Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primeran (P12) akku väsähti

Aloittaja jarihki, kesäkuu 21, 2018, 00:55:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarihki

Primeran (P12) akku väsähti tänään, mutta onneksi virtaa sai siirrettyä veneen akusta, jotta autolla pääsi lähimpään Motonetiin. En ymmärrä/tiedä akuista juurikaan, mutta myyjä sai minut vakuuttumaan ja ostamaan tällaisen akun:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/903016/Sznajder-SilverPremium-54Ah520A-akku-P205xL175xK175--

Kokemuksia merkistä? Riittävätkö akun tehot?

Alkuperäinen, siis tänään väsähtänyt akku oli vuodelta 2005, mutta tällä uudella tuskin on niin paljon vuosia edessään. Toisaalta ei ole hinnalla pilattu.

Edit: Motonetin tyyppi mittasi vanhan akun virrat. Laite antoi neuvon: Vaihda akku!


Alppuu

Ei ole kokemusta, mutta ei noita Sznajder akkuja paljoakaan ole kehuttu, päin vastoin...
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 21, 2018, 12:34:20
N15 Almerassa vanha Boschin S3 akku ei oikein jaksa pyörittää talven kovimpina pakkasina.. jos tulisi vaihdettua ennen kun pakon edessä sormet kohmeessa.
Olisiko ehdotuksia mitä tilalle?

Bosch ja Varta ovat hyviä akkumerkkejä. Bosch S4 tilalle? Tai tuo Varta.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/bosch-s4-60ah-akku-kaynnistysakku-starttiakku#spca
https://www.tokmanni.fi/kaynnistysakku-d24-blue-dynamic-60ah-4016987119501.html

Alppuu

#3
Lainaus käyttäjältä: jarihki - kesäkuu 21, 2018, 12:57:24
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 21, 2018, 12:34:20
N15 Almerassa vanha Boschin S3 akku ei oikein jaksa pyörittää talven kovimpina pakkasina.. jos tulisi vaihdettua ennen kun pakon edessä sormet kohmeessa.
Olisiko ehdotuksia mitä tilalle?

Bosch ja Varta ovat hyviä akkumerkkejä. Bosch S4 tilalle? Tai tuo Varta.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/bosch-s4-60ah-akku-kaynnistysakku-starttiakku#spca
https://www.tokmanni.fi/kaynnistysakku-d24-blue-dynamic-60ah-4016987119501.html

S4 ajattelinkin vaihtaa kun Motonetissä Boschia vielä oli.. Onkohan Bosch/Varta suurta eroa?
Jostain jäänyt käsitys ettei olisi.. Jos kattois sopivan kokoisen Vartan.

Itselleni olisi helppo jatkaa Boschilla, tuo S3 on kuitenkin kestänyt monta vuotta ja toimii edelleenkin, lukuunottamatta yli 20 pakkasia.

Tätä ennen toisessa autossa S2(?) Silver kesti yli 10 vuotta, (kunnes akkua siirtäessä ote lipesi, akku tipahti betonilattialle ja kuoreen tuli halkeama) tosin siinä ei paljoa sähkölaitteita ollut,
no ei Almerassakaan enempiä kuin penkinlämmittimet..  :P

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

jarihki


Tätä ennen toisessa autossa S2(?) Silver kesti yli 10 vuotta, (kunnes akkua siirtäessä ote lipesi, akku tipahti betonilattialle ja kuoreen tuli halkeama) tosin siinä ei paljoa sähkölaitteita ollut,
no ei Almerassakaan enempiä kuin penkinlämmittimet..  :P
[/quote]


Katso sopivan Boschin akun sopivuus autoosi taulukosta: https://www.karkkainen.com/static/Bosch%20akkusoveltavuustaulukko.pdf

cedricfan

#5
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 21, 2018, 13:12:03
S4 ajattelinkin vaihtaa kun Motonetissä Boschia vielä oli.. Onkohan Bosch/Varta suurta eroa?
Jostain jäänyt käsitys ettei olisi.. Jos kattois sopivan kokoisen Vartan.

Jos kyse on samojen speksien akuista (Ah, CCA-A, mitat) niin ei ole eroa, vielä. Eli samoilta tehtailta, toistaiseksi.
Ja Johnson Controls'in akkujen kanssa kymmeniä vuosia ammatillisessa suhteessa olleena on helppo todeta, että ei nekään viattomia ole.
Tosin akun kestoikään vaikuttaa enemmän auto ja ajotapa, kuin se akku. Lyhyt nurkka-ajo, kaikki sähkönkuluttajat päällä, hieman vajaatehoinen lataus = mikään akku ei ole pitkäaikainen. Mulla harrasteautoissa akut (ne halvat) kestäneet jopa 10 vuotta, kun taas vaimon edellisessä käyttiksessä (ns premium brändiä) kaksi vuotta...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

