Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

pvc -venttiili

Aloittaja Timppa56, huhtikuu 25, 2018, 20:38:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timppa56

Onkohan tuo hajalla?  Eli otin irti, ei karstainen, rapisee kun heiluttaa, mutta kun puhaltaa ihan vaan omalla hengellä menee ilma läpi ilman vastusta.  Imemällä lukkintuu, mutta päästää silti ihan tupakkamiehen imemisellä ilmaa kuitenkin takaisin päinkin.  Tiedä tuosta, tuli kuvitelma, että koneen käydessä laskee öljyä imusarjaan, josta taas palotilaan jne.

Nugetti

Ei sieltä pitäisi hirveitä määriä öljyä kulkea ainakaan lyhyellä aikavälillä. Ja jos ei ole karstainen/öljyinenkään niin tuskin sieltä on kulkenutkaan  ;)

Millaiset oireet noin muuten, öljynkulutusko siis vaivana? Mikä auto ja mikä moottori?

E: voihan se siis viallinen olla jos ilmaa pääsee väärään suuntaan.

datsunpower

#2
Sen pitäisi olla täysin tiivis toiseen suuntaan, mutta yleensä kuluvat käytössä ja alkavat vuotamaan aavistuksen verran ja yleensä se ei haittaa/oireile mitenkään. Yhden kerran on tullut sellainen tapaus vastaan, että auto ei suostunut toimimaan ja vika jäljitettiin vuotavaan PCV-venttiiliin. Outoa tapauksessa oli se, että ko. auto ei toiminut edes toisesta toimivasta autosta otetulla PCV-venttiilillä (joka ei myöskään ollut ihan täysin tiivis), mutta vika poistui kun haettiin marmoritiskiltä uusi ja tiivis venttiili.
Oireita en enää kyllä muista, mutta ei se kyllä liittynyt öljynkulutukseen mitenkään.

Venttiilinhän nimenomaan kuuluu päästää öljytilan huurut imupuolelle ja samalla estää mm. ahdetuissa ahtopaineen pääsy öljytilaan.. tai minkä tahansa muun äkillisen vastapaineen pääsy.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Timppa56

1.8 primera12, öljy maistuu joo.  Kyllä se muuta kautta öljynsä poltettavaksi kuljettaa.
Käy ihan hyvin.. rikkinäinen pvc-venttiili, aiheuttisi varmaan käyntihäiriöitä muutenkin.

Pitänee seuraavaksi yrittää sisäpuhdistusta koneelle ja vaihtaa paremmat öljyt ja suodatin.  Ei olekaan pariin vuoteen tullut suodatinta vaihdeltua, kun öljy on pysynyt ikään kuin tuoreena, kuluu niin paljon että huhhuh.  :) Tannnoinhan se hyytyi, kun öljypaska oli tukkinut 1.katin.
Teoreettista tuo, että mootttorin sisäpesu saisi karstat irti ja kenties jumissa olevat männänrenkaat toimimaan kuten kuuluu.
Eipä tuosta vahinkoakaan liene... paitsi, että paskaa irtoaa niin paljon, että tukkii öljypumpun imusihdin.  Olen lukenut tällaisestakin mahdollisuudesta.  Sitten se kone on äkkiä vainaa, jos öljynkierto loppuu.
Muuten hyvä auto kyl ::)
Moottoriremppa ei houkuta, en itse osaa, eikä muutenkaan hirveästi viitsisi rahaa panna tuohon.  Vaihtokoneetkin tod.näköisesti samanlaisia, kun tuo öljynsyönti on tyyppivika.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Timppa56 - huhtikuu 26, 2018, 07:58:21
1.8 primera12, öljy maistuu joo.  Kyllä se muuta kautta öljynsä poltettavaksi kuljettaa.
Käy ihan hyvin.. rikkinäinen pvc-venttiili, aiheuttisi varmaan käyntihäiriöitä muutenkin.

Pitänee seuraavaksi yrittää sisäpuhdistusta koneelle ja vaihtaa paremmat öljyt ja suodatin.  Ei olekaan pariin vuoteen tullut suodatinta vaihdeltua, kun öljy on pysynyt ikään kuin tuoreena, kuluu niin paljon että huhhuh.  :) Tannnoinhan se hyytyi, kun öljypaska oli tukkinut 1.katin.
Teoreettista tuo, että mootttorin sisäpesu saisi karstat irti ja kenties jumissa olevat männänrenkaat toimimaan kuten kuuluu.
Eipä tuosta vahinkoakaan liene... paitsi, että paskaa irtoaa niin paljon, että tukkii öljypumpun imusihdin.  Olen lukenut tällaisestakin mahdollisuudesta.  Sitten se kone on äkkiä vainaa, jos öljynkierto loppuu.
Muuten hyvä auto kyl ::)
Moottoriremppa ei houkuta, en itse osaa, eikä muutenkaan hirveästi viitsisi rahaa panna tuohon.  Vaihtokoneetkin tod.näköisesti samanlaisia, kun tuo öljynsyönti on tyyppivika.
Karstat kyllä lähtevät liikkeelle, mutta öljyrenkaita ei kyllä liota irti.. moni on sitä kokeillut (muissakin moottoreissa), mutta kun öljyrenkaiden läpi ei ole minkäänlaista öljyn virtausta niin eipä se liuotin silloin niitä pääse puhdistamaankaan.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Timppa56

Entäpäs jos lorauttaisi dieseliä tulpanreijistä mäntien päälle ja antaisi vaikuttaa vaikka yli yön?  Opelfoorumilla joku väitti, että oli auttanut... Sitten moottorinpesu pyörimään koneeseen vähäksi aikaa koneeseen ja uudet öljyt.  Vähän sellaista venäläistä rulettia.
Saattaa auttaa, mutta voi tulla koneesta lopullisesti vainaa.

datsunpower

Saahan sitä aina kokeilla  :)

Joskus aikoinaan pesin koemielessä yhden Corollan moottorin siten, että laitoin öljyn sekaan ensin jonkun vajaan litran polttoöljyä (sen verran mitä nyt sattui öljytikussa olemaan öljynpinnassa vajausta) ja pyöritin moottoria jonkun 10min n.2000rpm.
Sitten laskin tämän sotkun pois ja laitoin koneeseen pelkkää polttoöljyä sen n.3litraa mitä siellä olisi öljyä pitänyt olla.. ja pyöritin taas jonkun 5-10min parilla tuhannella kierroksella. Kyllähän siitä äänestä välillä kuuli, että ei ole öljykalvot ihan sitä mitä pitäisi, mutta kun ei liikaa kierrättänyt niin eipä tuo mitään kolinaa pitänyt.
P*skaa irtosi melko reippaasti tässä operaatiossa ja ajoin autolla kuitenkin vielä "leiman loppuun" ilman mitään ongelmia.
Mutta en välttämättä suosittele tätä metodia  ;D  enkä ole sitä itsekään sen jälkeen toistanut muissa moottoreisssa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

shamrock

Useasti kehuttu Forte on pääosin löpöä, siinä on vain kiinnileikkautumista estäviä lisäaineita. Eli maltillisilla kierroksilla ja käyttöajalla voi löpöllä tehdä ihan saman tuloksen kuin Fortellakin, siinä on vaan vähän enemmän sitä riskiä ja omaa järjenkäyttöä mukana.

Jori

#8
Onko männänrenkaat nro 12:

http://nissan4u.com/parts/primera/el_p12e/2002_12/type_36/engine_mechanical/piston_and_crankshaft_and_flywheel/illustration_1/

ja edelleen männänrenkaat näkyy pikkukuvassa missä numerot 1 ja 5 ?
Nuoko männänrenkaat karstoittuu ?
Miksi ?

