Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Polttoaineen kulutuksesi?

Aloittaja Alppuu, heinäkuu 25, 2018, 23:53:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppuu

Kävin tuossa muutama päivä sitten heittämässä vähän pidemmän lenkin käyttäen vain RE85 polttoainetta Nissan Almera N15 1.4 -laitteella.
Renkaat: 195/55/15
Bensanpaine: Säädetty paineensäätimellä
Sytytyksen ajoitus: Säädetty
EGR: Muokattu

19.7. Iisalmi - Raisio
Matka 565,7 km (sis. 24,9 km erillistä kaupunki/taajama-ajoa), mittarista mitattuna.
Keskinopeus: 80,81 km/h   
Kulutus: 7,28 litraa/100km.

24.7. Raisio - Iisalmi
Matka 543,8 km, vain maantietä mittarista mitattuna.
Keskinopeus 84,09 km/h
Kulutus: 7,04 litraa/100km.

Täytyy sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt. Toki kuuma ja kuiva keli auttoi osaltaan hyvään kulutuslukemaan, mutta siliti. :)

Onko täällä muita kokemuksia RE85:llä ajoista?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mikan

Ehkä väärin vastata, kun auto on Saab. Mutta olen ajanut 85:lla nyt 110 tkm. Maantiellä kulutus on 10, moottoritiellä 11 ja kaupungissa 13-14. 2,3 litranen 280hv motti ja 4-lovinen automaatti. Aika paljon on tullut säästöä verrattuna, jos olisin ajanut 98:lla.

Hyvät kulutuslukemat sun Almerassa! Miltä se muuten tuntuu ajossa?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

AkiH

Paljonko Saab vei tavallista polttoainetta käyttämällä?
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Alppuu

#3
Lainaus käyttäjältä: mikan - heinäkuu 26, 2018, 10:32:09
Ehkä väärin vastata, kun auto on Saab. Mutta olen ajanut 85:lla nyt 110 tkm. Maantiellä kulutus on 10, moottoritiellä 11 ja kaupungissa 13-14. 2,3 litranen 280hv motti ja 4-lovinen automaatti. Aika paljon on tullut säästöä verrattuna, jos olisin ajanut 98:lla.

Hyvät kulutuslukemat sun Almerassa! Miltä se muuten tuntuu ajossa?

t. Mika

Tuo taitaa olla sieltä janoisemmasta päästä Saabeja. Toisaalta varmaan aika mukava ajettava, eikä potku lopu kesken.  :)
Onko tuo softattu?

Ihan hyvältä tuntuu Almera ajossa (Jos näin Almerasta nyt ylipäätään voi sanoa). Kesällä käynnistyy ensimmäisellä tai toisella lyhyellä startilla, sen jälkeen toimii kuten bensalla.
En uskalla ihan hirveitä polttoaineen paineita laittaa, kun en tiedä syytä tuon entisen alkuperäisen paineensäätimen antautumiselle.
Letkut ja muu kyllä kestää ainakin hetkellisesti huomattavan suuria painetta, testattu on. Toisaalta, suuttimet eivät toimi kunnolla, jos poikkeaa huomattavasti specsatulta alueelta?

Vähän se täydellä kaasulla laihalle vetää, mutta etanolilla se ei haittaa. Lähinnä laihalle menemisen huomaa suurissa mäissä, kuten sellaisissa, joissa on ohituskaista.
Kuitenkin pitää käytännössä näissä mäissä suurimmalla vaihteella nopeuden 1 henkilö + matkatavarat kyydissä. Ohittekin pääsee kaikista hidastelijoista.

Lähitulevaisuudessa tulee vedettyä sama lenkki vähän suuremmalla kuormalla ja nopeudella, joten mielenkiintoista päästä vertailemaan tuloksia.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mikan

Onneksi en enää muista kulutuksia bensalla kovin hyvin, mutta muistaakseni maantiellä pääsi 7,x litralla ja kaupungissa meni se 11 helposti. Kerran kokeilin tulla mahdollisimman ekologisesti Vaasasta Tampereelle ja matkan keskikulutus oli 6,4, joka on ihan naurettavan vähän tuolle. Ajaa sai tosiaan ihan "sukkasillaan".

