Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan jäähdytinnesteistä

Aloittaja Almera-05, maaliskuu 13, 2018, 17:04:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Almera-05

Ajattelin kertoa tänne omat kokemukset Nissan jäähdytinnesteistä ja mahdollisesti sen korvaavasta tarvikevalmistajan nesteestä. Reilu vuosi sitten tuli ajankohtaiseksi vaihtaa omaan Almera N16 2005 vuosimalliin jäähdytinnesteet. Autossa oli alunperin vihreät nesteet ja ohjekirjassa luki, että pitäisi käyttää LN2 tai L250 jäähdytinnestettä, kysyin asiasta merkkiliikkeestä ja sieltä vastattiin, että kumpikaan neste noista ei ole autooni sopivaa ja oikea Nissan neste olisi käyttövalmis L248. Tutkin netistä mitä tuo L248 sisältää ja päädyin sitten ostamaan Zero Long Life joka on väriltään punaista G12-jäähdytinnestettä.

Zero Long Life:sta lukee näin: täyttää useimpien OEM-moottorinvalmistajien pitkän vaihtovälin jäähdytinnesteen vaatimukset. Zero Long Life on etyleeniglykoolipohjainen tuote, joka ei sisällä fosfaatti-, nitriitti- eikä silikaattiyhdisteitä. Uuden patentoidun, orgaanisiin yhdisteisiin perustuvan lisäaineistuksensa ansiosta Zero Long Life antaa huipputason korroosisuojan moottorin metalli- ja alumiiniosille sekä suojaa kavitaatiolta.

Tein perusteellisen huuhtelun, että kaikki vihreä neste lähtee varmasti pois ja sitten uudet nesteet koneeseen. Reilun vuoden ollut nyt Zero Long Life nesteet koneessa ja väri on edelleenkin punaista ja auto pelaa hyvin. Jatkossakin aion käyttää tuota Zeron Long Life jäähdytinnestettä.

Nissan Almera N16 Sedan QG18DE 2005
VW Passat Variant 1.8 Turbo AWT -2002  -ex diplomaattiauto

Tero-75

Olennaisinta tässä lienee juurikin tuo tekemäsi huolellinen huuhtelu joka esti eri tyyppisten nesteiden sekoittumisen keskenään.
Sinänsä jäähdytinnesteenä olisi varmasti toiminut nuo ohjekirjankin mainitsemat vaihtoehdot.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Ompa fixua ottaa mukaan esim G33 jonka Glysantin itse on jo korvannut muilla ;D
Myöskään British Standard 6580 ei kuvaa juuri mitään nesteestä.
Onhan tuo tietty kaupallinen kun pitää olla yhdeksän purkkia ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Se vihreä etyleeniglykoli on kyllä toiminut ihan 100 %:sesti Almera 1.5 N16 2003-malli 10/2002 284000 km, kohta 17v ajan. Ja lämpötiloja on ollut tänä aikana -35 ... +36C.

cedricfan

No jos se vihreällä väriaineella maustettu neste on ollut sitä mitä se Euroopassa yleensä on, eli ei-alumiinisille jäähdytysjärjestelmille & moottoreille, niin ne lisäaineet ei nyt vaan tykkää alumiinista. Sakkaa ja epäpuhtauksia kertyy pikkuhiljaa esim lämppärin kennoon ja järjestelmän mutkiin. Mutta onhan sitten varmaan huolehdittu vaihdosta, pesun kanssa, kahden vuoden välein, kuten tuolle nestetyypille kuuluu...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

