Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

P12 jarrujen ilmaus

Aloittaja primu_patu, heinäkuu 10, 2018, 20:51:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

primu_patu

Terves

Olen tässä yrittänyt ilmata p12 jarruja, siinä kuitenkaan onnistumatta.

Mikä on abs jarrujen oikea tapa tehdä ilmaus?

Olen nyt kokeillut muutamaa tapaa ja en ole onnistunut. Kevyesti jarrutettaessa jarrut "rutisevat", niin kuin siellä olisi ilmaa. Eli ei ole samanlainen rutina kuin jos abs toimii.

Tapa 1.
Ilmaa jarrut ensin oikea taka, vasen etu, vasen taka, oikea etu. Ilman, että irroittaa abs jarrujen liitäntää, ja sähköt eivät ole päällä.

Tapa 2.
Sama kuin edellä, mutta kierretty virtalukosta sähköt päälle.

Tapa 3.
Sama kuin tapa1, mutta irroitetaan abs jarrujen liitin.

Tapa 4.
sama kuin tapa 3, laitetaan virtalukosta sähköt päälle.

Nestettä on mennyt tähän mennessä pari litraa. Kyllä olen ennen onnistunut sellaisten jarrujen ilmauksessa jossa ei ole abs ominaisuutta.

Vaihdoin tässä jo uuden pääsylinterinkin kun ajattelin, että se vuotaa läpi.

Mikä nyt neuvoksi???

Hulluinta tässä on, että jarrut menivät katsastuksesta läpi.

Mutta eivät jarrut ole aikaisemmin rutisseet tällä tavalla !!!

t. primu_patu
primu_patu

Jylppy

Service manuaalista lainattua:

Bleeding Brake System

CAUTION:

- Carefully monitor brake fluid level at master cylinder during bleeding operation.
- Fill reservoir with new brake fluid "DOT 3" or "DOT 4". Make sure it is full at all times while bleeding air out of system.
- Place a container under master cylinder to avoid spillage of brake fluid.
- While bleeding, pay attention to master cylinder fluid level.
- For models with ABS, turn ignition switch OFF and disconnect ABS actuator connectors or battery ground cable.
- Bleed air in the following order:

1. Right rear brake
2. Left front brake
3. Left rear brake
4. Right front brake
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

jip59

Nyt täytyy todeta että saatan olla väärässä mutta todella useassa Boschin jarrusysteemissä pitää ilmaus tehdä testerillä. Siis silloin testerillä avataan tietyssä järjestyksessä ABS-yksikössä olevia venttiileitä jolloin ilman yksikön sisältä saa pois. Normi ilmaustilanteessahan ei kaikkia venttiileitä avata joten varmasti sinne jää ilmaa. Testeri siis kertoo sen missä järjestyksessä ilmataan ja mitä silloin pitää tehhdä.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

primu_patu

Terves

Jylppyn ohjeesta näkyy, että olisi ollut väärä järjestys. Pitää kokeilla huomenna, on taas yksi litra varattuna hommaan.

Jos menee testeri hommaksi, niin täytyy ihmetellä mistä moisen saa käyttöön.

Kiitän tässä vaiheessa.

t. primu_patu
primu_patu

primu_patu

Terves

Siis hetkinen, Käyttämäni tapa 3 on juuri Jylppyn esittämä ohje, jos hommaa katotaan kuskin penkillä istuen....

mmmm..

pitää nyt vielä kerran kokeilla homma tehdä tuon ohjeen mukaan

t.primu_patu
primu_patu

datsunpower

Ja mainitaan se, että P12  ei tarvi mitään testereitä jarrujen ilmaukseen.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

seppo

Moi ! Ettei  vaan olisi apsin ratas poikki ! Ota apsin sulake pois ja koe ajolle niin mikä on sit jarrupolkimen tuntuma. Mulla laviskassa on ratas poikki niin jarrut ei toimi ollenkaan vaan hirvee ruske ja pauke. Sulake pois niin sit voi ajaa ja pysähtyy 👍
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

primu_patu

Terves

No niin nyt homma on selvinnyt. Kuten seppo tuossa arveli niin absn hammasratas oli kummaltakin puolelta edestä poikki. Nämä kun vaihtoi niin se rutina loppui.

Kummallista tässä kuitenkin on, että mitään vikakoodia ei tullut. Ainoastaan pari kertaa väläytti infotaulussa ABS varotusta, mutta tämäkin niin nopeasti, että hyvä kun ehti lukea. Kun heti katsoin vikakoodit niin mitään ei ollut päällä, oli sitten auto käynnissä tai ei. Tosin on huomattavaa, että abs ei toiminut kun nuo rattaat olivat poikki, hiekkatiellä kävin kokeilemassa.

Muistelen kuitenkin, että kun p11 testasi sillä piippisysteemillä niin olisi tullut jokin vikakoodi kun siinä meni anturin johto poikki. Ja tästä piip tiedosta olisi voinut vielä päätellä onko se vika anturissa vai tuossa hammaspyörässä. Että on menty vähän taaksepäin p12 vikamäärityksissä.

No kuitenkin vika paikallistui ja on nyt korjattu
primu_patu