Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

P12 taka-akselin tuentahässäkkä

Aloittaja primu_patu, heinäkuu 26, 2018, 09:23:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

primu_patu

Terves

Onko ketään askarrellut tuon taka-akselin tuennan kanssa?

Vaihdoin omaa kakki jouset, iskarit, eteen alatukivarret uusilla kumeilla ja yläpään tuennan. Takapäähän myös iskarin yläpään tuennan.
Myös hammastangon nivelet on vaihdettu ja koiranluut eteen ja taakse. Myös kakki jarrulevyt ja palat vaihdoin.

Nyt auto menee ihan mukavasti kun on hieman kuormaa, mutta jos yksin ajelee niin ottaa tuulee aika herkästi. Tuossa kun asiaa ihmettelin niin tulin siihen tulokseen, että tuo taka-akselin tuentahässäkän kumipuslat tuntuvat aika löysiltä. Olen koittanut moista hässäkkää jostakin löytää. No jenkeistä sellaisia löytyy uutena mutta ovat siihen primun jekkiversioon( olikohan se joku Senda) eikä oikein uskalla niitä tilata.

Eli onko joku löytänyt vähän lähempää kyseisen osan. Toki romiksiltä niitä voisi löytää mutta ovat jo lähtökohtaisesti vanhoja
primu_patu

Daset

Mitäs tarkoitat näistä?
Tämä on farkun taka-akseli
P12 Primera 1.6 Visia Traveller '05, J30 Maxima VG30E AT '91, Y30 Cedric SGL LD28 AT '85, LE10 100A 1.2 '76, KPLE10 120A Coupé '73, WD21 VG30 Pathfinder

primu_patu

Terves

Lähinnä tuo osa 5 kokonaisuudessaan( eli mukaan myös se pieni vipu osan 5 sisältä) tai sitten sen kaikki kumipuslat. Noita pitkittäistukien kumipuslia en ole nähnyt varaosaluetteloissa ollenkaan. Mulla on lontoon kielinen korjaamokäsikirja ja siinäkään ei ole yhtäkään kumipuslaa erikseen numeroitu eli ilmeisesti niitä ei saa erillisenä.

Minunkin kärry on juuri farmari. Onko farmarissa ja muissa malleissa erilainen tuo takajousitus, kun minusta se on ihan samalainen. Jos ei sitten kumien jäykkyydessä ole eroja.
primu_patu

kurttu

#3
Tuo taka-akselin banjo tukee sivusuunnassa, eikä löysätkään puslat varmaan salli kummoistakaan sivuttaisliikettä.
Oma kokemukseni P11 primerasta ja autoista yleensäkin on, että takaiskarit vaikuttavat aika paljon suuntavakauteen ja sivutuuliherkkyyteen.
Jos takapää ei ole tanakka, auto on tuuliviiri.

Myös aurausten tulee olla kunnossa. Haritus aiheuttaa sivutuuliherkkyyttä.

primu_patu

Terves

Niin kuin tuossa alussa mainitsin niin iskarit ja jouset on vaihdettu sekä eteen että taakse.

On totta, että iskarit vaikuttavat tuulella hyvinkin paljon siihen etenemiseen. Ja on myös totta, että etupyörien haritus tai auraus vaikuttaa auton suoraan kulkemiseen. Minulla on auraus  ja samalla kaikkien pyörien suuntaukset katsottu muutamaan kertaan. Ja olen tullut siihen tulokseen, että kun kumpikin eturengas on aurauksen puolella 0,04 niin menee kaikkein parhaiten suoraan.

Perustan oman ajatukseni siihen, että kevyellä kuormalla tuo mainitsemasi banjo pääsee juuri heilumaan sivusuunnassa ja näin taka-akseli toimiikin ohjauksena kun se hieman siirtyy puolelta toiselle ( ilmeisesti tiessä olevien urien ym. muiden pahkuroiden ja tuulen vaikutuksesta). Se tavallaan tuntee takalistossaan kun se hieman heijjaa puolelta toiselle.

Taas kun on kuormaa niin jousitus ja sitten myös tuo banjo painuvat hieman alaspäin ja näin tavallaan kiristää nuo löystyneet kumipuslat  toiseen laitaan niiden liikettä ja näin taka-akseli ei tee sitä heijjaavaa liikettä puolelta toiselle. Ja näin tuulen vaikutus jää pienemmäksi.

Toinen juttu on sitten taas se, että jos jostakin noita kumipuslia sattuisi saamaan( tai koko hässäkän), niin onko ne sitten tarkoitettu ennen vai jälkeen 2005 valmistettuihin p12:ta. Koska tuolloin 2005 syksypuolella p12 alustaa ja ohjaustehostajaa muutettiin, jotta autoa vaivanneet etenemisongelmat olisi saatu teilattua. Ainakin TM:n mukaan.

että sellaista tälläkertaa
primu_patu

shamrock

Teoreettisellä tasolla etuvedon pitäs optimin kannalta hivenen harittaa, koska puslat antaa aina sen verran periksi että vedon ollessa päällä, tuo haritus muuttuu nollakulmaksi. Vastaavasti taas takavetoon kuuluu tuo auraus, koska taka-akseli "puskee" etupyöriä, jolloin tuo vaste pakottaa lievän aurauksen nollakulmaan. Ja moniin pyöräntuentoihin kuuluukin pieni elämisen tunne ... jokainen vanhoilla hydraulisitikoilla ajanut tietää tämän. Tuon "taikamaton" päällä, kun on tottunut kivireki alustoihin, tekee vaistomaisia korjauslikkeitä ohjauspyörällä, jotka ovat itseasiassa turhia. Ja sitten tehdään se korjausliikkeen korjausliike jne. Vaikka auto olisi koko ajan ollut menossa suoraan, eikä mitään korjausliikkeitä olisi ikänä tarvittukaan. 350000 kilsaa ajettu Primera P11 oli pirun hyvä mutkateillä, eikä siihen ainakaan ollut ikinä muuta kuin iskareita taakse vaihdettu. Kun sen auton tunsi, tiesi tasan tarkkaan mutkaan tullessa, missä kohtaa kääntää rattia ja miten paljon, se asettui siihen linjaan kuin kiskoille ja mutkat oli ilo viedä läpi. Rengastus ja rengaspaineet on pirun tärkeät, jotkut "isoperäiset" etuvedot, kuten P12 ei siedä virheellisiä paineita juuri ollenkaan, tai oikeastaan paineita muuttamalla toleranssien sisällä voi hakea sitä itselle mieluista tuntumaa. Tuo taka-akseli ei kuitenkaan juuri ohjaa, noiden pitkittäisten varsien ohuuden ansiosta se pitää pyörät aina melko lailla korin suunnassa, joten tuohon käytökseen on vaikea hakea yhtä yksittäistä syytä. Se voi olla vain ominaisuus, johon aikaa myöden tottuu eikä sitä sen jälkeen enää edes huomaa.

primu_patu

Terves

Olet varmaan oikeilla linjoilla tuossa teoreettisessa puolessa miten autot käyttäytyvät. Tässä on myös huomioitava se, että millaiset ovat muut pyörän kulmat ja millainen on rengastus. Käsittääkseni kun ollaan menty enemmän leveisiin vakiorenkaisiin niin on jouduttu hieman muuttamaan myös muita kulmia ja näin tuo teoreettinen pohja on hieman muuttunut.

Mutta olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että oma primuni kulkee parhaiten juuri kun siinä on hieman aurausta jo valmiiksi. Tämä koska sitä kokeiltiin 0 kulmalla ja pienellä harituksella ja näillä auto oli varsin levoton etenijä. Mutta kun käännettiin hieman auraukselle niin meno rauhottu oleellisesti.

On myös totta kun melkein kaikki on vaihdettu tuonne alustaan niin sitä tulee huomanneeksi sellaista mitä ei ehkä muuten olisi huomannut eli yrittää sitten hienosäätää ehkä hieman liikaa.

Jossakin Tuulilasissa( oliko joku 2002) pidettiin Nissanin tämä tyyppistä takatuentaa hieman ongelmallisena jos vielä rengaspaineet olivat vähän väärässä suhteessa eli takana enemmän kuin edessä ( joka oli silloin suosituksena, omassani on samat paineet eteen ja taakse). Taustalla oli se, että tuennassa oli takapyöriin laitettu hieman liikaan aurausta ja näin tuenta ei oikein sietänyt erilaisia tien pinnan laatuja vaan pyrki ohjaamaan autoa ja tämän seurauksena saattoi tulla äkäisiä pyörähtämisiä.

Käsittääkseni tätä sitten hieman viilattiin 2005 malliin ja samassa sitten ohjausta hieman muutettiin.

Toki auto nyt kulkee kohtuullisen hyvin, että sillä voi heittää pitempääkin reissua ilman, että on ihan poikki. Mutta se on tuo ihmisluoto kummallinen kun se haluaa aina vaan parempaa vaikka tälläkin jo ihan hyvin pärjää 8)
primu_patu

primu_patu

Terves

Menikin paineet sekaisin eli tämä" eli takana enemmän kuin edessä" lauseenpätkä kuuluun näin " eli edessä enemmän kuin takana"
primu_patu