Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

X-trail T31 pakastimena

Aloittaja Bystander, helmikuu 21, 2018, 09:02:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bystander

Tervehdys foorumille

Tuossa 55 kilsan työmatkan aikana pipo päässä ja hanskat kädessä ajellessa tuli mieleen että onkohan joku onnistunut saamaan T31 Diesel-version lämpimäksi näillä keleillä (-20c)? Olen kyllä peittänyt maskin jo nollakeleistä lähtien ja vaihtanut termostaatinkin uuteen, mutta silti auto on sisälämmöltään kuin lehmän henkäys.

Googlea kaivellessa törmäsin topikkiin jossa vanhemman mallin T30:seen oli laitettu sähköinen lisävesikiertopumppu pyörittämään enemmän vettä, mutta ennenkun tuolle tielle lähden, täytyy katsella josko löytyisi helpompiakin konsteja. Eli onkos niitä, vai ootellaanko kesää?


http://www.nissanforums.com/x-trail/157684-higher-temp-thermostat.html#post1297840

Shamsa

Onko siitä lisävesipumpustakaan iloa jos sitä lämpöä ei jäähdytysnesteessä ole ;D
Webastoa tai PTC-vastus vesitilaan jos lämpöä haluaa enemmän.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Bystander

Vaikea sanoa mitä tuo kiertovesipumppu tekisi. Äkkiseltään voisi kuvitella että se auttaisi, koska autohan ei nosta moottorilämpöjä kuin maantienopeuksissa. Jos koneessa nesteellä on lämpöä edes sen 50-60 astetta, luulisi siitä enemmänkin kabiiniin lämpöä riittävän. Tosin jos sisäpuolen kenno on kovin pieni, ei siitäkään mitään iloa ole.

Webaston asentaminen on niin kallista, että vaihtuu jo auto mielummin. Mut minnes kohtaan tommonen PTC-vastus pitäisi laittaa?

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - helmikuu 21, 2018, 09:23:07
Onko siitä lisävesipumpustakaan iloa jos sitä lämpöä ei jäähdytysnesteessä ole ;D

Eipä ole. Päinvastoin jäähdyttää moottorin vieläkin kylmemmäksi. Jolloin hyttiinkään ei riitä edes haaleaa.

Onko moottorinlämmitin ja sisätilanlämmitin? Eli lähdetäänkö ihan kylmästä liikkeelle = lisättävä asteita rutkasti kaikkialle, vai esilämmitetystä = vain ylläpidettävä lämpötilaa?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Bystander - helmikuu 21, 2018, 09:42:00
Vaikea sanoa mitä tuo kiertovesipumppu tekisi. Äkkiseltään voisi kuvitella että se auttaisi, koska autohan ei nosta moottorilämpöjä kuin maantienopeuksissa. Jos koneessa nesteellä on lämpöä edes sen 50-60 astetta, luulisi siitä enemmänkin kabiiniin lämpöä riittävän. Tosin jos sisäpuolen kenno on kovin pieni, ei siitäkään mitään iloa ole.

Webaston asentaminen on niin kallista, että vaihtuu jo auto mielummin. Mut minnes kohtaan tommonen PTC-vastus pitäisi laittaa?

Ennen lämppärin kennoa asennus, mutta jälkiasennus on vaikea jos sitä ei jo tehtaalta ole.
Jos ei lämpene vaikka olisi roikassa ollut sisälämppäri päällä niin ainoana järkevänä vaihtoehtona on webasto/eberi.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mikan

Oletko varmistanut, että termostaatti toimii? Mitä moottorin lämpömittari näyttää? Onko jäähdyttimelle menevä letku lämmin?
Voihan siellä ollut möhnää jossain ja nesteet ei kunnolla kierrä lämppärin kennolle. Jos puhallusta kääntää pienemmälle, tuleeko lämpöisempää ilmaa?
Tässä on ilmeisesti 2-litranen diesel?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Bystander

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - helmikuu 21, 2018, 10:42:48Onko moottorinlämmitin ja sisätilanlämmitin?

Molemmat kyllä löytyy ja tänäkin aamuna ruksutti pari tuntia ennen lähtöä.

Termari toimii samoin kuin edellinen termari ennen uusintaa. Lämmöt on viisarin paksuuden verran puolivälin alla, oli kesä tai talvi, joten lämpömittarilla ei sinällään varmaan ole muuta infoa kuin että "joo, on se lämmin" Asteita termarissa 89, joka omien kaiveluideni mukaan on lämpimin mitä on saatavilla. Järjestelmään on vaihdettu nesteet ja on ilmattu, joten luulisi että kierto on kunnossa. Letkut on lämpimät. Kone vaan taitaa käydä niin viileänä, että maski pitää tukkia jo nollakelin tiimoilla.

Kyseessä 2.0 diesel vm. 2012


Lainaus käyttäjältä: Shamsa - helmikuu 21, 2018, 10:48:16
Ennen lämppärin kennoa asennus, mutta jälkiasennus on vaikea jos sitä ei jo tehtaalta ole.

