Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Jarru laahaa

Aloittaja Timppa56, kesäkuu 03, 2018, 20:24:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timppa56

Etuvasen jarru tuli tiensä päähän, mäntä ei enää painunut sisään ja jarru alkoi laahaamaan, muutaman kilometrin ajon jälkeen, jotta savu nousi.
Pikaisen tarkastelun jälkeen totesin, että uusi satula pittää hommata.
Senpä teinkin ja ihan ittekseni ilmasin motonetin härpäkkeellä.  Ihmettelin, että kävipä helposti.  Ennen kaverin kanssa tehty ja silloin ilmaa tullut ulos ihan reippaasti.
Nyt sitten ihmeekseni ongelma jatkuu, tosin lievempänä.  Pyörä pyrkii jumittamaan jarrua ja sehän kuumenee.. vika ei ole ainakaan satulassa.
Voisiko putkeen/letkuun jäänyt ilma estää jarrumännän palautumista ja edelleen jumittamista? Vai voiko vanha jarruletku olla sisältä turvoksissa, eikä päästä nestettä takaisin päin?
Kävin äsken kymmenen kilsan lenkillä ja annoin muutaman kerran jarruille kyytiä kunnolla, ajatus oli, että palat asettuvat kunnolla.
Pihassa molemmat etujarrut kuumina, mutta mitään käryä ei sentään noussut.  Toisin kun ennen satulan vaihtoa. Jarrutuntuma hyvä, ei puolla eikä poljin vetelä.


chery

Mikäs auto mahtaa olla kyseessä?
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

sbm

Vaihde vapaalle ja nurkka ilmaan (käsijarru päälle ettei auto pääse liikkeelle). Pyörän pitäisi kohtuu vapaasti päästä pyörimään. Polkaisee jarrua ja koittaa tuntumaa uudestaan. Jos letkuissa vikaa jää jarru makaamaan hetkeksi ja sitten palautuu.

Palat voi ahdistaa ja olla ruosteessa joten ne kannattaa puhdistaa ja ehkä vähän viilata että liikkuu vapaasti satulassa. Uudetkin palat on satulan runkoon usein liian tiukat. Parempi melkein että vähän helisee kuin että voimalla joutuu satulaan painamaan. Kuparitahnaa voi käyttää palan ja satulan väliin jos haluaa että luistaa.

AnttiA

Edellisten lisäksi vielä se mahdollisuus, että vanhoilla paloilla jarrumäntä on aika ulkona ja jos siinä on syöpymiä ulkopäässä niin kuin usein on ja se painetaan väkisin syvälle uusien paksujen palojen takia, niin se voi jumittaa, syöpymät siis pureutuu tiivisteeseen ja sylinteriin.
Näissä tapauksissa esim. puoliksi kuluneilla paloilla pelaa vielä hyvin.
Korjaus vaatii siis uudet männät tiivistesarjoineen tai vaihtosatulat, mallista riippuen,

datsunpower

#4
Lainaus käyttäjältä: Timppa56 - kesäkuu 03, 2018, 20:24:01
Etuvasen jarru tuli tiensä päähän, mäntä ei enää painunut sisään ja jarru alkoi laahaamaan, muutaman kilometrin ajon jälkeen, jotta savu nousi.
Pikaisen tarkastelun jälkeen totesin, että uusi satula pittää hommata.
Senpä teinkin ja ihan ittekseni ilmasin motonetin härpäkkeellä.  Ihmettelin, että kävipä helposti.  Ennen kaverin kanssa tehty ja silloin ilmaa tullut ulos ihan reippaasti.
Nyt sitten ihmeekseni ongelma jatkuu, tosin lievempänä.  Pyörä pyrkii jumittamaan jarrua ja sehän kuumenee.. vika ei ole ainakaan satulassa.
Voisiko putkeen/letkuun jäänyt ilma estää jarrumännän palautumista ja edelleen jumittamista? Vai voiko vanha jarruletku olla sisältä turvoksissa, eikä päästä nestettä takaisin päin?
Kävin äsken kymmenen kilsan lenkillä ja annoin muutaman kerran jarruille kyytiä kunnolla, ajatus oli, että palat asettuvat kunnolla.
Pihassa molemmat etujarrut kuumina, mutta mitään käryä ei sentään noussut.  Toisin kun ennen satulan vaihtoa. Jarrutuntuma hyvä, ei puolla eikä poljin vetelä.

