Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Maxima

Aloittaja NipponiusMaximus, toukokuu 05, 2018, 22:19:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

NipponiusMaximus

Tuollaisen hyvinkin mahdollinen tuleva omistaja täällä kirjoittelee ja haluaisi kuulla foorumilaisilta hyviä ja huonoja puolia autosta. Autossa pikkulohko V6 eli se 2 litrainen, vuosimalli -97. Mitäs kulutusosaa tuollainen syö ja onko kauheankin kallis ylläpidettävä? Autostahan en maksaisi juuri mitään joten jotain todennäköisesti joutuu tekemään, kone kuitenkin kävi nätisti kuten V6 kuuluukin. Pitkää matkaa tuolla tullaan ajamaan eikä niinkään kaupunkipyörittelyä, mitä nyt joskus joutuu tietty kaupassa käymään, joten ajattelin että tuollainen isompi auto nielee maantietä hiukan paremmin/mukavammin kuin joku pikkukippo. Vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan.

Joskus ollut pari japskia taloudessa, mutta nyt eka nissani. Tuosta kuitenkin jo melkein 8 vuotta aikaa, sen jälkeen ollut pari eurooppalaista autoa.
Merkkiuskollisuus on sairaus.
Tällä hetkellä ajossa Nissan Maxima pikkulohko V6 -97.

BLLand

Itsellä on 1997 2.0 automaatti jolla on ajettu 510 tkm ja se on ollut omassa käytössä
viimeiset 70 tkm. Ei siihen kauheasti ole tarvinnut perushuoltojen lisäksi tehdä:
Termostaatti, hammastangon suojakumit, raidepäät, lambda, venttiilikopan tiivisteet.

Kori tässä autossa on suhteellisen hyvä ikään ja kilometreihin nähden. Takakaaret lienevät
herkimmät ruostekohdat Maximoissa.

Erittäin luotettava auto ja moottoria tuskin saa ajamalla loppuun.

Käyttömaksu on suuri, olikohan se n.350€/v. Polttoainetta kuluu kaupunkiajossa ehkä n.15L/100 km.
Maantieajossa kesällä voi rauhallisella ajolla kulua 7,5L/100 km
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

NipponiusMaximus

Kiitokset vastauksesta. Tämän ikäisessä nissanissa tekniikanhan pitäisi olla melkein ikuista, toki poikkeuksiakin on. Ruostehan tuossakin näyttää ongelmaksi jossain kohtaa muodostuvan. Sitten pari lisäkyssäriä, mistä näihin kannatta yleensäkin osia hankkia/katsoa, ja mikä jako on pulteissa/muttereissa? Näytti renkaat olevan viidellä pultilla kiinni joten vanhan auton renkaita ja vanteita en pysty tässä hyödyntämään. Sellainen vielä että paljonkos tankkiin mahtuu bensiiniä ja kumpaas näihin laitetaan, 95 vai 98?

Se onkin jo tiedossa että V6 vaatii soppaa liikkuakseen, tosin eipä tuo saabin 4 pyttynen mottikaan mikään taloudellinen ole joten kulutus näillä varmaan aika samoissa lukemissa.
Merkkiuskollisuus on sairaus.
Tällä hetkellä ajossa Nissan Maxima pikkulohko V6 -97.

Alppuu

Tuohan lienee ns. premium -malli, niin varmaan jotain voi kertoa mukavuudesta?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

NipponiusMaximus

No juu, mukavuus kun on ittelle aika iso tekijä auto valitessa jos vaan budjetti kestää. Ainakin pehmeähköltä jousitus tuntui, mitään matalaprofiilirenkaista en enää hanki. Kunnon tuntumaa tuohon mukavuuteen ja hiljaisuuteen pääsee ottamaan kunhan eka pidempi siirtymä tulee eteen. Kuten jo mainitsinkin niin omasta ajosta sellaiset 90% maantieajoa niin siihenhän tuon luulisi olevan omiaan.
Merkkiuskollisuus on sairaus.
Tällä hetkellä ajossa Nissan Maxima pikkulohko V6 -97.

BLLand

Osia saa hyvin esim. Motonetista tai Autodocista.
Pulttijakoa en tiedä mutta tankin tilavuus on 70L ja itse olen käyttänyt 98E5:ttä
jota suosittelee myös ilmeisen luotettava sivusto netissä e10bensiini.fi.

