Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Almera n16 ostoaikeet

Aloittaja Koala, maaliskuu 27, 2018, 12:12:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Koala

Moi

Aikeissa ostaa n16 1,5 koneella hatchback. Koneeseen tehty huoltioliikkeen toimesta jakopääremppa parikyt tonnia sitten. Uskaltaako tällästä ostaa vai onko sit nopeasti uus jakoremppa eessä? Eikö nuo jakoketjut pitäs olla melkein auton iän kestäviä? Autolla ajettu nyt alle 160tkm.

Nugetti

QG-koneiden (kuten tuossa N16 Almerassa) ketjut kestää yleensä (mutulla heitettynä) 100-250tkm. Kaipa siihen kestoon vaikuttaa ajotapa ja öljynvaihtovälit yms. Mutta jos 20tkm sitten vaihdettu niin kyllä itse ainakin uskaltaisin ostaa.

Jakoketjut on olleet oikeasti kestäviä 90-luvun vehkeissä. Vähän merkillä kuin merkillä tuntuu niiden kanssa nykyään olevan ongelmia.

Koala

Kiitos vastauksesta. Osaatko jotain vinkkejä antaa mitä tälläne autoista vain vähän tietävä vois tutkailla tollasesta Almerasta kun menee kauppoja hieromaan? 8)

Shamsa

Ainakin kannattaa katsoa ettei pintapelleissä ole ruostetta. Pohjaa kannattaa myös kurkata.
Koeajolla jos kolinoita kuuluu alustasta ja myyjä ei vikoja ole ilmoittanut niin kannattaa tinkiä hinnasta.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Nugetti

#4
Samaa mieltä Shamsan kanssa^

N16 korisia toisinaan näkee helmoja ja takakaaria hitsattuina. Koskee enimmäkseen alkupään malleja (pre-facelift) eli niitä missä on kirkkaat kaksiosaiset etuvalot, mutta aina kannattaa tarkastaa. Facelift malleissa taas on yksiosaiset tummat umpiot.

Katso että molemmat rengassarjat ovat hyvässä kuosissa.

Testaa kaikki varusteet (esim. keskuslukitus, sähköikkunat yms.)

Katsele tarkkaan ympäri moottoritilaa ettei ole öljy- tai muitakaan nestevuotoja.

Loppujenlopuksi tuota ketjuongelmaa lukuunottamatta nuo on aika varmoja pelejä. Takajarrulevyt kannattaa syynätä ettei ole kovin ruosteiset tai urille kuluneet, (voi kieliä takasatuloiden ongelmista) testaa myös vaikkapa loivassa mäessä että käsijarru pitää.

Voisihan tähän listata vaikka kuinka asioita, mutta netistä kyllä löytyy autonosto-oppaita ja aina voi ottaa autojen sielunelämään perehtyneen kaverin mukaan.  :)

EDIT: Ai niin, olihan noissa se yksi erikoisempi ruostevaivapaikka, eli etupuskurin takana oleva poikittaispalkki. Se kannattaa tarkastaa.

Alppuu

Tarkistaa ilmastoinnin toiminnan.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - maaliskuu 27, 2018, 15:01:51
Tarkistaa ilmastoinnin toiminnan.
Eikä niin että valo syttyy, vaan ajaa lämpimään parkkihalliin, käy kaffella, ja laittaa ACeen päälle & kokeilee kädellä että tulee jääkaappikylmää ilmaa. Voi myöskin tunnustella putkien lämpötilaeroa moottoritilassa, mutta sekään ei onnistu jos pakkasia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Jonttula

Kolme näitä omistaneena sanoisin että katso puskurin takaa löytyvä syylärin ala puolella oleva poikittaispalkki. Se ruostuu näkkileiväks ihan järjestäen. Sen näkee ihan hyvin kun katsot etupuskurin alle. Syyläri on sen päällä. Toinen mitä itse kuuntelisin tarkalla korvalla on vaihteisto. Perkuleen heikko laakerointi näis 1.5 koneisissa. Kahdesta omasta mennyt laatikon laakerit. Toinen rempattiin, toisen ajoin pa..aks. Eka josta hajoi laatikko oli 220tkm ajettu. Toisessa, josta meni oli ajettu reilut 210tkm kun se remppattiin. Käytössä edelleen akalla. Omalla käyttiksellä ajettu kohta 270tkm eikä ole rempattua laatikkoa eikä pidä minkäänlaisia ääniä. Jakoketjujen kanssa ei ole ollut yhdessäkään ongelmia. Pientä pintanykimistä kylmänä kiihdyttäess kakkosella ollut kaikissa aina meidän aikana. Ruosteita ei ole ollut riesaksi asti tuota ala-palkkihommaa lukuunottamatta. Se on vaihdettu kaikkiin mitä on ollut. Omasta mielestäni perushyviä kulkineita. Kohtuu helppoja huollella eikä osat ole ihan mahottoman hinnankiroissa.

Yhtäkaikki jos jakopää tehty eikä laatikko äännä, osta pois. :)

shamrock

Jarruja kannattaa kans vähän kokeilla, käsijarru on näissäkin yleinen ongelmapaikka, ja se satuloiden liukutappien jumittelu. Toki kuluvaa osaa kaikki, ja suht helppoja ja edullisia vaihtaa, mutta antaa aina mahdollisuuksia tingata :)

Koala

Kiitti kaikille oikein pirusti vinkeistä. Tuli autoa testattua. Moottori öljyinen, öljykorkki löysällä. Tuli vaan mieleen et vuotaako jostain oikeasti vai mikä tää juttu oli. Ei juur ruostetta, pakoputki kannakkeineen aika happamat. Moottorista kuului nakutusta mikä ei voimistunut mielestäni kun otti kierroksia. Tuo öljy ja nakutus häiritsi sen verran et jäi ostamatta.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Jonttula - maaliskuu 27, 2018, 16:07:36
Kolme näitä omistaneena sanoisin että katso puskurin takaa löytyvä syylärin ala puolella oleva poikittaispalkki. Se ruostuu näkkileiväks ihan järjestäen.
Sen näkee ihan hyvin kun katsot etupuskurin alle. Syyläri on sen päällä. Toinen mitä itse kuuntelisin tarkalla korvalla on vaihteisto.
Perkuleen heikko laakerointi näis 1.5 koneisissa. Kahdesta omasta mennyt laatikon laakerit. Toinen rempattiin, toisen ajoin pa..aks.
Eka josta hajoi laatikko oli 220tkm ajettu. Toisessa, josta meni oli ajettu reilut 210tkm kun se remppattiin. Käytössä edelleen akalla.
Omalla käyttiksellä ajettu kohta 270tkm eikä ole rempattua laatikkoa eikä pidä minkäänlaisia ääniä. Jakoketjujen kanssa ei ole ollut yhdessäkään ongelmia.
Pientä pintanykimistä kylmänä kiihdyttäess kakkosella ollut kaikissa aina meidän aikana. Ruosteita ei ole ollut riesaksi asti tuota ala-palkkihommaa lukuunottamatta.
Se on vaihdettu kaikkiin mitä on ollut. Omasta mielestäni perushyviä kulkineita. Kohtuu helppoja huollella eikä osat ole ihan mahottoman hinnankiroissa.

Yhtäkaikki jos jakopää tehty eikä laatikko äännä, osta pois. :)

Sama laatikko on 1.4 N14 Sunnyssä ja 1.4 N15 Almerassa? Pienestä se on kiinni, ettei enää 1.5 N16 Almerassa kestä.

Olitko vaihtanut öljyjä laatikkoon?

Paljonko palkin vaihtaminen maksaa?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Almeran QG15DE-moottori ei yleensä vuoda öljyjä ulos, ei edes kampiakselin hihna-päästä noilla kilometreillä, edellyttäen että huollot on tehty öljyt vaihdettu 15000km välein. Öljyisyys on ilmeisesti peräisin ohjaustehostimesta. 1.5-koneisen vaihteiston laakerit kallein remontti, noin 1000e. Keulapalkkihitsaus 350e. Takapää ei ole paha ruostumaan, jos vähänkään suojattu. Facelift-mallin (v.2003-2006) ajovaloumpioiden linssilähivalot sameutuu, muttei nekään ole kalliita. Kuluvia osia nettikaupoista halvalla. Hyvä talviauto, TM 2001 talvitestin kolmas tuplasti kalliimpien Audi ja Saab jälkeen.