shamrock

Perhe- ja tuttavapiirissä näistä Sznajdereista vain ja ainoastaan huonoja kokemuksia. Joka ikisessä tapauksessa noin 3v vanha, kyseiseen hetkeen asti hyvin toiminut akku on kuollut varoittamatta. Isäukko oli vaunun kanssa reissussa, autolla jolla ajetaan vain pitkää matkaa maltillisesti. Pysähtyi tankkaamaan, eikä siitä enää käyntiin. Akku näytti noin 9V. Onneksi oli se vaunu mukana, sen akulla käyntiin ja akkuostoksille. Kaveri lähti kotoa kauppaan, kotoa hienosti käyntiin, muttei enää kaupan pihasta. Sama 9V ja vaihtoon. En suosittele kenellekään.

Jonttula

Itsellä myös kaksi täysin samanlaista kokemusta sznajder akuista. Molemmissa valot unohtu päälle ja akku tyhjeni. Täysin purkautunut szanjder ei enää iskuunsa pääse tai ei ainakaan meillä. Molemmissa tapauksissa akku lataa laturilla normaalisti täyteen, mutta ei kestä juurikaan enää vaan purkaa itsensä parissa päivässä latauskuntoon. Nämä tapaukset tosin jo viiden vuoden takaa, joten kait niissä voi muutoksia olla tapahtunut, mutta itse en enää näitä osta. Ja molemmat oli eri autoissa. Tilalle ylläriylläri bilteman akut ja voin suositella. Lähisuvussa nyt taitaa olla lähes joka autossa biltemat ja pelkkää hyvää vaan niistä.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: shamrock - kesäkuu 21, 2018, 20:19:38
Perhe- ja tuttavapiirissä näistä Sznajdereista vain ja ainoastaan huonoja kokemuksia. Joka ikisessä tapauksessa noin 3v vanha, kyseiseen hetkeen asti hyvin toiminut akku on kuollut varoittamatta. Isäukko oli vaunun kanssa reissussa, autolla jolla ajetaan vain pitkää matkaa maltillisesti. Pysähtyi tankkaamaan, eikä siitä enää käyntiin. Akku näytti noin 9V. Onneksi oli se vaunu mukana, sen akulla käyntiin ja akkuostoksille. Kaveri lähti kotoa kauppaan, kotoa hienosti käyntiin, muttei enää kaupan pihasta. Sama 9V ja vaihtoon. En suosittele kenellekään.

Kuoleeko niistä kenno tai jotain..? Yhdestä Bannerista meni kenno pimeäksi, mutta kesti se sitä ennen jokusen vuoden.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Syväpurkaus on varmin tapa tappaa akku. Eli jättää valot päälle, tai kesäauton akku talvella lataamatta.
Mulla ei ole kotona materiaaleja, mutta muistaakseni se oli 30-40% kapasiteetista kun katoaa jokaisella syväpurkauksella, kun puhutaan normaaleista starttiakuista (ei VRLA jne).
Kenno-oikosulku tarkoittaa usein ihan pelkkää ikääntymistä.
Yhdyskiskon katkos on se miten tuore akku kuolee totaalisesti, ja on joko valmistusvika tai kolhu. Akun napoja/kenkiä EI SAA hakata eikä vääntää!
Jäätyminen yhdistyy syväpurkaukseen, laaki ja vainaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

jarihki

#10
Mikä on mielestänne perusakun käyttöikä (ilman kämmejä, siis valot jäänyt päälle tms)? Joku mainitsi 4 vee, mutta voiko olla niin lyhyt.

Whee

#11
-

cedricfan

Akkuvalmistajat puhuvat keskimäärin viiden vuoden käyttöiästä. Mutta tuohon vaikuttaa myös akun tyyppi, plus se käyttö.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Olen pärjäillyt Bilteman akuillakin tuon 5 vuotta. Pitkäikäisin yli 30 vuoden aikana on ollut Varta.

Shamsa

Mulla on toinen vartan akku menossa bemarissa.
Vaihdettu joskus 2008 lappujen mukaan.
Hyvin lähti viime talvena vielä -30 pakkasilla käyntiin.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

shamrock

Ne vanhat lyijakut kestikin, nykyisin niissä on ties mitä metalleja lyijyn tilalla ja kolme vuotta on jo hyvää tuuria. Noista Sznajdereista todennäköisesti juurikin kuolee kenno välistä, oireista päätellen. Ei näissä oman lähipiirin tapauksissa ainakaan mekaanisesta rasituksesta tai syväpurkauksesta ole kysymys, nämä on kuolleet suoraan käytöstä. Kuten Motonetista ostettu Woima vapaa-ajan akku vaunuun. Kesti reilun vuoden, just yli takuuajan. Edellinen kesti ties miten pitkään, ja seuraavakin akku on kestänyt jo kolmisen vuotta. Tuon Woiman kanssa vaan ihmettelin yks päivä kun eipä jääneetkään valot palamaan kun irrotin verkkovirran .. se oli kiehunut tyhjiin. Sama laturi ei tuota kuitenkaan, ei edellisen eikä seuraavan akun kanssa ole tuota tehnyt, joten pistän tuon halpisakun piikkiin. Eipä taida oikeasti hyvää akkua enää tänä päivänä saada.

