Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera 2006 ABS valo palaa ja nopeusmittari ei toimi

Aloittaja Almera mies, heinäkuu 24, 2018, 19:43:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Almera mies

Moikka,

Olisiko kellään kokemusta otsikon mukaisesta viasta Nissan Almera 2006 mallissa.
Käytettiin merkkikorjaamolla vikaluennassa, mutta eivät saaneet ODB portin kautta yhteyttä mihinkään,
kokeilivat kolmea eri laitetta ja yksikään ei ruennut lukemaan vikaa, saati että olisi saanut nollattua vikakoodia.

ABS valo palaa jatkuasti ja nopeusmittari ei toimi, mittaristo muuten toimii moitteettomasti.

Yksi ABS -tunnistinkin vaihdettiin uuteen kun se näytti mittarilla katsottuna vialliselta.

Auto myös toimii muuten erittäin hyvin ei mitään muuta vikaa.

Kiitos etukäteen jo asiantuntevista neuvoista.


datsunpower

Merkkikorjaamolla pitäisi olla Ninssan Consult jolla pääsee lukemaan ja tekemään kaiken mahdollisen. Muilla laitteilla yhteyksien saaminen eri yksiköihin on melkolailla sattuman kauppaa.

Tuleekohan se nopeustieto tuon ikäisessä jo ABS:n kautta.. vähän vaikuttaisi siltä kun nopeusmittari on myös mykkä. Tai sitten jos siellä on vielä vaihteistossa tasauspyörästön kotelon päällä nopeusanturi niin sitten se tieto ei tule sieltä ECU:lle joka antaa taas tiedon mittaristolle sekä mahdollisesti ABS yksikölle.

ABS yksikön sulake tarkistettu? Tai virransaanti/liittimet ylipäätään?

Joku maadoitusvika voi myös olla syyllinen. Selittäisi toddennäköisesti myös kommunikaatio katkoksen lukijan ja ECU:n välillä.
Akun ja korin välinen maadoitus. Korin ja moottorin välinen maadoitus (ainakin Primeroissa eräänlainen tyyppivika). Myös ECU:n maadoituspisteet imusarjassa kannattanee tarkastaa.



Missä päin Suomea auto on?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Almera mies

Auto on Iisalmessa ja on käytetty merkkikorjaamolla. Yrittivät vikalukua, mutta eivät saaneet onnistumaan vaikka kolme erilaista mittaria oli.

Tietenkin kun on kysymys merkkikorjaamosta, niin ensimmäinen tulkinta oli että pitää vaihtaa kaikki mahdolliset boxit ja lähes varma olen ettei vika missään tietokoneissa ole.

Sulakkeet on tarkistettu, absin anturit vaihdettu molempiin eturenkaisiin, samoin vetoakselilla olevat abs renkaat tarkistettu.

Liittimet myös tarkistettu, niiltä osin mihin päässyt käsiksi :D

Pitää tarkastaa vielä tuo nopeusmittarin anturi ja maadoitus asiat.

Alppuu

Mikähän minun viestissäni oli epäasiallista, kun se on poistettu?!

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Tero-75

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - heinäkuu 25, 2018, 22:37:29
Mikähän minun viestissäni oli epäasiallista, kun se on poistettu?!
Jos merkkiliikkeessä ei kolmella eri laitteella saada autosta ulos vikanoodeja niin tuskin niitä saa silloin pinnejä yhdistämälläkään.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Alppuu

#5
Lainaus käyttäjältä: Tero-75 - heinäkuu 25, 2018, 23:58:40
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - heinäkuu 25, 2018, 22:37:29
Mikähän minun viestissäni oli epäasiallista, kun se on poistettu?!
Jos merkkiliikkeessä ei kolmella eri laitteella saada autosta ulos vikanoodeja niin tuskin niitä saa silloin pinnejä yhdistämälläkään.

Varma tieto? Selvä.

Lisäksi pohdin, että vika saattaa olla mittaristossa, mutta ei kai sitten, kun viestini kohdalla painetaan deleteä...  ::)


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Vastaaja tuntien en pitäisi mitään varmana...
Ja ei se merkkiliikkeen väkikään ole erehtymätöntä. Plus kun kyseessä on heille "jo 12-vuotias" auto, niin into ei ole enää sama kuin uudella autolla, josta voi veloittaa mitä haluaa. Eikä nykyisin tiuhaan tahtiin edustuksiaan vaihtavat monimerkkiliikkeet edes ole kartalla autoista, joihin heillä ei ole enää kokemusta siitä ajasta, kun ne olivat tuoreita.
Summa summarum, mahdettiinko käyttää Nissan Consult'ia kuten alla viitattiin?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Whee

#7
-

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Almera mies - heinäkuu 25, 2018, 17:28:46
Auto on Iisalmessa ja on käytetty merkkikorjaamolla. Yrittivät vikalukua, mutta eivät saaneet onnistumaan vaikka kolme erilaista mittaria oli.

