Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Kysymyksiä Datsun 100ampeerista

Aloittaja Erkkimies, maaliskuu 04, 2018, 14:02:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Erkkimies

Tuli sitten ostettua 78 vuosmallia oleva 20 vuotta seissyt 100a. lähti komeasti suoraan käyntiin ja liikkeelle kun ilmasi kytkimen ja laittoi uutta bensaa. Kävin ajelemassa vähän ja huomasin että kun lähtee kiihdyttämään ja painaa kaasun pohjaan niin nykäisee sillai ihmeellisesti ja sitten lähtee menemään. esim kun kolmosella ajelee n. 3000 rpm ja lyö kaasun pohjaan niin nykäsee aika huolestuttavasti ja lähtee menemään normaalisti. Mulla ei ole ollut ennen datsunia eikä ylipäätään näin vanhaa autoa joten onko autossa jotain vikaa vai kuljettajassa? Toinen juttu oli että mitä huoltoja kannattaisi tehdä 20 vuotta seisoneeseen autoon muuta kuin kaikkien nesteiden ja suodattimien vaihto uusiin? ???

matti.l

Sinällään ihme että noinkin vähällä ajoon ,nykimiset lienee kaasuttajan putsauksella ja korjaussarjalla eliminoitavissä  plus tietysti normi perushuoltoo..sitä jos nykykikkare laitettas seisoo parikskymmeneksi vuodeksi niin tokkopa lähtis .
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Alppuu

Tuon säilytyspaikka tuskin on ollut kuusen alla..  ;D

Voisko siellä kaasuttimessa joku kiihdytyspumppu tms. oikutella. Joka tapauksessa purku ja puhdistus on paikallaan.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

sata_aa

perus 100a ominaisuus että ei vastaa kaasuun heti, syy; liian pienet suuttimet kaasuttimessa. 5-10 numeroa isommilla suuttimilla lähtee ihan eri lailla eikä jää miettimään. toki voi kokeilla onko ryypyn käytöllä vaikutusta kiihdyttäessä jos vetää paremin niin isompaa suutinta vaatii. kannattaa myös purkaa se kaasari ja pestä ultraäänipesurilla voi olla tukoksia ja neulaventtiili jumittaa. ja laittaa huoltosarjan osat kaasariin.

eetu

Sanoisin että kiihdytyspumppu vika ;)  tai jokin suutin vähän tukkeessa
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

Erkkimies

#5
Oukei, mistäs niitä kaasarin korjaussarjoja ja suuttimia saa? onko noissa auton kaasareissa sama homma suuttimien kanssa kuin mopojen kanssa eli niitä suuttimia vaihtamalla, että niissä ei ole mitään säätösuutinta mistä ruuvaamalla säädetään seoksia?

Alppuu

Jos tuo on litrasella moottorilla, niin perusvireihin on kuulunut 1.2 moottorin kaasarin asentaminen?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Erkkimies

#7
Löytyykö jostain 100a kaasuttimesta räjäytyskuvaa missä olis osien nimiä? olen tuhansia kertoja ruuvaillut mopojen kaasareita, niin perusteet on hallussa, mutta auton kaasari tuntuu yhtäkkiä vähän haastavalta kun on paljon enemmän suuttimia, kanavia, läppiä ja sun muita. Saan tuon kyllä kasaan putsaamisen jälkeen kun otin aika monet kuvat purkuvaiheessa, mutta olis kiva ymmärtääkkin tuosta kaasarista jotain kun sitä siinä näpräilee.

mikan

Jos liityt NCF:n jäseneksi, niin pääset jäsenosioon ja sieltä löytyy ainakin 100A:n alkuperäinen varaosakirja skannattuna. Hayenesin korjausoppaassa on muistaakseni myös ihan hyvät kuvat kaasarista.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

C 110 ratsuni

Täällä on aikapaljon juttua A koneiden kaasareista,tuosta alaspäin selailemaan.Jossain oli kuvakin,ja löytyyhän kuvia netistä kun kehtaa alkaa kätteleman.Satiaisen korjausoppaassakin on jotain kuva ja ohjetta.Sen kaasarin kansi ja runko tasot on oltava suoria,tupaa olemaan järkiään kaikissa kieroja liiallisen kiristämisen takia ja samoin liian tiukkaan laitettu ilmakotelon kansi.Tasot saa suoraksi hyvällä viilalla ja tarpeeksi aikaa.
primera 2,0 sport -00

sata_aa

tuolla ainakin http://datsun1200.com/modules/mediawiki/index.php?title=Carburetor_Repair kaasuttimen räjäytyskuvia sivun alareunassa. olis mulla ehkä parempi pdf koneella. ja huoltosarjan joskus aikoinaan ostin kaasutinexpertiltä maksaa päälle 50e nyt meinasin ebaysta laittaa tilauksen alle 30e. ja free technicsiltä voi kanssa kysyä ei niillä kyllä nettisivulla taida olla hitachi kaasarin huoltosarjoja.

AnttiA

#11
Taitaa saada uusia "Kiinan kaasareita" eBaystä 60-100€ A12 säädöillä, ei ole näistä kokemusta.
Kyllä se oma kaasari vaatii ainakin:kaasarin purku, kaiken puhdistus, kannen+kaasarin yläpinnan oikaisu ja uudet kiihdytyspumpun lelut tiivisteineen ja samalla ykköskurkkuun vaikka 5 isompi suutin. Sen pystyy vaihtaan kaasari paikallaankin, löytyy sieltä kohokammion polttoainepinnan tarkistuslasin puolelta alta ja muistaakseni 12 tai 10mm tulpan alta ruuvimeisselillä 2. kurkulle siinä vieressä.
Älä sitten kaasaria avatessa hukkaa sieltä kiihdytyspumpun kanavasta pientä reilu sentin pituista kartiopäistä irrallista neulaventtiiliä, se tippuu sieltä, kun kaasarin kääntää ylösalaisin. Sen puuttuessa kiihdytyspumppu ei toimi.
Kannen tiivisteenä oltava se paksuhko korkkitiiviste taitaa olla reilu millin paksu ja ilman liimoja.
Kansi on tosiaan niin heikko, että kansiruuvien liiallinen kiristys vääntää korvia ja sitten ilmanputsarin kannen kiristys nostaa keskeltä kantta, seurauksena vuodot. Aikoinaan Datsun-huollossa kaasuttajia kasattiin kansiruuvit aika tiukkaan ja sitten pienellä vasaralla kopautettiin ruuvin kantoihin, jolloin ikään kuin kiristettiin taivuttamalla rungon korvaa alas, en välttämättä suosittele, mutta kuvaa sitä kuinka hepposia nuo korvat ovat. Bensapinta pitää olla siinä ikkunan merkissä, ei ainakaan alle.
Nuo kun tekee, niin ei pitäisi kauheasti nykyttää, vaikka voi se olla vielä vikaa virranjakajan alipainesäätäjässä tai sen letkussakin, kannattaa tarkistaa ainakin.

Erkkimies

#12
Joo eli se kiihdytyspumpun mäntä oli mennyt aika väljäksi joten laitoin kierreteippiä sinne kumin sisälle ja nyt on sopivan tiivis ja oli myös ruiskinut tiivisteen välistä kurkkuun eikä siitä putkesta joten vähän tiivisteliimaa sinne tänne ja rassasin kaikki suuttimet puhtaaksi niin nyt toimii hyvin ilman ylimääräsiä nykimisiä ;D pitää joskus sitten ostaa korjaussarja tai uusi kaasari, mutta kyllä noilla nyt väliaikaisesti toimii kun ei tuolla ole tarkoitus sen enempää ajella nyt  ::)