Jarrusatulat kannattaa herkistellä ainakin kerran vuodessa etteivät jumiudu.
Itselläni oli pari liukutappia ostaessa aivan jumissa ja niitä sai tapella irti aivan tosissaan.
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

NipponiusMaximus

Eli tuo hyvä tehdä renkaanvaihdon yhteydessä. 70 litraa taitaa ollakin isoin tankki mikä meikäläisen kulkineissa ollut tähän mennessä, edellisissä oli vain 60 litraa.
Merkkiuskollisuus on sairaus.
Tällä hetkellä ajossa Nissan Maxima pikkulohko V6 -97.

Mies

Vanteitten jako on 5x114,3.

Varmoja kulkineita, jos ei päästä ruostetta ottamaan valtaa.

K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

nisukkanipponi

Lainaus käyttäjältä: BLLand - toukokuu 06, 2018, 22:05:33
Pulttijakoa en tiedä mutta tankin tilavuus on 70L ja itse olen käyttänyt 98E5:ttä
jota suosittelee myös ilmeisen luotettava sivusto netissä e10bensiini.fi.

Maxima A33 (2004) polttoainetankin luukussa lukee, että ainoastaan 95 bensaa. (ruotsinkielinen ohjetarra muuten - auto on kyllä ihan suomesta ostettu alkujaan).

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: nisukkanipponi - toukokuu 07, 2018, 07:13:13
Maxima A33 (2004) polttoainetankin luukussa lukee, että ainoastaan 95 bensaa. (ruotsinkielinen ohjetarra muuten - auto on kyllä ihan suomesta ostettu alkujaan).
Tarra on ajalta ennen E10 bensaa. Veikkaanpa että sillä on haluttu varmistaa että 95 oktaaninen on minimi mitä sinne tankataan.

chery

#10
Itsellä ajossa A32 2.0 automaatti. Kauheasti kokemusta ei ole kun on sen verran tuore hankinta ja oli puoli talvea seisonnassa. Osia tuntuisi saavan ebayn kautta jos minkämoista. Aasiassahan malli tunnetaan nimellä Nissan Cefiro ja sieltä suunnalta tuntuisi osaa kanssa saavan.
Bensakulutusta en ole mittaillu sen paremmin, kaikki on tähän asti mennyt mitä sinne on laittanut. 98:a käytän joka autossa. Kaupungissa varmasti vie, mutta matka-ajossa tuntuisi menevän aika pienellä nätillä ajolla. Automaatilla kun pystyy vielä ennakoimaan ja V6 vääntääkin ihan kivasti :)

Käyttökulut ovat tietenkin tuohon Almeraan verrattuna isommat. Verot 330e vuosi ja vakuutus itsellä n. 250e Osakaskolla, mutta antaahan tuo ihan erilaisen kyydin kuin N15 Allu.

Osto vaiheessa kannattaa sitten katsoa jäähdyttimen alla olevan palkin kunto. Tuppaa mätänemään. Omassa kyseinen palkki on ruosteinen ja en sitä tyhmänä ostovaiheessa tajunnut katsoa. Kellarissa odottaa uusi lukkopelti josta pitäisi palkki ottaa. Saa onneksi tarvikkeena ulkomailta. Omani tilasin Virosta. Suomesta ei varmaankaan kyseistä osaa saa, ainakaan satasella kotiin tuotuna.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

NipponiusMaximus

#11
Tännehän on tullut ihan hyvin vastauksia. Tuo keulapalkki vai millä nimellä nyt meneekään minkä chery mainitsi täytyykin vilkaista läpi, eipä tullut tuollainen mieleenkään. Ilmastointi pukkaa siihen malliin vain viileää ilmaa että täyttö olisi ainakin paikallaan.

Kysymys vakkarista, miten tuon kuuluisi toimia? Tässä tuollainen on/ollut, en ainakaan saanut sitä heräämään millään.
Paljonkos menee öljyä tähän koneeseen ja mitä olette käyttäneet, huoltokirjan mukaan tähän laitettu ainakin Mobilin 0W-40 ja 5W-40. Noita tullut ainakin edellisissä autoissa käytettyä ja hyvin ovat toimineet.
Askiin menee öljyä varmaan se pari litraa, kyseessä manuaalilaatikko?
Lisätään vielä yksi ei niin ajankohtainen kysymys, onko näissä ollut tarvetta viimasuojalle talvisin, eli lämpeneekö hyvin ja pysyykö öljyt koneessa? Ranskalaisissa tuollaista käytin kun peloteltiin huohotinputkien jäätymisellä mikä ei tosin omalle kohdalle osunut. Lämpeni ainakin nopeammin kun ei ajoviima viilentänyt niin pahasti.

On muuten eka Nissan tässä taloudessa vaikka ajettua noita on tullut kun kavereilla ollut joskus almeraa ja primeraa. Toyota ja Honda ollut joskus aikaisemmin noin 8 vuotta sitten. Ittellä kun on ollut kunnianhimoinen tavoita että aina auton vaihtuessa vaihtuu myös merkki, toistaiseksi tässä on onnistuttu.
Merkkiuskollisuus on sairaus.
Tällä hetkellä ajossa Nissan Maxima pikkulohko V6 -97.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: NipponiusMaximus - toukokuu 08, 2018, 03:09:49
Tännehän on tullut ihan hyvin vastauksia. Tuo keulapalkki vai millä nimellä nyt meneekään minkä chery mainitsi täytyykin vilkaista läpi, eipä tullut tuollainen mieleenkään. Ilmastointi pukkaa siihen malliin vain viileää ilmaa että täyttö olisi ainakin paikallaan.

Jos pukkaa viileää niin ei se täyttöä tarvi ;D
Lämmintä jos ei tule ollenkaan niin vika jossakin vesiventtiilissä/ilmanohjausläpässä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

NipponiusMaximus

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - toukokuu 08, 2018, 04:28:48
Jos pukkaa viileää niin ei se täyttöä tarvi ;D
Lämmintä jos ei tule ollenkaan niin vika jossakin vesiventtiilissä/ilmanohjausläpässä.

Lämmintä tulee juu normaalisti. Kyllä toimiva kylmälaite puhaltaa nimenomaan kylmää, ei tuollaista viileää ilmaa kuten nyt, noin mennyt ainakin edellisissä autoissa. Eikä tuo nyt niin hirveän vilpoista ilmaa jaksa hönkiä.
Merkkiuskollisuus on sairaus.
Tällä hetkellä ajossa Nissan Maxima pikkulohko V6 -97.

Shamsa

Pakkaskoneet puhaltaa kylmää, autonilmastoinnit puhaltaa viileää.
Onko automaatti-ilmastoinnilla?
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

NipponiusMaximus

#15
Ei ole automaatti-ilmastointia. Täytyy tuo käyttää ilmastointihuollossa, kyllä tuon kylmempää pitäisi hönkiä kuin mitä tällä hetkellä tulee.
Ei tällä sentään pakasteita kuskailla, niihin on eri laitteet ;D.

Edit. Sain tuon vakkarin toimimaan, en vain osannut kytkeä sitä aiemmin päälle.
Merkkiuskollisuus on sairaus.
Tällä hetkellä ajossa Nissan Maxima pikkulohko V6 -97.

nisukkanipponi

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - toukokuu 07, 2018, 11:57:23
Lainaus käyttäjältä: nisukkanipponi - toukokuu 07, 2018, 07:13:13
Maxima A33 (2004) polttoainetankin luukussa lukee, että ainoastaan 95 bensaa. (ruotsinkielinen ohjetarra muuten - auto on kyllä ihan suomesta ostettu alkujaan).
Tarra on ajalta ennen E10 bensaa. Veikkaanpa että sillä on haluttu varmistaa että 95 oktaaninen on minimi mitä sinne tankataan.

Okei. Maxima A33 näyttää olevan myös tuossa listassa: http://e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/e10-bensiinin_soveltuvuus_henkiloautoihin/nissan

NipponiusMaximus

#17
Hyvinhän tämä auto näyttää maantietä nielevän, saisi vain rengasmelu olla hivenen vähäisempi, liekö sitten tottumiskysymys. Apparin ovenkahva antautui toissapäivänä, ei aukea ovi enää ulkopuolelta. Onko tuon korjaaminen/vaihtaminen isokin operaatio? Ovipahvi ainakin täytyy irroittaa. Myöskin ilmastointi täytyy käydä huollattamassa seuraavasta palkasta jos vaikka sitten puhaltaisi kylmää.

Edit. Tänään sitten päätti Maxima kadottaa kaikki virrat kun piti liikkeelle lähteä. Ei lähtenyt auto käyntiin, ei edes tullut mitään valoja mittaristoon. Syyksi paljastui tutkimisen jälkeen konehuoneen puolella oleva käynnistykseen liittyvä 30A sulake, kulkee tunnuksen: FL 30A IGN SW alla. Tein väliaikaiskorjauksen laittamalla etuvalojen sulakkeen tuon tilalle. Tuo sulake kun palaa niin auto ei käynnisty ja virrat katoaa tyystin.

