Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Projekti: Datsun 100A

Aloittaja Osmo_, kesäkuu 14, 2018, 20:20:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Osmo_

Morjens kaikille. Tulipahan sitten hankittua itselle autoprojekti. Hankin 100A:n, jota kyselin jo kymmenen vuotta sitten, mutta ei ollut myytävänä ja asia jäi. Nyt näin kyseisen Satsuman ohimennen omistajan pihassa, and destiny brought us together ;D
Datsuni on ollut omistajallaan viimesen 20 vuotta. Siihen on tehty moottori uudestaan ja 20tkm ajon jälkeen jäänyt pois ajosta. Ollut siitä asti säilössä Pohjolan tallissa. Eli lattia on "melko" rapea. Eniten kuitenkin kiinnosti se, että kaikki osat ovat tallessa ja moottori on tehty. Sen puoleen hyvä ostos hintaan nähden. Kynnyskotelot saa tehdä kauttaaltaan uusiksi. Takapyörien edestä 30cm ja oikealla puolen takajalkatilasta etupenkin etupuolelle saakka puhki. Molempien penkkien ulompi takakorva on ruostunut hävöksiin. Alapuolella taka-akselin edessä oleva poikkipalkki on hapero. Kori taitaa olla hieman notkolla, kun apukuskin ovi paukkuu.
Itsellä ei ole hirveästi kokemusta auton hitsauksesta. Vuosia sitten hitsasin yhtä peltoautoa, mutta asia jäi. Joten, millainen työmaa on parsia tuo lattia yhtenäiseksi? Vai metsästääkö jostain edes vähän ruosteettomamman hylsyn?




Verstaalla mulla nyt ei oo mitkään hirveän kaksiset laitteet. Ohuemmalla tavaralla oon käyttänyt Kempin 180A Migomaggia 0,8mm langalla. Sitten on kulmahiomakone ja parit listapihdit. Silloin kun on pitänyt tehdä peltejä, oon teettänyt osat LVI-yrityksessä.

mikan

Missäpäin maailmaa 100A ja sinä olet?

Itse hitsailen kemppi minarcmig evo 200 laitteella on 0,8 mm langalla sekä seoskaasulla. Joku kanttikoneen omistaja voi varmaan sulle tehdä helmoihin korjauspalat. Multa saattaa löytyä lattiaan korjauspala, jossa penkin kiinnikkeet. Purkuautosta siis leikattu, joten ei tietenkään uusi. Mun osat on tampereella.

Muuten tuo kuulostaa aika haastavalle projektille, jos kokemusta on kovin vähän. Mulla olis sulle parempikorinen 100A työn alla.  ;D

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Osmo_

Huittisissahan mä majailen. Kiinnostaisi saada sapluuna helmapellistä ja piirros, miten eri osat ovat kiinni toisissaan. Tietäisi teettää moiset.
Onko sulla ne korjauspalat molemminpuolin? Ja olisko muita leikkeleitä? Niille on tarve.
Ja haasteellisuus... Kunnostin 15v ulkosalla olleen Nuffieldin muutama vuosi sitten. Aikaa meni, mut sain yjden traktorin apukoneeks tilalleni :D

Osmo_

Jees. Projekti etenee periaatteessa. Serkkupojan kanssa pällisteltiin kaaraa ja sain ainakin helmojen osille tekijän.
Kysymys 1: Kun helmakoteloa tekee, niin auto pitää tukea pitkittäissuunnassa. Millä tämän ratkaisee? Huonekaluputki penkkien istuinosan korkeuteen?
Kysymys 2: Kun oven lyö kiinni niin se kolahtaa. Eli kori on antanut myöden. Kun auton hitsaa, niin hylsy viedään koripenkkiin oikaistavaksi joka tapauksessa? Ainakin serkku kertoi näin. Vai luovuuttaakko? Ovi kumminkin aukeaa ja menee nätisti kiinni, eli se ei ole niin pahasti solmussa
Kysymys 3: Auto on kilsan päässä halliltani. Hinaus kannattaa suorittaa dollylla varovasti, välttäen kaikkia töyssyjä?
Kysymys 4: Eikö vaan, että kun auton saa halliin niin purkaa ensitöikseen korin tyhjäksi, jonka jälkeen hiekkapuhaltaa ulkoa ikkunalinjan alapuolelta ja lattian sisältä?

Osmo_

Tarttui sitten kouraan korinluovuttaja

Tästä puuttuu aika kasa osia ja takatukivarret ovat mädät, mutta niitä varten on musta. Korissa ei ole mainittavia ruostevaurioita. Ainoastaan takaluukun kulmissa ja pyöränkaarissa on rapeata. Lisäksi kattoon on tullut reikä, jota on paikattu lasikuidulla. Mustasta rälläiköi korjauspalan ja liimaa varovasti kiinni. Tai hankkii Finlandia 2000:n :mrgreen:

Huom, kuvassa alkuperäiset takakaarien korjauspalat :wink:
Apulaitteita ei oikeen oo konehuoneessa. Ja jarrusylinterikin uupuu. Onneks taas mustassa on kaikki tallessa, joten senkään puoleen ei ole huolta. Mulla on nyt kaksi moottoria niin niistäkin saa yhden hyvän.


Homma jatkuu sillä, että tää punainen puretaan rullaavaksi hylsyksi ja puhalletaan lasimurskalla. Nähdään kaikki mätäpaikat ja saadaan kori maalauskuntoon. Kannattaako hyttiä puhaltaa lainkaan? Eikai sitä kannata sen paremmin. Sinkkiprimeri korjauspalojen päälle ja that's it

valpas

Kannattaa puhallettuun pintaan laittaa ennemmin epoksi pohjamaali.
Sinkkimaalien kanssa tahtoo tulla ongelmia oikeen maalauksen kanssa.

Osmo_

#6
Mitäs tuo sinkkimaali haittaa oikeata maalausta, jos sen suhii näkymättömille pinnoille?
Hain tänään ton punaisen kotipihaan ja tein suunnitelman. Pyrin korjaamaan kaikki siinä olevat osat ja jokatapauksessa ne, mitä siinä ei ole, joutuu hankkimaan jostain. Kuitenkin askin ja moottorin kuoret pidetään niinä, mitkä tässä on paikalla. Esimerkiksi syyläri, karburaattori, jarrupääsylinteri jne. Oli muuten iloinen ylläri, kun C-tolpan kidukset ja ton takapenkit löytyi vielä mukaan. Tota on mielekkäämpi työstääkkin kuin mustaa. Eipähän haise niinkuin sisällä olis pidetty spurgujen orgiat ;D
Mutta korjataampas tässä nurmisato ja hoidetaan asiakkaan Leyland pois hallista niin päästään työstämään Satsumaa 8)

mikan

Osmo, miten projekti etenee?  ;)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

estate

Osmo_:n projektia voi seurata täällä
Aika haastavahan tuo on aloittelijalle...