Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera 1.5 N16 -04 tekee painetta

Aloittaja nismo89, kesäkuu 08, 2018, 20:27:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nismo89

Nissan almera -04 N16 1.5 QG koneella ja ongelmana että tekee painetta ja puskee nesteet pihalle kun alkaa lämpenemään. Alkuun että syylärin korkki melko löysä mutta ilman korkkia puskee myös. Kokeiltu termostaatin kanssa sekä ilman, kennon läpi letkulla vettä ja hyvin menee läpi, kennon letkut ei lämpene juurikaan, tulpat katottu ja kaikki ok, lämmöt ei lähde nousemaan samaa tahtia kun nesteet puskee pihalle, ajossa saattaa käyttää korkeammalla mutta laskee kuitenkin takaisin normaaliin. Keinot vähissä vai onko suoraan vesipumppu tiensä päässä? (Edellisen omistajan mukaan vp vaihdettu ja näyttääkin melko tuoreelta)

mertsi1

vie johonki pajalle missä pakokaasumittauslaitteet. isket sen letkun pään siihen paisuntasäiliön suulle ja katsot HC-arvoa. todennäköisesti siellä on jotain lukemaa HC:n kohdalla eli toisinsanoen sieltä on kannentiiviste rikki tai kansi halki.

Alppuu

#2
Jos koittais vaihtaa vielä sen korkin ennen kun muuhun ryhtyy.. eikös se muutenkin ilman korkkia vähän puske pihalle kun neste laajenee ja alkaa kiertää..

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

nismo89

#3
Täytyy jostain ettiä ehjä korkki. Ylävesiletkussa tuntuu että ilmaa tulee kun lämpenee mutta alavesiletku ei juurikaan lämpene vaikka ei ole termostaatti paikallaan? Toista kantta on vissiin jossain vaiheessa kokeiltu mutta sama homma.

Muokkaus: Eniten tässä ihmetyttää ja mietityttää onko kansi tai tiiviste viallinen koska vasta sitten kun kone lämpeää alkaa nestettä tulemaan ulos ilman syylärin korkkia. Alavesiletku siis kylmä vaikka termostaattia ei ole.

nismo89

Vika "korjattu". Tänään käytetty tyhjäkäynnillä ja välillä kierroksilla about 45min ja yht äkkiä päätti hörsiä paisarin tyhjäksi ja lisäsin nestettä. Lämppärin letkut lämpeni heti sen jälkeen ja sisälle tuli lämmintä. Oli siis astetta pahempi ilma lukko jossain päin.

mies51

Siellä moottorin yläosassa vaihteiston puoleisessa päässä eli termostaattikotelon luona (josta lähtee ylävesiletku), on ilmausruuvi. Nesteitä vaihdettaessa otetaan tämä pultti pois ja täytetään syläriin vesi-jäähdytysnesteseosta, kunnes alkaa nestettä tulla ulos tästä reiästä. Sitten pultti kiinni ja täytetään syyläri täyteen, korkki kiinni, paisuntasäiliö maksimimerkkiin, korkki kiinni. Ajoa ja seuraavan seisontakerran jälkeen voi vielä tarkistaa, onko vajentunut maksimista - lisäys.

nismo89

#6
Komento takas!! Ajettu vajaa 100km ilman ongelmia, ei neste hävikkiä ja sisälle tuli lämmintä. Tänään yht äkkiä 100km/h nostaa lämpöjä 3/4 asti mutta laskee kuitenkin melkein heti. Auto seis,pelti auki ja paisarissa ruplattaa. Nestettä lisää ja noin 5km ajoa koti pihaan ja ei ongelmaa. Nyt pelkkää vettä eikä haise pakokaasu, öljyssä ei vettä, lämmöt ei nouse tyhjäkäynnillä vaikka paisarissa ruplattaa. Mikä juudas tuota koslaa vaivaa? Vesipumppu ei kierrätä välillä???

mies51

Jos vesipumppu ei kierrätä, niin:
a) vesipumpun hihna löysällä.
b) vesipumpun siivet irti akselilta.

Alppuu

Ei vesipumpun hihna voi olla niin löysällä... ja eikö se pyöritä muutakin, ohjaustehostinta tms.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Edellinen omistaja on ilmeisesti vaihtanut vesipumpun, mutta vika ei ole korjautunut. Sitä ennen on ehkä ollut nesteet vähissä tai vesipumpussa vikaa, joka on aiheuttanut ongelman. Kuten mertsi1 kirjoitti, kannentiiviste vuotaa tai kansi halki.

nismo89

Nyt on taas 2 päivänä ajettu ilman ongelmaa n.200km. Parempi kun antaa nyt vaan olla ja jos rupeaa vielä temppuilemaan niin tutkia syvemmältä.

mertsi1

kokeile sitä pakokaasuanalysaattorin letkua pistää siihen paisuntasäiliön suulle... epäilen, että HC-arvot alkaa nousta. kaverilla oli almerassa joskus samaa kipua ja kansi siellä oli banaanin muotoinen. ei ollenkaan ensimmäinen eikä viimeinen kansivikainen N16 - on sitte 1.5 tahi 1.8 koneella.

nismo89

Nyt liki 800km menny ilman ongelmia eikä neste hävikkiä. Luulen että tässä tapauksessa oli vaan tullu joku tukos tai astetta pahempi ilma lukko kun temppuili. Jos kansi tai tiiviste olis menny nii ei antais noin paljoa ajella normaalisti.