Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Primera 12sta hävisi tehot

Aloittaja Timppa56, maaliskuu 23, 2018, 21:25:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timppa56

Melkein pääsin kotiin 200km reissusta.  Primera12 sammui kesken ajon.  Käynnistyi uudelleen, mutta moottori ei jaksanut vetää kuin n. 10km/h nopeudella jos silläkään.  Mitään vikavaloja ei pala ihme ja kumma.  Kone lähtee käymään, mutta ei ota kierroksia.  Ilmanoton puolelta kuuluu melkoinen pörinä, ikään kuin kone ei saisi ilmaa.  Hinaamalla piti tuoda kotopihaan.  Sinä kuitenkin lähti iloisesti käymään, mutta ei todella jaksa ottaa kierroksia.  Notta mikähän #!@#¤% siitä nyt hajosi?
Villi arvaus helpommasta päästä ilmamäärämittari (?), tai joku siihen liittyvä kö?

datsunpower

Bensa vai diesel? Eli mikä moottori: 1.6, 1.8, 2.0, 1.9 vai 2.2?

Pörinä? Venttiilin lautanen palanut? Imu- tai ahtoputki irti/halki?
Oletko tarkastanut ilmanputsarin elementin kunnon/tukkoisuuden?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

shamrock

Imuvuoto teki Ooppelissa aikanaan just tuollaista. Se tosin ei sammunut suoraan ajosta, mutta se olikin vanhemman sukupolven ruiskuja eikä niin älykäs. Viimeiset kilsat kotiin pääsin ykkösvaihteella, kaasun ja kytkimen kanssa kikkaillen ... oikein varovasti kaasulla härnäten sai 2000 rpm koneeseen, vääntöä ei ollenkaan eli varovaisesti luistattaen koitin pitää vauhtia yllä.

Timppa56

datsunpower:  1.8 bensakonehan tämä. Hinuria odotellessa katoin ilmanputsarin elementin, puhtaalta näytti, mitä nyt katulampun valossa näki.
Kaasupolkimen painamiseen ei juuri reagoi.  Tunnin ehti olla sammuksissa, mutta kun pihaan tultiin ja lavalta alas laskettiin lähti käymään. Jos nyt *tutukseltani oikein kuuntelin, ei mitään outoa tyhjäkäyntiäänessä, mutta tyhjäkäynnillä ei oikein viitsi liikutella ja tuskin liikkuisikaan.
Juuri ja juuri jaksoi pinnistellä parkkiruutuun.  Katon aamulla mikä tilanne, kun on yön hävennyt tuolla vierasparkissa.

shamrock:
  juuri näin yritin itsekin kikkailla kotiin, mutta tuli niin iso ylämäki, että ei hermo kestänyt.  Joskopa imuvuoto?  Kaikki mahdollista.

Vähän vituttaa, kun tulomatkalla hain takapäähän Motonetistä jarruosat ja piti huomenna laitella.  Satku meni.

datsunpower

Onhan siinä tietysti se sähköinen kaasuläppä... mitenkähän likainen lienee se? Tai onhan siitäkin voinut elektroniikka tai moottori pettää.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Timppa56

#5
2004 ikänen öljyrosvohan tämä, liki 300 000 ajettu  Käyn kohta kattoon ja taidan panna muistokynttilän palamaan katolle ja muistoseppeleen konepellille.  Primukalla ei ole kuin käyttöarvo.  Vastaavia saa hyvinkin tonnilla ja allekin, jos vielä viitsii Nissanin kanssa seurustellla. Pitää kysyä Motonetistä antavatko kuittia vastaan rahat pois tarpeettomasta rojusta, mitä eilen tuli ostettua.
Jos iso vika primpulassa  taisi tulla varaosa-auto jollekin.  Leimaa olisi vielä ensi tammikuulle.  Mutta kattellaan. Nukutun yön jälkeen melkein naurattaa  ;D

Voit-niss

Minä ostin vuosi sitten 1,6 primeran vm2005, siinäkin oli samanlaista oiretta, ei vetoa, oli kampiakselin asennontunnistin mennyt, kun sen vaihdoin alkoi pelaamaan kunnolla, ja siitä on kohta vuosi, uusi on jo varalla jos menee uudestaan. Ei kallis investointi n45€ riippuu mistä ostaa.

