Kirjoittaja Aihe: Projekti: Datsun 100A  (Luettu 345 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Osmo_

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 4
Projekti: Datsun 100A
« : Kesäkuu 14, 2018, 20:20:24 »
Morjens kaikille. Tulipahan sitten hankittua itselle autoprojekti. Hankin 100A:n, jota kyselin jo kymmenen vuotta sitten, mutta ei ollut myytävänä ja asia jäi. Nyt näin kyseisen Satsuman ohimennen omistajan pihassa, and destiny brought us together ;D
Datsuni on ollut omistajallaan viimesen 20 vuotta. Siihen on tehty moottori uudestaan ja 20tkm ajon jälkeen jäänyt pois ajosta. Ollut siitä asti säilössä Pohjolan tallissa. Eli lattia on "melko" rapea. Eniten kuitenkin kiinnosti se, että kaikki osat ovat tallessa ja moottori on tehty. Sen puoleen hyvä ostos hintaan nähden. Kynnyskotelot saa tehdä kauttaaltaan uusiksi. Takapyörien edestä 30cm ja oikealla puolen takajalkatilasta etupenkin etupuolelle saakka puhki. Molempien penkkien ulompi takakorva on ruostunut hävöksiin. Alapuolella taka-akselin edessä oleva poikkipalkki on hapero. Kori taitaa olla hieman notkolla, kun apukuskin ovi paukkuu.
Itsellä ei ole hirveästi kokemusta auton hitsauksesta. Vuosia sitten hitsasin yhtä peltoautoa, mutta asia jäi. Joten, millainen työmaa on parsia tuo lattia yhtenäiseksi? Vai metsästääkö jostain edes vähän ruosteettomamman hylsyn?




Verstaalla mulla nyt ei oo mitkään hirveän kaksiset laitteet. Ohuemmalla tavaralla oon käyttänyt Kempin 180A Migomaggia 0,8mm langalla. Sitten on kulmahiomakone ja parit listapihdit. Silloin kun on pitänyt tehdä peltejä, oon teettänyt osat LVI-yrityksessä.

Poissa mikan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 387
Vs: Projekti: Datsun 100A
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2018, 09:52:25 »
Missäpäin maailmaa 100A ja sinä olet?

Itse hitsailen kemppi minarcmig evo 200 laitteella on 0,8 mm langalla sekä seoskaasulla. Joku kanttikoneen omistaja voi varmaan sulle tehdä helmoihin korjauspalat. Multa saattaa löytyä lattiaan korjauspala, jossa penkin kiinnikkeet. Purkuautosta siis leikattu, joten ei tietenkään uusi. Mun osat on tampereella.

Muuten tuo kuulostaa aika haastavalle projektille, jos kokemusta on kovin vähän. Mulla olis sulle parempikorinen 100A työn alla.  ;D

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler

Poissa Osmo_

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Projekti: Datsun 100A
« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2018, 11:11:01 »
Huittisissahan mä majailen. Kiinnostaisi saada sapluuna helmapellistä ja piirros, miten eri osat ovat kiinni toisissaan. Tietäisi teettää moiset.
Onko sulla ne korjauspalat molemminpuolin? Ja olisko muita leikkeleitä? Niille on tarve.
Ja haasteellisuus... Kunnostin 15v ulkosalla olleen Nuffieldin muutama vuosi sitten. Aikaa meni, mut sain yjden traktorin apukoneeks tilalleni :D

Poissa Osmo_

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Projekti: Datsun 100A
« Vastaus #3 : Kesäkuu 18, 2018, 15:03:36 »
Jees. Projekti etenee periaatteessa. Serkkupojan kanssa pällisteltiin kaaraa ja sain ainakin helmojen osille tekijän.
Kysymys 1: Kun helmakoteloa tekee, niin auto pitää tukea pitkittäissuunnassa. Millä tämän ratkaisee? Huonekaluputki penkkien istuinosan korkeuteen?
Kysymys 2: Kun oven lyö kiinni niin se kolahtaa. Eli kori on antanut myöden. Kun auton hitsaa, niin hylsy viedään koripenkkiin oikaistavaksi joka tapauksessa? Ainakin serkku kertoi näin. Vai luovuuttaakko? Ovi kumminkin aukeaa ja menee nätisti kiinni, eli se ei ole niin pahasti solmussa
Kysymys 3: Auto on kilsan päässä halliltani. Hinaus kannattaa suorittaa dollylla varovasti, välttäen kaikkia töyssyjä?
Kysymys 4: Eikö vaan, että kun auton saa halliin niin purkaa ensitöikseen korin tyhjäksi, jonka jälkeen hiekkapuhaltaa ulkoa ikkunalinjan alapuolelta ja lattian sisältä?