Kirjoittaja Aihe: Nissan Micra K10 -86  (Luettu 1041 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa maketsuli

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 4
Nissan Micra K10 -86
« : Elokuu 11, 2018, 11:29:26 »
Heipparallaa :) Ostin tuommosen museorekisteröidyn mikran.

1. Onko näissä millaisia tyyppivikoja/mitä muuta kannattaa tarkastaa?

2.. Minkalaista moottoriöljyä moottoriin tulee laittaa? Paljonko öljynvaihdon yhteydessä sopiva litramäärä?

3. Millaista vaihteistoöljyä tulee käyttää ja minkäverran laitetaan?

4. Moottori varmaan kestää 70-80km/h vauhtia ok? Kannattaa varmaan hetken aikaa antaa käydä ennen sammuttamista ajon jälkeen?

5. Onko mitään järkeä hommata 1.2L moottoria ja 5. vaihteista laatikkoa tähän? Onko ero kuinka suuri 1.0L 50hp ja 4. vaihdetta? Lienekkö suotavaa museoautoon?

Kuvaa autosta saatan laittaa jossainvaiheessa tähän ketjuun.

Poissa Tupatankki

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 48
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2018, 13:03:03 »
Omassa k10 on ollut aika paljon ruostevikaa. Vaihdekepin kumit pettää ja keppi tippuu. Vaihdelaatikko kannattaa vähintään vaihtaa 5-vaihteiseksi, paljon mukavampi ajella. Ja kannattaa laittaa 1.2 jos haluaa lisää tehoa, on mielestäni huomattavasti tehommaampi.

Poissa Jylppy

  • Ylläpitäjä
  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 4 717
  • Karu paikka...
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2018, 14:44:57 »
No ei siihen isompaa konetta tai eri laatikkoa vaihdeta, jos museorekisteristatuksen haluaa pitää. Museoautossa pitää olla juurikin sellainen tekniikka, kun mitä tehtaalta on siihen laitettu.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98

Poissa JaKrPa

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 104
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #3 : Elokuu 11, 2018, 19:01:06 »
Teboilin silver 10w-40 minä olen noissa omissa nissaneissa käyttänyt, 5tkm vaihtovälillä.   ::)

Omasta micrasta mennyt ylä ja alavesiletkut jotka molemmat vaihdettu uusiin nytten että niiden kunto kannattaa tarkistaa jos huonot niin suosiolla vaihtaa sekä öljyt ja tulpat kun muistaa vaihtaa säännöllisesti ja kärjet säätää eipä ole tuossa omassa 135tkm ajetussa kauppakassissa muuta tullut vastaan, on myös myynnissä jos tahdot K10 tehdä 1.0 -> 1.2 tekniikalla


Ja saahan tuon micran litrasella koneella kulkemaan sen 140kmh jos vain on tarpeeksi pitkä suora (Kyllä muuten porukka nauroi kun micran ajoin ratatestipäivillä viivalle  8)), mutta voin sanoa että pelkokerroin kasvaa eksopentaalisesti kun ylitetään 80 vauhti, kannattaa ne karstat polttaa jos auto ei ole hirveän aktiivisessa käytössä auton tekniikka ottaa aika paljon kipeää varsinkin pitkästä seisottamisesta.
Nissan  Cherry N12 1.5 GL '85
Nissan Cherry N12 TURBO 1.5 GL '85
Nissan Micra K10 1.0 DX ´86
Nissan Bluebird U11 2.0 '85
Instagram: pastoripartala
Snapchat: pastoripartala
O4O9636888

Poissa maketsuli

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #4 : Elokuu 11, 2018, 20:01:02 »
Kiitoksia tähän asti tulleista mikra neuvoista. Okei, siis jollain 10W40 täyssynteettisellä moottoriöljyllä mennään. Monta litraa sitä alustavasti tulee laittaa, toki mittatikusta vielä tarkastetaan? Suodatin toki myös samalla vaihdetaan. Onko 10tkm vaihtoväli moottoriöljylle liikaa tässä autossa?

Paljonkos tässä pitäisi olla venttiilinvälykset? Kylmällä koneella säädetään? Oisko jollain tarkkoja ohjeita säätöön?

