Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Primera P11 oikean puolen vetoakseli

Aloittaja luxus, heinäkuu 03, 2018, 20:58:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

luxus

Morjesta!
Oikean puolen vetoakseli pikkusen kuulosti nakuttavan ja ajattelin sen vaihtaa (suojakumikin jo rikki). Kyseessä 1.6l nissan primera -99vm.
Onko porukalla kokemuksia vaihdosta, onko paha remppa ja jotain mitä tulisi vetarin vaihdossa huomioida? Ei oo aikaisemmin vetaria tullu vaihdettua. Kannattaako vaihtaa jotain muuta samalla kun availee?
Youtuubasta löyty yks video, missä kaveri vaihtaa Almeraan vetarin ja olettaisi, että about samanlailla menee primeraankin.
Kattelin tossa autodockista ja motonetistä ja näyttäis vähän eri mittasia löytyvän. Täytyy vissiin eka purkaa ja sitte katsoa, mikä sinne mahtaa mennä? :D

En löytänyt aiheesta aikaisempaa keskustelua / huoltokokemuksia foorumilta.

Kesäremonttijatkoja kaikille!

Jylppy

Miks sä sen koko vetoakselin meinasit vaihtaa? Eikö se pelkkä vetonivelen vaihto riittäis - jos se kerran naputtaa, tulis halvemmaksikin..
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

shamrock

Primeralle tyypilliseen tapaan vetarin katkettua, vaihdoin vetarin tien sivussa melko perustyökaluilla ja haitaritunkin varassa ... eli ei ole mikään paha homma jos yhtään työkalut käsissä pysyy :)

kurttu

Saako vetarin vaihdettua ilman, että ottaa alapalloa tai navan kääntölaakeria auki? Kotihommina nämä isot tiukat pultit on ne, jotka eniten vastustaa. Ja tietysti vielä napamutteri.

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: kurttu - heinäkuu 04, 2018, 09:35:38
Saako vetarin vaihdettua ilman, että ottaa alapalloa tai navan kääntölaakeria auki? Kotihommina nämä isot tiukat pultit on ne, jotka eniten vastustaa. Ja tietysti vielä napamutteri.
En ainakaan alapalloa joutunut ottamaan auki. Muisti pätkii, varma en ole otinko kääntölaakeria auki. Itsekin joskus kaverin Primeraan "hätätilanteessa" vaihdoin kerrostalon parkkiksella vetarin.

Muista ostaa vaihteistoöljyä, sitä tulee ulos kun vetarin nappaa laatikosta irti.

Nugetti

Päivityksenä:

Kaverin P11 Primeraan (SR20De) vaihdettiin tänään kuskin puolen vetoakseli.

Alapalloa ei tarvitse ottaa auki. Riittää kun ottaa navasta ulomman raidetangonpään irti ja pudottaa navan kääntölaakerin läpi.

Kääntölaakerin mutteri ei järjettömän tiukassa ole. Napamutterin avaamisessa joutui ottamaan putkenpätkän vääntövarren jatkoksi käyttöön.

Vetari hieman hankala saada laatikosta ulos, välit on työkaluille ahtaita. Tuntuu että GA16DE koneisessa oli ehkä enemmän tilaa. Kaverin apu on hyvä siinä kohtaa kun täytyy kannatella alapallon varassa olevaa napaa ja sovitella uutta akselia paikalleen, ja kääntölaakerin painamisessa takaisin koloonsa on kanssa hyvä olla joku jeesaamassa. Kyllähän nuo yksinkin onnistuu mutta varmasti saa aikaan enemmän kirosanoja. :)

luxus

Tuli vaihdettua se pelkkä vetarin nivel siihen päähän. Oli kyllä tosi riekaleina se vetonivelen suojakumi. Ei tosin nakuttanut paljoa, mutta tuskin olisi pitkäikäinen ollut. Vielä liikkui hyvin, mutta nyt on uusi nivel tilalla. Oli suhteellisen helppo homma, mutta kyllä siihen aikaa sai kulumaan, kun ei meinaa mutterit irti lähteä.