HiTec

Jos ne vanhat (vihreät) liruttelee kokonaisuudessaan ulos ja vielä huuhteleekin järjestelmän edes jotenkin, niin mikä estää käyttämästä tuota nykyaikaista punaista about missään kohteessa? Mikä voisi ylipäätään olla se este tuon käytölle? ??? Omallakin kokemuksella tuo on kelvannut jokaiseen autoon ja prätkään mitä talossa on koskaan ollut, niin en näe mitään estettä myöskään jatkaa näin tulevaisuudessakin 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

cedricfan

No se punainen ei sitten ole hyvää perinteisiin järjestelmiin, jossa kaikki metalli on rautaa, se ei sisällä tarpeeksi suoja-aineita niille. Boraatti, amiini, silikaatti, fosfaatti, nitriitti mitä niitä nyt olikaan, joita joko ei saa olla, tai pitää olla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Volvomania

Punainen on OAT- tyyppinen neste ja tarkoitettu alumiinikoneisiin ja sen tunniste on G12. Tätä nestettä ei saisi sekoittaa muiden jäähdystys nesteiden kanssa. GM:n merkki punaiselle on Dex-Cool.
Perinteinen vihreä on Glygol - pohjaista (IAT) ja täyttää British Standardin BS 6580. Sopii vanhempiin autoihin.
Sini-vihreä merkitään tunnisteilla G11 / G48 ja löytyy ainakin merkillä Basf Motonetin hyllystä. ( sopii esim. Volvo)
Keltainen ( HOAT) on yhdistelmä IAT ja OAT tyypin nesteitä ja tunniste on G05. Sopii esim. Renault ja uudemmat Volvot.

Miksi olen tutustunut aiheeseen: Mulla on auto, johon kuuluu laittaa Dex- Cool nestettä ja se on punaista G12 - nestettä. Siitä sanotaan, että ei saa sekoittaa muiden kanssa. Lisäksi on sanottu, että G12 ei sopisi vanhempiin autoihin, koska niissä saattaa olla kupari- osia, esim jäähdyttäjä ja lämppärin kenno yms. ja ne ei kuulemma kestäisi punaista G12 nestettä. ( ???).

Mulla on myös vanha Volvo ja vaihdoin siihen 15 vuoden jälkeen nesteet. Laitoin vihreätä ( BS5680) Motonetin hyllystä. Aloin sitten tutkimaan asiaa ja tulin siihen päätelmään, että Volvoon kuuluu sini-vihreä G11 / G48 neste. Vaihdoin vihreät litkut G48 Basfiin ja sain siitä mielenrauhan.

Perheessä on myös Renault - Clio, joka kävi huollossa. Paikalliset rähmäkäpälät jättivät jäähdyttäjän korkin kiristämättä ja sen seurauksena nestettä hävisi paisuntasäiliöstä. Selvittelin nesteen laatua ja sinne menee Basf G05 tai G33 (?).

Sitten taloon tuli Primera. Tutkiskelin jäähdystysjärjestelmää ja totesin, että Japanilaisilla on erilainen systeemi kuin muilla. Paisuntasäiliötä ei ole lainkaan, vaan säiliö, jossa nestettä näkyy, on vain ylimääräiselle nesteelle, eikä siellä ole lainkaan painetta.
Käsitän, että Japanilaiset käyttäisivät sini-vihreää G48 nestettä. Tiedä häntä.

Zerolla ja muillakin on nykyään nesteitä, joita voi sekoittaa melkein kaikkeen, väristä riippumatta. Zeron vihreä käy käsittääkseni kaikkiin, paitsi autoon, jossa alunperin punaiset, en sekoittaisi. 

Itse tekisin siten, että selvittäisin Nissanin nesteen tyypin, hankkisin samaa ja vaihtaisin sen, mikä syylarista pohjapropun kautta ulos tulee. Saattaa olla sini-vihreää G48 - nestettä.

Kerran, kun vaihtaa syylariin nesteet, niin asian saakin sitten unohtaa. Volvon käsikirjassa vuodelta - 2002 lukee, että alkuperäisiä nesteitä ( G11 / G48) ei tarvitse vaihtaa ikinä. Tuleehan ne tietysti vaihdettua, kun termostaatti ja ehkä vesipumppukin menee joskus uusiksi.

Ym. sepustus ei perustu mihinkään parempaan tietoon, olen vaan selvitellyt netistä viimetalven pimeydessä ja päätynyt näihin päätelmiin.

 



   


 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - lokakuu 04, 2019, 07:53:01
Punainen on OAT- tyyppinen neste ja tarkoitettu alumiinikoneisiin ja sen tunniste on G12. Tätä nestettä ei saisi sekoittaa muiden jäähdystys nesteiden kanssa. GM:n merkki punaiselle on Dex-Cool.
Perinteinen vihreä on Glygol - pohjaista (IAT) ja täyttää British Standardin BS 6580. Sopii vanhempiin autoihin.
Sini-vihreä merkitään tunnisteilla G11 / G48 ja löytyy ainakin merkillä Basf Motonetin hyllystä. ( sopii esim. Volvo)
Keltainen ( HOAT) on yhdistelmä IAT ja OAT tyypin nesteitä ja tunniste on G05. Sopii esim. Renault ja uudemmat Volvot.

Miksi olen tutustunut aiheeseen: Mulla on auto, johon kuuluu laittaa Dex- Cool nestettä ja se on punaista G12 - nestettä. Siitä sanotaan, että ei saa sekoittaa muiden kanssa. Lisäksi on sanottu, että G12 ei sopisi vanhempiin autoihin, koska niissä saattaa olla kupari- osia, esim jäähdyttäjä ja lämppärin kenno yms. ja ne ei kuulemma kestäisi punaista G12 nestettä. ( ???).

Mulla on myös vanha Volvo ja vaihdoin siihen 15 vuoden jälkeen nesteet. Laitoin vihreätä ( BS5680) Motonetin hyllystä. Aloin sitten tutkimaan asiaa ja tulin siihen päätelmään, että Volvoon kuuluu sini-vihreä G11 / G48 neste. Vaihdoin vihreät litkut G48 Basfiin ja sain siitä mielenrauhan.

Perheessä on myös Renault - Clio, joka kävi huollossa. Paikalliset rähmäkäpälät jättivät jäähdyttäjän korkin kiristämättä ja sen seurauksena nestettä hävisi paisuntasäiliöstä. Selvittelin nesteen laatua ja sinne menee Basf G05 tai G33 (?).

Sitten taloon tuli Primera. Tutkiskelin jäähdystysjärjestelmää ja totesin, että Japanilaisilla on erilainen systeemi kuin muilla. Paisuntasäiliötä ei ole lainkaan, vaan säiliö, jossa nestettä näkyy, on vain ylimääräiselle nesteelle, eikä siellä ole lainkaan painetta.
Käsitän, että Japanilaiset käyttäisivät sini-vihreää G48 nestettä. Tiedä häntä.

Zerolla ja muillakin on nykyään nesteitä, joita voi sekoittaa melkein kaikkeen, väristä riippumatta. Zeron vihreä käy käsittääkseni kaikkiin, paitsi autoon, jossa alunperin punaiset, en sekoittaisi. 

Itse tekisin siten, että selvittäisin Nissanin nesteen tyypin, hankkisin samaa ja vaihtaisin sen, mikä syylarista pohjapropun kautta ulos tulee. Saattaa olla sini-vihreää G48 - nestettä.

Kerran, kun vaihtaa syylariin nesteet, niin asian saakin sitten unohtaa. Volvon käsikirjassa vuodelta - 2002 lukee, että alkuperäisiä nesteitä ( G11 / G48) ei tarvitse vaihtaa ikinä. Tuleehan ne tietysti vaihdettua, kun termostaatti ja ehkä vesipumppukin menee joskus uusiksi.

Ym. sepustus ei perustu mihinkään parempaan tietoon, olen vaan selvitellyt netistä viimetalven pimeydessä ja päätynyt näihin päätelmiin.