cedricfan

"Ties mitä metallit" kuten hopea ja kalsium on katalyytteja, erittäin pieninä pitoisuuksina. Kyllä se päämetalli on vaan vieläkin lyijy.
Noilla katalyyteillä ja ristokoiden muotoilulla pyritään saamaan mahdollisimman suuria käynnistysvirtoja, mutta samalla syklinen kesto ei automaattisesti parane.
Eikä sekään ole akun iälle hyväksi, että nykyaikaiset laturit puskee jopa 100+ ampeeria virtaa, tosin onneksi harvoin sitä kulutukselta paljoa yli jää.
Siis kovin ristiriitainen paketti. Akku survotaan pieneen kuumaan tilaan (fyysinen kokohan on jopa pienentynyt), siltä vaaditaan enemmän, ja sitä kiusataan enemmän.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - kesäkuu 24, 2018, 09:34:48
Eikä sekään ole akun iälle hyväksi, että nykyaikaiset laturit puskee jopa 100+ ampeeria virtaa, tosin onneksi harvoin sitä kulutukselta paljoa yli jää.

Älykäs? lataus auttaa kestämään?

http://www.fintoys.net/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1526486271

LainaaSiis kovin ristiriitainen paketti. Akku survotaan pieneen kuumaan tilaan (fyysinen kokohan on jopa pienentynyt), siltä vaaditaan enemmän, ja sitä kiusataan enemmän.

Säästö se pienikin säästö. Jos autoja valmistetaan esim. 100 000kpl ja akussa säästetään kymppi per auto... Toinen voisi olla äärimmilleen viety päästöjen kyttäys, suurempi akku painaa enemmän...

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Joo, kyllähän väylällä saadaan fiksumpi latausprosessi. Mutta Stop/Start sitten taas pissii sen kun akku pidertään tarkoituksella vajaana...

Painon säästö on tärkeää, lisäksi moottoritilassa ei van ole edes enää tilaa isolle akulle. Ja sitten se koteloidaan, jotta moottorin lämpö pysiisi pois akulta, mutta silti akku on liian kuumassa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Joissakin on akku kontissa  8) ei paahda moottorin lämpö sinne asti.
150A laturi löytyy autosta, ja toisessa akun navassa on kiinni iso potikka, ilmeisesti väylää varten joku tunnistin.
Tarttee muuten olla vähän paksummat kaapelit kuin normaalisti kun tuolla kontissa tuo akku ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

#20
Takavetoiset tekee tuota painonjakauman takia, mutta ne pitkät paksut kaapelit puolestaan on iso haitta, kuluna sekä painona. Plus Volvo.
Sijaintina talveen huono, koska akku on kylmässä. Ironiaa, mutta auton akku kaipaa tasaista viileyttä, eikä kylmää tai kuumaa.

Akun kengässä oleva murikka tarkoittaa vain alkeellista akun jännitteen valvontaa. Molemmissa, niin olisi jo fiksumpi virranhallinta.

Myöskään väylä itsessään ei tarkoita fiksua latauksen säätelyä, mutta se mahdollistaa sen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Uusissa bemareissa on muistaakseni vieläkin akku kontissa.
Joo, tuo ei tee muuta kuin akun jännitettä valvoo. 'sähköwebaston' kun kytkee niin tarkistaa ensin laturin kuorman ja akun jännitteen ja sitten vasta menee päälle jos laturin kuorma ei ylitä jotakin arvoa x.
Näissä menee järjestelmä lepotilaan 14 vai oliko 16min jälkeen, niin ei akkukaan hirveästi tyhjene vaikka valot jättää päälle  :)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

jarihki

Menee vähän ot, mutta menköön. Akuissa kuitenkin pysytään.

Kun vaihdatin akun Salon Motomaatissa, minulle ilmoitettiin hinnaksi 20 euroa. Lisäksi vanhan akun elämän testaaminen maksoi 3 euroa. Kun oli tilanne päällä, raha oli sivuseikka.

Jäin kuitenkin miettimään akunvaihdon hintaa. Niinpä kysyin Roihupellon Motomaatista, mitä akunvaihto kanta-asiakkaalle maksaa, jos ostaa uuden akun Motonetistä. Sain vastauksen: 5-10 euroa.

