Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

gti almera

Aloittaja jallu69, huhtikuu 08, 2018, 16:44:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jallu69

Onko tietoa miten sais välitettyä almeran vaihteistoa? käykö vaihteistoon rattaita jostai muusta nissanin lootasta? entä perävälitys..käykö jokin muu tiuhempi perä sinne?

datsunpower

SR-moottoreiden vaihdelaatikoista ainakin käynee osat ristiin.
Ja onhan niitä saman perheen vaihteistoja monien muidenkin moottorien jatkeena.
Hankala varmaan kenenkään sanoa ihan suoraa vastausta.. Almeran/Primeran/Sunnyn/yms. korjaamokäsikirjoja vaan selailemaan ja kun sopivaa välitystä alkaa löytyä niin sitten selvittäämään ovatko osat sinnepäinkään sopivia.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

ILVES-Joe

#2
GTI Almeran vaihteisto on käsittääkseni erilainen kuin esim. Primeran vastaava.

Jos kysessä on jonkin sortin kilpa-auto niin tilaa sinne rataspari jostain ja vaihda ne alkuperäisien osien tilalle, ei ihan tostanoin juttu mutta jokkispuolella paljon käytetty tapa.

Almeran vaihteistossa on laakerit päissä ja voima vääntää akseleita mutkalle (varsinkin kolmosvaihteella) ja rattaat koskettaa vain kärjistää ja sitten tulee hammaskato.
Korvaavat rattaa pitää olla suorahampaiset koska niillä ei tule niin paljoa rasitusta.


Kaverin 100NX:n vaihteiston hajotin kun Botniaringillä kolmosella annoin happea moottorille, vaikka kohtuu varovasti ajoin niin 250heppaa oli liikaa, eikä ollut ensimmäinen vaihteistorikko siinä autossa.
Uutta vaihteistoa etsiessä ehdotin Primeraa niin kertoi että ei sovi mutta olisi kestävämpi.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

datsunpower

#3
Lainaus käyttäjältä: ILVES-Joe - huhtikuu 08, 2018, 20:02:10
GTI Almeran vaihteisto on käsittääkseni erilainen kuin esim. Primeran vastaava.

Jos kysessä on jonkin sortin kilpa-auto niin tilaa sinne rataspari jostain ja vaihda ne alkuperäisien osien tilalle, ei ihan tostanoin juttu mutta jokkispuolella paljon käytetty tapa.

Almeran vaihteistossa on laakerit päissä ja voima vääntää akseleita mutkalle (varsinkin kolmosvaihteella) ja rattaat koskettaa vain kärjistää ja sitten tulee hammaskato.
Korvaavat rattaa pitää olla suorahampaiset koska niillä ei tule niin paljoa rasitusta.


Kaverin 100NX:n vaihteiston hajotin kun Botniaringillä kolmosella annoin happea moottorille, vaikka kohtuu varovasti ajoin niin 250heppaa oli liikaa, eikä ollut ensimmäinen vaihteistorikko siinä autossa.
Uutta vaihteistoa etsiessä ehdotin Primeraa niin kertoi että ei sovi mutta olisi kestävämpi.
Ei sovi? Paikoillensa vai? Kyllä pitäisi sopia... Etuveto SR:n lohko on etuveto SR:n lohko. Takaveto SR:n lohko on leveämpi.
Startti niissä voi olla eri suuntaan (ainakin GA-moottoreissa Primerassa on startti moottorin puolella ja Sunnny/NX/Almera osastolla startti on vaihteiston puolella, mutta ainakin minulla oli P10:ssä Sunnyn laatikko... hammaskehän kunto oli helppo tarkastaa  ;) )

Ja onhan SR20VE-moottoreita istutettu vaikka minkälaiseen koppaan... minäkin olin yhtä istuttamassa N13 keulalle N14 GTi:n laatikon jatkeeksi ja VE oli käsittääkseni P11-korisen keulalta lähtöisin.



Se kyllä on totta, että saman moottorin vaihteistossa voi olla eri sisuskaluja, mutta niitä on myös samoja sisuskaluja ihan eri vaihteistoissa.
Minullakin on ainakin kolmea eri mallia Primeran vaihteistoja. Kahta heikompaa "tavallista" mallia ja yksi on käsittääkseni Nissanin "paras" etuvetovaihteisto SR:ään.. sillä puutteella, että ainakaan Suomen malleissa siinä ei ole tasauspyörästönlukkoa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

jallu69

Joo.. kyllä Primeran 2.0 laatikot ainakin sopii almeeraan..
on meinaan yhteen  almeeraan istutettu sellainen.. MuttA  sopiiko GA16DE - RS5F31A primera 1.6 vm 98 laatikko gti alluu??

datsunpower

#5
Lainaus käyttäjältä: jallu69 - huhtikuu 08, 2018, 21:10:52
Joo.. kyllä Primeran 2.0 laatikot ainakin sopii almeeraan..
on meinaan yhteen  almeeraan istutettu sellainen.. MuttA  sopiiko GA16DE - RS5F31A primera 1.6 vm 98 laatikko gti alluu??
Ei todellakaan suoraan koska kyseessä eri moottori perheet -> kytkinkoppa eri. Nyt en muista kytkinakselin boorituksesta, mutta tuntuisi, että sekin olisi SR:ssä paksumpi. Se on taas sitten sevityksen paikka, että käyvätkö laatikkojen sisäiset osat ristiin millään tasolla. Tai käyvätkö vaihteistojen kytkinkopan puoliskot ristiin..


EDIT: ja tosiaan vielä tuo mitä ILVES sanoi, että vaihteistojen sisuskaluissa voi olla merkittäviäkin eroja ratkaisuissa eri korimallien kesken.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

jallu69

Vaih GA16DE   SR20De (Autom.)   SR20DE   CD20T
1.   3.33   3.06 (2.86)   3.06   3.06
2.   1.96   1.83 (1.56)   1.83   1.83
3.   1.29   1.21 (1.00)   1.29   1.21
4.   0.98   0.93 (0.70)   0.98   0.93
5.   0.76   0.73 (---)   0.76   0.73
Peruutusvaihde   3.42   3.15 (2.31)   3.15   3.15
Vetopyörästö   4.06   4.18 (4.07)   4.38   3.89

jallu69

No meillä hajos gti almerasta vaiheloota... niin ei saatu siihe hätään almeran laatikkoo niin haettiin purkaamolta primeran loota ja sinne se meni ja ei ollu mitään sovitus ongelmia.. jos purkaamon setä myi oikeesti primeran laatikon :D

jallu69

Niin siis tarkoitan juur p10 ja p11 sr moottorisia primeroita.. et niis samat lootat ku almerassa..

shamrock

Ois muuten tarjolla Primera GT:n laatikko. Ittehän mä en mitään tiedä mut oon kuullu että se ois vähän lyhyemmillä välityksillä :) Mut kyllä mä sen myyn jos joku sopivasti tarjoaa :)

Jylppy

P11 GT primeran (RS5F32A) välitykset:

1. 3.063
2. 1.826
3. 1.207
4. 0.927
5. 0.756
Pakki 3.154
Vetopyörästö 4.375
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

ILVES-Joe

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - huhtikuu 08, 2018, 21:03:05
Ei sovi? Paikoillensa vai? Kyllä pitäisi sopia...

Olen auton omistajan sekä rakentajan tietojen varassa. Kun vaihteisto hajosi niin sanoivat että pitää olla Almeran vaihteisto kun kerroin tarjolla olevasta Primeran vaihteistosta.
Syy jäi selvittämättä, oliko välitykset, muokattu kytkin vai joku muu syy enkä kysellyt kun löytyi vaihteisto minkä halusivat.

Sen kertoivat että Primerassa olisi kestävämpi vaihteisto tuon erilaisen laakerien sijainnin vuoksi, näin kertoivat.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/