 



   




Bemarissa kans tuo G48, antaa vaihtoväliksi 5 vuotta. Ja auto vuodelta 2004.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - lokakuu 04, 2019, 07:53:01
Punainen on OAT- tyyppinen neste ja tarkoitettu alumiinikoneisiin ja sen tunniste on G12. Tätä nestettä ei saisi sekoittaa muiden jäähdystys nesteiden kanssa. GM:n merkki punaiselle on Dex-Cool.
Perinteinen vihreä on Glygol - pohjaista (IAT) ja täyttää British Standardin BS 6580. Sopii vanhempiin autoihin.

No tuossa se tärkein varmaan tulikin, IAT vs OAT, eli silikaattia joko on (wanhemmat patarauta-moottorit) tai ei ole (uudemmat kevytmetalli-moottorit) ja sekoittaa ei saa. Nesteiden värit sen sijaan ovat täysin kaupallista keksintöä ja siihen ei saa luottaa missään tapauksessa. Ihan nesteen valmistajasta riippuen toinen saattaa värjätä IAT-nesteen punaiseksi, siinä samalla mitä toinen valmistaja OAT-nesteen, etyleeniglygoli itsessään kun on väritöntä. Toki propyleeniglygoli taasen on lähtöjäänkin jo punertavaa ja oleellisin ero näillä onkin myrkyllisyys, etyleeniglygolin tuhotessa maksan hyvinkin tehokkaasti ja kalliimpi propyleeniglygoli on taasen myrkytöntä. Näiden etyleni- ja propyleeniglygoleiden keskenään sekoittaminen ei sinällään ole vaarallista, kunhan niiden silikaatti-lisäaineistukset täsmää, onko sitä vaiko eikö 8)

Silikaatti muodostaa noissa wanhemmissa suojaavan kerroksen sinne järjestelmän pintoihin kauttaaltaan, kumiletkuista sylinterilohkoon, kaikkialle. Täten tuo silikaattipitoisuus siis ajan kanssa laskee nesteessä ja siksi se on vaihdettava 2-3v välein. Koneissa joissa tuota silikaattia ei saa käyttää, on vaarana että se pinnoite irtoaa sieltä möykkyinä ja tukkii pienet kanavat. Tällöin niissä tulisikin käyttää silikaatti-vapaata nestettä, joissa se muu lisäaineistus huolehtii tuosta korroosiosuojasta. Oleellinen ero tässä on että tuo suoja muodostuu vain paikkoihin joissa korroosiota esiintyy ja siten sen suoja-aineistuksen pitoisuuskin nesteessä säilyy pidempään ja näin sillä saavutetaan pidemmät, jopa 5v nesteen vaihtovälit => long-life -nimitys 8)

Itse käytän siis noita Motonetin Motox-tuotteita, joissa IAT on sinivihreää ja OAT oranssia, jokaisen kulkupelin syylaritäytön ollessa tuota OAT-versiota, sillä näiden kulkupelien huolto-ohjeissa on käsketty käyttämään nimenomaan vain noita silikaatti-vapaita nesteitä. Nesteen väreistä ei nuo huolto-ohjeet puhu mitään 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

cedricfan

Muutama lisäys:

DexCool on neste, jota moni korjaamoukko pitää totaalisen väärin yleisnesteenä. Eli totaalinen tietämättömyys esiintyy jopa ammattilaisilla, ei hyvä. Dexihän on tosiaan ihan tavallinen G12.

Ja mitään yleisnestettä ei ole, koska sellaista ei voi olla. Kannattaa lukea tuo erinoimainen HiTecin perustelu silleki.

Ranskisten G33'sen valmistuksen BASF lopetti turhana, koska G12-nesteet korvaavat. Kopiotuotteita markkinoilla vielä on, mutta jos BASF tehdastoimittajana korvaa, niin ihan turhaa nuo muut.

G12 jälkeen on tullut vielä G12+, G12++ ja G13 jossa glykolia on jatkettu glyserolilla. Periaatteessa vaihtokelpoisia keskenään,  joskin suositus on vain ylöspäin.