Timppa56

Aamulla kävin ihmettelemässä. Pakkasesta lähti nätisti käymään.  Kierrokset 1000/min pysyy tyhjäkäynnillä käymässä, mutta kaasua varovasti lisätessä nousee 2000:een, josta alkaa laskea.  Ei kuitenkaan sammu, tykkää vain käydä ilman kaasua..  Ei röpötä eikä helise.  Ite kuulin hermostuksissani eilen outoja.
Naapuri autopajalla työssä ja lupasi ensi viikolla tuoda töistä kunnon mittarin, josko se näyttäisi mistä kysymys.
Tähänkin on kerran tuo nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu... kolme vuotta n. 50000km sitten, silloin alkoin nykiä Hesan reissussa, mutta ei noin totaalisesti hyytynyt.
Mielenkiintoista.

Alppuu

Ehkäpä katista lähti rojut liikkeelle?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Timppa56

Aika varmaa vinkkiä yhdestä korjaamosta.  Etummainen katti tukkeutunut öljykarstasta, tämä kun sitä söi.  Korjaus: Katti irti ja jollain rassaa sen auki, autoasentaja suositteli rautakankee.  :D Seuraavaan leimaan saakka pääsee.  Mulle riittäis toikin, jos auttaa.
Kertoi, että muutamia 300 000km ajettuja 1.8 ölkyrosvoja on noin korjattu ihan viime aikoina niiden pajalla.

datsunpower

Minulla olisi nuo ultraäänipesurit.. niillä aukeaa, mutta tietysti menee ajallisesti pidempään kuin rautakangella avartaessa.. tosin seuraavan leiman saanti mahdollisuudet ovat vastaavasti paremmat.

Missä päin Suomea potilas on?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Timppa56

datsunpower auto onpi Pirkanmaalla Akaalla.  Toivottavasti, en ole muutamaan päivään käynyt kotona.  Jos joku varastanut parkkipaikalta, minne hinuri pudotti  ;D
Huomenna meen kattoon.


Alppuu

Jos siinä on lambda anturi katin jälkeen, niin tyhjäyksen jälkeen syttynee vikavalo.
Haitanneeko tuo sitten mitään?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

KAT näkyy maksavan 269e Motonetissä.

Timppa56

Pitää saada mittaria kiinni ja lukea vikakoodit.  Naapuria odottelen.   Ei ole ihan satavarma, tuo kattihomma, koska puhdasta pakokaasua tulee käydessä läpi.  Nytpä tuo jo sytytti vikavalon ruutuun, eli moottorissa vikaa vikaa.  Otti nyt kierroksia jopa 3500:aan hetkeksi..
Ilmamassamittari kun nyt 'vain' olisi.  Senhän saattaa saada jopa puhdistettua, mikäli ei hajonnut totaalisesti.  Joka tapauksessa helpompi vaihtaa, mitä katti, jos nyt sillä selviäisi. Lähellä olisi purkuosa 40€.

Timppa56

Vikakoodit luettu.
Kattihan siinä on tukossa. Huomenna kiskotaan pajalle, onneksi on tuossa vieressä ja kaveri lupasi hakata rojut
1. katista pois.  En viitsinyt itse alkaa taivasalla pakkasesa yrittää irrottaa.  Luultavasti pultit kohtalaisen lujasti palaneet kiinni. Pitää katella sitten ehjää osaa myöhemmin, jos tuon aikoo vielä leimata. Ilmeisesti Motonettikin myy n. 250€ uutta kattia? Ja purkuosaakin Suomi täynnä.
Vahva tunne, että automerkki vaihtuu... On niin paljon maileja jo mittarissa ja ikinä ei ole muun merkin /mallin kanssa ollut noin paljon murheita.  Nämä Japanin autot meni pilalle, kun niitä alettiin kasata Euroopassa.  Mitsun kanssa sama juttu.  Itsellä oli aikoinaan Mitsun lanceri, jonka konetta ei saanut ajamalla hajalle.  600000km oli mittarissa, kun poistui perheestä.  Sitten oli Mitsun Carisma, jonka kone ok.  mutta vaihdelaatikon emäntä hämmensi sekaisin.  Sehän olikin sitten Renun loota ;D
Munkin Primerassa oli alkutalvesta vähä vaihteiden kanssa haeskelua.. liekö tässäkin ranskalainen laatikko..

GT Primmu

Tuossa on varmaankin tarkkailulambda joka alkaa herjaan jos katille antaa rautakankea... Omassa primerassa vm.98 gt on ollut peltipakosarja jo vuosia, eka katti lensi mäkeen ja hyvin on saanut leimattua, tosin se eka kattihan taitaa vaan vähentää päästöjä alkuun kun toinen katti on viä kylmä? Niin ja tuolla on nyt ajettu 409 000 km ja ainoostaan on tekniikkaan kajottu senverran että kun oli 365 000 km mittarissa ni vaihdatin orkkis jakoketjun ja kiristimen...
Gt Primera -98
Toyota Crown ms-123 -84
Toyota Crown ms-123 -85
Maxima A33 (ex)

mies51

Varmaan niinkuin Almera N16:ssakin, 2 lambdaa eli heti pakosarjassa ja toinen alla etukatin jälkeen. EtuKATti menee tukkoon, ainakin jos:
a) vedättelee vitosella pienellä vauhdilla. Joskus pitää antaa kenkää nelosella.
b) sytytys on huonoa. Joku suorasytytyspuola huono.
c) moottori syö öljyä. Ei vuoda ulos vaan tuon 1.8 esim. Öljyt vaihtamatta, männänrenkaat huonot tai pikeentyneet kiinni, öljy pääsee palotilaan ja sieltä KATiin.

GT Primmu

Joo toi vitosella ajelu alle 80 km/h tekee pahaa laatikolle ja ei se säästä juurikaan polttoainekuluissa, ja sitten ne laatikko öljyt kannattaa vaihtaa noin 80 000 km välein...
Gt Primera -98
Toyota Crown ms-123 -84
Toyota Crown ms-123 -85
Maxima A33 (ex)

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Timppa56 - maaliskuu 28, 2018, 09:07:33
Vikakoodit luettu.
Kattihan siinä on tukossa. Huomenna kiskotaan pajalle, onneksi on tuossa vieressä ja kaveri lupasi hakata rojut
1. katista pois.  En viitsinyt itse alkaa taivasalla pakkasesa yrittää irrottaa.  Luultavasti pultit kohtalaisen lujasti palaneet kiinni. Pitää katella sitten ehjää osaa myöhemmin, jos tuon aikoo vielä leimata. Ilmeisesti Motonettikin myy n. 250€ uutta kattia? Ja purkuosaakin Suomi täynnä.
Vahva tunne, että automerkki vaihtuu... On niin paljon maileja jo mittarissa ja ikinä ei ole muun merkin /mallin kanssa ollut noin paljon murheita.  Nämä Japanin autot meni pilalle, kun niitä alettiin kasata Euroopassa.  Mitsun kanssa sama juttu.  Itsellä oli aikoinaan Mitsun lanceri, jonka konetta ei saanut ajamalla hajalle.  600000km oli mittarissa, kun poistui perheestä.  Sitten oli Mitsun Carisma, jonka kone ok.  mutta vaihdelaatikon emäntä hämmensi sekaisin.  Sehän olikin sitten Renun loota ;D
Munkin Primerassa oli alkutalvesta vähä vaihteiden kanssa haeskelua.. liekö tässäkin ranskalainen laatikko..
Juu ei ole.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Timppa56

Asiaa täällä puhutaan. 
Varmaan itse osasyyllinen tuohon katin hajoamiseen.  Ajellut liian hiljaa vitosella, kokeillut kuinka pienellä kulutuksella selviää  :-[

Tosin öljyähän tuo on syönyt jo vuosia hyvällä halulla, eikä siihen ajotapa varmasti vaikuta.
Kysyn nyt tässä, vaikka aiheesta saattaa olla avauksia jo aiemmin:

Sopiiko 1.6l kone tähän primpulaan 1.8:n tilalle 'heittämällä'?  Olisi tiedossa yksi peräkolaroitu, jolla ei ajettu kuin 136000km, saisin aikasen halvalla. Oma käsitys/luulo, että sama kone, mutta 1.8 vain porattu hiukkasen isommaksi.
Itsellä ei paikkaa, eikä taitoakaan ehkä vaihtaa, mutta jos tuttu seppä sen sinne sovittelisi..


Aha, ei siis ranskalainen loota, mutta tämänkin saa hajalle pappa-ajolla eli liian hiljaisella kyydillä vitosella vetelemällä.
Pitää alkaa antaan kenkää, jos tuo vielä ilonani pitkään viihtyy.

Marko-90

Jos moottori kuluttaa öljyä, niin yksi syy siihen voi olla että öljyrenkaat ja niiden urat on karstoituneet, johon korjaus keinona voi kokeilla moottorin sisäpesua. Olen kuullut yhdestä tapauksesta jossa sisäpesulla olisi saatu öljynkulutus loppumaan Nissanin 1.8 koneesta. On tarkoitus kokeilla että auttaako myös omaan Almeraan. Koska tällä foorumilla kokemuksia sisäpesun vaikutuksista öljynkulutukseen ei tietääkseni ole raportoitu, niin tulen kertomaan omat kokemukset.

shamrock

Eikös sitäkin teoriaa ole ollut liikkeellä, että tuo 1.8:n öljynsyönti juontaa juurensa juuri siitä, että se on pikkukoneesta porattu, ja laatikko kun vedetään koneeseen kiinni, niin nelospytty menee soikeaksi? Tällä ajatuksella juurikin se 1.6 olis varsin oiva vaihtoehto

Shamsa

Eikös se ollutkin niin joissakin yksilöissä ainakin.
Tehtaalla ongelman olisi voinut ratkaista hyvällä suunnittelulla jos olisivat ehkä tienneet ongelmasta, lohkoon olisi voinut 'rakentaa' vastakkaisen kierouden kuin mitä laatikon kiristys aiheuttaa ja ne olisivat kumonneet toisensa kasauksessa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Timppa56

Katti oli tukossa, kangella auki ja ilman joutavia roinia takaisin.  Hyvin vetelee taas. Eikä anna vikakoodeja, päästötkin mitattu, menisi kuulemma leimasta läpi.  Kakkoskatti ilmeisesti siivoaa päästöjä. Kohti uusia seikkailuja.

Toinen juttu, mitä aloin miettimään.  Talouden kakkosauto  ;D, vanha amerikan ihme polttaa inhoittavasti abs -valoa.  Tutkailin sen rekisteriotetta, missä ei mainintaa koko abs -systeemistä.  Voisiko olla näin, että katsastus onnistuu, kun sammuttaa tuon kiusallisen merkkivalon?

Kaikenlaista vinkkiä olen saanut.  Esim abs- valon yhdistäminen öljynpainevaloon,  jolloin sammuu tietenkin öljynpaineen noustessa.
Ei viitsisi käsiä liata, jos tuossa 21 vuotta vanhassa ei edes vaadita koko abs systeemiä.  Pitää kysyä väärällä nimellä vieraan kaupungin katsastusasemalta salaisesta numerosta soittaen :D

Peruskorjaamon koodilukijat eivät päässeet ongelman ytimeen, eikä viitsisi koko autoa huvikseen purkamaan.


Jylppy

#25
Lainaus käyttäjältä: Timppa56 - huhtikuu 03, 2018, 21:48:01
Toinen juttu, mitä aloin miettimään.  Talouden kakkosauto  ;D, vanha amerikan ihme polttaa inhoittavasti abs -valoa.  Tutkailin sen rekisteriotetta, missä ei mainintaa koko abs -systeemistä. 

Oliko jarrujen kohdassa merkintä NAP vai NAPL? Tätä kohtaa ei taida nykyotteessa enää edes olla..

'Jarrujärjestelmän lisätieto' -kentässä pitäis vissiin olla merkintä ABS, jos on lukkiutumattomat jarrut. Jos ei ole, niin ei kait niitä sitten vaadita toimivaksikaan katsastuksessa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Timppa56

Ei vaadittu abs:ää, läpi meni.  Otin mittaristosta ennen leimausta häiritsevän polttimon pois palamasta.
Tokihan tuo katsastaja auton alla varmaan huomasi, että abs han tässä on, mutta en jäänyt kyselemään, kun otteen sain kouraan.
Eivät merkkiliikkeen huollossakaan oikein osanneet vastata pitääkö olla vai eikö.  Kohta historiaa koko kauppakassi.

cedricfan

Nuo varustetiedot eivät välttämättä ole enää lainkaan otteessa, mutta katsurin palikan ruudulla ne näkyy silti.

P12 muut kuin 1,6 on vakiona ABSilla 2005 alkaen Suomessa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - huhtikuu 05, 2018, 15:50:56
P12 muut kuin 1,6 on vakiona ABSilla 2005 alkaen Suomessa.

Eikö kaikki P12 Primerat ole ABSilla?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Timppa56

On varmaan. 2005 tuli pakolliseksi kaikissa autoissa.
Toi mistä pähkäilin oli 21 vuotta vanha sysler neon, mistä ei löytynyt minkään korjaamon testerillä koko abs systeemiä.  Kyselin täällä kun sysler foorumi on kuollut.