Poissa Tero-75

  • NCF jäsen
  • Rahastonhoitaja
  • *****
  • Viestejä: 4 156
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #5 : Elokuu 11, 2018, 20:37:24 »
Kyllä vauhtia kärsii pitää ihan nopeusrajoitusten sallimat, eri asia on kuinka mukava auto on ajaa yli 100km vauhdeissa.

10 000tkm on liian pitkä öljynvaihtoväli tällaiselle autolle, varsinkin jos sillä ajetaan  maksimissaan sallitut 30 päivää vuodessa jolloin kilometrejä tuskin kertyy montaakaan tuhatta.
Eli vaihda öljyt ja suodatin aina syksyisin ennen talvseisontaan laittoa.

Ja oletko siis ostanut museorekisterissä olevan auton jossa ei ole tallella edes omistajan manuaalia, puhumattakaan että olisi muuta materiaalia tullut mukaan.

Manuaalista näkisi kaikki öljytilavuudet, suositukset ja vaihtovälit.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2018, 20:39:59 kirjoittanut Tero-75 »
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Seat Toledo 1.6 -98, Suzuki GT 125R

Poissa Alppuu

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 532
  • Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa!
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #6 : Elokuu 11, 2018, 21:42:24 »
Kiitoksia tähän asti tulleista mikra neuvoista. Okei, siis jollain 10W40 täyssynteettisellä moottoriöljyllä mennään. Monta litraa sitä alustavasti tulee laittaa, toki mittatikusta vielä tarkastetaan? Suodatin toki myös samalla vaihdetaan. Onko 10tkm vaihtoväli moottoriöljylle liikaa tässä autossa?

Paljonkos tässä pitäisi olla venttiilinvälykset? Kylmällä koneella säädetään? Oisko jollain tarkkoja ohjeita säätöön?

Teboil Silver 10W-40 on hyvä kesäöljy. Nii joo, 30 päivää vuodessa, onkohan aloittaja sen huomannut?

Öljytilavuus on 2,8 litraa suodattimen kanssa, tosin tikusta sitten vielä tarkistaen.

Venttiilien välykset ovat kuumana: imu 0,25 pako 0,30

Paljonko tuollainen museorekisteröity maksoi?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Paikalla cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 738
  • Puhasta tulloo...
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #7 : Elokuu 12, 2018, 09:22:31 »
Paljonko tuollainen museorekisteröity maksoi?

Lahden Classicissa pyydettiin moisesta 2.000 €
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Paikalla cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 738
  • Puhasta tulloo...
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #8 : Elokuu 12, 2018, 09:23:40 »
10 000tkm on liian pitkä öljynvaihtoväli tällaiselle autolle, varsinkin jos sillä ajetaan  maksimissaan sallitut 30 päivää vuodessa jolloin kilometrejä tuskin kertyy montaakaan tuhatta.
Eli vaihda öljyt ja suodatin aina syksyisin ennen talvseisontaan laittoa.

Juuri noin, aina syksyllä tuoreet öljyt, vanhat on happamia eikä parane seisottaa koneessa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Paikalla cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 738
  • Puhasta tulloo...
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #9 : Elokuu 12, 2018, 09:26:39 »
Okei, siis jollain 10W40 täyssynteettisellä moottoriöljyllä mennään.

Onko 10tkm vaihtoväli moottoriöljylle liikaa tässä autossa?

No 10W40 ei ole täyssynteettinen, mutta 5W40 voisi sitä ollakin.
Toisaalta asialla ei ole tässä mitään merkitystä, koska tuolla tuskin tulee pakkasstartteja, eikä km-määräksikään saa millään 10tkm/vuosi
Oikeastaan mikä tahansa ACEA-A3/B4 tai -C3 öljy kelpaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa maketsuli

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #10 : Elokuu 12, 2018, 09:39:36 »
Kiitoksia taas vastauksista. Juu tiedän tuon 30 päivän käyttörajoituksen. Hieman yläkanttiin tuli tuo 10tkm vaihtoväli ::) Se ollut tapana pitää normiautoissa.

Tutulla oli tuo niin ei paljoo maksanut. Asun Pohjois-Karjalassa, en etelästä autoo hommannut.

Ei perkuti ole tuossa autossa omistajankirjaa, saati huoltokirjaa :'( (Olisiko jollain myydä omistajankirjaa? Paljonko pyydät sillä?) Museorekisteröinti paperi toki on ;D

Mikäs moottoriöljy tähän pitäs laittaa, että uskaltaa (tarvittaessa) pakkasen puolellakin moottoria käyttää? Onko silloin tuo 5W40?

Poissa Alppuu

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 532
  • Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa!
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #11 : Elokuu 12, 2018, 14:36:44 »
Pohjois-Karjalassa saattaa olla kylmiäkin ilmoja, silloin jos tarvii autoa käyttää, niin esim. Teboil Diamond 5W-40 olisi hyvä tai Mobil 1 New Life 0W-40, onhan näitä vaikka mitä.

Tarvitaanko museorekisteröinnissa myös alkuperäiset kirjat tms.?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Paikalla cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 738
  • Puhasta tulloo...
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #12 : Elokuu 12, 2018, 19:16:17 »
Kyllä se auton ohjekirja olisi syytä olla.

Ja on sitä startattu osasynteettsillä vielä pakkasillakin, nollawee on jo ihan liioittelua kesärengaskaudella.
Talvirengasaikana ei museoatolla käydä kuin talviajoissa! Se ei ole kakkosauto saati käyttöauto.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa mies51

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 561
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #13 : Elokuu 14, 2018, 22:20:55 »
Tyyppivikoja:
- Ohuet pellit ja ruostuminen.
- Takajarrujen (rumpujarrut) ja käsijarrun puoltaminen ja talvella liikaa seisottaessa jopa jäätyminen pyörä jumiin.
- Kiikkerä kevyt kärry.
- Huonot ajovalot - valaisee lähinnä sivuille metsän puita.
- Katkojankärkisytytys - tekee piikkiä kärkiin. Hyvä jos kymppitonnin pärjää kärjillä.
mies51

Poissa StanLaurel

  • Ylläpitäjä
  • NCF jäsen
  • Hallitus
  • *****
  • Viestejä: 4 042
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #14 : Elokuu 14, 2018, 22:32:20 »
Tyyppivikoja:
- Ohuet pellit ja ruostuminen.
- Takajarrujen (rumpujarrut) ja käsijarrun puoltaminen ja talvella liikaa seisottaessa jopa jäätyminen pyörä jumiin.
- Kiikkerä kevyt kärry.
- Huonot ajovalot - valaisee lähinnä sivuille metsän puita.
- Katkojankärkisytytys - tekee piikkiä kärkiin. Hyvä jos kymppitonnin pärjää kärjillä.

Heh heh...  ootko joskus omistanut Micran?
Nissan Laurel SGL MLC130ATE -76, (Datsun 200L KHLC130T -75), Datsun 200L KPLC130T -7?
Nissan Primera SJNFCAP11U -97, Nissan Micra  HLK10FQ -90, Nissan Micra SJNEBAK11U -00

Poissa mies51

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 561
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #15 : Elokuu 15, 2018, 10:47:48 »
En oo omistanut, mutta huoltanut aikanaan kaverin K10:ä, korkeampipuristuksinen 1.0 kone v.86.
Kyllä oma v.85 Fiesta 1.0 oli paljon tukevampi pelleiltään ja ennenkaikkea ajettavuus ja valot oli paljon paremmat. Ruostuminen ja Aatamin aikainen moottori (laiska työntötankokone) taas olivat Fiestan heikkouksia, tosin kestihän se 23 vuotta ja 220000km isolla huoltotyöllä.
mies51

Poissa maketsuli

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #16 : Syyskuu 03, 2018, 18:28:09 »
Onko 13" peltivanteelle (semmoset mitkä N13 Nissan Sunnyssa monesti.) sopiva rengaskoko 155/70 vai minkalainen? Micraan siis tulisivat.

Poissa mies51

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 561
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: Nissan Micra K10 -86
« Vastaus #17 : Syyskuu 04, 2018, 15:11:36 »
Eikös se alkuperäinen rengaskoko ollut 155/80R12 , rekisteriote kertoo.
Rengaslaskuri antaa sille vierintäkehän pituudeksi 168,6 cm.
Rengaskoolle 155/70R13 antaa pituudeksi 166,8 eli prosentin vähemmän eli käy.
Vierintäkehän pituus (halkaisija x pii) saa kasvaa korkeintaan 5%, mutta en tuolle kevyelle autolle juuri leveämpää rengasta laittais.
mies51