Tuo on hyvinkin yleinen vika. Tullut vastaan useasti. Letku ei varsinaisesti "turpoa" vaan letkun sisäosa irtoaa ulkokuoresta ja alkaa elämään omaa elämäänsä.

EDIT: Tosin tämä oireilee yleensä todella voimakkaana jarrun jumittamisena.
EDIT2: Ja on helppo todeta avaamalla jumittavasta satulasta ilmausruuvia sen verran, että paine pääsee pois -> jarru vapautuu.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mertsi1

liukutapit kannattaa irrottaa, putsata mirkelillä missä teräsharjalaikka ja jotain mönjää sinne tappiin. sopivan kokoisella poranterällä putsaat ne tappien reiät. sitte uudet kumit ympärille, kasaus ja jarru pelaa niinko uus. olettaen tietysti, että palat on myös putsattu eli liikkuvat hyvin.

Alppuu

#6
Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - kesäkuu 08, 2018, 21:21:26
liukutapit kannattaa irrottaa, putsata mirkelillä missä teräsharjalaikka ja jotain mönjää sinne tappiin. sopivan kokoisella poranterällä putsaat ne tappien reiät. sitte uudet kumit ympärille, kasaus ja jarru pelaa niinko uus. olettaen tietysti, että palat on myös putsattu eli liikkuvat hyvin.

- Ihan teräsharjalla saa putsattua.

- Tämän olen todennut toimivaksi liukutappeihin: http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Rasvat-ja-voiteluaine/Silikonirasva-2000030629/

- En missään nimessä alkaisi poraamaan niitä reikiä, ei ole muutenkaan ollut niissä ongelmaa, vaikka itse liukutappi olisikin ollut hapettunut. Rassaa jollain hellävaraisemmin.

- Uusia kumeja ei kannata vaihtaa jos vanhat ovat ehjät, alkuperäiset ovat itselläni kestäneet useamman puhdistuksen brakecleanerilla ja uusilla rasvoilla, viimeksi tänä kesänä.
Vanha (alkuperäinen) voi tässä tapauksessa olla parempi kuin pussillinen uusia tarvikekumeja. Nykyiset 20v ja 340tkm ja edelleen ehjät.

- Putsaa palojen peltiset "ohjaimet", viilaa tarvittaessa paloja, jotta liikkuvat jouhevasti koko matkalta.

- Älä käytä palojen ohjaimiin mitään rasvaa, tahnaa tai muutakaan, rasvat tms. kuivuu ja kerää likaa --> palat alkavat uudelleen jumittamaan, kertoo kokemus.

Edellä mainittu todettu N15 Almeran kanssa.

-e-

Korjataan sen verran, että liukutappien kumit ovat ainakin 12 vuotta vanhat.

Hanki jarrumäntätyökalu, itselläni on tällainen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/765142/MTX-Automotive-Jarrumantatyokalu-VAGFordAlf

Jarrunesteiden vaihdosta parin vuoden välein ei ainakaan haittaa ole.

Tämä yleisesti, ei vastauksena aloittajalle. :)




When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Liukutappeihin ei todellakaan saa laittaa mitä tahanda. Vaseliini, MoS rasva, kupari tahna, keraaminen tahna on kaikki huonoja. Silikonitahna ja esim CRC Braklube on ok.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

visasaar

Vaihdoin eilen levyt ja palat molemmille puolille sunny 1.6 vm88.
Nyt kuskin puoli laahaa ja levy kuumuu.
Johtuuko siitä, että Motonetin tarvikepalat piti vasaraa apuna käyttäen nakuttaa paikalle tälle puolelle (toinen puoli meni paljon helpommin)? Eikai välin kuuluisi olla noin ahdas, ettei käsipelillä saa palaa ujutettua paikoilleen?
Voisiko palojen kulmien pieni viilaus ja/tai rasvaus auttaa ongelmaan?

kurttu

#9
Johtuu. Välistä pitää viilailla ruostepaskat pois ja muutenkin saada palat paikoilleen siten, että ne liikkuvat herkästi.

