Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Alapalloniven vaihto

Aloittaja Timppa56, heinäkuu 04, 2018, 07:54:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timppa56

Nyt on sitten kumi riekaleina Primera p12 etuvasen alapallosta. Muistelen, ettei ole ihan vasemman käden hommia tuo vaihto, Kannattaisiko suosiolla vaihtaa/vaihdattaa koko tukivarsi, säästyisi tappelemiselta miten saa alapallon irti tukivarresta.

Onnistuuko kotisepältä tuo tukivarren vaihto ilman kikkailua?  Muistelen vuosia sitten yrittäneeni pelkän alapallon irroitusta ja lopputulos oli, että vetarikin tuli öljyjen kanssa ulos vaihdelaatikosta ja auto vietiin hinurilla oikealle korjaajalle.
Jos nyt päätyisin itse vaihtamaan tukivartta, onko jotain mitä pitäisi huomioida, ettei tule paha mieli, tai satu timppaa leukaan  ;)

kurttu

Siellä on isoja tiukkoja muttereita vastassa. Jos löytyy pulttipyssyä ja hylsyjä, niin anna mennä vaan. Autoa pitää myös saada sen verran ylös, että pääsee pelipaikoille.

toukopouko

Oisko näistä jotain apua?




Pallonivelen vaihtamisesta pelkästään ei puhut mitään korjausmanuaalissa, kenties sen saa lekalla vanhan nivelen irti ja uus prässillä paikalleen.. Mutta hiki siinäkin tulee ja lopputulos voi olla kaukana hyvästä, tukivarsi voi ottaa damagea tai uus nivel jäädä löysäksi, varsinkin jos on jo muutamaan kertaan vaihto tehty. Uudella tukivarrella saa myös uudet puslat.

Jos auton seisonta ei haittaa, nii ottaa eka tukivarren irti ja sit kokeilee nivelen irrotusta. Sen onnistumisesta riippuen hakee nivelen tai tukivarren.
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

Shamsa

Alustanosien vaihdossa kannattaa sitten muistaa vaihtaa molemmin puolin ne osat.
Pääsee hyvällä tuurilla vaihtamaan taas seuraavaan katsastukseen samat osat toiselle puolelle jos vaihtaa vain yhden puolen kerrallaan ;D
Puhumattakaan ajo-ominaisuuksista.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Timppa56

Kiitos vinkeistä.  Muistelen, että ed.kerralla, kun onnistuin saamaan vetarinkin irti, oli alapallo s..tanan lujaa kiinni paikallaan. Jos nyt oletetaan, että teen itse ja onnistun rikkomatta mitään saamaan vanhat romut pois, kuinkahan luistavasti uusi alapallo soljahtaa reikäänsä?  Vai tarvitaanko hommaan jotakin muutakin, mitä korjaamolla on, mutta minulla ei. 

Kauhuskenario, että saan vanhan osan irti, mutta uusi ei 'mahdu' paikalleen ja auto hinurin lavalla pajalle.  Olen yhden auton varassa, joten ei olisi oikein kiva tumplata päiväkausia tämän kanssa.  Olen vastaavia osia aikaisempiin autoihin, Mitsuja, ihan kotipihassa laitellut.  Mutta Primeran kanssa on tullut välillä eteen yllättäviä ongelmia.

Vetarin irtoamiseen liittyi se, että annoin muistaakseni vasaraa vanhalle alapalolle ja irrottuaan pyörän napa ikään kuin siirtyi ulos päin pari senttiä.. en tainnut enää saada vanhaakaan enää takaisin, vaikka yritin.  Tukivarrestahan se ei millään naputtelulla lähde.  Ihan mutua, mutta työntäneekö jousisydeemi napaa ulos, kun pallonivel irti napsahtaa, eli pitäisikö jousi puristaa kasaan ennen kun irrottelee mitään?
Sorry, jos kyselen hölmöjä :-[
Eli säästänkö väärässä paikassa, jos yritän itse.  Ihan kunnon työkalut löytyy, ei tosin mitään paine-sellaisia, eikä prässiä.  Eli koko tukivarsi/tukivarret pitäisi uusia.  Lisäksi etujarrupalat, joka onkin toinen tarina, mutta sujunee...

Nugetti

#5
Juu suosittelen koko tukivarsien vaihtoa. Muutama vuosi sitten Almeraan ajattelin ensin vaihtaa vaan pallot mutta toinen rööri oli sen verran väljä että piti kipaista Motonetistä hakemassa kuitenkin ne tukivarret.

Alapallo kyllä lähtee navasta irti kun lyö tarpeeksi monta kertaa sopivan voimakkaasti ja vielä sopivan kokoisella moskalla siihen kohtaan mistä pallon metallivarsi menee läpi.  :)

Kyllähän pallonivelien irrotukseen myydään erillisiä työkalujakin, ei ole pahan hintaisiakaan.

Jousi varmaan vähän työntää napaa johonkin suuntaan mutta tunkin ja pienen kiroilun avulla selvinnee.  ;)

E: ja itsellä ei uusien pallonivelien paikalleen saamisessa ole missään pirssissä ole ollut ongelmia, kunhan rööri on puhdas ja osa oikea niin menee varmasti. Mutterin avulla sitten vetää lopun matkaa paikalleen, kun on saanut kierteet rööristä näkyville.

kurttu

Pallonivelen voi vaihtaa, mutta siihen tarvitsee prässin ja sopivia hylsyjä / holkkeja prässäystä varten. Alapallo on isossa tiukassa tukivarren reiässä. Se ei tule/ mene millään raivohakkaamisella, vaan vaatii kovan ja suoran puristusvoiman. Ainakaan jos haluaa tukivarren pysyvän ehjänä.

datsunpower

#7
Lainaus käyttäjältä: kurttu - heinäkuu 05, 2018, 11:18:49
Pallonivelen voi vaihtaa, mutta siihen tarvitsee prässin ja sopivia hylsyjä / holkkeja prässäystä varten. Alapallo on isossa tiukassa tukivarren reiässä. Se ei tule/ mene millään raivohakkaamisella, vaan vaatii kovan ja suoran puristusvoiman. Ainakaan jos haluaa tukivarren pysyvän ehjänä.
Ei siihen mitään prässiä tarvita.. niin kuin itsekin (melkein) sanoit: vaatii kovan ja suoran voiman, ja sen tarvittavan voiman saa aivan helposti vasaralla/moskalla ja sopivalla hylsyllä ruuvipenkissä kiinni olevaan tukivarteen aikaiseksi. Toisinaan olen uuden nivelen pitänyt pakastimessa muutaman tunnin niin ei ainakaan silloin venyttele mitään paikoilleen mennessään.


Suurin riski on siinä, että niissä tarvikenivelissä (ja tukivarsissa) on valmistaja kohtaisia eroja tukivarren puoleisen kiinnityksen halkaisijassa. Milliä väljä on milliä väljä vaikka prässillä puristaisi..
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

cedricfan

Isku on silti eri asia kuin tasainen puristus.

Noissa irtonivelissähän jotkut valmistajat yrittää olla fiksuja laittamalla kiinnityskohtaan rihlauksen tai tekemällä siitä himpun ylikokoisen. Sillä varmistetaan vaihdon onnistuminen. Mutta vain ensimmäisellä kerralla, toisella kerralla ollaan sitten umpikujassa, kun reikä on jo venytetty, ei siis venynyt.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Timppa56

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 05, 2018, 15:19:04
Isku on silti eri asia kuin tasainen puristus.

Noissa irtonivelissähän jotkut valmistajat yrittää olla fiksuja laittamalla kiinnityskohtaan rihlauksen tai tekemällä siitä himpun ylikokoisen. Sillä varmistetaan vaihdon onnistuminen. Mutta vain ensimmäisellä kerralla, toisella kerralla ollaan sitten umpikujassa, kun reikä on jo venytetty, ei siis venynyt.

Soittelin yhteen korjaamoon ja kaveri sanoi, että paikallinen katsastaja sanoi heillä menevän läpi vaikka tällaisen väljän alapallon kiinnipysyminen varmistetaan 'nätisti' hitsaamalla tukivarteen ::)  En oikein luota, ettei tuu katsastuksessa paha mieli.
Ehdin jo hakemaan koko tukivarren Motonetistä ja se laitetaan pajalla kiinni.  Itse kurkkasin tukivarren kiinnitystä ja siellä on tosiaan kovaa rautaa vastassa, ei mun työkalut/voima riitä.  Parempi, että ammattimies laitaa.  Lupasi 50€ hintaan tehdä.  Mielelläni maksan, ennen kun alan itse tapella suolassa kiinni jämähtäneiden muttereiden kanssa.

Sinänsä hauska juttu kun kysyin toisesta korjaamosta, sanoivat hommaan menevän hyvällä onnelle 2 tuntia, huonommassa tapauksessa jopa 4! >:(
Kierrän jatkossa kyseisen pajan kaukaa.  Ei mun järkivähä ymmärrä, että autokorjaamo saisi hommaan kuluvan noin kauan, kun heillä on pelit ja vehkeet.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Timppa56 - heinäkuu 13, 2018, 08:30:56
Soittelin yhteen korjaamoon ja kaveri sanoi, että paikallinen katsastaja sanoi heillä menevän läpi vaikka tällaisen väljän alapallon kiinnipysyminen varmistetaan 'nätisti' hitsaamalla tukivarteen ::)  En oikein luota, ettei tuu katsastuksessa paha mieli.
Ehdin jo hakemaan koko tukivarren Motonetistä ja se laitetaan pajalla kiinni.  Itse kurkkasin tukivarren kiinnitystä ja siellä on tosiaan kovaa rautaa vastassa, ei mun työkalut/voima riitä.  Parempi, että ammattimies laitaa.  Lupasi 50€ hintaan tehdä.  Mielelläni maksan, ennen kun alan itse tapella suolassa kiinni jämähtäneiden muttereiden kanssa.

Sinänsä hauska juttu kun kysyin toisesta korjaamosta, sanoivat hommaan menevän hyvällä onnelle 2 tuntia, huonommassa tapauksessa jopa 4! >:(
Kierrän jatkossa kyseisen pajan kaukaa.  Ei mun järkivähä ymmärrä, että autokorjaamo saisi hommaan kuluvan noin kauan, kun heillä on pelit ja vehkeet.


::)

Pelit ja vehkeet kun on niin hommat onnistuu, mutta ei se sitä tarkoita, että joka kerta pistettäisiin vaihtotyön nopeusennätys uusiksi.



Tuo 50e on kyllä halpa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Mies

No ei tuon tukivarren vaihdossa tuntia kauempaa mene ammattilaiselta, kun ei tällaselta amatööriltäkään  :D
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

datsunpower

#12
Lainaus käyttäjältä: Cherrymies - heinäkuu 13, 2018, 12:15:54
No ei tuon tukivarren vaihdossa tuntia kauempaa mene ammattilaiselta, kun ei tällaselta amatööriltäkään  :D
Korin / apurungon sisästä kun alkaa hitsatut mutterit pyöriä kiinnityspulttien mukana niin voi jäädä tunnissa vaihtamatta... mutta eipähän sitä usko ennen kuin omalle kohdalle sattuu  ;D
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

StanLaurel

Tai kun etupuslan kiinnityspultti on ruostunut jumiin puslan sisäholkkiin, aikansa siinäkin menee varsinkin jos osat pitää saada ehjänä irti.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

shamrock

Ehkä P12 on helpompi, mutta P11:n kanssa taistelin. Tässä tapauksessa vaihdoin vain alapallon tukivarteen, mutta paikallaanhan se ei onnistunut, niinkuin on onnistunut monen muun prässätyn kanssa, kunhan vaan oikeat tuet on saanut rakenneltua. Joten tukivarsi irti tuota hommaa varten, mutta sehän ei tullutkaan pois irroittamatta vakaajaa korista, ja tietenkin vakaajan puslan pultti katkesi reikään. Loput voikin jo arvata :)

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: shamrock - heinäkuu 14, 2018, 17:47:37
Ehkä P12 on helpompi, mutta P11:n kanssa taistelin...

P10, P11 ja P12 ovat käytännössä lähes identtiset etupään osalta.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Timppa56

Tukivarsi on sitten korjaamolla vaihdettu.  Kellotin.  20 minuuttia meni kavereilta ja 50€ hinta.  En kyllä enää koskaan milloinkaan mietikään, että itse vastaavaan ryhtyisin. Kelpo korjaamo :)