tuo jarrukokonaisuus ihan toivottomalta tapaukselta? Mitä kannattas ensisijasesti tehä noille?


cedricfan

Se mitä kuva ei kerro on se, onko levyssä varaa sorvata pintaruoste pois, vai oheneeko levy silloin jo liikaa?

Jarruletkut menee tosiaan vaihtoon. On vaan inhottavan lyhyt, jotta voisi soveltaakaan esim takaletkusta.

Männän tulisi tulla ulos jarrupolkimella pumppalla. Yleiskunnosta päätellen se lienee kuitenkin vainaa sekin. Ja irrotusaineen jälkeen menee sitten kumitkin uusiksi.

Ensisijaisesti tulisi hankkia useita uusia osia. Se onkin sitten kokonaan eri asia mistä, esim levyjä hakee moni muukin, eikä esim ebay tuo sekään lohtua.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Dolbydin

Levyt multa löytyy jo toiset hyväkuntoiset ja käypäset... nykyiset on siis roskiskamaa jo.

Jarrusatula on nyt irti eli en tiedä toimiiko se pumppaamalla. Kumit olen tilannut jo uudet.

Onko kukaan saanut fiksailtua vanhoista jarrukenkien männistä hyviä? Mitä jos liotan ne annitroliin joka irrottaa ruostetta, vai meneekö ne siinä käsittelyssä lopullisesti paskaksi =D

cedricfan

#57
Jarrukenkien männät? Siis takajarrujen sylinterithän saa uusina ihan Suomestakin.

Jos tarkoitat etupään lejyjarrujen jarrusatulan mäntiä, niin ne menee paskaksi jo siitä ruosteesta, kun pinta menee rikki.
Toisaalta 48mm mäntä ei ole mahdoton ratkaista: jollei suoraan löydy oikean korkuista, niin sorvilla saa lyhennettyä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Dolbydin

Kyllä jarrusatuloiden mäntiä tarkoitin. Eli ei auta kuin alkaa etsimään uusia tai parempi kuntoisempia.

Käykö minkään muun mallin jarrusatulat tuohon autoon suoraan? Vai siis voinko ostaa millaiset vain ja lyhentää vain sen mäntäosan? Kuka niitä lyhentelee?

cedricfan

Mittaat korkeuden siitä vanhasta männästä ja alat selata vaikkapa ebayn 48 millin mäntiä löytyykö saman korkuista, autoharrastaminen on myös tuollaistakin työtä. Ja kutyen sanoin, sorvilla saa lyhennettyä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV