Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Motonetin jarrupalat

Aloittaja JapeK, heinäkuu 01, 2018, 20:48:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JapeK

Moi,
Ostin motonetista N15 almeraan jarrupalat. Vector merkkiset. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Palat ei sovi paikoilleen ilman että palan ylä ja alapäästä viilaa tavaraa pois.
Männänpuolen palasta pitää rälläköidä keskeltä patti pois. Muuten painaa mäntään ja mäntä painaa palan vinoon aiheuttaen laahaamista ja pala kuluu vinoon.

Alppuu

Mun kokemuksen mukaan palat sopivat vaihtelevasti, joskus suoraan, joskus pitää vähän viilata.

Tarkoitatko takajarrupaloja, männässä on kolo, johon se nystyrä osuu?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Nyt tuli mieleen, kun takapalat vaihtaa, niin sen jälkeen pitäisi jarrut kiriä käsijarrusta vetämällä, jotta mäntä pyörii ja se patti osuu männässä olevaan koloon?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Ensin palautetaan mäntä sisään yhtäaikaa painamalla ja kiertämällä. Ja katsotaan että se kolo on samassa kohtaa kuin palan kohouma. Sitten kun palat on paikallaan niin aletaan nykiä kässäriä ja polkea jarrua jotta säätyy. Ihan perusjuttua kun käsijarru vaikuttaa paloihin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

kurttu

Oman kokemukseni mukaan motonetin hinnat alkaen -varaosat ovat laadultaan ihan lottoarvontaa. Ostan motonetista vain "merkkiosia" esim TRW. Maksaa vähän enemmän, mutta on edes vähän sinnepäin.
Primeraan ostin motonetista Brembo -jarrupalat ja ne ovat melko hyvät. Sitä ennen oli motonetista Kashiyama "oem-laatuiset" jarrupalat. Ne kyllä kestivät ja kestivät, mutta vaihdoin pois koska jarrutusteho oli heikko. Jarrua piti painaa ihan tosissaan, jos halusi pysähtyä nopeasti.  Kashiyama palojen kanssa jarrulevytkään eivät kuluneet YHTÄÄN. Lasittuivat vaan varmaankin.

mies51

Palojen kovuus on tosiaan "makkarassa on aina kaksi päätä". Katsastus merkkasi pikkuauton alkuperäiset etujarrulevyt paksuuden takia vaihtosuositukseen 120000km ajettuna. Palat oli alkuperäiset. Vaihdoin molemmat (tosin minun mittaukseni mukaan eivät olleet vielä ihan kulumisminimissä).

Miksi levyt pitää vaihtaa, kun ovat kuluneet vasta millin kummaltakin puolelta, vaikka ovat tasaisesti kuluneet, ei uria eikä ruostetta palojen kosketusalueella? Ulkoreunassa tietysti voi olla milli kertaa milli kokoinen harjanne.

Whee

#6
-

kurttu

Ei tuon videon jarrulevy olisi varmaankaan selviytynyt, vaikka olisi ollut uusi ja priimakuntoinen.. ::)

mies51

Eihän tuolla videolla ole mitään tekemistä todellisten jarruolosuhteiden kanssa. Eihän jarrua pidetä jatkuvasti päällä ajettaessa kilometrikaupalla vaan pysäytetään, sitten levy jäähtyy lämmön siirtyessä jarrupinnoilta ilmaan ja myös huomattavasti johtumalla keskiöön päin.
Vaikka ei ottaisi huomioon kuin palojen koskettaman alueen massan, umpilevy olisi ohennuttuaan 19 mm:stä 17 mm:iin menettänyt vain 2/19 eli 10,5%. tuuletettu levy taas olisi menettänyt tästä kohtaa enemmän, mutta jo jarrutettaessa ilmaan siirtyy osa lämmöstä ja jarrupaloihin huomattava osa. Näin väitän, että kyse on vain 10%:n huonontumisen takia hylkäämisestä.
Jos jarrulevyn särkyminen olisi todellinen ongelma, kyllä niitä särkyneitä levyjä löytyisi kolareista, joissa on ajettu huomattavaa ja jarrutettu sitten, mutta ei ole saatu täysin pysähtymään ennen kolaria.
Ajettaessa 120 km/h alueella 160 ja siitä jarrulla pysähtyttäessä aiheutetaan jarruille lämpöä (160/120)^2=1,78-kertainen eli 78% suurempi lämpömäärä, mutta vaarana ei ole jarrujen särkyminen vaan omien ja muiden reaktioaikojen ja pysähtymismatkojen ym. aiheuttamat vaarat.

Whee

#9
-

mies51

Whee ei osaa ajatella, mikä ero on kyseisen videon rasituksen ja normaali-pysähtymisjarrutuksen välillä.
TM testeissä auto pysähtyy noin 43 metrin matkalla. Tuossa videossa taas Jarrulevyä rasitetaan noin 5 minuuttia. Nopeudella 100 km/h auto kulkee viidessä minuutissa 8333 metriä, siis lähes 200-kertaisen matkan.
Levyssä ei rarvitse olla mitään vikaa, jos sen kitkapinta-alue kuumennetaan punahehkuiseksi ja keskiö-osa jää huomattavasti kylmemmäksi. Punahehkuinen alue lämpölaajenee ja repii itsensä irti. Tuollaisessa lämpötilassa myös levyn materiaalin lujuus on huomattavasti alentunut. Levy hajoaa myös siksi, että jarrupalat saattavat alkaa jo leikata kiinni tuossa lämpötilassa.
Jarrujen ei tarvitse kestää tuollaista. Vuorelta ei tulla alas jarru-jarrutuksella vaan moottorijarrutuksella.

Whee

#11
-

Ekomies

Lainaus käyttäjältä: mies51 - heinäkuu 02, 2018, 11:37:35
Palojen kovuus on tosiaan "makkarassa on aina kaksi päätä". Katsastus merkkasi pikkuauton alkuperäiset etujarrulevyt paksuuden takia vaihtosuositukseen 120000km ajettuna. Palat oli alkuperäiset. Vaihdoin molemmat (tosin minun mittaukseni mukaan eivät olleet vielä ihan kulumisminimissä).

Miksi levyt pitää vaihtaa, kun ovat kuluneet vasta millin kummaltakin puolelta, vaikka ovat tasaisesti kuluneet, ei uria eikä ruostetta palojen kosketusalueella? Ulkoreunassa tietysti voi olla milli kertaa milli kokoinen harjanne.

Paljon siihen levyyn on stanssattu sallittua kulutusta?
Nissan Maxima QX 3.0 2004