Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Tekeekö Nissan "Qashqait" myös sähöautojen puolella

Aloittaja HiTec, maaliskuu 21, 2018, 11:21:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HiTec

Ei paha :)

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201803212200826212_oa.shtml
LainaaNissan vahvistaa Autocar-julkaisulle tuovansa markkinoille täyssähköisen katumaasturin, joka perustuu Geneven autonäyttelyssä nähtyyn IMx-konseptimalliin.

Alun perin Tokion autonäyttelyssä viime lokakuussa ensimmäistä kertaa esitellyssä sähkömaasturin konseptiversiossa on kerrottu olevan kaksi sähkömoottoria etu- ja taka-akseleilla, joten auton on nelivetoinen ilman kardaaniakselia. Moottoreiden yhteistehoksi kerrotaan 320 kW ja huippuväännöksi 700 Nm. Auton toimintasäteeksi on kerrottu yli 600 kilometriä.
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mies51

Kaikki ovat jo huomanneet ilmastonmuutoksen, paitsi autojen valmistajat. Autonvalmistajat tekevät yhä suurempitehoisia autoja pröystäilijöille. Pröystäilijät koettavat perustella ostostaan ympäristöystävällisyydellä. Kuitenkin autonvalmistajat tietävät, että mitä suurempi moottori, sitä enemmän vajaateholla se toimii ja sitä pienempi on hyötysuhde. TM talviautotestissä taas nähtiin, hyötysuhde kylmänä 6-10%, lämpimänä 10-12%.

Whee

#2
-

HiTec

Lainaus käyttäjältä: mies51 - maaliskuu 21, 2018, 17:35:42
Kuitenkin autonvalmistajat tietävät, että mitä suurempi moottori, sitä enemmän vajaateholla se toimii ja sitä pienempi on hyötysuhde.

Öö... Ja mitenköhän tuo polttomoottoriautojen testi liittyy tähän sähköauto-aiheeseen? ??? Vai voitko jotenkin perustella että myös sähkömoottorin hyötysuhde tippuu kW kasvaessa kovinkin merkittävästi? ::)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

Alppuu

Sähköautojen käyttämä sähkö pitää sitten valmistaa ympäristöystävällisesti ja kestävästi ydinvoimalla, niin pienenee oikeasti se hiilijalanjälkikin. :)

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Ei sähkömoottoritapauksessa hyötysuhde niin huonone, mutta tekstissä sanotaan: "Suuri akkupaketti on sijoitettu lattian alle". Miksi suuri akkupaketti? Johtuisko raskaasta autosta ja suuresta tehosta!

cedricfan

Ei paljoa EV ja PHEV hetkauta tavallista autoilijaa niin kauan kuin meillä ei ole infraa.
Sitä autoa tuskin jättää joka yö lataukseen marketin pihalle ja ottaa siitä bussin kotiin...
Sillä vakiolla lämmitystolpan kahdella tunnilla ja pienellä virralla kun ei akkua vielä latailla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

HiTec

Lainaus käyttäjältä: mies51 - maaliskuu 21, 2018, 23:25:21
Miksi suuri akkupaketti? Johtuisko raskaasta autosta ja suuresta tehosta!

Ahaa! Eli suuren polttoainetankin omaava auto on autom. suuritehoinenkin ja siten turhake-pröystäilijä, jep jep ::)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

cedricfan

Ei, mutta toisinpäin kylläkin. Isommissa/tehokkaammissa autoissa on yleensä isompi tankki.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

HiTec, joko unohdit kertoneesi, että tuo auto on isotehoinen: kerroit tehon 320 kW. Koska sähkömoottori antaa runsaasti vääntöä pienilläkin kierroksilla ja hetkellisesti kiihdytyksiin hurjankin paljon, ei sähköauto tarvitse moottorin nimellistehoa niin paljon kuin ottomoottiriauto (bensamoottoriauto). Näinollen luokittelen, että yli 100 kW sähköautolle on turhaa.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: mies51 - maaliskuu 22, 2018, 11:48:15
HiTec, joko unohdit kertoneesi, että tuo auto on isotehoinen: kerroit tehon 320 kW.

Jaa että minä kerroin, kun lainasin linkkaamani artikkelin kohtaa, just ::)

Vaan siltikin olkoonkin kuinka "turhaa" tahansa nuo "ylimääräiset" 200kW, niin sähkömoottorin tapauksessa sillä ei ole mitään merkitystä, se sähkömoottorin hyötysuhde ei siitä huonone vrt. "vain" 100kW sähkömoottoriin, vaikka tuota suurempaa vain osateholla käytettäisiinkin. Tosin jutussa ei ole kerrottu akun kapasiteettia, enkä sitä muistakaan lähteistä ole bongannut, joten akun koosta on oikeastaan paha juuri mitään sanoa, suuriko se oikeasti on. Pinta-alaa toki kun koko lattian alan kattaa, mutta paksuudesta saati painosta tahi kapasiteetista ei ole mitään mainintaa, tai rakenteellisesti tuolla lienee myös joitain lattiaa vahvistavia rakenteitakin joukossa, dunno. Vaan eiköhän tuokin sinne jonnekin 10 +/-2 kWh/100km tasolle kulutuksessaan asettune, niin tällöin 600km tarvitsisi n. 60kWh akun ??? Vaan jos autossa olisikin "vain" 100kW tehot, niin pääsisikö sillä mukamas 3x tuon matkan koska tehokin on vain 1/3? Epäilen erittäin vahvasti ;D

Eikä pidä unohtaa kotimaista Toroidioniakaan, jossa on tehoa peräti 1000kW verran, eli 3x tuon Nissanin verran ja sekin kulkee vain 9.99kWh/100km kulutuksella, kun esim. ed.sukupolven Leaf kulutti peräti 15kWh/100km 8)
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201705092200126982_oa.shtml
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - maaliskuu 21, 2018, 20:17:06
Sähköautojen käyttämä sähkö pitää sitten valmistaa ympäristöystävällisesti ja kestävästi ydinvoimalla, niin pienenee oikeasti se hiilijalanjälkikin. :)

Eikä se auton valmistuskaan ole mitään puhdasta kellään, sähköautot ei ole poikkeus siinäkään.
Mutta turhaa vertailla tehokasta polttomoottoriautoa ja sähköautoa. Sähkömoottoreissa hyötysuhde 85%+, bensakoneissa tosi hyvä jos pääsee edes 30% optimaaliolosuhteissa.
Polttomoottoreissa se hyötysuhdekaan ei ole täysin vakio, ja se paras hyötysuhde ja paras kulutus ei yleensä ole sama asia.

Cedricfan on oikeilla jäljillä sen suhteen että tänne niitä tuskin hirveänä vielä tulee koska latauspisteita ei vielä ole tarpeeksi. Ja akkuteknologia ei vielä tarpeeksi hyvin ainakaan mun mielestä sovellu tänne Suomen lämpötilanvaihteluihin. Toki on täällä Rovaniemelläkin pari teslaa ::)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Ja Teslan ostajalla on varaa & mahdollisuus laittaa se latauspistekin sinne villansa pihalle ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - maaliskuu 23, 2018, 19:16:48
Ja Teslan ostajalla on varaa & mahdollisuus laittaa se latauspistekin sinne villansa pihalle ;D
Ei välttämättä... Liikenteessä olen huomannut, että ei mersunkaan ostajilla tunnu yleensä olevan varaa ostaa valoja autoonsa   ;)
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

kurttu


cedricfan

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - maaliskuu 23, 2018, 19:22:29
Liikenteessä olen huomannut, että ei mersunkaan ostajilla tunnu yleensä olevan varaa ostaa valoja autoonsa   ;)

No käytettyinä maahantuoduissa autoissa harvoin on Pohjoismaiden valoautomatiikkaa, ennen kuin EU pakollisti päiväajovalot.
Juu, ei se hyvä perustelu ole, mutta tuohan siinä on takana.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV