Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Primera P12 ei ota kierroksia(vikakoodit p1122 ja p1126)

Aloittaja Pargaspoliisi, toukokuu 24, 2018, 17:17:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pargaspoliisi

Eli tuollainen ongelma. Kierrokset alle 2000rpm ja ei vastaa kaasuun enempää. Vikakoodit viittaa kaasuläppäkoteloon, onko vakiovikaa mistä kannattaisi lähteä vikaa paikantamaan?

-Jussi

DJAntikka

#1
Itte ainakin lähtisin tutkimaan, että kaasuläpän anturi pelaa, eli ihan obd livedataa seuraamaan minkä arvot poikkeaa normeista. Voinee mitata tuon anturin ihan yleismittarillakin. Myös kannattaa kurkata sinne koteloon, ettei ole ihan täynnä shaipaa.

Jylppy

#2
P1126 viittais siihen, että kaasuläpän moottorin ohjausreleen sulake/itse rele on sökö, tai johdotuksissa on häikkää (Throttle control motor relay circuit open).

Jos mahdollista, niin kannattaa tsekata sulake numero 40 konehuoneen sulakeboksissa (15A) ja testata ehjällä releellä. Rele löytyy kojelaudan alta sulakeboksista.


P1126 aiheuttaa sitten samalla P1122 vikakoodin.



[ylläpito on poistanut yli vuoden vanhat liitteet levytilan säästämiseksi]
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

tasso

Lainaus käyttäjältä: Jylppy - kesäkuu 01, 2018, 11:42:26
P1126 viittais siihen, että kaasuläpän moottorin ohjausreleen sulake/itse rele on sökö, tai johdotuksissa on häikkää (Throttle control motor relay circuit open).

Jos mahdollista, niin kannattaa tsekata sulake numero 40 konehuoneen sulakeboksissa (15A) ja testata ehjällä releellä. Rele löytyy kojelaudan alta  sulakeboksista.


P1126 aiheuttaa sitten samalla P1122 vikakoodin.
onko siis kaasuläpän asentotunnistin joka on läppäkotelossa sama asia kuin rele vai onko erikseen joku rele mikä pitäisi vaihtaa jos läppä ei pelaa ::)?

mertsi1

Kannattaa samalla tarkistaa ja puhdistaa ja tehdä kaikki naamaliikkeet sille kuuluisalle takavalon maadoitukselle missä se sitten ikinä siellä lieneekään. Muistini mukaan se kyseinen maadoituspiste aiheuttaa tähän automalliin toinen toistaan ihmeellisempiä toimintahäiriöitä.

tasso

Yritin katsella mahdollisia maajohtovaihtoehtoja mutta en tiedä löysinkö oikeita, mitään vaikutusta ei ainakaan ilmenny mihlään suuntaan. Missähän kohtaa kyseinen maajohto sijaitsee? Kun en pääse lukemaan linkkejä kyseiseen maajohtokaavaan kun en ole jäsen😆 onko boxin maajohto kytketty samaan🙄 ja jos on niin ilmeneekö maajohtovian vuoksi muutakin oireita kuin kaasuläpän toimintahäiriöö vai kävisikö auto lainkaan🤔🙄

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: tasso - heinäkuu 24, 2019, 23:33:08
onko siis kaasuläpän asentotunnistin joka on läppäkotelossa sama asia kuin rele vai onko erikseen joku rele mikä pitäisi vaihtaa jos läppä ei pelaa ::)?

Kaasuläpän moottorin ohjausrele löytyy kojelaudan alta sulakeboksista.

Lainaus käyttäjältä: tasso - heinäkuu 31, 2019, 09:26:59
Yritin katsella mahdollisia maajohtovaihtoehtoja mutta en tiedä löysinkö oikeita, mitään vaikutusta ei ainakaan ilmenny mihlään suuntaan. Missähän kohtaa kyseinen maajohto sijaitsee? Kun en pääse lukemaan linkkejä kyseiseen maajohtokaavaan kun en ole jäsen😆 onko boxin maajohto kytketty samaan🙄 ja jos on niin ilmeneekö maajohtovian vuoksi muutakin oireita kuin kaasuläpän toimintahäiriöö vai kävisikö auto lainkaan🤔🙄