Ilmoitin tämän hinnanvaihtelun myös Salon Motonetiin. Vastaus oli, että he ovat päättäneet akunvaihdon hinnaksi 20 euroa. Ilmoitin, ettei siinä ole mitään ongelmaa, koska hinta ilmoitettiin minulle heti. Lisäsin, että outoa on 100 %:n hinnanvaihtelu samasta palvelusta samassa yrityksessä.

hartsa72

Akku asia mietityttää hiukan täälläkin. Tarviiko p12 2004 koodaus ja energianhallinnan tietojen resetointia. Kuuluu ainakin primera tämän mukaan https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-tuki/huoltotiedote-auton-akkujen-koodauksesta.html
Eukko ajelee tuolla primeralla aika lyhyttä ajoa ja olen lataillut kyllä sitä välillä älylaturillakin niin nyt ostin ja laitoin siihen AGM akun. Se lieneen kestää tota pätkäajoa ja starttailua ihan erilailla jos en väärässä ole. Mutta täytyykö se käydä sopeuttamassa erikseen??? Onko kellään tarkkaa tietoa tosta asiasta ja onko kellään AGM akkua ollut käytössä.

Shamsa

Todennäköisesti joudut latailemaan sitä välillä älylaturilla, noinkin vanhojen autojen latausjärjestelmää ei ole suunniteltu AGM akkuja silmälläpitäen ::)

Tod.näk. ei tarvitse sopeuttaa. Ei taida vielä P12 primerassa olla älykästä latausta.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Jep. Ja jollet lataile, niin tulee sudden death jossain parin vuoden kohdalla.
Se akku joka kannattaa ostaa jos haluaa parhaan kapasiteetin & käynnistyvyyden on EFB-akku, se ei vaadi auton laturilta muuta kuin että se toimii.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

hartsa72

Pitäneen sitten latailla tolla laturilla välillä niinkuin tähänkin asti. Onneksi siin on vaihtoehdot eri akuille. :)

Mies

#27
Noista Sznaijdereista ollut todella huonoja kokemuksia itsellä, tutulla jopa kylmäkäynnistyksessä sellainen räjähti corollan pellin alla.

Nyt mulla tallissa jemmassa kymmenisen akkua mitkä toimintakunnossa, purkuautoista yms jääneitä.
Yllättäen ei yhtään sznaijderia.

Viime kesänä lähti romumiehen matkaan muutama kymmenen akkua , ja siellä kasassa niitä oli paljon....eivätkä olleet iänvanhoja.

Yksi kenno järjestään on noista pimentynyt, mitä vikoja muistelen.


Lisäyksenä vielä, että uskomatonta mitä paskaa sitä kuluttajille nykypäivinä myydäänkin.
Toitotetaan että pitäisi maailma pelastaa, ja sillä höykällä sitten myydään täysin kertakäyttötavaraa.

No, sinänsähän asialla ei väliä ole kun suossa ollaan jo liian syvällä...ihmetyttää vaan tämä nykyinen kertakäyttöyhteiskunta ja ihmisten huijaaminen.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

chery

Lainaus käyttäjältä: Cherrymies - heinäkuu 17, 2019, 11:24:11Lisäyksenä vielä, että uskomatonta mitä paskaa sitä kuluttajille nykypäivinä myydäänkin.
Toitotetaan että pitäisi maailma pelastaa, ja sillä höykällä sitten myydään täysin kertakäyttötavaraa.

No, sinänsähän asialla ei väliä ole kun suossa ollaan jo liian syvällä...ihmetyttää vaan tämä nykyinen kertakäyttöyhteiskunta ja ihmisten huijaaminen.

Täysin samaa mieltä tästä...
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

mies51

Lainaus käyttäjältä: Cherrymies - heinäkuu 17, 2019, 11:24:11Lisäyksenä vielä, että uskomatonta mitä paskaa sitä kuluttajille nykypäivinä myydäänkin.
Toitotetaan että pitäisi maailma pelastaa, ja sillä höykällä sitten myydään täysin kertakäyttötavaraa.

No, sinänsähän asialla ei väliä ole kun suossa ollaan jo liian syvällä...ihmetyttää vaan tämä nykyinen kertakäyttöyhteiskunta ja ihmisten huijaaminen.

Kaikki laitteet alkaa olla täynnä jotain halps-elektroniikkaa, joten joudut 2-3 vuoden jälkeen ostamaan uuden. UPOn pesukarhu pyöri yli 20 vuotta, että silleen.
Kaikkialla hehkutetaan nyt sähköauton ihanuutta vaikka yhden 80kg henkilön kuljettamiseen tarvitaan 1500kg painava härveli. Kaikkihan on täyttä valhetta kuin sukellusvene U-612 -elokuvassa.