Autokeskus oli ainut paikka mistä tuollaisen löysin ja sekin menee tilaamalla. Aika arvokkaasta sulakkeesta on kyse kun yksi kpl maksaa 30€. Auto saatava ajoon kuitenkin mahdollisimman pian niin ei auttanut kuin ottaa tuollainen sulake.
Merkkiuskollisuus on sairaus.
Tällä hetkellä ajossa Nissan Maxima pikkulohko V6 -97.

NipponiusMaximus

Onkos porukalla heittää suosituksia missä kannattaa Turun seudulla käyttää Maxima ilmastointihuollossa? Kylmäainetta menee todennäköisesti paljon.
Merkkiuskollisuus on sairaus.
Tällä hetkellä ajossa Nissan Maxima pikkulohko V6 -97.

cedricfan

#19
Missä tahansa oikeassa huollossa, eikä marketin parkkipaikan täytössä!

Ja TÄNÄÄN, ei kannata odottaa, että kohta maksaa paljon enemmän:
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201805162200946340_oa.shtml
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Whee

#20
-

cedricfan

Täyttö ei ole huolto.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

NipponiusMaximus

Täytyy kysäistä mitä tuo autokeskuksen ilmastointihuolto sisältää samalla kun haen nuo sulakkeet sieltä tänään. Hinta ei ollut aivan mahdoton, 69€ muistaakseni.
Merkkiuskollisuus on sairaus.
Tällä hetkellä ajossa Nissan Maxima pikkulohko V6 -97.

Whee

#23
-

cedricfan

Ennen täyttöä pitää huollossa olla mukana kuivaus, ja se on se, mikä vie aikaa.
Vartissa tehdään vain tyhjennys ja täyttö, ei oikein edes koeponnistusta. Huolto vie aikaa kolmisen varttia minimissään.
Pelkkää AC-aineen vaihtoa tekevälle pihayrittäjälle tuo tarkoittaa katteen menetystä, kun kone on kiinni autossa koko ajan, ja asiakaskin joutuu odottamaan.

Kennon desinfiointi on ihan oma juttunsa. Jos se tehdään kennolle laitettavalla vaihdolla, menee homma hiukan nopeammin, Mutta ne sisätilaan laitettavat pommit vaatii tuuletuksineen liki tunnin, josta ajasta vartti pitää ilmastoinnin olla päällä = ei onnistu samaan aikaan kuin huolto.

Ja jos 69 € niin ota äkkiä ajanvaraus, ja kirjallisena työtilaus, jossa näkyy hinta. Varmista myös, ettei lisätystä kylmäaineesta veloiteta erikseen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

NipponiusMaximus

Tarjous meni ohi ja hinta oli 89€ tällä hetkellä, sisältäen aineet ja jonkinlaisen desinfioinnin. Päätin ottaa ajan nyt kuitenkin ja tarjous tuli mukaan kirjallisena. Aikaa sanoivat operaatioon menevän noin tunnin.
Merkkiuskollisuus on sairaus.
Tällä hetkellä ajossa Nissan Maxima pikkulohko V6 -97.

NipponiusMaximus

#26
Kävi Maxima tuolla ilmastointihuollossa ja ainetta meni reilut 200 grammaa, eivät mitään vikaa ainakaan tuolla huomanneet ilmastoinnin toiminnassa. Nyt puhaltaa sellaista melkein kylmää ilmaa niin kuin pitääkin, ainakin toistaiseksi. Hinta oli juurikin tuo 89€ ja aikaa meni hiukan reilu tunti.

Löytyykös tästä mallista mitään läpivientiä konetilasta hytin puolelle mistä saisi ujutettua 50mm piuhan konttiin? Joku läpivienti tuolla ainakin näytti olevan mutta epäilen että siitä ei noin paksua piuhaa saa läpi, tällä hetkellä siitä kulkee tuollainen 21mm piuha ja aika tiukassa näyttää olevan jo tuon kanssa.
Merkkiuskollisuus on sairaus.
Tällä hetkellä ajossa Nissan Maxima pikkulohko V6 -97.

Shamsa

200g ainetta, kuulostaa kovin vähältä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

NipponiusMaximus

Tuon verran siis lisättiin jotta saatiin taas täyteen.
Merkkiuskollisuus on sairaus.
Tällä hetkellä ajossa Nissan Maxima pikkulohko V6 -97.

Shamsa

Eli järjestelmää ei ole tyhjennetty ja koeponnistettu ::)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08