Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Alapallojen vaihto

Aloittaja Muranonistit, maaliskuu 19, 2018, 18:31:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Muranonistit

Moi
Sanokaas onko Muranoon hankala itse vaihtaa alapallot vai
maksanko suosiolla n80€ ammattilaiselle työstä??

HiTec

Ilm. prässipallo kyseessä ??? Eli kun ensin on olkavarsi irti pallon akselista (ja vanhan pallon lukitusrengas pois), niin alatukivarren alle maata vasten putki, jonka sisään pallo mahtuu ja ei kun naputellaan pallon akselin päähän => wanha pallo tipahtaa putkeen. Pikkasen ohkasempi putki johon pallo ei mahdu sisään asetellaan vastaavasti maata vasten, pallo päähän ja sovitellaan alatukivarsi paikoilleen. Nyt tuolla paksummalla putkella naputellaan yläpuolelta alatukivartta alaspäin, kunnes uusi pallo on pohjassa paikoillaan. Lopuksi lisätään alatukivarren yläpuolelle uusi pallon lukitusrengas. Näin siis teoriassa, mutta itse ainakin esim. ex. Rellujeni kanssa olen vienyt ihan vaan suosiolla pajalle, jaksanut tuon kanssa alkaa nysväämään, varsinkin kun tuo pallon olkavarteen lukittava pultti on ollut usein totaalisen jumiin ruostunut :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mies51

Kuinkahan pahasti se pallonivel on ruostunut tukivarteen kiinni? Sunnyssa ja Almerassa olen kyllä ostanut tukivarren pallonivelineen mieluummin kuin alkanut taistella palloniveltä irti ruostuneesta  tukivarresta.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: mies51 - maaliskuu 20, 2018, 17:37:35
Kuinkahan pahasti se pallonivel on ruostunut tukivarteen kiinni? Sunnyssa ja Almerassa olen kyllä ostanut tukivarren pallonivelineen mieluummin kuin alkanut taistella palloniveltä irti ruostuneesta  tukivarresta.

Itse asiassa senhän nimenomaan ei pitäisi olla ruosteessa, sillä ruoste tarkoittaa pallon löysyyttä alatukivarteen jos kerran kosteus on väliin päässyt ja siten heikkoa pitoa. Tuo pallohan on siellä alatukivarren reiässä pelkän reiän kauluksen puristuksen varassa ja jos tuo löystyy, niin alatukivarsi vaihtoon. Tuo uuden pallon lukitusrengas on siellä vain varmisteena, jos puristus löystyy ettei olkavarsi tipahda alatukivarren reiästä pallon mukana. Eli siis tuon lukitusrenkaan varaan ei löystynyttä kiinnitystä saa laskea 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mies51

Sinun mielestäsikö esim. ruostunut pultti on löysä eli helppo avata. Oletkohan koskaan avannut ruostuneita pultteja? Ruoste on isompi kuin se rautamäärä, joka ruostui!

HiTec

Lainaus käyttäjältä: mies51 - maaliskuu 20, 2018, 19:32:46
Sinun mielestäsikö esim. ruostunut pultti on löysä eli helppo avata. Oletkohan koskaan avannut ruostuneita pultteja? Ruoste on isompi kuin se rautamäärä, joka ruostui!

Hetkonen nyt. Itse puhuit miten alapallo on ruostunut tukivarteen kiinni ja tuo on pelkkä puristusliitos, siinä ei ole pultin pulttia tässä kyseisessä autossa. Kokonaan toinen juttu onkin miten on alapallo jumahtanut olkavarteen kiinni, sillä siinä on se murheenkryyni-pultti, joka menee tuosta alapallon varren urasta läpi. Tuo pultti jumahtaa usein melko tiukkaan ruosteeseen siihen olkavarren alapäähän - aivan kuten itsekin tuolla jo aikaisemmin mainitsinkin 8)

Lainaus käyttäjältä: HiTec - maaliskuu 19, 2018, 19:07:15
Näin siis teoriassa, mutta itse ainakin esim. ex. Rellujeni kanssa olen vienyt ihan vaan suosiolla pajalle, jaksanut tuon kanssa alkaa nysväämään, varsinkin kun tuo pallon olkavarteen lukittava pultti on ollut usein totaalisen jumiin ruostunut :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mies51

HiTec, kerroin pulttiliitoksen esimerkkinä, mitä ruoste tekee ahtaassa reiässä olevalle kappaleelle -turvottaa kiinni.
Alapallon on tukivarressa puristusliitoksella ja sen pitää olla puristusliitos - välyksetön senkin jälkeen, kun uusi alapallo on saatu paikalleen.
Uudessa pulttiliitoksessa on pientä välystä reikään, mutta ruosteen turvotettua pulttia, välystä ei ole. Jos ei ruosteen-irroitusaine tai reiän lämmittäminen tai pultin jäähdyttäminen saa pulttia irti, pahimmassa tapauksessa joutuu poraamaan pultin pois.
Vielä pahempi tapaus on ruostunut puristusliitos - ruoste tiukentaa ja painaa reikää isommaksi. Vanha pallonivel pitää saada pois tukivarren reiästä, mutta reikä ei saa tulla väljäksi! Väljä lonksuu ajettaessa ja voi aueta liikenteessä - ja kuinkas sitten kävikään!

