Kirjoittaja Aihe: primera p11-144 -00 automaatti-ilmastoinnin toiminnasta  (Luettu 919 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MacFastela

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 6
primera p11-144 -00 automaatti-ilmastoinnin toiminnasta
« : Helmikuu 13, 2018, 10:30:27 »
Mitenkäs tuo automaatti-ilmastointi toimii näin talvikeleillä? Eli kun painaa automaatille niin lykkää heti A/C:n päälle eikä sitä ainakaan hetkeen katkaise niin kuuluuko olla A/C koko ajan päällä vai katkaiseeko jossain kohtaa vedon kompuralta? A/C merkki palaa ainakin kokoajan taulussa...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2018, 13:40:13 kirjoittanut MacFastela »

Poissa cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 791
  • Puhasta tulloo...
Vs: primera p11-144 -00 automaatti-ilmastoinnin toiminnasta
« Vastaus #1 : Helmikuu 13, 2018, 11:43:11 »
Mikä ulkolämpötila? Ilmastointi ei kytkeydy pakkasella, yleensä raja on muutamassa plusasteessa.
Merkkivalo ei kerro sitä, toimiiko kylmennys, vaan ainoastaan sen, että kuski on antanut luvan viilentää, jos niin tarvii, ja se on mahdollista.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa MacFastela

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: primera p11-144 -00 automaatti-ilmastoinnin toiminnasta
« Vastaus #2 : Helmikuu 13, 2018, 13:20:11 »
No lämpötilat nyt on ollut -5.....-15 astetta. Silti kytkee kompuran. huomaa hyvin kierroksista ja käynnistä. Ja mielestäni ei sitä pudota pois pelistä ainakaan pienellä ajolla kertaakaan.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2018, 13:40:37 kirjoittanut MacFastela »

Poissa cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 791
  • Puhasta tulloo...
Vs: primera p11-144 -00 automaatti-ilmastoinnin toiminnasta
« Vastaus #3 : Helmikuu 13, 2018, 13:25:50 »
Kokeilepa ACn putkia sieltä kompuran läheltä onko oikeesti päällä, eli toinen hieman kuumempi ja toinen kylmempi kuin lämpötila?
Ja pliis normaali fontti ilman boldia kiitos.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa Shamsa

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1 499
Vs: primera p11-144 -00 automaatti-ilmastoinnin toiminnasta
« Vastaus #4 : Helmikuu 13, 2018, 13:29:53 »
Saattaahan se lähteä pakkasellakin päälle. Edellisessä fordissa ei lähtenyt alle +5 asteen, mutta puimuri kytkee kompuran vielä ainakin -10 asteessa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
Nykyinen: BMW 320D Touring -04

Poissa cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 791
  • Puhasta tulloo...
Vs: primera p11-144 -00 automaatti-ilmastoinnin toiminnasta
« Vastaus #5 : Helmikuu 13, 2018, 14:23:42 »
Saattaahan se lähteä pakkasellakin päälle. Edellisessä fordissa ei lähtenyt alle +5 asteen, mutta puimuri kytkee kompuran vielä ainakin -10 asteessa.

No ei saisi, koska kylmäaine jäätyy, ja rikkoo kompuran.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa Shamsa

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1 499
Vs: primera p11-144 -00 automaatti-ilmastoinnin toiminnasta
« Vastaus #6 : Helmikuu 14, 2018, 05:06:15 »
R134a ei jäädy ihan täällä maan päällä olevilla pakkasilla. Kiehumispistekin on -26.1c ilmakehän paineessa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
Nykyinen: BMW 320D Touring -04

Poissa cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 791
  • Puhasta tulloo...
Vs: primera p11-144 -00 automaatti-ilmastoinnin toiminnasta
« Vastaus #7 : Helmikuu 14, 2018, 06:34:34 »
Ilmakehän paineessa.

Kompuralta lauharille kylmäaine on korkeapaineisena kaasuna, 60-120 °C.
Lauharilta eteenpäin ollaan enää 30-40 °C ja nestemäistä. Hassua jos ollaan jo 60 °C yli kiehumispisteen, mutta kysehän on juuri siitä paineesta.
Ja paluussa kompuralle on 0-15 °C nesteen & kaasun matalapaineista seosta.
Kun tuossa seoksessa on mukana kosteutta, on vaarana jääkiteiden syntyminen kylmäaineen joukkoon. Samoin seoksen sijaan nesteenä oleva kylmäaine rikkoo kompressorin, koska nestekään ei pumpattaessa puristu kokoon kuten kaasu, ja kompressorin tehtävän on juurikin muuttaa painetta isommaksi.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2018, 08:46:10 kirjoittanut cedricfan »
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa Shamsa

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1 499
Vs: primera p11-144 -00 automaatti-ilmastoinnin toiminnasta
« Vastaus #8 : Helmikuu 14, 2018, 15:11:23 »
Luulisi kuitenkin että öljyt kylmäaineen seassa menee ennemmin "tönkiksi" kuin itse kylmäaine ???
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
Nykyinen: BMW 320D Touring -04

Poissa cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 791
  • Puhasta tulloo...
Vs: primera p11-144 -00 automaatti-ilmastoinnin toiminnasta
« Vastaus #9 : Helmikuu 14, 2018, 17:54:05 »
Sitä kylmäainetta on kovin vähän, ja pääosin kompurassa, lisäksi se on ohutta, koska normaalistikin nollan lämpötilassa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima