Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

primera p11-144 -00 automaatti-ilmastoinnin toiminnasta

Aloittaja MacFastela, helmikuu 13, 2018, 10:30:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MacFastela

Mitenkäs tuo automaatti-ilmastointi toimii näin talvikeleillä? Eli kun painaa automaatille niin lykkää heti A/C:n päälle eikä sitä ainakaan hetkeen katkaise niin kuuluuko olla A/C koko ajan päällä vai katkaiseeko jossain kohtaa vedon kompuralta? A/C merkki palaa ainakin kokoajan taulussa...

cedricfan

Mikä ulkolämpötila? Ilmastointi ei kytkeydy pakkasella, yleensä raja on muutamassa plusasteessa.
Merkkivalo ei kerro sitä, toimiiko kylmennys, vaan ainoastaan sen, että kuski on antanut luvan viilentää, jos niin tarvii, ja se on mahdollista.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

MacFastela

#2
No lämpötilat nyt on ollut -5.....-15 astetta. Silti kytkee kompuran. huomaa hyvin kierroksista ja käynnistä. Ja mielestäni ei sitä pudota pois pelistä ainakaan pienellä ajolla kertaakaan.

cedricfan

Kokeilepa ACn putkia sieltä kompuran läheltä onko oikeesti päällä, eli toinen hieman kuumempi ja toinen kylmempi kuin lämpötila?
Ja pliis normaali fontti ilman boldia kiitos.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Saattaahan se lähteä pakkasellakin päälle. Edellisessä fordissa ei lähtenyt alle +5 asteen, mutta puimuri kytkee kompuran vielä ainakin -10 asteessa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - helmikuu 13, 2018, 13:29:53
Saattaahan se lähteä pakkasellakin päälle. Edellisessä fordissa ei lähtenyt alle +5 asteen, mutta puimuri kytkee kompuran vielä ainakin -10 asteessa.

No ei saisi, koska kylmäaine jäätyy, ja rikkoo kompuran.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

R134a ei jäädy ihan täällä maan päällä olevilla pakkasilla. Kiehumispistekin on -26.1c ilmakehän paineessa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

#7
Ilmakehän paineessa.

Kompuralta lauharille kylmäaine on korkeapaineisena kaasuna, 60-120 °C.
Lauharilta eteenpäin ollaan enää 30-40 °C ja nestemäistä. Hassua jos ollaan jo 60 °C yli kiehumispisteen, mutta kysehän on juuri siitä paineesta.
Ja paluussa kompuralle on 0-15 °C nesteen & kaasun matalapaineista seosta.
Kun tuossa seoksessa on mukana kosteutta, on vaarana jääkiteiden syntyminen kylmäaineen joukkoon. Samoin seoksen sijaan nesteenä oleva kylmäaine rikkoo kompressorin, koska nestekään ei pumpattaessa puristu kokoon kuten kaasu, ja kompressorin tehtävän on juurikin muuttaa painetta isommaksi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Luulisi kuitenkin että öljyt kylmäaineen seassa menee ennemmin "tönkiksi" kuin itse kylmäaine ???
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Sitä kylmäainetta on kovin vähän, ja pääosin kompurassa, lisäksi se on ohutta, koska normaalistikin nollan lämpötilassa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV