Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsun 100a käyntihärö

Aloittaja Dolbydin, heinäkuu 30, 2018, 19:57:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Dolbydin

Epäilen, että Datsunissa (vm. 77 100a) on mennyt virtalukon pohja. Mitä teen ja mistä voin ostaa uuden? Jos joku vois heittää suoran linkin johonkin niin tää tietämätön tyttö osaa tarttua oikeeseen osaan xD

Autoon ei siis tule virtaa ollenkaan. Akku täys ja mitkään valot ei lähe päälle eikä avaimesta kääntämällä tapahu yhtikäs mitään. Mikä muu vois olla vikana kun tuo virtalukon pohja? Sulakkeet on ehjät.

AnttiA

Tarkista akulta +navalta lähtevä ohuempi johto, siinä on heti 10cm päässä liitin ja SULAKEJOHTOpätkä, sen liittimet voi olla hapettuneet tai se voi olla palanut. rassaa liitin päitä ja vaikka CRC suihketta. Voi koittaa sitä ohittaakin johdon pätkällä.
Tuskin virtalukko rikki.

Dolbydin

Kiitos vastauksesta! Pitääpä tänään kokeilla se. Kuulostais "mukavemmalta" vialta kuin tuo virtalukko. Siitä +johdosta tosiaan lähtee ohuempi johto, jonka päässä on sellainen valkoinen liitin, mutta siitä liittimestä ei enää lähde muuta johtoa, kuuluisko siitä lähteäkkään?

Auto on siis mulla ollut n. 4 vuotta ja ennen sitä seissyt tallissa 13v... sain sen hommattuani siihen kuntoon että lähti käyntiin ja kävin pienellä ajelulla ja ajelun jälkeen ei enää pysynyt käynnissä mutta starttas kyllä. Nyt parin vuoden jälkeen kokeilin ja ei tapahtunut enää mistään mitään. =D

Tero-75

Sen ohuemman johdon kautta kulkee kaikki auton sähköt lukuunottamatta starttimoottoria, jolle taas menee akulta se paksumpi johto.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Dolbydin

Mutta siis... pitäiskö siitä ohuemman johdon liittimestä lähteä sitten johto johonkin? Kun siitä ei nyt lähde mitään ja mulla on sellanen muistikuva ettei siitä ois lähteny sillonkaan kun ajoin ekan kerran =D

Pitää tutkailla kunhan kotia pääsen

Dolbydin

Auto starttas ja käynnisty kun laitto kaasariin bensaa mutta sammu samantien kun kaasarista loppu bensa. Bensapumpun tarkastin irrottamall letkun kaasarista...startatessa letkusta tuli bensaa mutta ei pääse kaasarille asti kun sen kiinnittää siihen.

Löytyykö Datsun 100a:han kaasarin korjaussarjoja vai voiko kaasarin tiivisteet itse leikata esim tiivistepaperista?

JaKrPa

Lainaus käyttäjältä: Dolbydin - elokuu 01, 2018, 07:57:26
Auto starttas ja käynnisty kun laitto kaasariin bensaa mutta sammu samantien kun kaasarista loppu bensa. Bensapumpun tarkastin irrottamall letkun kaasarista...startatessa letkusta tuli bensaa mutta ei pääse kaasarille asti kun sen kiinnittää siihen.

Löytyykö Datsun 100a:han kaasarin korjaussarjoja vai voiko kaasarin tiivisteet itse leikata esim tiivistepaperista?

http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/p1529-ht-412x-kaasuttimen-huoltosarja-fi.html

kaasutinexpertiltä löytyi tommonen korjaussarja 100A:han mutta kannattaa tarkistaa et onko samanmoiseen kaasuttimeen mikä teillä on.  :)

nabco

Pystyy ja kannattaa tehdä ite tiiviste, tärkein se korkkitiiviste ja se on jossain vaiheessa kuitenkin uusittava. Kohon neulaventtiilin toiminnan tarkastus ja se sihti siinä venttiilin alla puhdistaa. Siitä ikkunasta näkee sitten kaasuttimen polttoainepinnan, joka olisi hyvä olla noin puolivälissä. Kaasarin kansi sitten vääntyy todella helposti ja rupiaa vuotamaan, malttia kiristyksen kanssa ja vuoto vain pahenee (vääntyy) kun liikaa kiristetään!
"Ei kaikki ruostunut ole romua"  100A LE10, 120A LF10, 140A LN10, 120Y LB210, 150Y LB310, -89 Hiase. Järvellä Evinrudet Sportwin -71 ja Fisherman -65

Dolbydin

#8
Mikä korkkitiiviste? Tarkotatko kaasarin kannella sitä mihin tulee se ilmanputsaripömpeli kiinni, että sitä pömpeliä ei saisi tiukasti siipimutterilla kiriä? Vai tarkotatko niitä neljää pulttia joilla se kaasari on kiinni?

Tällä hetkellä tosiaan kun kaasarin ikkunasta katsoo niin siellä ei näy bensaa vaan joku musta juttu mikä tais liikkua sisällä.

Vaikuttaa hirveen lupaavalta tää mun touhu mutta pakko kai se on yrittää =D

Riittääkö että kaasarista irroittaa vaan sen ylimmän osan mutterit? Muistaakseen alhaaltakin lähtis jotain irti, mutta mitä vähemmän puran niin sen parempi =D suihkutanko kaasariin jotain puhistusainetta ja kuinka tarkastan kohon neulaventtiilin?

Tuon linkin kaasarisarjan tiiviste ei näyttäs äkkiseltään täysin samalta, mutta sopiikohan nuo muut osat sitten...

Tuhannet kiitokset kaikille tähän astisista neuvoista!

Dolbydin

#9
Voe helevetti. Avasin kaasarin ja puhistelin onnellisesti kunnes sieltä tippu sumuttimen paino ja joku pieni kuula. Minne ne tulee?

https://aijaa.com/uXKd2q

Datsuuna

#10
Se "sumuttimen paino" on oikeasti kiihdytyspumpun paineventtiili joka tulee siihen reikään, josta lopulta lähtee kiihdytyspumpun suutin ensiökurkkuun. Kuula taas on kiihdytyspumpun pohjaventtiili eli se tulee siihen samaan koloon johon itse mäntä varsineen tulee siihen pohjakoloon. Suurin ongelma noissa kaasareissa on jo mainittu yläkannen kiertyminen ( joskus myös kaasuttimen rungon kohdat joissa yläkannen kiinnitysruuvit ). Itse aikoinaan suoristin kannen hyvällä lattaviilalla viilaamalla moneen eri suuntaan kunnes viila alkoi ottaa kiinni koko kannen osalta. Myöhemmissä kaasuttimissa kuten A15 moottorin Hitachi DCF 306-11 kaasuttimessa aine josta kaasutin on valettu on vahvempaa eikä se enää vedä kieroksi.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

chery

Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

cedricfan

Se hinta kertookin kaiken...
Nuo kaasarit maksaa tehtaalla Kiinassa 20-30 euroa.
Jos meinaa, että sillä saa laatua, niin ostoksille.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Dolbydin

#13
Kaasarista löyty eilen yksi selkee tukos: siinä heti alussa missä on se verkkosuodatin, niin se suodatin oli ihan kökön peitossa, myös se koko kolo oli ihan täynnä jotain hiekan oloista moskaa.

Puhistelin ja laitoin kasaan. Koitin käynnistää auton ja se pysy ehkä pari sekunttia pidempään käynnissä kuin ennen puhdistusta =D

Mitä kannattais tehä? Voiskohan se olla uudestaan tukossa kun ei ole ajettu pitkilleen? Kaasariin kun startatessa kurkkii ei edelleenkään näy bensaa mutta kuuluu erilainen ääni (suuttimen tms "haukkominen") kuin aikasemmin ennen puhdistusta. Bensasuodatin näyttää puhtaalta.

Kannattaiskohan tuota ebay linkissä olevaa kaasaria kokeilla vai meneeköhän rahat hukkaan? Onko minkään muun mallin kaasaria joka sopis suoraan datsuniin?

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Dolbydin - elokuu 02, 2018, 06:33:11
Kaasarista löyty eilen yksi selkee tukos: siinä heti alussa missä on se verkkosuodatin, niin se suodatin oli ihan kökön peitossa, myös se koko kolo oli ihan täynnä jotain hiekan oloista moskaa.
---
Voiskohan se olla uudestaan tukossa kun ei ole ajettu pitkilleen?

Bensa hartsiutuu jos se seisoo eikä käytetä säilytysainetta. Ja se kökkö sitten tukkii kaikki paikat, yleensä kaikki pienet tiehyeet. Eli lisäaine tankkiin jos auto jää seisomaan.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Dolbydin

Vieläkö se hyödyttää tässä vaiheessa lisätä? Tankki on melko tyhjä

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Dolbydin

#17
Tavoitteena olisi että tulisi ajoon =D onko mitään konstia millä järjestelmän saa huuhdottua/liotettua? Kannattaako koittaa imasta vanha bensa tankista pois vai heittää sekaan vaan uutta?

Datsuuna

Uutta tankki täyteen ja mieluiten 95E10 koska sillä saat myös "tankkivedet" nopeasti poltettua pois. Alkuperäisessä tankissa on pohjaproppu.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

"Vedenpoistoon" kannattaa ennemmin laittaa puolet RE85 ja puolet bensaa, joka coctail ajetaan pois ilman isoja odotteluja. Noita viinabensoja (95E10) kun ei kannata makuuttaa bensalinjassa turhaan.
Sillä nestemäisellä bensalla mitä tankissa on jäljellä ei ole isoa merkitystä. Kyllä sekin palaa kun mukana on tuoretta enemmän kuin vanhaa.
Hartsia ei liuota enää mikään, se on mekaanista työtä tai osien vaihtoa...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Dolbydin

Onkohan jotain mitä kannattas vielä testata ennen kuin laitan tankin täyteen uutta bensaa? Jos sattuu että se ei auta niin sit jää se täys tankki seisomaan =D vai voiko sen sekaan heittää sit jotain ainetta joka estää pilaantumisen?

cedricfan

Stabilisaattoria kannattaa lorautta atankiiin aina kun on mahdollisuus että kuljin jää seisomaan. Mutta tankatessa, että sekoittuu, ja pääsee bensalinjaan saakka. Ja sehän ei edes paljoa maksa, ei siis ole iso kulu.
Mutta ei sitä nyt täyteen kannata vielä tankata, etenkin jos tekee "vedenpoiston", koska se lisäaetanoli ei ole hyväksi pidemmän päälle. Kunhan yli puolet on uutta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

Olen käyttänyt kaikissa autoissani joissa aina ollut bensiinimoottorit 95E10 bensiiniä niin kauan kun sitä on ollut saatavissa eikä ikinä ole ollut bensiinistä johtuneita ongelmia. :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

Ja eräs NCF-aktiivi liotti bensalinjan & kaasuttimen osia eri vahvuisissa viinabensoissa tuloksella, että joissain näkyi heti vaurioita, osassa ei lainkaan.
Miksi siis ottaa selvä riski vaivaisen pienen säästön takia? Tuon ajan autoja ei ole tehty kestämään nykyisiä etanolimääriä poislukien Brasilia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Dolbydin

#24
Kokeilin nyt auton käynnistää silleen että laitoin bensaletkun kanisteriin missä oli uutta bensaa ja hyvin pyöri ja käynnistyi.

Nyt suorastaan pelottaa kaataa tankkiin uutta bensaa ja yrittää käynnistää uudelleen auton oman tankin kautta jos se taas hyytyy =D no ei se auta kuin kokeilla. Varmaan jatkossa kannattaa ajella 98 bensalla?

Mitä tuosta kannattaa katsoa läpi ennen kun yrittää katastuskonttorille viiä? (Jarrujen ja lahovaurioiden lisäks)

Saako uusia rumpujarruja enää mistään? Mitkä osat/tiivisteet on sellasia mitkä kannattaa nyt ensitöikseen vaihtaa?

C 110 ratsuni

Kait sen tankin voi käyttää irti ja tyhjentää ja huuhdella vaikka nyt kuumalla vedellä puhtaaksi kaikesta kertyneest moskasta ja kuivata paineilmalla.Samoin koko pensalinja puhaltaa tyhjäksi.
primera 2,0 sport -00

Alppuu

Kannattaisiko laittaa pullo-pari jotain puhdistusainetta? Ja kuljettaa uutta suodatinta mukana jos se vanha täyttyy irronneesta moskasta?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Dolbydin - elokuu 02, 2018, 19:33:51
Nyt suorastaan pelottaa kaataa tankkiin uutta bensaa ja yrittää käynnistää uudelleen auton oman tankin kautta jos se taas hyytyy =D no ei se auta kuin kokeilla.
Varmaan jatkossa kannattaa ajella 98 bensalla?

Yllättävän pitkään bensa kestää tankissa, ainakin Teboilin 98 kesti monta vuotta ja niin vaan vanha Corolla jäi toisella starttauksella käymään.
Todennäköisesti linjaston ilmatiiveydellä on suuri merkitys.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

#28
Ei kaupallisesti saatavilla olevat puhdistusaineet hartsiintunutta bensaa liuota jos sitä on linjassa tukkeeksi asti.
Ja päätellen siitä, että toimii "kannubensalla", on joko bensa huonosti palavaksi vanhentunutta, tai linjoissa tukosta.
Hartsikiteytmät jo aiemmin kerrottiin oleviksi ainakin kaasuttimessa, joten toivottavasti linjoissa ei olisi vikaa.

Ja 98E5 on se suositeltava. Moni harrastaja tankkaa lisäksi syksyn viimeisen tankkauksen pienkonebensaa, hiemanhan se maksaa enemmän, mutta säästää ongelmilta. Kysyjä on nyt varmaan jo huomannutkin, että kohdalle osuneet harmit olisi ollut hyvä ehkäistä. Kerta omalle kohdalle riittää, ja jos osaa ennustaa mikä bensa kestäisi kauankin, niin ensi viikon lotttorivi kiitos.

Rumpujarrujen osat ei ole enää ihan helppoja muttei mahdottomiakaan. Mitä sitten mahtaa olla tarve: kengät, sylinterit, rummut?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Dolbydin

Tankin pohjassa on pultti (kuvassa oikealla). Onko tuo pultti bensatankin tyhjennysproppu? Pultin vasemmalla puolella näkyy tuollainen epämääräinen juttu, niin mietin onko siinä ollut joskus  tyhjennysproppu ja se on laitettu umpeen?

Luin joskus kauhu juttuja, että jos sen propun irrottaa niin sitä ei enää saa takaisin, onko näin? =D äkkiseltään tankki ei vaikuttanu mädältä mutta ruostetta kuitenkin on.

https://aijaa.com/CAHXfV