Onko toi siis sen PTC- elementin paikka?


https://www.youtube.com/watch?v=_UE63Jtu-n8

Shamsa

Tuo on yksi toteutus, se ei lämmitä tuossa tapauksessa nestettä kuten "sähköwebastot" mitä joissakin muissa on. Tuo lämmittää kanavissa virtaavaa ilmaa, ja on siitäkin apua.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mies51

Pääsetkö avaamaan ilmakanavaa ennen lämmityskennoa. Jospa siellä on paljon roskaa kennon päällä ja ilma ei virtaa kunnolla läpi tai virtaa sivusta ohi?
Tai toinen vika: Vaijerin kiinnitys liikkunut, lämmönsäätöläppä ei käänny niin, että täydellä lämmöllä kaikki ilma virtaisi lämmityskennon läpi. Tällainen vika vaivasi ainakin Sunnyja.
Motonet ainakin kauppaa X-trialiin vain 82 asteen termostaattia. Sunnyssa oli siirryttävä 82 asteesta 88 asteeseen.

mies51

Onko varma, että sulla on 89 asteinen termostaatti?

Bystander

Kyllä se 89 asteinen on, eikä siihen muunlaista ole edes saatavilla.  Ainakaan maahantuojan mukaan.

Tiedä sit olisko jonkun muun samaa konetta käytävän automerkin kohdalla valikoima laajempi.

https://www.autonvaraosat24.fi/hella/7558913

Alan uskomaan että kyseessä on ominaisuus, eikä korjattava vika:

https://www.is.fi/autot/art-2000000364093.html

No, onneksi näitä kelejä ei etelä-Suomessa ole kuin viikko-pari vuodessa. Jos tuolla vuoden vielä ajelisi ja kävisi sitten koeajamassa uudempaa X-trailia..  ::)

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: mies51 - helmikuu 22, 2018, 00:19:46
Motonet ainakin kauppaa X-trialiin vain 82 asteen termostaattia.

Bensakoneisiin joo, dieseliin ei tarjoa mitään.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Jylppy

Sen verran tuosta PTC-vastuksesta, että T31 dieselmalleissa pitäisi sellainen olla vakiona - ainakin kylmän ilmaston malleissa, johon Suomi ainakin oletettavasti edelleen kuuluu. Sijainti juurikin siellä, missä tuossa aikaisemmassa videossa näytetään - joskin toisella puolella LHD-malleissa. Varaosanumero 27143-JD00A.

Kannattanee tarkistaa tuon vastuksen olemassaolo ja toiminta.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Bystander

^ Tähän tulokseen itsekin tulin. Samaten nettiä kollaamalla tuli vastaan että sen suhteen olisi ollut recall Nissanilta. Ilmeisesti jotain vikaa sen elementin ohjauksessa.

Jylppy

Videossa manitaan "it was recalled because there is a problem with wiring burning", eli olisko orkkiksen johdot liian ohuita tai huonolaatuisia -> kärähtävät poikki/tms. ja sen takia vaihdetaan tuo elementti.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Bystander

http://www.x-trail-uk.co.uk/viewtopic.php?p=41178#p41178


Tuollainenkin tuli vastaan.

Täytyypä raivata talliin tilaa jotta saa auton lämpöiseen ja selvitykseen.

mies51

Jaa, ettei riitä tiisseleissä lämpöä.
Saas nähä, riittääkö sähköautoissa. Vai tarvitaanko Aatun tervehdys, kuten kuplassa aikanaan, lasin sulanapitoon ajaessa.

cedricfan

Ei parane yleistää, ja kannattaa ottaa selvää asioista.
Nuo sähkötoimiset apukennot on jopa parempia kuin pelkkä vesikenno, koska haaleaa alkaa tulla heti. Ja parin kW teholla niissä on tehoakin, tosin seuraava rajoite on laturi. Joskin nekin alkaa lähestyä 200 ampeeria...
Hybrideissä käytetään akkujen jäähdytystä ja lämpöpumppua kabiinin lämmitykseen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Mulla se lämmittää suoraan nestettä jos nesteen lämpötila alle 86 astetta ja pakkasta ->-10.
Kaverina lisäksi 'aktiivimaski', ei ajoviima pääse konetilaan. Pysyy lämpimänä -34 pakkasessakin.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Ja sen verran taas tekniikkainfoa, että jäähdytysnestettä alettiin apulämmittämään jo 90-luvulla. Ensimmäinen taisi olla VAG joka teki sen hehkutulpilla?
Nyt yleistyy tuo lämppärin kanavan kenno, koska moottorin nopeaan lämpenemiseen on muita keinoja, kuten esim kehittyneempi jäähdytinnesteen kierron ohjaus, ja toisaalta halutaan nopeaa suoraa lämpöä hyttiin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

-90 luvun lopun 1.9tdi:ssä 2 hehkutulppaa lämmittää nestettä.
Kyllähän tuo omakin lämpeää käyntilämpötilaan 10-20 pakkasilla siinä 7-8km aikana, kunhan ei paljoa alamäkiä ole.