shamrock

Noita prässättyjä on tullut jokuseen autoon vaihdettua, ja jokaisessa ne on olleet enemmän tai vähemmän pintaruosteessa, ja siksi jumalattoman tiukassa. Useimmissa on boorit tuossa nivelen ulkopinnassa, joilla se puree tukivarteen kiini, ja tekee irroittamisen ylipäänsä mahdolliseksi. Eihän se liitos, vaikka tiukka onkin, ole mikään absoluuttisen ilmatiivis.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: mies51 - maaliskuu 21, 2018, 11:55:18
Jos ei ruosteen-irroitusaine tai reiän lämmittäminen tai pultin jäähdyttäminen saa pulttia irti, pahimmassa tapauksessa joutuu poraamaan pultin pois.
Been there, done that :-\ Ex. Grand Scenicissä iskarin alapään pultti oli niin tiukassa, että eihän se sieltä mihinkään lähtenyt, ei auttanut kylmä, ei kuuma ja lopulta tietty se kantakin sitten katkesi => porahommiksi siis meni. No pyörän napa auki jne. jotta sai koko tolpan irti lattialle poraamista varten, naapurilta lainaksi useamman kympin volframiterä pikkasen jerkumpaan porakoneeseen kiinni ja tasaisen rauhallisesti pulttia jyystämään, tuo alapään pultti kun ei ole ihan tavallista pehmo-rautaa. Välillä pikkasen voidetta/jäähdytystä leikkuureikään, mutta lopulta se pultti antautui ja jäljelle jäi vain pelkkä pultin kierre olkavarressa olevan kierteen sisään. Poraus osui tällä kertaa jopa niin hyvin kohilleen, jotta uuden pultin pystyi ruuvaamaan tuonne olkavarteen kiinni ja vääntämään momenttiinkin kierteen pettämättä :) Tosin uusi kovametallipultti oli sen verran pitkä, että tuli läpi olkavarresta ja näin siihen päähän laitettiin vielä nyloc ihan vain varmisteeksi 8)

Lainaus käyttäjältä: mies51 - maaliskuu 21, 2018, 11:55:18
Vielä pahempi tapaus on ruostunut puristusliitos - ruoste tiukentaa ja painaa reikää isommaksi. Vanha pallonivel pitää saada pois tukivarren reiästä, mutta reikä ei saa tulla väljäksi! Väljä lonksuu ajettaessa ja voi aueta liikenteessä - ja kuinkas sitten kävikään!
Kuten tähänkin taisin jo todeta:
Lainaus käyttäjältä: HiTec - maaliskuu 20, 2018, 18:30:29
Itse asiassa senhän nimenomaan ei pitäisi olla ruosteessa, sillä ruoste tarkoittaa pallon löysyyttä alatukivarteen jos kerran kosteus on väliin päässyt ja siten heikkoa pitoa. Tuo pallohan on siellä alatukivarren reiässä pelkän reiän kauluksen puristuksen varassa ja jos tuo löystyy, niin alatukivarsi vaihtoon.
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mies51

Aletaan olla HiTecin kanssa samoilla linjoilla elikkä helpointa on "koko tukivarsi vaihtoon". Autonvaraosat24:ssä ei ollut ilmeisesti nyt, mutta etsi muualta tai odota.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: mies51 - maaliskuu 21, 2018, 16:53:24
Aletaan olla HiTecin kanssa samoilla linjoilla elikkä helpointa on "koko tukivarsi vaihtoon".

No näinhän minä en missään vaiheessa ole sanonut, mutta voi olla että sen joutuu vaihtamaan jos pallon pesä on löystynyt :-\

Muutenkaan juuri ko. auton rakennetta kun en tarkemmin tiedä, mutta ainakin Megane/Scenic II tuo pallon vaihto on huomattavasti helpompi kuin alatukivarren, sillä tukivarren pultit on sellaisessa raossa ettei niitä pois saa ilman apurungon irroitusta. No juu, lähteehän tuokin toki irti, mutta työtä on jo sen verran että mieluummin vaihtaa vain pallon jos se mitenkään on mahdollista 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mies51

Shamrock kirjoittaa: "Noita prässättyjä on tullut jokuseen autoon vaihdettua, ja jokaisessa ne on olleet enemmän tai vähemmän pintaruosteessa, ja siksi jumalattoman tiukassa."
Sitä mieltä minäkin eli ei lähde hevillä vanha pois ja uus tilalle leikkiessä auton alla tukivarsi paikallaan. Todennäköisesti on otettava tukivarsi irti. Sitten voi lähteä ehkä hakkaamalla tai on vietävä prässiin.