Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Micra (K12) ilmastoinnin kompura

Aloittaja Anis82, toukokuu 21, 2018, 22:46:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anis82

Onkos millanen homma vaihtaa vai onko melkein mahdoton omin nokkineen?

Pitänyt jo vuoden päivät pienen murahduksen ac:n päälle kytkennän yhteydessä ja nyt sanoi ilmeisesti kokonaan sopimuksen irti.
Purkaamoilta sais 100-200 eskoo osan mutta mietin onko mahdollista itse vaihtaa kylmäaineiden takia...

Vm. 2003 kyseessä.

datsunpower

#1
Ei ole mahdollista, eikä edes luvallista mennä sitä vaihtelemaan ominpäin.
Jos käytät järjestelmän tyhjennettävänä jossain, niin sitten periaatteessa saa vaihtaa sen itsekin, mutta ongelmaksi muodostuu kuivain joka ei saisi olla ilmankosteuden kanssa tekemisissä kovin kauaa.. käytännössä sekin tulisi vaihtaa jos järjestelmään uusitaan muita osia.
Sitten vielä se, että kuka suostuu täyttämään järjestelmän takaisin. Painekokeet ja muut..

Halvemmalla ja helpommalla selviät kun viet johonkin osaavaan alan korjaamoon sen vaihdettavaksi.



EDIT: Kytkeytyykö kompressorin magneetti kytkin päälle vai eikö ilmastoinnin nappia painettaessa tapahdu yhtään mitään?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Anis82

#2
Ei yhtään mitään...ennen huomasi moottorin käynnistä että tuli vastusta lisää kun nappas ac:n päälle. Nyt ei inahdakaan...tai no syttyy ilmastoinnin merkkivalo mutta ei muuta :D

En pääse auton allekaan kunnolla katsomaan mutta ylhäältä katellessa näyttää ettei hihna pyörittäisi tuota pyörääkään. Onko niin että sen kuuluisi pyöriä aina kun konekin käy ja tämän magneettikytkimen kuuluisi kytkeä sitten veto tuohon kompuraan?

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Anis82 - toukokuu 22, 2018, 00:59:09
Ei yhtään mitään...ennen huomasi moottorin käynnistä että tuli vastusta lisää kun nappas ac:n päälle. Nyt ei inahdakaan...tai no syttyy ilmastoinnin merkkivalo mutta ei muuta :D

En pääse auton allekaan kunnolla katsomaan mutta ylhäältä katellessa näyttää ettei hihna pyörittäisi tuota pyörääkään. Onko niin että sen kuuluisi pyöriä aina kun konekin käy ja tämän magneettikytkimen kuuluisi kytkeä sitten veto tuohon kompuraan?

Kyllä. Selvä *naks* pitäisi kuulua ja tyhjäkäynninkin nousta muutaman sata kierrosta.
Ihmeelliseltä kyllä vaikuttaa vika jos hihna ei todellakaan pyöri ollenkaan... Eihän se ole liian löysällä tai jopa poikki?


Sinuna käyttäisin auton jossakin ilmastointihuollossa tarkastettavana, että onko kylmäaineet karanneet ja siitä johtuen matalapainekytkin estää kompressorin magneettikytkimen toiminnan.... jos siellä ei ole "mehut" tallessa niin turhaanpa se kompura pyörisikin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Anis82

#4
Täytyypi käyttää jossain ihmeteltävänä...
😊

Edit:
Kyllähän tuo hihna ja pyörä näyttää pyörivän, puusilmä katsoi vain väärin.

Kaikki toimi edellisenä päivänä loistavasti, sitten ei mitään...kaipa toi yössä tyhjäksikin voi mennä...prkl ku ei viitteis turhasta maksaa muttei taida auttaa muu kuin viedä pajalla tsekattavaksi.

mies51

Milloin viimeksi tehty ilmastointihuolto, jos äsken, niin kerro huollossa. Ilmastoinnin täyttöhuolto maksaa noin kuuskymppiä. Jos alle vuoden edellisestä ilmastointihuollosta ja aineet karanneet, vuotoa kennossa tai kompurassa.
Getzin kenno vuoti vuodessa ja kenno+työt 640eur v.2017.

Shamsa

Jokainen ilmastointijärjestelmä vuotaa tarkoituksella, kompuran tiivisteistä.
Eihän ne ikuisuuksia pysy täytenä.
Tuskin se on yössä tyhjentynyt, luultavasti vain ollut siinä rajoilla että saa paineet vielä aikaiseksi.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Plus letkuista.

Mutta huomatkaa nyt hyvät ihmiset, että kylmäaineen hinta on noussut keväällä rankasti. Kohta satku on normaalihinta, ja yhä useampi korjaamo veloittaa kylmäaineen erikseen, käytetyn määrän perusteella. Eli eitosiaan kannata aikailla, jos jossain on vielä viime kesän hintataso.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Anis82

Vielä varmistusta asiaan...
Eli onko nyt niin että kun kylmäaine on ns. loppu niin tuo kompura ei edes yritä käynnistyä?
Eikö magneettikytkin kytkeydy ilman kylmäainetta?
Kun tuo napin painallus ei aiheuta mitään tapahtumaa masiinassa...

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Anis82 - toukokuu 24, 2018, 00:16:36
Vielä varmistusta asiaan...
Eli onko nyt niin että kun kylmäaine on ns. loppu niin tuo kompura ei edes yritä käynnistyä?
Eikö magneettikytkin kytkeydy ilman kylmäainetta?

Kun tuo napin painallus ei aiheuta mitään tapahtumaa masiinassa...
Kyllä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Anis82

Asia selvä. Kiitos vastauksista, vien ilmastointihuoltoon ja katsotaan sitten lisää. 😊

Anis82

No niin, nyt kävi micra ilmastointipajalla ja kaikki oli ok. Homma rokkas huollon ja täytön jälkeen...kunnes posahti korkeapainejohto puhki. Nyt sellanen pitäs saada uus.

Sataan euroon lupas paja osan hommata. Vähän kova hinta mielestäni?
Tähän tietty asennus ja täyttö päälle...

Anis82

Asiaa lisää tämän päivän tutkiessani kävi ilmi että:

Tämä korkeapaineputki on kulunut(!) puhki, koska joskus muinoin lohkolämmittimen pistokkeelle johtava johto on vedetty väärin ja on hangannut 15 vuotta
tuota metalliputkea. Täm on tehnyt ensin mikrovuodon josta tyhjennyt kylmäaineet ajan kanssa pikkuhiljaa.

Nyt ilmastointihuoltoa tehdessä oli painetesti mennyt ok, kylmäaineet tuutanneet sisään ja lyöneet vehkeet "tulille". Hetken oli puhkunut kylmää ja sitten tussahtanut tuo putki kunnolla puhki ja aineet sekunneissa pihalle....eli tämmöstä.
Nyt etsinyt kuumeisesti tuota osaa (löysin osa nro:n putken tarrasta) ja nyt sitten ootellaan että putki saapuisi ja saisi tuon taas kesäkuntoon.

Että tälläinen tuuri tällä kertaa....joskohan tuossa olisi tämän kesä paska munkki-meininki mennyt umpeen :)

Eli tästä opimme, kannattaa katsoa miten ja mistä johtoja vetelee :P

Hyvää kesää kaikille.

Shamsa

Kylmäaineputket ei ole halpoja ;D
Valmistamiseen liittyy monta muutakin vaihetta kuin putken taivutus, pitää putken päät muotoilla ja on mahdollisesti juotoksia jne.

En halua edes tietää paljon meillä yhden putken teko tulisi maksamaan, käsin taivutetaan ja juotetaan ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08