Jos vaihtaisin männänrenkaat, en tarvikesosina (35e) vaan marmoritiskiltä (200e) , niin ehkä vähenisi öljynkulutus. Vaihtotyö olisi ilmainen. Samalla vaihtaisin öljypumpun imusihdin.

Ehkä auto käynnistyisikin heti ensimmäisellä yrityksellä kun vaihtaisi männänrenkaat?

Vaan kuluuko öljyä nyt erityisen paljon jos litra öljyä per tankillinen.
Öljy on halpaa. Tokmannilla alle 4e/litra.

Auto on P12-farmari, 2002, 1,6.

PCV-venttiilin vaihtaminen ei vähentänyt öljynkulutusta, entinen PCV-venttiili oli luultavasti rikki.


Alppuu

Jos nyt ensin tekisit sen sisäpesun ja sen jälkeen vaihtaisit laadukkaaseen öljyyn.

Jo tällä saattaa tulla selvä parannus. Männänrenkaista ja muusta, ei se marmorin hinta vielä automaattisesti niistä parempia tee.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Marko-90

#10
Ei ollut moottorin sisäpesulla mitään vaikutusta oman Almeran öljynkulutukseen. Laitoin testaukseen tämän polttoaineeseen sekoitettavan lisäaineen.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/608014/Red-Line-SI-1-bensiinin-lisaaine-443-ml

Tuolla luvataan olevan palotiloja puhdistava vaikutus, joten ei olisi mahdoton asia että puhdistaisi myös öljyrenkaat ja niiden urat.

Mutta jos ei puhdistusaineilla saa öljynkulutusta loppumaan, niin otan tavoitteekseni tehdä mäntäremontin autoon.

Alppuu

Ei ne renkaat ole palotilaa.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Marko-90

#12
Vahingossa lähetin viestin, vaikka kirjoittaminen oli kesken. Tiedän toki että ei ole, mutta kaikkea kannattaa kokeila ennenkun alkaa tekemään isompaa remonttia.

Samaa mieltä uusista osista, että ei niiden välttämättä alkuperäisiä tarvi olla, hyvälaatuiset tarvikkeet ajaa asiansa.

Shamsa

Öljyä jos menee litra tankillisella niin ei siinä enää mitkään puhdistuslitkut auta ::)

Haluaisin toki myös jonkinlaisen selityksen sille että miten polttoaineen sekaan kipattava litku pääsee puhdistamaan öljyrenkaita jotka on männänrenkaiden alapuolella?
Jos haluaa liottamalla saada ne auki niin männät ulos koneesta ja astiaan vähäksi aikaa lillumaan jossa dieseliä. Vaatii silti mekaanista poistoa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Jori

Muuan asentaja juuri tuumasi, jotta lisää vaan öljyä äläkä muusta huolehdi.
Maksa öljystä äläkä kahden päivän männänrenkaiden korjausremontista kalliine alkuperäis männänrenkaineen.

Eli kun oljy on halpaa niin lisäilen vain sitä kun ei asentajan mukaan ole ongelma jos öljyä hirmuisesti kuluukin.

Sanoi lisäksi 1,8 ja 2-litrasten moottorien olevan surkeita.
Ainakin verrattuna 1,6:een.

Niin oli iloisia uutisia hurjasta öljynkylutuksesta etten alkanut enempiä kyselemään ja kyseenalaistamaan.

Itse asiassa ihan samaa sanoi nissan-merkkikorjaamon asentaja jo 2015.
Eli lisää vain tokmannin halpisöljyä äläkä turhaa murehdi.

Suositteli uusin asiantuntija lisäksi ajamaan reilulla nopeudella ja nelosvaihteella, silloin tällöin tavanomaisen kaupunkiajon lisäksi.

Öljyä tokmannilta pönttö kuukaudessa.