Tietenkin kun on kysymys merkkikorjaamosta, niin ensimmäinen tulkinta oli että pitää vaihtaa kaikki mahdolliset boxit ja lähes varma olen ettei vika missään tietokoneissa ole.

Sulakkeet on tarkistettu, absin anturit vaihdettu molempiin eturenkaisiin, samoin vetoakselilla olevat abs renkaat tarkistettu.

Liittimet myös tarkistettu, niiltä osin mihin päässyt käsiksi :D

Pitää tarkastaa vielä tuo nopeusmittarin anturi ja maadoitus asiat.

Minä olisin mittareineneni ja testereineni tässä ~50km päässä.. hyvällä tuurilla tuolla minun testerillä saa autossasi yhteyden myös ABS yksikköön, ainakin P12 Primeroiden kanssa FaceLiftin jälkeisistä (oliko se nyt -05) autoista tuolla on saanut enemmän ulos kuin sitä vanhemmista.
Moottorinohjaukseen tuolla on saanut yhteyden kaikissa Nissaneissa mitä olen kokeillut.

Ja jos ABS koodeja ei saa ulos testerillä, niin sitten ne on luettava vikavalosta... minulla ei kyllä nyt valitettavasti ole antaa ohjeita, että miten se tehdään. Pitää etsiä ne kunhan kerkeän.



ECU siitä ei ole rikki koska auto kuitenkin toimii. ABS:n ohjausykksikkö periaatteessa voi olla rikki, mutta eipä sitäkään kokeilumielessä kannata alkaa vaihtamaan. Harvoin niitä kuitenkin särkyy.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

datsunpower

#9
Löysinpäs...

1. Sytytysvirrat pois
2. Maadoitetaan OBD2-liittimesta pinni 9 (helpoiten maadoitus tapahtuu saman liittimen pinniin 4) vaikka sopivaksi taivutetulla klemmarilla..
3. Sytytysvirrat päälle ja 3 sekunin kuluttua alkaa ABS:n vikavalo vilkutella koodeja. Koodin ensimmäinen numero ilmaistaan pitkillä/hitailla vilkutuksilla ja toinen numero nopeammilla vilkutuksilla.


Vikakoodien nollaus (sytytysvirrat edelleen päällä):
1. Otetaan hyppylangan toinenpää irti liittimestä (vaikka pinni 9:stä)
2. 12,5 sekunnin kuluessa maadoitetaan pinni 9 kolme kertaa ja jokaisen maadoituksen on kestettävä vähintään sekunti.
3. ABS vikavalo sammuu jos nollaus onnistui.


Koodit:

12 Self-diagnosis could not detect any malfunctions.
45 Actuator front left outlet solenoid valve
46 Actuator front left inlet solenoid valve
41 Actuator front right outlet solenoid valve
42 Actuator front right inlet solenoid valve
51 Actuator rear right outlet solenoid valve
52 Actuator rear right inlet solenoid valve
55 Actuator rear left outlet solenoid valve
56 Actuator rear left inlet solenoid valve
25 *1 Front left sensor (open-circuit)
26 *1 Front left sensor (short-circuit)
21 *1 Front right sensor (open-circuit)
22 *1 Front right sensor (short-circuit)
31 *1 Rear right sensor (open-circuit)
32 *1 Rear right sensor (short-circuit)
35 *1 Rear left sensor (open-circuit)
36 *1 Rear left sensor (short-circuit)
18 *1 Sensor rotor
61 *3 Actuator motor or motor relay
63 Solenoid valve relay
57 *2 Power supply (Low voltage)
71 Control unit




EDIT: Ja ennen kuin joku huomauttaa, että ohjeestani puuttuu pitkä pätkä välivaiheita, niin ne vaiheet eivät vaikuta vikakoodin lukuun ja nollaukseen.
Varsinkaan tässä tapauksessa kun nyt ensin yritetään saada edes jonkinlainen yhteys ABS yksikköön.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.