Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan ongelma

Aloittaja jokikettu, huhtikuu 23, 2018, 10:50:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jokikettu

Täältä varmaan löytyy tietoa ja taitoa auttaa ongelmassa.

Nissan navara D22 vm00

Mikä oireilee kun auton käynnistää ja vaihde vapaalla nostaa kytkimen niin tuntee selvästi kun veto menee päälle ja auto hieman nytkähtää eteenpäin muttei kuitenkaan jaksa lähtä rullaamaan? tapahtuu ehkä enemmän kylmällä koneella?

Samoten kytkimen seudulta kuuluu naputus kytkin ylhäällä joka loppuu kun polkimen painasee pohjaan olisiko painelaakeri? kytkin on muutenkin aika kulunut.

samoten ihmetyttää varsinkin jos yönyli auto seisonut niin hytissä selvä vaihteisto öljyn haju? Vaihdekepin ympäriltä on toki pussia kiinnipitävät muovit enempi vähempi kappaleina joten voi haju tulla laatikon päältä.

muuten ei auto vuoda öljyjä mistään.

osaisiko joku auttaa aloittelevaa nissanistiä

Mies

Vaihdelaatikko-vialta kuulostaa...laakeriongelmaa.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

datsunpower

Vaihteistoöljyn vaihtoa voisi ensi alkuun kokeilla jos ei ole ihan vasta vaihdettu.. ja vaikka olisi esim. edellisen omistajan aikaan vaihdettu, niin voihan siellä olla väärät liemet sisässä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

jokikettu

Joo vaihteistoöljyt on nyt huoltokirjan määrämässä vaihtokilsoissa jo mikäli huoltokirjaa on uskominen. siinä tais edellinen öljy olla normi 80w90 mutta joskus näky että on laitettu 75w90öljytkin

tarkoitus on viikonloppuna vaihtaa öljyt kun kerkeää ja katsoa minkälaisen äjäyksen tekee.

jokikettu

Mikä öljy sinne paras oisi?

cedricfan

Virallinen lienee paras, jollei suoraan OE-purkissa, niin sitten ainakin oikeita vastaavia (suluissa speksit):
Vaihteisto Nissan MT-XZ Sports & off Road (75W-85 GL-4),
Etuperä Nissan Differential Fluid (80W-90 GL-5)
Perä Nissan LSD oil (80W-90 GL-5 Limited Slip),
Jakovaihteisto Nissan AT-matic D (Dexron).
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

jokikettu

Öljyt katottu laatikosta ja hyvännäkköiset olikin. Käytin kepin ympäriltä pussitja muovit pois jotka olikin ihan riekaleina ja sieltä se öljyn haju kabiiniin välillä tuli. On tuolta rikkinäisestä suoja kortonkista huohottanut pikkusen öljyä lootan päälle? Hyvin vähän mutta kummiskin.

Voiko tämä vetopäälle homma johtua ihan lopussa olevasta kytkimestä millään konstilla? Minusta välillä painelaakeri tai joku ääntää.

mies51

Kun sitä öljyä kuuluu olevan siellä sun täällä, niin ehkä sitä on kytkimessäkin, joten kytkin luistaa.

jokikettu

No jotenkin tämä tunnostaa että johtusi kytkimen ongelmista jollakin konstilla vaikka kaikki väittää ettei voi olla.

eipä auta kun jumpata loota pois niin tullee viisaammaksi. olisi vain aikaa tehä >:(

datsunpower

Tuo "veto päälle" on ihan normaalia. Varsinkin kylmällä koneella öljyt ovat jäykät -> vaihteiston muut akselit/voimansiirto haluaa lähteä pyörimään pääakselin mukana, mutta niin kuin itsekin sanoit, ei kuitenkaan "jaksa" lähteä vetämään koska rattaiden hampaat eivät ole kiinni toisissaan.
Notkeammilla, eli täyssynteettisillä öljyillä oire jäänee pois käytännössä kokonaan.

Minulle kävi joskus oikein kovilla pakkasilla niin, että auto todellakin lähti liikkeelle vaikka ei ollut vaihde päällä. Jotkut mineraali öljyt oli laatikossa. Ei se pitkälle jaksanut, mutta sen verran kuitenkin, että säikäytti.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mies51

Jos moottorin huohotus on tukkeentunut tai kampiakselin kytkimen puoleisen pään tiiviste huono, öljyä voi mennä kytkimeen.
Öljyn sotkemalla kytkimellä on 2 ominaisuutta:
- Ajossa kytkin luistaa ja kuumenee, käryää.

- Liikkeelle lähdettäessä on vaikeuksia saada ykköstä päälle. Öljyinen kytkin ei irroita kunnolla. Vaihteeseen menevän akselin päässä om kytkinlevy. Levy on vauhtipyörän ja paineasetelman välissä asetelman jousen puristuksessa ja kytkimen painaminen vetää asetelmaa ulospäin. Tällöin kytkinlevyn pitäisi lakata hankaamasta vauhtipyörään ja asetelmaan. Öljy aiheuttaa imukuppi-ilmiön (imukuppihan ei liimaudu lasiin vaan ilmanpaine 1 kg/cm2 painaa); kytkinlevy jää joko vauhtipyörää tai paineasetelmaa vasten ja pyörii mukana. Siis vaihteen akseli hammaspyörineen pyörii. Synkroni ei riitä saamaan ykkösen hammaspyörää samaan nopeuteen kuin akseli ja ykkösen lukitushammastus hakkaa.

mies51

Kun öljy menee kytkimeen kesken matkan, auton saattaa saada syrjäkyliltä kotiin tai korjaamolle seuraavasti: Erityistä varovaisuutta noudatettava eikä ruuhkaliikenteeseen. Hätävilkku. Liikkeellelähtö ykkönen päälle sammuksissa, kytkin pohjassa käynnistys, kytkin ylös - jaksaako vetää vai luistaako kytkin liikaa ja millä vaihteella. Vaihteen saa kyllä vaihdettua normaalitavalla. Pysäytys = kytkin pohjaan ja jarrutus normaalisti. Peruutus kuten liikkeellelähtö. Isoa mäkeä ei ehkä pääse ylös. Autonlavalla korjaamoon on turvallisempi.