Raportoin tänne miten moottorille käy, 2000-luvun kuluessa.



Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Jori - huhtikuu 28, 2018, 18:46:44
Muuan asentaja juuri tuumasi, jotta lisää vaan öljyä äläkä muusta huolehdi.
Maksa öljystä äläkä kahden päivän männänrenkaiden korjausremontista kalliine alkuperäis männänrenkaineen.
Kukin tavallaan, toimiihan tuo jonkun aikavälin. Lopulta menee katalysaattori(t) öljymoskasta tukkoon ja auto ei mene katsastuksesta läpi kun päästöt heittää.

Eipä tuo öljystä ym. muodostuva karsta palotiloihinkaan kertyessään hyvää tee pidemmän päälle. Sitä sitten ei tiedä kukaan kuinka pitkän ajanjakson öljyä polttavalla koneella voi ajella ennenkuin tulee isompaa murhetta. Voihan se olla että kestää hyvinkin sen pari vuotta jos ei autoa meinaa pitää maailman tappiin. :)

On siinä toki sekin riski, jos unohtaa sen kerran lisätä öljyä ja kone käy kuivana niin remppa onkin kertaluokkaa isompi tai tulee autolle ennenaikainen loppu.

Jori

Pitääkin suksipoksissa pitää öljykanisteri mukana.

Katalysaattori saattaa mennä rikki vaan aika näyttää.

Kertaalleen jo menikin (=suli ) katalysaattori kun lamda-1 anturi oli viallinen ja lamddan vikakoodia ei tullut luettua ajoissa.

Eli ikäänkuin uudehko katalysaattori on nyt vastaanottamassa öljymoskaa.

Kokeillapa näin, ajella karstoja pois välillä jopa yli 124km/h, poroja väistellen.



Marko-90

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 28, 2018, 17:38:05Haluaisin toki myös jonkinlaisen selityksen sille että miten polttoaineen sekaan kipattava litku pääsee puhdistamaan öljyrenkaita jotka on männänrenkaiden alapuolella?

Jos öljy pääsee virtaamaan männänrenkaitten ohi, niin miksi sitten puhdistusaineen ja polttoaineen sekoituksen olisi mahdottomuus virrata myös männänrenkaitten ohi, varsinkin kun mäntä + männänrenkaat yhdistelmä on täysin tiivis vasta kun moottori on kunnolla lämmennyt, koska männällä on käyntivälys ja männänrenkailla on päittäisvälys, lämpölaajenemisen johdosta välykset menee nolliin. Puhdistusaine pääsee vaikuttamaan ainakin ylempään männänrengasuraan, koska mäntä ei tiivistä mitään, vaan männänrenkaat. On joissain puretuissa moottoreissa tullut nähtyä männissä ohipuhalluksen jälkiä, joten eipä ne männänrenkaat ole jokaisessa tapauksessa 100%:sti tiivistäviä.

Eli olisi vastaava keino kuin tämä.
Lainaus käyttäjältä: Timppa56 - huhtikuu 26, 2018, 09:49:52
Entäpäs jos lorauttaisi dieseliä tulpanreijistä mäntien päälle ja antaisi vaikuttaa vaikka yli yön?  Opelfoorumilla joku väitti, että oli auttanut...

datsunpower

#18
Lainaus käyttäjältä: Marko-90 - huhtikuu 30, 2018, 00:04:40
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 28, 2018, 17:38:05Haluaisin toki myös jonkinlaisen selityksen sille että miten polttoaineen sekaan kipattava litku pääsee puhdistamaan öljyrenkaita jotka on männänrenkaiden alapuolella?

Jos öljy pääsee virtaamaan männänrenkaitten ohi, niin miksi sitten puhdistusaineen ja polttoaineen sekoituksen olisi mahdottomuus virrata myös männänrenkaitten ohi, varsinkin kun mäntä + männänrenkaat yhdistelmä on täysin tiivis vasta kun moottori on kunnolla lämmennyt, koska männällä on käyntivälys ja männänrenkailla on päittäisvälys, lämpölaajenemisen johdosta välykset menee nolliin. Puhdistusaine pääsee vaikuttamaan ainakin ylempään männänrengasuraan, koska mäntä ei tiivistä mitään, vaan männänrenkaat. On joissain puretuissa moottoreissa tullut nähtyä männissä ohipuhalluksen jälkiä, joten eipä ne männänrenkaat ole jokaisessa tapauksessa 100%:sti tiivistäviä.

Eli olisi vastaava keino kuin tämä.

Lainaus käyttäjältä: Timppa56 - huhtikuu 26, 2018, 09:49:52
Entäpäs jos lorauttaisi dieseliä tulpanreijistä mäntien päälle ja antaisi vaikuttaa vaikka yli yön?  Opelfoorumilla joku väitti, että oli auttanut...

Juu ei olisi vastaava... Männän päälle lorautettu diesel saa imeytyä ja tekeytyä kaikessa rauhassa.

Toisin kuin polttoaineen mukana mahdollisesti tuleva ihmeaine... Sitä pesuainetta tulee ensinnäkin niin vähän kerrallaan sieltä, ettei sitä varmasti pystyisi kotikonstein mittaamaan.. tuskin edes juurikaan havaitsemaan.
Männänrengas tiivistyy/tiivistää sylinterissä vallitsevan kovan paineen ansiosta -> sylinteristä öljytilaan päin pääsee todella huonosti tavaraa.
Imutahdin aikana sylinterissä on alipaine (joka ei paina männänrenkaita tiukemmin sylinterin seinämiin) -> öljytilasta pääsee helpommin tavaraa sylinteriin.

Öljyrenkaiden tehtävä on kaapia liika voiteluöljy pois sylinterin seinämistä, ei kaikkea öljyä. Jos ne kaapisivat kaiken öljyn pois, tuloksena olisi moottorin kiinnileikkaaminen koska puristusrenkaat eivät saisi voitelua. Jos öljyrenkaat eivät poista tarpeeksi öljyä -> moottori vetää kaiken sen imutahdin aikana sylinteriin.



EDIT: Ja vaikka sitä polttoaineen mukana tullutta pesuainetta joku tippa saattaisikin päästä hetkellisesti männänrengasuriin asti, niin se ei kyllä riitä pesemään yhtään mitään.

EDIT2: Terveessä moottorissa/männässä ei ole mitään ohivuodon merkkejä/oireita koska tiivistykset toimivat oikein.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Timppa56

Tuli kokeiltua tuo mäntien päälle dieseliä -juttu ja tuntui, että jotain apua oli. 
Tulpat vaihdoin muuten 1. kertaa kolmeen vuoteen.. ja ehkä oli aikakin.  Hyvin kiitettävästi karstassa, mutta hyvin kaikki pytyt polttaneet, ei siis öljyiset.  Nelosessa, jotain häikkää, koska sen tulppa öljyinen juurestaan, jokin tiivistehän sieltä falskaa, tai siinä putkessa, jota pitkin tulppa ja puola laitetaan kanteen on murtuma tms.

No niin, takaisin mäntien päälle kadettuun dieseliin :)
Tulipa lorautettua reilun puoleisesti...  Muutaman tunnin annoin muhia, sitten pyöritin konetta startilla ilman tulppia avustaakseni dieselin valumista alaspäin voitelu ja irrotushommiin....  kotvan kuluttua tulpat ja puolat paikalleen, piuhat kiinni ja starttaamaan.  Dieseliä oli jäänyt palotiloihin sen verran, että hieman vaivalloisesti käynnistyi, mutta lopulta bensa voitti dieselin ja nätisti alkoi käymään.
Valkoista savua kyllä oli kyllä ympäristössä kuin siinä kuuluisassa taikurin teltassa ;D

Mutta vartin kevyen käyttämisen jälkeen savukin alkoi hälvetä..  Sitten 'sisäpesuaine' motoxia moottoriin ja vielä käyttälin vartin verran.  Sen jälkeen vanhat moskat ulos ja uutta öljyä koneeseen, uusi suodatin tietenkin myös.

