Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

A10 ja MA10 koneen osasopivuudet ja erot ja A10 koneen laittoo...

Aloittaja Ikonoklasti, toukokuu 02, 2018, 20:29:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ikonoklasti

Elikkäs tuli hankittua talliin tuollainen putkirunkoauto jossa koneeksi alettu rakentamaan datsun 100A:sta (?) A10 voimanpesää. Koneessa on virranjakaja hieman kehnon näköinen, mutta varmaan vielä pelastettavissa, oma kaasari, nyt crc-kylvyssä mutta näyttää siltä että alemmat kaasuläpät ruostuneen aivan jumiin ja ei järkeä pelastaa.

Ensiksi meinasin myydä koko tekniikan kerralla jollekkin harrastajalle varaosiks, mutta nyt miettinyt että kiinnostaisi ehkä sittenkin kokeilla ottaa savut tosta koneesta. On tuossa myös tota konetta varten tehty rungossa valmiiksi paljon töitä, kone siis istutettu taakse ja auto takavetoinen, vaihteisto lyhennetty (?) ja vaihdekeppi muutettu vaijerille -tosin keppi ja toinen vaijeri puuttuu- ja kytkin nestekäyttöiseksi.
Hieman ihmetyttää toi konevalinta putkirunkoon mutta toisaalta painoa ei juuri ole -koneessa eikä rungossa- ja toimintavarma mottihan toi on. Olisi kiva tietää onko muuten laitettu sisuskaluja/nokkaa mutta taidot ja uskallus ei ehken vielä riitä alkaa konetta aukoon. Ehkä jos tästä kokoonpanosta käyntikuntoisen saa niin vois parempaa nokkaa ja kansitöitä/koneistusta miettii.

Pihassa on yksi 1.0 k10 micra josta saisi mielinmäärin varaosia ja tarvittaessa vaikka koko tekniikan, sopisi varmaan hyvin koneen nykyisille ripustuksille, mutta tuo A10 melkein kiinnostaisi enemmän säilyttää ja voisi muutenkin olla mielenkiintoisempi ja antoisampi kokeilla virittää.

Elikkäs nappasin tosta micrasta kaasarin irti imusarjoineen ja näyttäisikin että kaasarin saisi tuohon vanhaan imusarjaan sovitettua ja tuntuisi ulkopuolisen puhdistuksen jälkeen vielä ihan toimivalta. Vielä en ole alkanut tiivisteitä vaihteleen ja putsaamaan sisältä.
Onko tästä kuitenkaan käytännön hyötyä (kurkut A10 19/24, A12 20/26 MA10? ja MA12?) ???
Vai pitäisikö mielummin etsiä jostain A12 koneen kaasari? Vai sitten 1.2 micran kaasari, noitakin luulisi helposti löytyvän? Vai olisiko vielä jotain parempaa vaihtoehtoa? Isompi A sarjan kaasari, esim A15? 1.3 micrasta (?) ruisku? Turboa kehiiin? :D
Jos tolla micran 1.0 kaasarilla meen niin kaasarin lisäksi siirrän sen tyhjäkäyntisäätimen kuskinpenkin alta ja kytken sen anti-dieseling solenoidin, tarviiko muuta?

Toinen asia sit liittyy virranjakajaan, A10 koneesta en sitä vielä ole irroittanut ja huoltanut, mutta kärjet, pyörijät ja muut hilut siihen saa vähintään sijoittaa jos tuota alkaa laittamaan, vähän arveluttavan näköinen oli, havunneulasia kärkien tilalla :P ...pelastetettavissa mahdollisesti kuitenkin. Tähän aloin miettimään sitten kärjettömän sytkän laittoa? Eikös joissain uudemmissa microissa ole kärjetön ja kuinka se tuohon A10 lohkoon istuisi?
Noihin virranjakajiin varmaan saisi sitten ihan rannussarjojakin mutta mistä ja kantsiiko ite rakennella?
Puola muuten puuttui A10 koneesta kokonaan ja sekin tuli micrasta. Samoin miettinyt onko tuo bensapumppu käypänen jos ei toi A10 oma toimi?

Tuosta alipainejärjestelmästä muuten vielä, micrassahan se säätelee imusarjassa bimetalli lätkää, kaasaria, virranjakajaa... mistä se sen alipaineen ottaa/tekee? Kaasarin tyvestä, vai imusarjasta?

Alkuperäisen imusarjan meinasin koneessa säilyttää, alkanut jo huolellisen putsauksen jälkeen (ihan täynnä magnesiumoksidia jota hikoillut toi alumiini) sisältä siistimään valurajoja ja epätasaisuuksia. Micran imusarjasta ehkä jotain osia siirtää jos tarvitsee/tarvitseeko?

Pakosarjan meinasin tehdä itse hieman paremmin virtaavaksi (4)3-2-1 ja pakokaasun imusarjalle menevä kierto pois, tukilevy vain imusarjalle. Siitä sit vaan lyhyt putkisto vapaasti virtaavalla änkällä.

Noh, tällaista mietintää, saa tyrmätä tai neuvoa, asiallista juttua otetaan vastaan.