Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

N16 sammuu eikä käynnisty

Aloittaja DJAntikka, kesäkuu 01, 2018, 09:11:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

DJAntikka

Elikkäs, n16 Almera käynnistyy nätisti ja käy hetken kunnes hieman lämmettyään sammuu kun seinään, eikä enää lähde käyntiin ennen kuin on kokonaan jäähtynyt, jolloin sama toistuu uudestaan. Vikakoodina ainoastaan imuilman lämpötilatunnistin, joka ilmeisesti sijaitsee ilmamassamittarin sisällä. Voiko kyseinen tunnistin aiheuttaa moista? Sen verran hintanen tuo IMM ettei viittis ostaa "turhaan" jos vika ei siinä olekkaan 🤔 aikasemmin siis antoi nokan asentoanturille koodia, anturi vaihdettiin ja koodi hävisi, mutta oireet eivät. Sen verran kokeilin että bensaa saa.

DJAntikka

#1
Tosiaan silloin kun käy niin käy nätisti eikä kuulu ylimääräistä meteliä koneen puolelta, voiko olla tästä huolimatta ketjuvika? Luulisi koneen käyvän siitä huolimatta kauemmin kuin sen hetken

Edit: Kiristimestä kuva.



DJAntikka

#2
Paljon saa olla mäntä ulkona? Tossa nyt arviolta 10mm

Alppuu

10mm ei vielä liikaa ole. Aika likaiselta tuo moottori näyttää.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

DJAntikka

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 02, 2018, 11:29:19
10mm ei vielä liikaa ole.

Paljon sitten saa olla? Pitää koittaa ottaa tosta tarkka mitta vielä...

DJAntikka

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 02, 2018, 11:29:19
Aika likaiselta tuo moottori näyttää.

Näyttää vaan kuvassa, oli oikeastaan aika puhdas, myös ulkopuolelta, ihme kyllä. Mutta hyvä huoltohistoria ja "vasta" 180tkm takana.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: DJAntikka - kesäkuu 02, 2018, 11:30:19
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 02, 2018, 11:29:19
10mm ei vielä liikaa ole.

Paljon sitten saa olla? Pitää koittaa ottaa tosta tarkka mitta vielä...

Googletin ettei 10mm ole liikaa. Mittaapa joo vielä tarkka mitta.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

DJAntikka

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 02, 2018, 11:48:04
Lainaus käyttäjältä: DJAntikka - kesäkuu 02, 2018, 11:30:19
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 02, 2018, 11:29:19
10mm ei vielä liikaa ole.

Paljon sitten saa olla? Pitää koittaa ottaa tosta tarkka mitta vielä...

Googletin ettei 10mm ole liikaa. Mittaapa joo vielä tarkka mitta.
Tarkempi mittaus osoittaa, että mäntä on ulkona 12,5 - 13mm. Eli vaikka miten laskisi, on ketju venynyt jo ihan liikaa. Muistaakseni täysin uudessa asennuksessa mäntä tulee ulos n. 3mm. Oli tämä ongelmien syynä tai ei, niin on ainakin ketju vaihtokunnossa, palaan asiaan kun on jakopääremontti tehty, kunhan saa pihasta muut autot ensin pois :)

mies51

Minullakin ton verran 12-13mm. Ei ole liikaa. Tarkistappa maadoitukset, esim. miinuskaapeli akusta moottorin/vaihteiston kylkeen ja se välimaadoitus runkoon. Noissa on ollut hapettumia, jopa kaapeli poikki.

DJAntikka

Lainaus käyttäjältä: mies51 - kesäkuu 02, 2018, 22:52:33
Minullakin ton verran 12-13mm. Ei ole liikaa. Tarkistappa maadoitukset, esim. miinuskaapeli akusta moottorin/vaihteiston kylkeen ja se välimaadoitus runkoon. Noissa on ollut hapettumia, jopa kaapeli poikki.

On nää perusjutut katottu, eli juuri maadoitukset, puristukset, tulpat/puolat, bensanpaine, vikakoodit, moottorinohjaus, ajonesto, anturit mitattu oskiloskoopilla, ainoat varmasti todetut viat ovat juurikin tuo imuilman lämpötila (autocomi antaa ihan levottomia lukemia) ja juurikin tuo jakoketju. Mutta uskotaan kyllä jos muillakin toimii, alkaa vain ideat loppua kesken : D

mies51

Vertaamalla nuoruuden moottoritekniikkaan tutustumiseen, moottoripyörät ja kaasuttimet: Jos moottori saa liikaa bensaa, se lähtee käyntiin, mutta sitten sammuu ja on lämpimänä tosi vaikea saada käyntiin, kun se kasteli tulpat ja antoi liikaa bensaa edelleenkin.
Jos siis olet varma, että imuilman lämpötunnistimessa on vika, ei johdoissa tai liittimissä, niin ei auta kuin korjata tai uusia lämpötunnistin. Jos se näyttää hulluja arvoja, ECU antaa myös hulluja bensamääriä. En tiedä, voiko lämpötunnistimen korjata ja millainen se on.

Alppuu

Onko ilman lämpötunnisti MAFissa?
Oletko koittanut puhdistaa siihen tarkoitetulla aineella?
Jostain purkamolta käytettyä vaihtotakuuosaa?

https://www.varaosahaku.fi/fi-en/Search/Car-parts/Nissan/NISSAN-ALMERA/2000_2006/Fuel/Mass-air_flow-sensor/All/?ps_page=1


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

Ainakin alkupään N16:ssa on Boschin MAF ja ennen ilmanputsaria erillinen imuilmanlämpötila-anturi. Todennäköisesti tavallinen NTC-tyyppinen.
Nyppää siltä liittimen irti ja koittaa, että käynnistyykö sitten. Ilman anturia ECU menee vikatilaan ja toimii ennalta määrätyllä kiinteällä lämpötila-arvolla.

Jos Hitachin MAF (AFH-60 tai 70) niin siinä on kaikki anturit itsessään.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

DJAntikka

#13
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - kesäkuu 03, 2018, 12:46:21
Ainakin alkupään N16:ssa on Boschin MAF ja ennen ilmanputsaria erillinen imuilmanlämpötila-anturi. Todennäköisesti tavallinen NTC-tyyppinen.
Nyppää siltä liittimen irti ja koittaa, että käynnistyykö sitten. Ilman anturia ECU menee vikatilaan ja toimii ennalta määrätyllä kiinteällä lämpötila-arvolla.

Jos Hitachin MAF (AFH-60 tai 70) niin siinä on kaikki anturit itsessään.
Tuossa on Boschin, eikä ainekaan missään muualla mitään tunnistinta, näin päättelin sen sijaitsevan MAF:issa, myös saman vuoden auton kytkentäkaavio 
tukisi tätä teoriaa.
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 03, 2018, 12:35:46
Onko ilman lämpötunnisti MAFissa?
Oletko koittanut puhdistaa siihen tarkoitetulla aineella?
Jostain purkamolta käytettyä vaihtotakuuosaa?

Olen koittanut ja nyt lähti Saksasta tilaukseen vähän halvempi tarvikeosa, saas nähdä onko siitä mitään hyötyä 🙄😂.