Softattu on, koska näin vanha 9-5 ei muuten osaa säätää seoksia ja sytkää etanolille. Tehoja rajoittaa suuttimien tuotto ja vääntöä automaatin kesto. Mukava tuolla on päästellä vaikka kilsoja mittarissa on jo 444 tkm. Ekologisesti ajatellen ei varmaan ole mikään huono vaihtoehto ajaa vanhalla autolla etanolilla mahdollisimman pitkään.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

datsunpower

#5
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - heinäkuu 26, 2018, 16:59:46
...
Vähän se täydellä kaasulla laihalle vetää, mutta etanolilla se ei haittaa.
...
Tähän on pakko kommentoida, ettei joku muu mene näihin sinun uskomuksiin.. se, että etanolilla moottoria ei korvin kuultavasti saa kovinkaan helposti nakuttamaan, ei poista sitä tosiasiaa, että se laihalle "vetäminen" ei ole sen terveellisempää tälläkään ihme liemellä kuin bensalla.

Korostuu viritysasteen noustessa ja riski laskee viritysasteen laskiessa... sytkä reilusti myöhässä ja polttoaine laihalla -> hävittää moottorista helposti sen 20-30% tehoista, mutta kestää kyllä pidempään.


EDIT: Niin ja ettei mene ihan OT: R32 Skyline RB26DET (single turbo konversio) ~700hv ja RE85 kulutus sekalaisessa ajossa ~15l/100km.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

#6
No ei todellakaan tarvii minun sanomisia ottaa tosissaan, nämä ovat omakohtaisia kokemuksiani vain nimenomaisesta laitteesta. :)

Kyllä se siinä mielessä on terveellisempää, kun etanoli ei nosta niin paljoa lämpöjä verrattuna bensaan ja tätä ei saa korvin kuultavasti RE85:llä nakuttamaan, jos ei AIVAN persiilleen säädä

ja niin persiilleen en ole saanut säädettyä, vaikka kova yritys on ollutkin.

Ennenmmin tuntuu, että tehot (ne vähäisetkin) lähtee laskemaan, ennen kuin korvalla kuulee nakuttavan. Mutta tämä on kokemukseni vain tästä moottorista, ei voi yleistää.

Tämä moottori on matalaviritteinen. Olen aiemmin ajanut paljon suuremmillakin ennakoilla (~+10 EYKK), verrattuna tämän hetkiseen. Joten tuskin se nyt hajoaa. :D

Vakio tulpista ei ole voinut erottaa ylikuumana käymistä, taskulampulla kun katsoo tulppien rei'istä, männän laet ovat lähes puhtaat ja täysin virheettömän näköiset.

Männän laen merkinnät erottuvat helposti. :)

Ja jos nyt jostain aivan käsittämättömästä ja ennakolta arvaamattomasta syystä paska ns. osuu tuulettimeen, niin hyvin korkealta ei sittenkään tipahda. :)

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

toukopouko

Oon ite koittanu vähän laskeskella mitä nää mun vessat kuluttaa:

Sunny  B11 sedan cd17:


Gsi-Kadett cabriolet vei vähän päälle 9L Re85 / 100km

N12 Cherry e13s:


B12 farkku e16s:
7.4L/100km 98E

Astra C20NE: 7.7L/100km 95E

Sekalaista ajoa, kaupunkia ja maantietä




Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

Alppuu

Pienellä Sunny B11 menee, varsinkin jos on sekalaista ajoa.

Onko jokapäiväisessä ajossa? Ei noita B11 näe enää juuri lainkaan liikenteessä.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Samanverran menee mulla E46 farkulla pelkässä maantieajossa kuin tuolla B11 dieselillä.
Kuluttaa kyllä tosi vähän jos sekalaisessa ajossa tuo B11.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

toukopouko

B11 oon ajellu vaan kesäisin, ettei tarvii leimalle yli neliöö aina hitsata uutta peltiä :D Nyt tosin laitoin lepäämään, kun paisariin alkanu tekee painetta.. Taas.

Sekalainen ajo itellä on, about 75% kilsoista maantiella ja loput Tampere/Turku tason kaupungeissa.. Kevyt koppa auttaa siihen, ettei kaupunkikulutus hirveesti nouse. Peräkärryyki oon kiskonu ajoittain tolla b11

Ja kun tehoo on se 54hp ni pakko ajaa taloudellisesti, kun ei tolla ohitella tai kaahailla. Siinäkin mielessä taloudellinen, että ylinopeussakoista turha haavailla, jos siinä onnistuu ni melkee fysiikan nobel pitäis saada samalla :D

Mielestäni toi Cherry e13s kulutus oli todella jees, kun se tuli yhen talven aikana. Ilman lohkoa repiny käyntiin pakkasilla ja ajelin jotain 2km siirtymiä enempi mitä b11
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

AnttiA

#11
Laitan minäkin nämä iloisen veronmaksajan lukemat:
Seat Leon 4T, 1,8T 180hv 17v vanha 365tkm kone avaamatta
8,7-15 l/100km
Mitsu Lancer 2,0 135hv 15v vanha 270tkm kone avaamatta
8,5-12 l/100km
Datsun 100A 200tkm 70-luvulla nyt toisella 15tkm
6,5-11 l/100km

Yhteenvetona kaikki on mennyt, mitä tankkiin laittanut ;)
Alarajat siististi pihdaten, ylärajat talvipakkasessa lyhyttä ajoa tai kisahommia.

Sitten muutama ajamani ja virallisesti mitattu Thousands Lakes Economy Rallyn tulos.
Daihatsu Charade -84 malli 3,9 l/100km. Reitti Jyskälän pätkillä ja aika reiluja keskinopeuksia vaatien. Toisena vuotena jotain 4,3 l/100km.
Aikaisemmin Peugeot 206 1,4, Sunnyllä ja Corollalla 1,6 jotain 5,4-6.

Vielä Lisäys: 60-luvulla Hesan seudulla oli varmaankin ensimmäinen Taloudellisuusajo, jossa kulutusta mitattiin kilpailussa.
Berner taisi tuoda silloin Suomeen Valiantia ja ilmoittivat kisaan mm. silloisen rallikuski Raimo Kossilan tällä Valiantilla. Tulos jotain 5l/100km aiheutti suurta epäuskoa muiden maahantuojien kilpailijoissa. Syykin selvisi, ennen lopputankkausta oli Valiantin bensatankin pohjaa nosteltu haitaritunkilla lyttyyn ja bensaa ei mahtunut enempää tankkiin 8) joku 6..7 litraa olisi varmaan uskottu. 8)

Alppuu

30.7. tankattu Almera N15 1.4

Renkaat: 195/55/15

47,66 litraa RE85

Matka: 659,6 km

Sekalaista, maantiepainotteista ajoa.

Kulutus: 7,23 litraa / 100 km RE85

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - heinäkuu 25, 2018, 23:53:38
Kävin tuossa muutama päivä sitten heittämässä vähän pidemmän lenkin käyttäen vain RE85 polttoainetta Nissan Almera N15 1.4 -laitteella.
Renkaat: 195/55/15
Bensanpaine: Säädetty paineensäätimellä
Sytytyksen ajoitus: Säädetty
EGR: Muokattu

19.7. Iisalmi - Raisio
Matka 565,7 km (sis. 24,9 km erillistä kaupunki/taajama-ajoa), mittarista mitattuna.
1 henkilö + matkatavarat
Keskinopeus: 80,81 km/h   
Kulutus: 7,28 litraa/100km.

No niin, kyllähän se soppa alkoi paremmin maistumaan, kun lisättiin kuormaa ja nopeutta.  :D

6.8. Iisalmi - Raisio
Matka 540,9 km
3 henkilöä + matkatavarat
Keskinopeus: 89,16 km/h   
Kulutus: 8,27 litraa/100km.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

espi

Primera pikkulohko farkku vm. 2004, johon laitoin 2012 lokakuussa Ecobox PT-E85 (demottavaksi).

2012 lokakuust tähän asti (R)E85:lla 117tkm, keskikulutuksella 9.96.


mies51

espi, eihän tuo 9,96L E85 kulutus enää säästä juuri paljonkaan. Meidän Almeran kulutus 270000 km:llä on ollut 7,32L/100km ysiviitosta ja asutaan lähellä Hesan keskustaa eli ruuhka-ajoa ja kaupunkiajoa paljon mukana. Lapinreissuilla on päästy alle 6L.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 14, 2018, 12:34:38
espi, eihän tuo 9,96L E85 kulutus enää säästä juuri paljonkaan. Meidän Almeran kulutus 270000 km:llä on ollut 7,32L/100km ysiviitosta ja asutaan lähellä Hesan keskustaa eli ruuhka-ajoa ja kaupunkiajoa paljon mukana. Lapinreissuilla on päästy alle 6L.

Säädöissään olevalla ja oikein toimivalla ei säästäkään yhtään mitään bensaan verrattuna (riippuu tottakai polttoaineiden hintasuhteesta). Etanolia tarvitaan n.30% enemmän kuin bensaa, että saadaan edes suurinpiirtein seokset (ja päästöt) kohdalleen. Tehossa hävitään silti jonkin verran jos moottoria ei ole rakennettu täysin etanolia silmällä pitäen ja sellaisella moottorilla ei enää ajeta edes 98:lla nakuttamatta..
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

espi

#17
Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 14, 2018, 12:34:38
espi, eihän tuo 9,96L E85 kulutus enää säästä juuri paljonkaan. Meidän Almeran kulutus 270000 km:llä on ollut 7,32L/100km ysiviitosta ja asutaan lähellä Hesan keskustaa eli ruuhka-ajoa ja kaupunkiajoa paljon mukana. Lapinreissuilla on päästy alle 6L.

Ei E85:lla muutenkaan säästöjä saa, esim. tiheentyneet huoltovälit. Useita kertoja 10tkm vaihtoväleillä huoltomies ihmetellyt, kun pois tuleva öljy on lievästi punertavaa, eikä mustaa... En minä ainakaan säästöä tuolla hakea, jos hakis niin kannattais liisata pikkunen seatti ja ajaa kaasulla.

Ruuhka suomessa asutaan, tosin suomessa mitään ruuhkia ole, eikös ruuhka ole se että parina päivänä viikossa jonotat 15km matkaa 3h? Päivittäin työmatkaa kaupungissa kertyy ~30km, siihen tenavien kuskaamiset, jne, jne.. päälle, joten kaupunkia varmaan 75%, motaria 10% ja maantietä 15.

Jos tarkemmin kulutust katsoo, niin pakosarjakatin, etummaisen lambdan ja jakopäärempan jälkeinen kulutus on 9.2/100km viimeisen vuoden aikana.

Muistaakseni boksiin määritelty +24% rikastus (niin ecukin pärjää trimmeillään), tämän lisäksi on sitten erikseen lämmön mukaan säätyvä kylmäkäynnistys & kylmäkäynti rikastukset. Rikastukset tuli säädetty aikoinaan niin, että rimpulan sai -27 asteen pakkasessa yön jälkeen käyntiin ilman lämmitystä.

Katastus mies kommentoi keväällä päästöistä, ettei tällä itsaria saa tehty:)

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 14, 2018, 12:34:38
espi, eihän tuo 9,96L E85 kulutus enää säästä juuri paljonkaan. Meidän Almeran kulutus 270000 km:llä on ollut 7,32L/100km ysiviitosta ja asutaan lähellä Hesan keskustaa eli ruuhka-ajoa ja kaupunkiajoa paljon mukana. Lapinreissuilla on päästy alle 6L.

Primera lienee suurempi ja painavampi, et voi tehdä suoraa vertausta.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mikan

Olen ajanut 110 tkm etanolilla ja säästänyt paljon rahaa. Minulla on aina ollut muutenkin 10 tkm:n öljynvaihtoväli ja öljyn väri on ihan normaali, joten mistähän se Espin auton öljyjen punoitus oikein tulee? Päästöt on leimalla erinomaiset, varsinkin sen jälkeen kun vaihdoin katin reilu vuosi sitten. Hieman vakiota vireisemmässä turbovehkeessä etanoli antaa tietysti paljon muitakin etuja. Ja ainahan asiaa voi perustella ekologiselta kannalta, kun bensaa palaa alle 2 litraa satasella.  ;)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: AnttiA - heinäkuu 31, 2018, 09:58:47
Sitten muutama ajamani ja virallisesti mitattu Thousands Lakes Economy Rallyn tulos.
Daihatsu Charade -84 malli 3,9 l/100km. Reitti Jyskälän pätkillä ja aika reiluja keskinopeuksia vaatien. Toisena vuotena jotain 4,3 l/100km.
Aikaisemmin Peugeot 206 1,4, Sunnyllä ja Corollalla 1,6 jotain 5,4-6.

Joku oikea taloudellisuus ajo?


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Cedricisti

#22
Audi A3 1.9TDi -00

Seka-ajossa 4,95l/100km.
Valtion ja autoalan keskusliiton mielestä saatan olla rikollinen, onhan auto jo 18-vuotias...

Varmaan jalkapuutuomio odottaa, kun saan Y30:n liikenteeseen ruuvatulla pumpulla ja turbolla.
Ahtamaton LD28 syö matkassa sen <7 litraa, kaikella 86hv teholla.