Jonttula

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - maaliskuu 27, 2018, 20:03:59
Lainaus käyttäjältä: Jonttula - maaliskuu 27, 2018, 16:07:36
Kolme näitä omistaneena sanoisin että katso puskurin takaa löytyvä syylärin ala puolella oleva poikittaispalkki. Se ruostuu näkkileiväks ihan järjestäen.
Sen näkee ihan hyvin kun katsot etupuskurin alle. Syyläri on sen päällä. Toinen mitä itse kuuntelisin tarkalla korvalla on vaihteisto.
Perkuleen heikko laakerointi näis 1.5 koneisissa. Kahdesta omasta mennyt laatikon laakerit. Toinen rempattiin, toisen ajoin pa..aks.
Eka josta hajoi laatikko oli 220tkm ajettu. Toisessa, josta meni oli ajettu reilut 210tkm kun se remppattiin. Käytössä edelleen akalla.
Omalla käyttiksellä ajettu kohta 270tkm eikä ole rempattua laatikkoa eikä pidä minkäänlaisia ääniä. Jakoketjujen kanssa ei ole ollut yhdessäkään ongelmia.
Pientä pintanykimistä kylmänä kiihdyttäess kakkosella ollut kaikissa aina meidän aikana. Ruosteita ei ole ollut riesaksi asti tuota ala-palkkihommaa lukuunottamatta.
Se on vaihdettu kaikkiin mitä on ollut. Omasta mielestäni perushyviä kulkineita. Kohtuu helppoja huollella eikä osat ole ihan mahottoman hinnankiroissa.

Yhtäkaikki jos jakopää tehty eikä laatikko äännä, osta pois. :)

Sama laatikko on 1.4 N14 Sunnyssä ja 1.4 N15 Almerassa? Pienestä se on kiinni, ettei enää 1.5 N16 Almerassa kestä.

Olitko vaihtanut öljyjä laatikkoon?

Paljonko palkin vaihtaminen maksaa?

Ensinmäiseen, josta ajoin laatikon rikki, ei ollut koskaan vaihdettu öljyjä. Se äänsi jo ostaessa ja tyhmänä mittään ajatellut sen enempää. Vuoden päivät ajoin kunnes "poks".  Samoin toiseen joka alko 200tkm jälkeen ääntämään. Vaihdettiin siihen öljyt vasta ekaa kertaa silloin, mutta myöhäistä se jo oli. Auto tuli meille vasta laatikkorempan jälkeen. Oma käyttis, jossa n .270tkm mittarissa on vaihdettu öljyt lootaan erittäin säännöllisesti auton alusta asti ja asianmukaiset merkinnät löyty jo ostaessa. Itse olen pariin otteeseen vaihtanut ja yhtäkaikki -> ei äännä yhtään. Sillä tosiaan on merkitystä vaikka moni väittää öljyljen kestävän auton elin-iän lootassa. Kestäähän ne saksan eliniän "n.150tkm". Laakerointi uusine kytkimineen maksoi n. 450e. Laakerit 150e posteineen englannista. Paketti sisälsi kaikki skf laakerit ja stefat. 150e maksoi vaihtotyö osaavalla henkilöllä. Loppu tehtiin itse niin on vaikea hinnoitella mitä oikeasti maksaisi.

Alapalkin vaihtoakaan vaikea hinnoitella. Alapalkki on osa etusäleikköä joka maksoi muistaakseni n. 70e koko säileikkö. Leikattiin tuosta alapalkki ja hitsuuteltiin itse paikoilleen. Päivässä menee jos rauhaksilteen laittelee. Ilmastoinnin jäähdytintä ei tarvinnut ottaa pois. Jätettiin rautalangalla roikkuman yläpalkkiin.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mies51 - maaliskuu 27, 2018, 21:31:02
Almeran QG15DE-moottori ei yleensä vuoda öljyjä ulos, ei edes kampiakselin hihna-päästä noilla kilometreillä, edellyttäen että huollot on tehty öljyt vaihdettu 15000km välein. Öljyisyys on ilmeisesti peräisin ohjaustehostimesta. 1.5-koneisen vaihteiston laakerit kallein remontti, noin 1000e. Keulapalkkihitsaus 350e. Takapää ei ole paha ruostumaan, jos vähänkään suojattu. Facelift-mallin (v.2003-2006) ajovaloumpioiden linssilähivalot sameutuu, muttei nekään ole kalliita. Kuluvia osia nettikaupoista halvalla. Hyvä talviauto, TM 2001 talvitestin kolmas tuplasti kalliimpien Audi ja Saab jälkeen.
Kyllähän ne öljyt ulos tulee jos stefat rikki.. ei voi sanoa että ei yleensä vuoda ulos jollakin tietyllä kilometrimäärällä, stefa alkaa vuotamaan kun siitä tuntuu siltä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mies51