mies51

Aina, kun vaihtaa palat, kannattaa ottaa ne ruostumattomat välilevyt pois ja teräsharjalla tai viilalla harjata välilevyjä vasten olevat satulan pinnat. Vanha satula on aina ruosteessa ja ruoste pullistaa pintoja. Uusien palojen mitoissa voi olla myös heittoa. Palat pitää mennä paikalleen käsin - ei vasaralla, vaikka vanhat on joutunut irroittamaan vasaralla tai isolla meisselillä.
Satulan männät pitää mennä ihan sisään, jotta uudet paksut palat mahtuu, eivätkä jää hankaamaan jarrulevyä. Asia ei ole sillä hyvä, että jos hankaavat niin pian väljenevät hankaamattomiksi - nääs jos palat ylikuumenevat, ne menevät pilalle heti alkuunsa (väri muuttuu ja pinta muuttuu). Jos satulan männät eivät enää mene ihan sisään, niissä on ruostetta ja männät tai satulat on syytä uusia - valitettavasti silloin joutuu sulkemaan jarruletkun kunnolla ja sitten ilmaamaan. Korjauksen tehtyäsi poljeskele jarrua, että palat siirtyvät levyä vasten ja tunnet polkimen jäykäksi, vaikka moottori on käynnissä. Ennenkuin ostat pelkät männät, tarkista tiivisteiden kunto ja että ilmausruuvi aukeaa. Suihkauta ilmausruuviin ruosteenirroitusöljyä, anna vaikuttaa ja varovasti kierrä aukipäin ettei katkea. Mittaa männän halkaisija - varaosamyyjien luetteloissa on samallekin automallille usein monta kokoa.

Alppuu

#11
Lainaus käyttäjältä: visasaar - kesäkuu 28, 2018, 08:48:55
Vaihdoin eilen levyt ja palat molemmille puolille sunny 1.6 vm88.
Nyt kuskin puoli laahaa ja levy kuumuu.
Johtuuko siitä, että Motonetin tarvikepalat piti vasaraa apuna käyttäen nakuttaa paikalle tälle puolelle (toinen puoli meni paljon helpommin)? Eikai välin kuuluisi olla noin ahdas, ettei käsipelillä saa palaa ujutettua paikoilleen?
Voisiko palojen kulmien pieni viilaus ja/tai rasvaus auttaa ongelmaan?

Ei näin!

Luet minun ja mies51:n ohjeet ajatuksella ja teet molemmat puolet uusiksi.

Palojen pitää liikkua yhtään takertelematta. Todennäköisesti jarrunesteet myös vanhat ja pitää vaihtaa.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Jep, ja kertauksena: mäntää ei kuulu tarvita painaa vinkalla tms koska silloin mäntä jo jumittaa, ja se satula putsataan ihan kirkkaille metallipinnoille saakka ruosteen ja jarrupalapölyn ja suolan kivettymästä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

visasaar

Kiitos paljon avusta, näköjään parhaiten oppii kun tekee kahteen kertaan hommat.
Jarruista kuuluu vielä pientä hinkkausta, mutta levyn lämmöt ei enää nouse, eiköhän se ajan kanssa hiljene.
Niiden rosteriliuskojen alla oli tosiaan paljon ruostetta.

Alppuu

Ei ole mitään uutta itsellenikään, että pitää ottaa uusiksi. Harrastamista tämä on ja jotain voi joskus säästääkin. :)

Tarkkaile levyjen lämpöjä pidemmälta matkalta ja kun esim. vaihdat renkaita, koita käsin pyöritellä. Melko vapaasti pitäisi pyöriä.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Jarrunesteen voi vaihtaa lähes kokonaan systeemiin ilmaamatta seuraavasti:
Väännä meisselillä jarrupalojen ja satularungon välistä niin, että mäntä menee sisään. Samoin kaikki 4 satulaa. Poista isolla ruiskulla jarrunestettä säiliöstä välillä, ettei tulvi yli. Kun kaikki männät sisässä, tyhjennä ruiskulla kaikki neste säiliöstä.
LISÄÄ  uusi jarrunestettä heti säiliö täyteen!
Vaihda palat, jos tarvitsee (puhdista liukulevyt ja vanhojen palojen päät ruosteesta kunnes palat liikkuu). Liukutappien voitelu.
Polje jarrua, että palat alkaa painaa levyä. Katso, että säiliössä koko ajan nestettä. Lopuksi neste max merkkiin.

Datsuuna

#16
Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 21, 2018, 23:50:21
Jarrunesteen voi vaihtaa lähes kokonaan systeemiin ilmaamatta seuraavasti:
Väännä meisselillä jarrupalojen ja satularungon välistä niin, että mäntä menee sisään. Samoin kaikki 4 satulaa. Poista isolla ruiskulla jarrunestettä säiliöstä välillä, ettei tulvi yli. Kun kaikki männät sisässä, tyhjennä ruiskulla kaikki neste säiliöstä.
LISÄÄ  uusi jarrunestettä heti säiliö täyteen!
Vaihda palat, jos tarvitsee (puhdista liukulevyt ja vanhojen palojen päät ruosteesta kunnes palat liikkuu). Liukutappien voitelu.
Polje jarrua, että palat alkaa painaa levyä. Katso, että säiliössä koko ajan nestettä. Lopuksi neste max merkkiin.

Turha sitä on tehdä noin vaikeasti vaan jos tuollaisen tempauksen tekee niin ainakin itse olen tehnyt sen niin, että olen tyhjentänyt nestesäiliön niin tyhjäksi kun voi kuitenkin jättäen hieman nestettä näkyviin säiliön pohjalle ja sitten täyttänyt säiliön MAX merkkiin asti uudella nesteellä. Sama juttu sitten noin kuukauden päästä uudestaan kun satuloihin jäänyt vanha neste on sekoittunut uuteen. Operaation tekee nopeasti ja jarruneste on halpaa.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

Ja sitten kun miatatan vesipitoisuus säiliöstä niin näyttää priimaa, vaikka satuloissa on pääosin vanhaa kuraa, toi ei vaan toimi eli neste ei vaihdu "alhaalla" asti :-[
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

toukopouko

Ja sitten kun pitää jarruletku vaihtaa ni ilmausruuvin avaamisen kanssa käy kylmät, kun ei oo 10vuoteen avattu, vaan vaihdettu nesteet säiliön kautta :)
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

mies51

Kyllä ne ilmausruuvit yleensä aukeaa seuraavasti:
- ostat uudet ilmausruuvit varalle, 2 eur/kpl
- ruuvin hattu pois
- teräsharjalla harjaat ilmausruuvit joka puolelta, jotta ruostetta kuraa on mahdollisimman vähän siinä ilmausruuvin ja satulan välissä kierteessä
- ruiskutat CRC:tä tai muuta ruosteenirroitusöljyä, ruostesyöjää ilmausruuvien juureen, annat vaikuttaa pari päivää. Voit ruiskuttaa myös toistamiseen
- oikeankokoisella hylsyllä hylsyavaimella kierrät ilmausruuvia, ensin varoen vähän ja voit kiertää ensin pikkuisen molempiin suuntiin. Hylsyssä pitää olla 6-kulmioreikä, ei 12-kulmiotähti. Ruostunut ilmausruuvi on vähän paisunut, siitä uudesta ilmausruuvista saat mitattua minkäkokoinen hylsyn on oltava. Sen oikeankokoisen hylsyn voi kopauttaa vasaralla ilmausruuviin, tulee tiukka eikä mene kanta pyöreäksi. Älä missään nimessä käännä jakarilla tai kiintoavaimella, 6-kanta menee varmasti pyöreäksi.
Jotkut lämmittää satulaa tai jäähdytys-spraylla jäähdyttää ilmausruuvia (suihkuta hylsyn reikään, niin ei jäähdytä satulaa vaan vain ilmausruuvia). Lämmittämisessä riski, että satulan tiivisteet kärsii.
Jos ei ilmausruuvia saa auki, voi ilmata jarruletkun ja satulan välistä liitintä avaamalla, hankalampaa.

Ensimmäisen autoni ilmausruuvi meni poikki 80-luvulla (piti porata pois), kun olin varomaton - väänsin ilman ruosteenirroitusta. Vahingosta oppii.