Sinne takavaloille pitää siis vetää kokonaan uusi maapiuha. Otat takavalon/-valot irti ja juotat/pulttaat sinne peltilevyn maadoittavaan osaan kiinni sähköjohdon, jonka toisen pään vedät runkoon kiinni (esim. takavalon kiinnityspultin alle).
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

tasso

Tuossa ylempänä olevassa sulakebokikuvassa oikealla olevat releet? Niistä keskimmäinen puuttuu vallan minulla ainakin......minulla on -05 1.8 ja kuvanlainen sulakeboxi löytyy ainakin 1.6 litraisesta eli vissiin erillaiset ne eri konemalleissa?

tasso

Lisäyksenä vielä että paikallinen autosähköliike epäili boxia. Voiko siihen liittyä boxin maa vai voiko boxi mennä vaikka yksinkertaisesti rikki sllä määrin että tämä kyseinen vika tulee? Kuitenkin tyhjäkäyntiä käy normaalisti että siinämäärin ei aivan hajalla ole....

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: tasso - heinäkuu 31, 2019, 16:44:01
Lisäyksenä vielä että paikallinen autosähköliike epäili boxia. Voiko siihen liittyä boxin maa vai voiko boxi mennä vaikka yksinkertaisesti rikki sllä määrin että tämä kyseinen vika tulee? Kuitenkin tyhjäkäyntiä käy normaalisti että siinämäärin ei aivan hajalla ole....

Tekisin ensin itse sen maadoituskorjauksen ennenkuin veisin sinne käymääsi liikkeeseen.
Sen verran halpa korjaus mitä kokeilla, että ei siinä menetäkään oikeastaan mitään muuta kuin aikaa jos kokeilet. Hyvällä tuurilla säästät satasia.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

tasso

Jos sen maadoitushomman tekee ja sitten kokeilee auttaisiko niin täytyykö vikavalot ensin saada nollattua vai pitäisikö auton toimia kun unelma vaikka häiriövalot palaisikin vielä? :o ::)

Shamsa

Periaatteessa niiden "häiriövalojen" pitäisi sammua kun vika ei ole enää aktiivinen, vikakoodi jää muistiin x määräksi aikaa.

Voit vielä sen maadoituskorjauksen jälkeen kyllä käyttää akun johtoja irti vaikka 10min ajan, silläkin pitäis päästä eroon noista hetkellisistä herjoista.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

tasso


datsunpower

Jotkin vikakoodit/vikatilat eivät poistu vaikka vika poistuisikin, vaan vaativat vikakoodien nollaamisen. Tällainen oli mm. P12 Primeran YD22DDTi-moottorissa ahtopaineanturin vikakoodi.
Vähemmän kriittisetkin jäävät muistiin siihen asti kunnes ne poistetaan.



Mitähän "boxia" ne siellä korjaamolla epäilivät?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

tasso

No lähinnäkin ecu:a epäilivät ... tai mjösjohtosarjaa mutta boxin ajattelin lähettää korjaukseen....näkeepähän ainakin löytyykö vika siitä.

datsunpower

Miksi se toimiva ECU pitää korjattavaksi lähettää?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

tasso

 ::)sitä kun ei tiedä onko se toimiva? Mutta rupeaa vaihtoehdot loppumaan....ELEHUOLTO:n sivulla löytyy tietoa että vika olisi moottorinohjausyksikössä....Tyypilliset oireet:
Vikakoodeja kaasuläppäkotelosta: Fault code P1122 control signal fault Throttle body. Fault code P1126 Idle-speed control motor signal missing. Osais joku kertoo että missä vika :-\

tasso

Sen verran väliaikatietoa että ecu oli  jostain rikki. Ecu on nyt korjattu ja matkahuollossa kunhan vaan tulis haettua se ja kokeiltua.

datsunpower

Hyvä, mutta jokin sen on särkenyt niin voitanee odottaa, että särkyy uudestaankin jos varsinaista vikaa ei ole korjattu.

Toivotaan tietysti, että ei laske savuja uudestaan.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

tasso

En tiä niin 🙄  eihän nekään ikuisia ole. Toivotaan että vain ajansaatossa tullut kilometrit täyteen👍 ei viittis 350€ maksella toista kertaa😫

tasso

Noniin ecu tuli ( korjattuna) mutta ei auttanu🙄😣 livetietoo otettu ja 1122 ja 1126 koodit edelleen ja toisekseen näyttäisi että kaasuläpän rele vikana. Kaasuläpänreleelle tuleva piuha ei anna virtaa tarpeeksi läpälle diagnoosin mukaan. Nyt jos koskaan tarvittaisiin alan nissanikonkareita tiedon annossa että missä sijaitsee kyseinen rele -05 1.8 primerassa? Ja paljonko virtaa pitäisi tulla läppään tulevassa pistokkeessa? Releen saa kuitattua mutta 2 sekunttia niin taas laukee....

tasso

Monien nettisivujen selauksen tuloksena löytyi kuin löytyikin todnäk oikea rele...ruskea rele läheltä ecua🙄 napsuu virrat päälle laittaessa ja pois laittassa....menee ecuun mutta siitä eteenpäin ei virta kulje mihin elehuollon mies veikkaili että ecussa on jotain mikrokomponentteja tai mitä lie olikaan vielä rikki🤔 tässä rupeaa olemaan voiton puolella kun mahdolliset epäkohdat rupeaa vähenemään🎉👍 vai löytyykö vielä hyviä epäkohta ideoita?

datsunpower

Noh, minkälaisen hinta-arvion antoivat tällä kertaa ECU:n "korjaamisesta"?  ;D



Minulla on tällä hetkellä työn alla yksi Skylinen ECU... diagnosoitiin vialliseksi (ja sitä se onkin), mutta kun omistaja kokeili autoa toisella ECU:lla niin eipä se toiminut silläkään, eli eipä tullut vieläkään vastaan
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

datsunpower

Hyvä, lähti vahingonlaukauksena keskeneräisenä tuo edellinen...


Eli jatkuu... eipä tullut vieläkään vastaan sitä "kilometrit täyteen tullutta" ECUa.




Kyllä se vika on niissä auton sähköissä todennäköisesti sinullakin  ::)
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

tasso

okei. no tämä tuleva "korjaus" maksaisi 200€ lisää.....sopimuksella että toisella ECUlla toimii.

noviisina näissä asioissa kiinnostaisi tietää mikä olisi mahdollinen muu vikapaikka jos virta ei kulje releeltä(mikäli oikea rele löyty)

eteenpäin? voisiko siinä metrin matkalla joka menee ECUlta kaasuläpälle olla johtovika?

vai vaikuttaako jokin muu ::)

se että ESP merkkivalokin palaa niin voisi kuvitella sen tulevan vain seurauksena virtahäiriöstä???näin ainakin kävi kun

kampiakselinsensori aikoinaan ilmoitti hajonneen....mutta tuskin se nyt tälläkertaa?! ;D

takavalomaajohdosta sen verran että jos huono maa niin eikö valoissa pitäisi olla näkyvää häiriöö vai voiko silti olla huono? ::) ::)

onko DATSUNBOWER asiakkaan vika selvinny?

chery

P12 Primerassa takavalon maadoitus saattaa aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä vikoja. Esim. Auto saattaa vaikka nykiä vilkuttaessa vilkun tahtiin eli se maadoitus kannattaa laittaa jos ei ole vielä laitettu
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

tasso

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - elokuu 25, 2019, 22:59:52
Hyvä, lähti vahingonlaukauksena keskeneräisenä tuo edellinen...


Eli jatkuu... eipä tullut vieläkään vastaan sitä "kilometrit täyteen tullutta" ECUa.




Kyllä se vika on niissä auton sähköissä todennäköisesti sinullakin  ::)
todennnäköisesti jos ei virta kulje kaasuläpälle asti...... mutta missä:)
Lainaus käyttäjältä: chery - elokuu 26, 2019, 10:57:57
P12 Primerassa takavalon maadoitus saattaa aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä vikoja. Esim. Auto saattaa vaikka nykiä vilkuttaessa vilkun tahtiin eli se maadoitus kannattaa laittaa jos ei ole vielä laitettu

uutta maadoitusta kokeiltu mutta tuloksetta. uusivanha ecu laitettu tilaukseen ja sitten loppu nissanilla ajelu jollei vika löydy :)
tosiaan kun kaasuläppärelevikaa huutaa mutta tarkkaa havaintoa ei ole missä se on jollei satu olemaan sellainen ruskearele ecun

lähellä????sulake rasiassa matkustamon puolella ei ainakaan vastaan tullut. saa korjata jos väärässä  ::)

chery

Olikos muuten ilmamassamittari putsattu siihen kuuluvalla aineella? Yhdestä Mazdasta korjaantui putsauksella samantapainen vika kun ei ottanut kierroksia.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

tasso

On kyllä ollut irti mutta putsattu ei ole millään lailla.

chery

Putsaappa se. Tuolla aineella kuuluu putsata. Niihin lankoihin ei sitten saa koskea millään ettei hajoa. Vain suihkuttelua tuolla aineella.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/606082/CRC-Air-Sensor-Clean-PRO-250-ml
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04