Kyllä, jos stefan väliin on mennyt vaikka hiekkaa, se voi mennä vaikka ensimmäisellä tuhannella km.
Mutta tuon vian olisi voinut paikallistaa. Pesettänyt moottoritilan. Sitten käyntiin. Jos Stefa vuotaa, se heittää öljyä heti alimman eli kampiakselin hihnapyörän luota. Ohjaustehostin taas vuotaa tehostimesta, sen myös näkee.
PCV-venttiili voi tukkeentua ja silloin kampikammioon kertyy painetta ja öljyä työntyy kampiakselin jommankumman pään stefasta. Edellämainittu tuo öljyn ulos, toisenpään stefa vie kytkimeen, pahempi juttu.
Tuota venttiiliä on harvassa autossa vaihdettu, koska sitä on lähinnä marmoritiskillä, maksoi 55e v.2011. Vaihtaminen helppo letkuun.

ESH

Noiden vaihteistovikojen lisäksi olen huomannut, että kovin meluisia ovat Almerat.

Marko-90

Lainaus käyttäjältä: ESH - maaliskuu 28, 2018, 14:28:35
Noiden vaihteistovikojen lisäksi olen huomannut, että kovin meluisia ovat Almerat.

Vaihdelaatikko-ongelmia on vain 1.5 litraisissa Almeroissa. 1.8:ssa on eri vaihteisto ja siinä on välityksetkin erillaiset ja se on hyvin kestävä.

Ainakin oma Almera hiljeni huomattavasti sillä että otti pakoputken lämpösuojan pois - se kun oli kiinnitys kohdistaan murtunut vähää vaille kokonaan poikki ja piti ylimääräistä räminää. On toki tarkoitus laittaa lämpösuoja takaisin paikoilleen huolellisesti kiinnitettynä.

Nugetti

Juu, onhan nuo aika meluisia. Toisaalta, aikalailla kaikki tuon (silloisen) hinta- ja kokoluokan autot ovat.

Äänieristystä voi onneksi itse aina parantaa. :)

mies51

ESH, tuo meluisuus voi johtua juuri siitä, että vaihteisto on hajoamassa. Laakeri alkaa lopulta pyöriä pesässä ja pakki lakkaa menemästä päälle. Vaihteiston olemisen lopussa voi todeta esim.:
- vaihteisto lämpenee kovasti.
- pane vaihde päälle  ja nosta toinen etupyörä ilmaan. Katso kuinka paljon on välystä kiertämällä käsin sitä pyörää. Kokeile ykkösellä ja vitosella, onko suuri ero väljyydessä. Kaikilla autoilla sitä välystä on vähän, muttei hirveesti. Kääntäessä pyörää, kokeile kädellä sieltä sisemmistä vetonivelistä, että se välys on vaihteistossa eikä vetonivelissä.
Mulla ainakin oli ainakin 10 cm välystä pyörän kehältä mitattuna.

shamrock

Monissa asioissa saattaa vaikuttaa se, että N16 on suunniteltu siinä vaiheessa kun Nissan on ollut käytännössä konkurssikypsä. Ei millään pahalla, mutta tuollaisessa tilanteessa yleensä markkinoille päätyy autoja joissa voi säästää kaikessa missä ylipäänsä on mahdollista. Pikkasen houkuttelevampaa ulkokuorta vanhan tekniikan päälle, äänieristys ym voidaan unohtaa kunhan saadaan merkkiuskollisille edes jonkin verran myytyä.

Whee

#20
-

chery

Lainaus käyttäjältä: shamrock - maaliskuu 28, 2018, 17:53:10
Monissa asioissa saattaa vaikuttaa se, että N16 on suunniteltu siinä vaiheessa kun Nissan on ollut käytännössä konkurssikypsä. Ei millään pahalla, mutta tuollaisessa tilanteessa yleensä markkinoille päätyy autoja joissa voi säästää kaikessa missä ylipäänsä on mahdollista. Pikkasen houkuttelevampaa ulkokuorta vanhan tekniikan päälle, äänieristys ym voidaan unohtaa kunhan saadaan merkkiuskollisille edes jonkin verran myytyä.
Tiedä sitten että onko tuolla konkurssi asialla vaikutusta ollut. Jännä vaan että laatu heikkeni Almeran kohdalla heti kun valmistus alkoi Englannissa. Noissa japsi tekeleissä ei juuri tekniikka eikä muitakaan murheita ole ollut. Eli siis N15 korisissa. Tosin en tiedä onko kaikki N15 koriset japsi tuontantoa vai onko osa kasattu euroopassa.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04