Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Maxima 1997 vikakoodien luku manuaalisesti

Aloittaja BLLand, maaliskuu 24, 2018, 18:00:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

BLLand

Oli tarkoitus ruuvimeisselin kanssa katsoa mahdolliset vikakoodit mutta huomasin että korjausoppaassa ja Ebay-videoissa
näytetyssä paikassa ei ole ruuvia jota pitäisi kääntää 360 astetta myötäpäivään, kahden sekunnin odotus ja takaisin kun virrat on päällä.
Ruuvin pitäisi sijaita kaasupolkimen vieressä ECU:ssa mutta omassani on tyhjä reikä!

Autossani on toki consult-pistoke mutta kyllä ihmetyttää ruuvin puuttuvuus. Olisiko sitten niin että ruuvia ei ole Euroopan malleissa?
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

BLLand

Jaaha, täältä ei löytynyt tietoa.
No eisevväliä, tänään tuli postissa bluetooth-yhteydellä toimiva palikka Aasiasta
jolla vihdoin sain luettua Maximan vikakoodit Android-puhelimella.

P0325 nakutusanturi tai virtapiiri
P0600 automaattivaihteiston ohjausyksikkö tai virtapiiri

Lisäksi sovellus näyttää moottorin arvoja.
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

shamrock

En tiedä Nissanista, mutta monessa muussa autossa joiden kanssa olen touhunnut, nakuanturin koodi on ollut ns "false positive". Jako pielessä, sytytyshäiriöt ym koneen normaalista poikkeava toiminta on saaneet tuon koodin aikaan, kun arvot on menneet yli sallitun. Millaiset oireet autossa on, joiden takia halusit koodit lukea?

BLLand

Luin koodit ihan vaan mielenkiinnosta vaikka mitään erityisiä oireita
ei ole.

Automaattivaihteisto meni hetkeksi vikatilaan kaksi vuotta sitten
ja on sen jälkeen ilmaissut "vikaa" vilkuttamalla sport-asetus valoa
joskus kun kytkee sytysvirran.

Ja joskus käynnistettäessä moottori käy muutaman sekunnin viidellä pytyllä.
Saattaa johtua ykkössylinteristä, jonka sytytystulpassa oli moottoriöljyä kierteissä(venttiilivarren kumi?)
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

datsunpower

#4
Lainaus käyttäjältä: shamrock - maaliskuu 29, 2018, 20:04:15
En tiedä Nissanista, mutta monessa muussa...
Sinulla alkaa kyllä hyvällä kommentilla melkein jokainen vastaus minkä tänne kirjoitat  ;D







Nissanissa (80-90-luvun) nakutusanturit ovat melkein kulutustavaraa. Valvonta ei ota kantaa anturin toimintaan muuten kuin anturin/virtapiirin resistanssia valvomalla.
Jos anturi havaitsee syystä tai toisesta nakutusta, se ei laukaise vikakoodia vaikka sitä jo ehdotettiinkin.

Saitko kuitattua sen nakuanturin koodin pois? Jos sait, tuliko koodi takaisin? Ja jos tuli niin miten nopeasti?




EDIT: Ja onko autossa 14-pinninen Consult pistoke vai 16-pinninen OBD2 pistoke?

Se "lukuruuvi" jäi pikkuhiljaa pois 80-90-lukujen vaihteessa kun moottorinohjauksiin tuli juurikin tuo consult-portti. S13 CA18DET moottorilla taisi olla viimeinen joissa se vielä oli -94.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

BLLand

Nakutusanturin vikakoodin saa kuitattua mutta se tulee samantien takaisin, olisiko anturin vaihdon paikka?

Autossa on 14-pinninen pistoke.
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: BLLand - maaliskuu 30, 2018, 11:04:22
Nakutusanturin vikakoodin saa kuitattua mutta se tulee samantien takaisin, olisiko anturin vaihdon paikka?

Autossa on 14-pinninen pistoke.
Silloin siellä on tosiaan joko anturi rikki, johto poikki tai johto oikosulussa. Todennäköisimmin anturi rikki. Sen rikkonaisen anturin voi "helposti" testata irroittamalla anturin sähköliittimen ja laittamalla siihen liittimeen vastuksen (jonka arvoa en nyt ulkoa muista) anturin tilalle. Jos vika oli anturissa -> vikakoodi pysyy poissa kuittauksen jälkeen.
Koitan kaivella sen vastusarvon jostakin..
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - maaliskuu 30, 2018, 10:14:27
Lainaus käyttäjältä: shamrock - maaliskuu 29, 2018, 20:04:15
En tiedä Nissanista, mutta monessa muussa...
Sinulla alkaa kyllä hyvällä kommentilla melkein jokainen vastaus minkä tänne kirjoitat  ;D

Njoo, autoista on kuitenkin kokemusta noin 25 vuoden ajalta, niitä on varmaan ollut nelisenkymmentä ja kaikki on tehty aina itse :) Suht samalla periaatteella ruiskut kaikissa autoissa toimii, vaikkei omalle kohdalla olekaan Nissanissa kyseistä vikaa tullut, ei ole poissuljettua etteikö sama logiikka voi toimia vianetsintään ... ja usein on toiminutkin :) Ooppelin ruiskussa on tullut vastaan, kun jako oli parilla hampaalla hypännyt "Knock control signal out of range". Samoin herjasi MAP-anturia, vaikkei noissa kummassakaan oikeasti ollut vikaa. Koneen käynti oli vaan niin huonoa, että mentiin yli raja-arvojen. Kuten sanottu, en tiedä saattako just Nissanissa käydä näin kun ei ole omalle kohdalle osunut, mutta nää yleiseen kokemukseen perustuvat pohdiskelut voi joskus jotakuta auttaa, autojahan nää kaikki kuitenkin vain on :)

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: shamrock - maaliskuu 30, 2018, 11:17:00
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - maaliskuu 30, 2018, 10:14:27
Lainaus käyttäjältä: shamrock - maaliskuu 29, 2018, 20:04:15
En tiedä Nissanista, mutta monessa muussa...
Sinulla alkaa kyllä hyvällä kommentilla melkein jokainen vastaus minkä tänne kirjoitat  ;D

Njoo, autoista on kuitenkin kokemusta noin 25 vuoden ajalta, niitä on varmaan ollut nelisenkymmentä ja kaikki on tehty aina itse :) Suht samalla periaatteella ruiskut kaikissa autoissa toimii, vaikkei omalle kohdalla olekaan Nissanissa kyseistä vikaa tullut, ei ole poissuljettua etteikö sama logiikka voi toimia vianetsintään ... ja usein on toiminutkin :) Ooppelin ruiskussa on tullut vastaan, kun jako oli parilla hampaalla hypännyt "Knock control signal out of range". Samoin herjasi MAP-anturia, vaikkei noissa kummassakaan oikeasti ollut vikaa. Koneen käynti oli vaan niin huonoa, että mentiin yli raja-arvojen. Kuten sanottu, en tiedä saattako just Nissanissa käydä näin kun ei ole omalle kohdalle osunut, mutta nää yleiseen kokemukseen perustuvat pohdiskelut voi joskus jotakuta auttaa, autojahan nää kaikki kuitenkin vain on :)
Juu periaate sama, käytäntö on sitten aivan eri melkein kaikissa. Ooppelia on aivan turha verrata Nissaniin. Samoin Nissan tietämyksen pohjalta on aivan turha lähteä tietämään vaikkapa Audin moottorinohjauksen sielunelämää. Sen verran olen kuitenkin muidenkin kuin Nissanin ECU:jen kanssa ollut tekemisissä, että luojan kiitos, että tuli tähän merkkiin aikoinaan sotkeuduttua... ei ehkä "paras", mutta loogisin ilman mitään olettavia valvonnan valvontoja.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

BLLand

Haynesin oppaan mukaan nakuanturin resistanssi on 10 M-ohmia eli ilmeisesti 10 000 ohmia.

Ja oppaan mukaan anturin vaihto tulee aloittaa irrottamalla ylempi ja alempi imusarja, on muuten hommaa!
Todellisuudessa anturin saanee suhteellisen helposti helposti pois ilman imusarjojen irrotusta, youtubessa on jopa video aiheesta.
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

datsunpower

#10
Lainaus käyttäjältä: BLLand - maaliskuu 30, 2018, 15:45:19
Haynesin oppaan mukaan nakuanturin resistanssi on 10 M-ohmia eli ilmeisesti 10 000 ohmia.

Ja oppaan mukaan anturin vaihto tulee aloittaa irrottamalla ylempi ja alempi imusarja, on muuten hommaa!
Todellisuudessa anturin saanee suhteellisen helposti helposti pois ilman imusarjojen irrotusta, youtubessa on jopa video aiheesta.

Ei ole noin iso se vastusarvo...
10 Mega ohmia on 10 000 000 ohmia. Se on suurinpiirtein sama asia kuin johdot olisivat poikki.


Se nakuanturin huijausvastus on jossain 400-600ohmin TAI 400-600kilo-ohmin välissä, mutta kun en nyt vielä löytänyt sitä, että kumminko se nyt oli  :P  jatkan kaivauksia.


EDIT: Kyllä se taitaa olla 500kohm vastus jolla ECUa huijataan..
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Shamsa

Selvennykseksi vielä jos jollekin on epäselvää, kilo on tuhat ja mega on miljoona.
Melkein kuin puhuttaessa biteistä tietokonepuolella.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Datsuuna

Nakutusanturi toimii piezosähköisesti eli kideperiaatteella vähän kuin entisaikojen levysoittimien kideäänirasiat eli selvää ohmista vastusarvoa niistä ei voi mitata. Sen sijaan jos anturi toimii sen pitäisi antaa hyvin pieniä vaihtojännitearvoja yleismittariin kun lohkoa hieman naputtelee vaikka vasaralla anturin läheltä. Itsellä meni nakutusanturi edellisestä GTI Almerasta ja sen huomasi ensiksi lisääntyneenä polttoaineen kulutuksena ja ihmeellisenä moottorin laiskuutena ( sytytysennakko melko myöhäisellä viallisesta anturista johtuen). Vikakoodin luvussa antoi koodia 34 eli nakuanturivika. Uusi anturi oli yllättävän kallis Nissan varaosana taisi olla reilut 300 e, mutta tilasimme sen Englannista verkkokaupasta ja loppuhinta rahteineen oli n. 50 e. Anturin vaihto ei sitten ollutkaan ihan helppo juttu. Yritin ensin itse avata pulttia vaikka minkalaisilla avaimilla, mutta mikään ei sopinut niin, että olisi voinut päästä kunnolla kiertämään pulttia. Vein auton sitten tuttuun korjaamoon jossa korjaaja sanoi vaihtavansa sen "siinä odotellessa". Ei ollut helppo nakki kuitenkaan hänellekkään ja lähdin töihin. Kun palasin töiden jälkeen korjaamolle kertoi korjaaja tehneensä  "erikoisavaimen " jolla lopulta sai anturin vaihdettua.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

BLLand

Olen yksinkertaistaen ajatellut, että oikein toimivassa moottorissa nakuanturi ei joudu "töihin"
vaan on "varmuusvarana". 
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

datsunpower

#14
Lainaus käyttäjältä: BLLand - maaliskuu 31, 2018, 22:39:48
Olen yksinkertaistaen ajatellut, että oikein toimivassa moottorissa nakuanturi ei joudu "töihin"
vaan on "varmuusvarana".
Aivan oikein. Ja toimita on ON / OFF-tyyppinen. Tämän ikäisissä Nissaneissa ECU ei hae maksimi ennakkoa nakutusanturin perusteella, vaan nakutusta havaittaessa sytytys (ja seos) heitetään kerralla reilusti "varmanpäälle".
Mutta moottorinohjaus menee tähän samaan "varmuustilaan" siinä vaiheessa jos se havaitsee anturissa/virtapiirissä jotakin vikaa (käytännössä vain sen, että onko yhteys poikki tai oikosulussa).

mm. enemmän viritettäessä ko. anturi poistetaan monesti käytöstä joko asentamalla sen tilalle vastus, että ECU luulee kaiken olevan kunnossa tai nykyaikaisemmin poistamalla valvonta ohjelmallisesti lastutuksen yhteydessä.
Syynä tähän on se, että nakutusanturi kuulee monesti omiaan... esimerkiksi rämisevät pakosarjan lämpösuojat ovat monesti anturille tietyllä taajuudella (kierrosluvulla) sama asia kuin moottorin nakutus.

Se miksi anturia voi matkia vastuksella, johtuu siitä, että ECU valvoo anturin jännitettä.. U=R*I. Vastuksella tämä jännite "lukitaan" sellaiselle alueelle jota ei tulkita nakutukseksi.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.