Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Almera 1.5-00 rupes käymään 3 yhtäkkiä kesken ajon???

Aloittaja primera96, toukokuu 18, 2018, 22:26:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

primera96

Morjens! Pitkään saikin taas olla ilman vianetsintää taitaa olla vuos ku viimeks tänne kirjotellut :D

Juu elikkä otsikon mukainen Almera herjaa vikakoodia P0303 elikkä syttykatkoksia 3 pytyssä ::) Kesken ajon alotti röpöttään kolmella ja sytytti moottorin vikavalon palamaan. Eli jos voisitte nyt Gurut listata omien kokemuksien kautta nuo mahdolliset viat/osat mitä kannattaa kokeilla uusia? Tänään kerenny muuta kokeilla ku tulpan vaihtaa tohon 3 ja ehjää puolaa testata mut ei vaikutusta asiaan niillä ja muuten vaatiiko jos saa kuntoon vielä nollata tuo valo lukijalla? Kyseessä ei ole oma auto mut hirmukiire olis saada vkloppuna kuntoon ku veljen vaimon pitäs töihin sillä päästä maanantaina :-\ Kiitokset jo etukäteen vinkeistä

primera96

tulpat vaihdettu ei vaikutusta tarkotus seuraavaksi kokeilla vaihtaa syttypuolia kuhan kaveri kiikuttaa ne tänne ::) puolien johtosarjaa myös kääntelin ja vääntelin ei vaikutusta asiaan eli vinkkejä vois laittaa kuinka jatkaa tuon puolien vaihtelun jälkeen ::)

Alppuu

No jos ei puolien vaihto auta, niin voisiko olla kansipahvivika tms. Sekoituuko nesteet, häviääkö?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

primera96

ei ole sekasin nesteet öljyt sentään :) kansiremppa ja pahvi vaihettu joku aika sitten joten muita vaihtoehtoja vois heittää vielä en oo päässyt vielä puolaa kokeileen vaihtaa... sellanen tossa et tulpat uusin ja eilen tosiaan oli 3pytty pimeenä niin nyt vika siirtyi 2sylinteriin koodi p0302 ::) viittais puolavikaan mut pahimmassa tapauksessa voi ketjukin olla venynyt jo??? :-\

primera96

senverran päivitystä että kun eilen tuota 3 sylinteriä herjas niin puristukset mittasin ja oli ok eli venttiilivika pois suljettu myös. autolla vissiin ajettu n.220tkm ja ei mitään tietoa onko ketjua vaihettu??? toisessa 2001 almerassa tuo ketju tuli tiesä päähän 188tkm et voipihan se sekin olla tietysti mutta mieluummin kokeilis kaikkea muuta ennenku alkaa ketjuhommaan sen verta tyyris homma on :-\ en saanut tällepäivää niitä vaihtopuolia niin täytyy huomenna päivitellä tilannetta lisää. mites nuo kampi/nokka anturit onko jollain kokemusta niistä samantapaisen vian aiheuttajana? niin ja moni varmaan aattelee et miks en etsi foorumilta tietoa mut ei yksinkertaisesti jaksa selata ku oon kokopäivän autoa rassannu ja polttopuita tein vielä 8h päälle tässä helteessä :o

primera96

moi! Puolassa oli vika helvetin hieno homma 8) taas saa päryyttää menemään ;) kiitokset!!!

mies51

Juu, vikakoodit P0301 ... P0304 tarkoittavat sytytyskatkoksia sylinterissä 1 - 4. 1 on laturin hihnan puoleinen pää. Usein johtuu kosteudesta puolan ja tulpan välillä tulpanreijässä. Sen saa aikaan esim. pesemällä painepesurilla liian ronskisti moottoria, kantapään kautta opittu.
Ottaa puolan ja tulpan irti ja katsoo, onko kosteutta tai vihreää töhnää (kuparivihtrilliä). Jos tulpanreijässä tulpan päällä on taas öljyä, johtuu vuotavasta tiivisterenkaasta venttiilikopan kannessa.
N16 Almeroista, Primeroista on mennyt myös puolia, löytyy Motonetistä tai nettikaupoista puolet halvemmalla. Olen uusinut muistaakseni 3 puolaa, Almera 1.5 2003, 0 - 280000km välillä.

Jukkalmera

Syttyi moottorin vikavalo palamaan N16 Almera-04:stä (kilsoja 245000km). Korjaamolla lukivat vikakoodin P0301 eli ykköspytyn sytytyshäikkää. Olivat vaihtaneet puolan nelospytyn kanssa ristiin, jolloin vika oli siirtynyt sinne, ja samalla todenneet ko. puolan olevan viallinen. Vaihtoivat uuden puolen tilalle, ja nyt on taas melkein viikko ajaltu, ja näyttäs taas toimivan OK.

Kustannuksia tuli liiikkeessä Helsingin Konalassa 55€ vikakoodin luku + vianetsinätä 91€, puolan uusinta 18,2€ ja uusi sytytyspuola 105€ =269,2€.

Mietin, että pitäskö vastaisuuden varalle uusia noi muutkin sytytyspuolat (3kpl) käyttäen edullisia tarvikeosia, ja hankkimisen arvoinen saattaisi olla myös vikakoodinlukija. Oiskos sellaisesta suosituksia?

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Jukkalmera - syyskuu 27, 2020, 16:09:50Mietin, että pitäskö vastaisuuden varalle uusia noi muutkin sytytyspuolat (3kpl) käyttäen edullisia tarvikeosia, ja hankkimisen arvoinen saattaisi olla myös vikakoodinlukija. Oiskos sellaisesta suosituksia?
Voihan sinne hanskalokeroon ostaa puolan tai useammankin varalle. En kuitenkaan lähtisi markan kiinarojuja ostamaan, vaan merkkitavaraa (Bosch, NGK yms.). Niitä merkkikomponentteja kuitenkin saa netin varaosakaupoista huomattavasti edullisemmin kuin vaikkapa Motonetistä.

Lukijoita on moneen lähtöön myös, halvatkin (Suomessa myytävät) ovat monesti perustoiminnoiltaan riittäviä jollei ole tarkoitus muuta kuin lukea koodeja.

Jakopää

Ei niitä ehjiä kannata vaihtaa, mutta yhden laadukkaan voisi ostaa sinne hansikaslokeroon varalle ja sen lukijan. :)

Jukkalmera

#10
Heh, nyt palas taas vika, mutta eri pyttyyn :)
Tällä erää vikakoodi P0304, eli 4-pytyn sytytyskatkos.

Motonetissa koodin luku + nollaus 12€. Samasta osoitteesta uusi puola 37€. Kokonaisuus 49€.Katsotaanko saanko itse tällä erää kuntoon :D

Jukkalmera

Päädyin vaihtamaan kaikki tulpat, ja itse asiassa sen jälkeen selvisi, että tämän kertaiseen P0304-koodiin liittyvä sytyskatkos liittyi siihen sytytyspuolaan, joka oli jo kertaalleen vaihdettu  9/2020. Eli vaihtamalla P0304-koodin mukaisen 4-pytyn puolan sylinteriin 2, sain vikakoodiksi P0302. Ihmetyttää vaan, että mikä olisi mahdollisesti vikaannuttanut puolan, kun oli ehtinyt olla käytössä vain reilu 3kk? Tietenkin tuolloin 9/2020 ei vaihdettu tulppia. Kai puolan vikaantumiseen voi vaikuttaa tulppen kunto, ja varmaankin sytyspuolan liitin, johon johto kiinnittyy.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Jukkalmera - helmikuu 02, 2021, 19:52:57
Kai puolan vikaantumiseen voi vaikuttaa tulppen kunto, ja varmaankin sytyspuolan liitin, johon johto kiinnittyy.
Tulpat vaikuttaa hyvin paljon, Sekä ikä, kunto että oikean tulpan käyttäminen. Suoraan sanottuna järjen köyhyyttä jättää tulppa vaihtamatta kun vaihtaa puolan, no lompsa opettaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Jukkalmera

#13
Joo, tosiaan tuossa syksyllä autohuollossa, kun vaihtoivat tuon yhden sytytyspuolan niin eivät vaihtaneet tulppia. En hoksannut sitä pyytää heiltä. Toisaalta, jos on ammattitaitoinen huolto, ja tulppien vaihto kuuluisi tehdä puolan vaihdon yhteydessä, niin he olisivat sitä varmaan asiakkaalle ehdottaneet. Tulpat oli kyllä vaihdettu vasta 5/2020 ja ajettu vasta ~7000km, joten ne eivät olleet ainakaan ikänsä puolesta vaihdon tarpeessa. Mietin vaan, että olisiko tulppa jäänyt tuolloin vaihdon yhteydessä löysälle, tai tulppa ollut jo kaupasta ostettaessa jotenkin epäkurantti, mikä olisi johtanut (ylikuumenemisen vuoksi) puolan rikkoutumiseen.

Kun nyt itse katsoin noita 1&4 puolia, joita oli huollossa 9/2020 puolan vaihdon yhteydessä vaihdettu keskenään huomasin, että 1-pytyn puolan kiinnityspultti oli jätetty löysälle, eli kosteutta on varmasti mennyt syksyn aikana tuon takia 1-pytyn tulpan kiinnitystilaan.

cedricfan

Viallinen puola karstoittaa tulpan, ja karstoittunut tulppa syö puolaa, eli selvä noidankehä. Huolto ei saa tehdä lisätöitä kuin 10% kustannusarvion summasta kysymättä asiakkaalta. Mutta työnvastaanoton tehtävä olisi osata neuvoa, miten auto tulee kuntoon = mitä asiakkaalle tulisi myydä. Harva huolto on kuitenkaan asiakaspalvelua, vaan enemmän sitä mekaanista suorittamista.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Minä joka 15000 km öljynvaihtohuollon yhteydessä puhdistan tulpat teräsharjalla ja tarkistan kärkivälit. Tällöin puolatkin kestävät eikä tule katkoksia eikä pakopuolen karstoittumista.

Volvomania

Primera alkoi pätkimään, kun mittarissa oli n. 100tkm. Vaihdoin Puolan naapurin varaosa autosta. Vuoden päästä meni toinen puola. Naapurin autosta sai taas ottaa ja sen jälkeen on toiminut.
Tulpat vaihdoin uusiin vasta myöhemmin ja ajoin niillä 50tkm. Hyviltä näytti, kun vaihdoin uudet jokunen aika sitten.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

tikola

Minulla on vähän samantyyppisiä juttuja - vikakoodia ei tule ja puolat ovat vastukseltaan kaikki jokseenkin samanlaisia. Miten puolan kunnon voi mitata - vastus kaikissa samaa suuruusluokkaa - kertooko se sen että puola on kunnossa?


Netistä varmasti saa puolan halvemmalla, mutta ei Motonetin 36 euroa sekään ole kovin iso rahasumma puolaan, eli sieltä se on helppo ostaa.

mies51

Puolien vika ei ole useinkaan siinä puolamöykyssä vaan siitä tulppaan lähtevän muoviputken sisässä. Siellä olevien osien välisissä kosketuspinnoissa tapahtuu hapettumista ja kostumista. Vihreää kosteaa töhnää. Vedä tuo putki irti varoen sisällä olevien osien putoamista ja järjestyksen sekoittumista. Siellä on jousimainen lanka ja vastus. Kaikista liitospinnoista, myös puolan nastasta hiot hiekkapaperilla hapettuman pois ja painat putken takaisin kiinni.