Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

P12 2005 Nissan Primera moottorin lämpö nousee liikennevaloissa

Aloittaja juhakai, toukokuu 02, 2018, 13:12:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juhakai

Moottorin lämpötila tuppaa nousemaan, kun auto seisoo paikallaan. Lämmön saa laskemaan, kun lämmityslaitteen laittaa puhaltamaan täysillä kuumaa. Vika voi olla jäähdyttimessa, vesipumpussa tai flekteissä. Itse ajattelen niin, että toinen flekteistä ei lähde toimimaan lämmön noustessa. Missä on tuulettimia ohjaavat termostaatit? Jäähdytinnestettä on riittävästi järjestelmässä. Sen puute ei siis aiheuta lmmön nousua. Olisi hyödyllistä kuulla kokeneempien mielipide mistä vikaa voisi etsiä. Primeralla on ajettu nyt vähän yli 350 000 kilometriä ja se on ollut uskollinen palvelija, joten ansaitsee tulla korjatuksi.

Shamsa

Vika taitaa olla flektissä tai termostaatissa.
Pumppu ja syyläri on luultavasti ehjiä jos se ei ajon aikana lämpene.

Siis flektissä tai sen lämpötunnistimessa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

#2
Ei kai se nyt näillä keleillä kahta tuuletinta vielä kaipaa... toinen flekti lähtee mukaan paljon korkeammassa lämpötilassa kuin ensimmäinen ja muistaakseni P12:ssa ei ole erillisiä lämpökytkimiä flekteille, vaan ECU huolehtii niiden ohjaamisesta. Lämpötilatieto tulee yhdeltä anturilta ja silloin ECU näkisi lämmöt väärin, sekä myös mittaristo näyttäisi höpöjä.

Itse epäilisin huonokuntoista vesipumpun siivikkoa.. tai onkohan hihna missä kunnossa/kireydellä? Sekin kun voi luistaa.

Oletko kokeillut nostaa moottorin kierroksia silloin kun lämmöt alkavat nousta? Jos vesipumppu/nestekierto on heikkoa niin kierrosten nostamisen pitäisi auttaa lämpöongelmaan.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

cedricfan

Toi vesipumppujuttu on kyllä niin ufoa.
Noilla kilsoilla ekaksi jäähdytin: onko tukossa sisältä? Entä rivat, paljonko puuttuu? Kuinka tukossa välit? Ja kun "Lisäjäähdytin" eli lämppäri auttaa, niin entistä enemmän syyllinen tuolla.
Termostaatti tuskin jos ajossa laskee.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

datsunpower

#4
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - toukokuu 02, 2018, 17:42:34
Toi vesipumppujuttu on kyllä niin ufoa.
Noilla kilsoilla ekaksi jäähdytin: onko tukossa sisältä? Entä rivat, paljonko puuttuu? Kuinka tukossa välit? Ja kun "Lisäjäähdytin" eli lämppäri auttaa, niin entistä enemmän syyllinen tuolla.
Termostaatti tuskin jos ajossa laskee.

Niin... eipä sillä vesipumpun siivikolla ole mitään käytännön tehtävää koko jäähdytysjärjestelmässä.. vaimitenkäseoli?

Esim. SR- ja GA-sarjan moottoreissa vesipumppu tai oikeastaan niiden kavitointi korkeilla kierroksilla johtaa lämpöongelmiin, mutta kai nekin ongelmat sitten kuitenkin johtuvat ufoista..
QG:ssä tämä kavitointi ongelma on korjattu paremmalla pumpulla/nestekierrolla, mutta ei poista sitä, etteikö vioittunut siivikko sitä tekisi silti, pienemmilläkin kierroksilla.
Ja minulla(kin) irtosi yhdestä SR20DE-moottorista siivikko akselilta.. oli kyllä paikoillaan eikä pyörinyt holtittomasti (itse asiassa oli tosi tahmea pyöriteltävä), mutta ilmeisesti alkoi luistamaan nesteen vastuksen vuoksi, koska uusi pumppu korjasi ongelmat... tai sitten ne ufot.



Mutta voihan se olla, että siellä on yksinkertaisesti niin tukossa kanavat. Siitä ollaan kyllä samaa mieltä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mikan

Mitä tarkoittaa "lämpötila tuppaa nousemaan"? Siis kuinka paljon, sataan asteeseen? Kyllä lämpötila paikoillaan ollessa on yleensä korkeampi kuin ajossa.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

mies51

Noilla kilsoilla se voi olla mikä vain edellisten kirjoittamista vaihtoehdoista.
Syylärin eli kennoston likaisuuden näet ensiksi. Voit pestä vaikka autonpesuaineella ja verkostopaineella vesiletkulla. Älä painepesurilla - rikkoo rivat.
Jos ei auttanut, niin sitten huuhdot jäähdytysnestepuolen ja tarkistat vesipumpusta, että siivet kunnossa ja kiinni akselilla ja hihna kireällä. Tarkasta termostaatin avautuminen kiehauttamalla sitä vesikattilassa.
Noilla pitäis alkaa toimia, jos kannentiiviste on kunnossa eli jäähdytysnestesäiliössä ei pulputa eikä työnnä höyryä pakoputkesta.

cedricfan

#7
Kennoon saa käyttää painepesuria, mutta ei vinoon ripoihin nähden, vaan kohtisuoraan, ja takapuolelta = vastakarvaan moskan tulosuuntaan. Ripojen kuuluu se kestää, jos ovat ehjiä toimiakseen. Jäähdytinkorjaajien vanha vinkki oli vetää muovilusikalla ripojen viertä pitkin, ehjät rivat pitää mutta happamat hajoaa.

Jos termostaatti aukeaa väärässä lämpötilassa, niin se aukeaa väärässä lämpötilassa myös muullakin kun tyhjäkäynnillä. Ja jos termostaatti on tukossa, niin silloin moskaa on järjestelmässä jo tolkuttomasti. Hieman alhaisemman lämpötilan termostaatilla on toki tehty lisää pelivaraa jäähdytykselle aikana, jolloin käytettiin erilämpöisiä talvi- ja kesämalleja.

Kavitointi on mielenkiintoinen ilmiö, mutta inssien muinoin väärin suunnittelema ratkaisu tuskin alkaa kiusata yllättäen enää 350 tkm ajetussa autossa.
Siipien katoamista syöpymällä ja irtoamista akselilta on tapahtunut, mutta melkoisen epätodennäköistä, etenkin kun termosifoni ei sitä nestettä kierrätä ajossakaan tai lämppärin kautta, eli kuumenisi aina.

Yleensä se toinen flekti alkaa käydä kun AC toimii tai moottorin lämpötila nousee kriittisille rajoille
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

toukopouko

Mulla on B12:ssa 78°C termari ja flekti lähtee päälle vasta ~95 lämpötiloissa, joten liikennevaloissa tapahtuu kanssa lämpöjen nousua mittarissa.
Loppuuko lämmön nousu kun flekti lähtee päälle?
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - toukokuu 03, 2018, 07:58:46
Kennoon saa käyttää painepesuria, mutta ei vinoon ripoihin nähden, vaan kohtisuoraan, ja takapuolelta = vastakarvaan moskan ulosuuntaan. Ripojen kuuluu se kestää, jos ovat ehjiä toimiakseen.

Jos termostaatti aukeaa väärässä lämpötilassa, niin se aukeaa väärässä lämpötilassa myös muullakin kun tyhjäkäynnillä. Ja jos termostaatti on tukossa, niin silloin moskaa on järjestelmässä jo tolkuttomasti. Hieman alhaisemman lämpötilan termostaatilla on toki tehty lisää pelivaraa jäähdytykselle aikana, jolloin käytettiin erilämpöisiä talvi- ja kesämalleja.

Kavitointi on mielenkiintoinen ilmiö, mutta inssien muinoin väärin suunnittelema ratkaisu tuskin alkaa kiusata yllättäen enää 350 tkm ajetussa autossa.
Siipien katoamista syöpymällä ja irtoamista akselilta on tapahtunut, mutta melkoisen epätodennäköistä, etenkin kun termosifoni ei sitä nestettä kierrätä ajossakaan tai lämppärin kautta, eli kuumenisi aina.

Yleensä se toinen flekti alkaa käydä kun AC toimii tai moottorin lämpötila nousee kriittisille rajoille

En ymmärrä miten saat toiminnaltaan mahdollisesti vajaavaisen (ei kokonaan toimimattoman) vesipumpun kumoamaan ajoviiman (tai minkä tahansa lisäilmanvirtauksen) jäähdyttävän vaikutuksen... massavirta kuitenkin kasvaa ja sitä mukaa lämpöenergian siirto. Huonokuntoisenkin vesipumpun massavirta kasvaa moottorin kierrosten mukaan ja ajoviima nopeuden mukaan. Paikallaan seistessä sisätilanlämppärin puhallusnopeudella on nostettu jäähdytysilman massavirtaa.

Enkä kyllä ymmärrä sitäkään miten suunnitteluvirhe kommenttisi liittyy kuluneen/vioittuneen osan oireilun mahdolliseen alkamiseen, ja varsinkin kun se aiheeseen liittyvä esimerkki suunnitteluvirhe oli kokonaan toisessa moottoriperheessä...






Ja alkuperäiseen aiheeseen:
Lainaa...Itse ajattelen niin, että toinen flekteistä ei lähde toimimaan lämmön noustessa...

Eli lähteekö siellä nyt kumpikaan tuuletin pyörimään lämpöjen noustessa?
Ja sitten sama mikä "mikan" jo kysyikin, eli "lämpötila tuppaa nousemaan" tarkoittaa mitä? Viisarin verran vai punnaiselle alueelle?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mies51

Flekti aina lähtee päälle vasta yli 90 asteessa. Sensijaan termostaatteja näkyy olevan P12:een 82 ja 88 asteisia. 88:lla saa talvella vähän paremmin lämpöä matkustamoon, mutta pakkaa kesällä nostamaan lämpöjä. Ainahan jäähdytys pelaa ajossa paremmin, koska ilma virtaa kennon läpi.
En ole uskaltanut käyttää painepesuria jäähdyttimen putsaukseen vaikka se olisi tehokas. Se kun on niin kovakourainen, että voi viedä maalit pölykapselistakin saati sitten rikkoa vanhan jäähdyttimen.
Jäähdyttimen pölynpuhdistuksesta olen pyrkinyt huolehtimaan. Tuli nääs poikasena sulatettua Pappa-Tunturin mäntä, kun ajelin peltoteitä, kennot oli täynnä multaa.

juhakai

Kiitos kaikista vastauksista. Lämpö nousee niin korkealle, että siitä tulee varoitus näyttöön. Vika alkoi viime vuoden loppukesästä. Talvella tuota vikaa ei ollut. Tänään pihalla käytin autoa huomaakseni koska flektit lähtee käyntiin. Ongelmaksi tuli, että nyt ei lämpö lähtenytkään nousemaan eikä kumpikaan tuuletin alkanut pyörimään. Moottoritilan sularasiassa on kaksi neliönmuotoista suleketta (FL30A, F914), jotka ohjaavat tuulettimia. Voisiko vika olla noissa? Viimeisessä huollossa eivät huomauttaneet vesipumpusta, jäähdyttäjästä tai remmien kunnosta/kireydestä. En silloin kertonut lämpöongelmasta, jyb ajattelin ratkaista sen itse. Mistä noita sulakkeita voisi tiedustella? Itse en löytänyt netistä tietoja niistä.

datsunpower

Onkos ne sulakkeet palaneet? Mittasitko vastusmittarilla niiden kunnon? Jos ovat kunnossa niin kyllä niistä sähkön pitäisi silloin läpi kulkea. Jos ovat palaneet niin jostain metsästämään kourallinen uusia ja testaamaan, että palaako heti uudestaan kun puhaltimet yrittävät käynnistyä.






Ja niitä huoltoja/huoltamoja on yhtä monenlaisia ja tasoisia kuin huoltamoita on. Eivätkä läheskään kaikki viat tai oireet tietystikään tule huollossa ilmi.. eikä kaikkiin välttämättä osaa kiinnittää huomiotakaan jos asiakas itse ei niistä mainitse.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

juhakai

Mittasin vastusmittarilla sulakkeet. Tulos oli nolla, joten ne lienevät kunnossa. Vikaa pitää siis etsiä muualta vastausten antamien vinkkien pohjalta. Molempien flektien rikkoutuminen tuntuu myös epätodennäköisiltä. Jos haluaa pestä pinnalta jäähdyttäjää, onko flektit irroitettava.