Edellisessä fordissa moottorin nopea lämpeneminen oli ratkaistu tekemällä lämpömittarista semmoinen että se näytti 90 asteen lämpötilaa vaikka todellinen nesteen lämpötila anturin kautta oli 45 astetta.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Ihan kuten kaasupoljinkin on vain toivomuspoljin, niin myös mittareiden näytöillä huijataan ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Juu, ei siihen lämpömittariin ole luottamista. Ei se neulan asento paljoa poikennut Sunnyn 88C termostaatilla 82C asteisesta, mutta lämpöä tuli kyllä huomattavasti paremmin.

vnu84

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - helmikuu 21, 2018, 10:42:48
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - helmikuu 21, 2018, 09:23:07
Onko siitä lisävesipumpustakaan iloa jos sitä lämpöä ei jäähdytysnesteessä ole ;D

Eipä ole. Päinvastoin jäähdyttää moottorin vieläkin kylmemmäksi. Jolloin hyttiinkään ei riitä edes haaleaa.
Eikö se lisäpumppu ole tarkoitus lisätä lämmityslaitteen letkuun, ei jäähdyttimen kiertoon? Jossakin olen nähnyt myynti-ilmoituksia, maksaa muutamia kymppejä(?).

Mulla on eräässä autossa Fordin 289 CID V8 ja siinä lämmityslaitteen alkuperäinen meno- ja paluuliitäntä on tosi lähellä toisiaan ja kierrossa ei ole erillistä pumppua. Tuntuu järjettömältä, miten se voi toimia, mutta kai vesikanavaa on kuristettu liitäntöjen välistä, jotta saadaan paine-eroa liitäntöjen välille ja vesi kiertämään lämmityslaitteen kennonkin kautta. Lämmitysteho on nykyään aika heikko (kenno tukossa?), joten lisäpumppu olisi kiinnostava asennus ja sitä on tullut pohdittua. Auto on tosin enää kesäkäytössä, joten enää asia ei ole akuutti.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

vnu84

Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: vnu84 - maaliskuu 01, 2018, 14:09:38
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - helmikuu 21, 2018, 10:42:48
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - helmikuu 21, 2018, 09:23:07
Onko siitä lisävesipumpustakaan iloa jos sitä lämpöä ei jäähdytysnesteessä ole ;D
Eipä ole. Päinvastoin jäähdyttää moottorin vieläkin kylmemmäksi. Jolloin hyttiinkään ei riitä edes haaleaa.
Eikö se lisäpumppu ole tarkoitus lisätä lämmityslaitteen letkuun, ei jäähdyttimen kiertoon?

Eihän jäähdyttimessä kierrä mikään jollei termostaatti ole auki. Toisaalta vaikka termostaatti on kiinnikin, toimii sisäkenno pienenä jäähdyttimenä. Pumpun tehostuksella tehokkaana moisena. Eli sinne kiertoon pitää ensin hankkia lisää lämpöä, jotta sitä voidaan jakaa enemmän, koska se lämpö ei tule kylmästä nesteeestä. Se on sitten eri asia jos sisäkenno on tukossa tai huonosti toteutettu.

Palataanpa alkuun.

Ovatko lämmityslaitteen meno- ja paluuletku minkä lämpöisiä normaalissa käytössä? Jos meno on tulikuuma ja tulo jääkylmä, on nesteestä otettu lämpö irti, ja pummpu voi auttaa.

Onko jäähdyttimen letkut minkä lämpöisiä missä vaiheessa, eli ei kiertoa ennen kuin moottori on oikeasti lämmin?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Moottorissa pitää kyllä kiertää jäähdytysneste heti kylmäkäynnistettynäkin. Termostaatti estää  jäähdytyskierron jäähdyttimeeen eli keulalla olevaan kennoon. Jos neste ei ollenkaan kiertäisi aluksi:
- Moottori ylikuumenisi jostakin kohtaa.
- Lämpömittari näyttäisi täysin kylmää siihen asti, kunnes termostaatti avautuisi.
- Puhaltimen termostaattikytkinkin tarvitsee sen moottorilta tulevan jäähdytysnestevirtauksen, jotta tietää, minkä lämpöinen moottori on. Samoin nykyautojen moottorinohjausanturi.
Näinollen tähän kiertopiiriin voidaan lisätä sähköinen lämmitin. Ei sitä kannata lisätä jäähdytyskennon kautta kiertoon, kun siellä ei kierrä ennenkuin termostaatti avautuu.

Shamsa

Tuli vielä siitä lisäpumpusta mieleen, että tuossa nykyisessä kulkineessa on sähköinen lisälämmitin sekä lisäksi sähköinen lisävesipumppu(joka antaa vikakoodia,, ei toimi enää). Viime talvena lisäpumppu toimi vielä, en ole kyllä huomannut mitään eroa tänä talvena vaikka se ei toimi.
Pumppu ja lisälämmitin on molemmat ennen lämppärin kennoa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08