Toissapäivänä kyläreissu 180km yhteensä.
Öljypinnan tarkkailu puolivälissä ja kun olin takaisin kotona. 
Ihme kumma, ei ollut laskenut yhtään.  Tuossa ennen operaatiota öljyä meni mittatikun yläviivasta alaviivaan samalla matkalla, eli hemmetin paljon, jos ei vieläkin enemmän.

Nyt varovaisen toiveikas, että sisäpesusta dieselillä tehostettuna oli apua.
Lähiviikot näyttävät. 
Öljymerkkikin vaihtui siitä kaikkein halvimmasta Tokmanniöljystä toiseen, mitä korjaamon kaveri suositteli.  Sanoi, että pysyy vähän paremmin 1.8 primerassa sisällä....  Merkkiä en laita, ettei mene mainostamiseksi.

datsunpower

Ihmeparantuminen... ja noinkin lyhyellä liotusajalla.
Seurataanhan tosiaan muutama viikko ennen lopullisia johtopäätöksiä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Totenkopf

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - toukokuu 01, 2018, 10:51:47
Ihmeparantuminen... ja noinkin lyhyellä liotusajalla.
Seurataanhan tosiaan muutama viikko ennen lopullisia johtopäätöksiä.

Samaa ajattelin itsekin. Vuosien, ellei jopa vuosikymmenten ajan pikentyneet öljyrenkaat eivät kyllä kertaliotuksesta täysin vapaudu.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

vnu84

Lainaus käyttäjältä: Timppa56 - huhtikuu 30, 2018, 20:31:15
Toissapäivänä kyläreissu 180km yhteensä.
Öljypinnan tarkkailu puolivälissä ja kun olin takaisin kotona. 
Ihme kumma, ei ollut laskenut yhtään.  Tuossa ennen operaatiota öljyä meni mittatikun yläviivasta alaviivaan samalla matkalla, eli hemmetin paljon, jos ei vieläkin enemmän.
....
Öljymerkkikin vaihtui siitä kaikkein halvimmasta Tokmanniöljystä toiseen, mitä korjaamon kaveri suositteli.  Sanoi, että pysyy vähän paremmin 1.8 primerassa sisällä....
Monen eri asian tekeminen samaan aikaan jättää hieman auki, mikä vian korjasi, liotus, vai öljynvaihto. Mulla on 80-luvun lopulla Sunnyssä auttanut öljynvaihto mineraalista synteettiseen.

Mutta erittäin mielenkiintoista. Mulla K10 Micrassa laskee 150 km matkalla öljytaso viitisen milliä ja mistään se ei vuoda. Jos oma K10 vielä joskus tulee liikenteeseen, pitää liotusta harkita.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

Jori

Östin öljyä huippulaadukasta 20 litraa:

  https://aijaa.com/D8VMuy

laitan tänne raportin kun aloitan tuota öljyä P12 nissanissa vuodelta 2002 käyttämään.
Ja kuinka kauan meni 20 litraa kuluttaa.
Veikkaan että noin puolessa vuodessa menee kaikki öljy.

Vaan öljy on halpaa on uusi mottoni.

Timppa56

#24

:-[


datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Timppa56 - toukokuu 18, 2018, 01:36:50
300 00km napsahti juuri eilen mittariin. Primera12.
Wau!!!  Tehdään aaltoja ja kumarretaan Japaniin, tai Ranskaan.
Sehän on rellujapsille hyvin....

Mikä rellujapsi? P12 korisessa ei ole muuta renaultia kuin 1.9dCi moottori..
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.