Ja sitten on vielä Si-OAT ja H-OAT nesteet: pakkasnesteet menee nyt ihan yhtä autokohtaisiksi kuin öljytkin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BLLand

Vaihdoin P11-144 (vm.2000) Primeraan perinteiset vihreät (G11) nesteet. Suoritin vaihdon värin perusteella
ja omistajan käsikirjassa kehoitetaan vain ylimalkaisesti käyttämään Nissan jäähdytysnestettä.
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

mikan

#13
Mites tuollainen vedetön jäähdytysneste kuten Evans. Sen mainostetaan olevan "ikuista", eli ei tarvi vaihtaa enää koskaan. Kokemuksia?

Entä Red Line Water Wetter, meneekö rahat hukkaan?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

HiTec

Lainaus käyttäjältä: BLLand - lokakuu 05, 2019, 09:35:25
Vaihdoin P11-144 (vm.2000) Primeraan perinteiset vihreät (G11) nesteet. Suoritin vaihdon värin perusteella

Tästä tuli mieleen tuo oma 600cc, johon vaihdoin nesteet joku aika sitten. Ed. omistaja(t) olivat ilm. vain täyttäneet säiliötä 100% vihreällä glygolilla, meinaan sen verran voimakkaan vihreää ja paksuhkoakin oli tuo liemi kun ne systeemistä ulos laskin. Huuhdellakin sai puhtaalla vedellä useampaan kertaan, ennen kuin väri hävisi ja uskoin että järjestelmä on nyt tyhjä. Ja tilalle sitten tuota long-life oranssia 50/50 seoksena kuten kuuluukin. Nyt myös jäähdytys alkoi toimimaan kuten kuuluukin, flekti mukaanlukien, tuolla wanhalla liemellä kun tuntui tuo flekti liipaisevan hiukan liiankin herkästi = kesällä flekti siis huusi about jatkuvasti, nyt ei enää. Ja tuota säiliötäkin kun olen tarkkaillut, niin neste on myös pysynyt puhtaan oranssina 8)

Niin ja vihreästä en tiedä, mutta ainakin tuossa käyttämässäni Motox-oranssissa on myös "vuotoilmaisin" mukana. Eli jos nestettä on tipahtanut vaikka pihalaatotukselle, niin se hohkaa kirkkaana uv-valossa, jota esim. auringostakin tulee => sinisellä uv-fikkarilla on vuotokohdatkin helppo paikallistaa konehuoneesta :)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

Tero-75

Lainaus käyttäjältä: mikan - lokakuu 05, 2019, 09:53:36
Entä Red Line Water Wetter, meneekö rahat hukkaan?

t. Mika
Minä käytin Water Wetteriä pelkän veden kanssa  lähinnä korroosiosuojan vuoksi aikanaan Sunnyssa kun ajelin sillä varttimailia kesäisin. Tuolloin en havainnut mitään huonoja ominaisuuksia, lämmöt pysyivät normaalina jne.

Ja onhan Red Linen tuotteet yleisestikin laadukkainen aineden maineessa joten tuskin siinä rahat hukkaan menee. Eri asia on havaitaanko siinä varsinaista hyötyä, varsinkaan jos lämpöjen kanssa ei ole ongelmia.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Volvomania

Luulen, että vaihdan omaan P12 Primeraan seuraavaksi sinivihreät G11/G48 nesteet. Samat vaihdoin vanhaan -2002 Volvo V70:een viime kesänä. Volvo sanoo, että (vihreää) BS6580 vuoteen -2002 saakka ja siitä eteenpäin G11/G48.
Ja väristä viis, kunhan on sinivihreää.....
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

JaKrPa

Lainaus käyttäjältä: mikan - lokakuu 05, 2019, 09:53:36
Mites tuollainen vedetön jäähdytysneste kuten Evans. Sen mainostetaan olevan "ikuista", eli ei tarvi vaihtaa enää koskaan. Kokemuksia?

t. Mika

Evansit voisin pistää vaikka CA18ET moottoriin testiin bluuböördiin kunhan d-day koittaa. :D