Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Almera N16 1.5 2003 öljynkulutus

Aloittaja sbm, helmikuu 12, 2018, 09:52:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sbm

Nyt on käynyt niin että vuosien saatossa Almera on alkanut kuluttaa yhä enemmän öljyä. Kilometrejä mittarissa on kohtuu vähän n. 190tkm.
Kulutus on luokkaa 0,2..0,3l/1000km. Eli työmatka-ajossa juotuu lisäilemään kohtuu säännölisesti ja jos meinaa 10tkm pitää vaihtovälinä menee 3l öljyä. Ei vuoda mistään ja uudet öljyt mustuu tosi nopeasti, että eiköhän tuo kaikki pala koneessa. Vielä ei ainakaan savuta silminnähden.

Kannattaako tuolle mitään yrittää ennakoivasti tehdä?

Pari vuotta ja 30tkm ainakin haluaisin saada vielä tuosta pelistä irti. Muuten on huollettu ja kunnossa.
Päästöt on olleet vielä katsastuksessa kunnossa. Saa nähdä miten tänä vuonna käy.


Totenkopf

Lainaus käyttäjältä: sbm - helmikuu 12, 2018, 09:52:39
Nyt on käynyt niin että vuosien saatossa Almera on alkanut kuluttaa yhä enemmän öljyä. Kilometrejä mittarissa on kohtuu vähän n. 190tkm.
Kulutus on luokkaa 0,2..0,3l/1000km. Eli työmatka-ajossa juotuu lisäilemään kohtuu säännölisesti ja jos meinaa 10tkm pitää vaihtovälinä menee 3l öljyä. Ei vuoda mistään ja uudet öljyt mustuu tosi nopeasti, että eiköhän tuo kaikki pala koneessa. Vielä ei ainakaan savuta silminnähden.

Kannattaako tuolle mitään yrittää ennakoivasti tehdä?

Pari vuotta ja 30tkm ainakin haluaisin saada vielä tuosta pelistä irti. Muuten on huollettu ja kunnossa.
Päästöt on olleet vielä katsastuksessa kunnossa. Saa nähdä miten tänä vuonna käy.

Öljyrenkaat karstoittuneet. Huuhtelulla saattaa saada lievennettyä oireita, mutta ainoa varma konsti on ottaa männät pöydälle. Kunnossa oleva katti kyllä polttaa sikäli hyvin, että ei näy päästöissä.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Alppuu

Voihan siihen öljynvaihdossa tehdä forte tms. käsittelyn tai ihan lamppuöljykäsittelyn. Pari vuotta ja 30tkm on niin vähän, ettei enempiä kannata alkaa tekemään.
Käytä laadukasta täyssynteettistä öljyä ja kovaa ajoa.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Jukkalmera

Moi,
Almerani (N16; vm.2005; 1,5-koneella) öljynkulutus nousi 200 000 km kohdalla. Noin 3dl jouduin lisäämään öljyä 15000km vaihtovälin aikana. Olin tosin juuri alkanut käyttämään öljynä Motonetin Motox 5W-40:iä. Taidan seuraavaksi palata takaisn Mobil1 5W-40W:iin nähdäkseni onko öljynkulutuksen kasvaminen kiinni eroista öljyjen välillä.

cedricfan

Siis kaksi desilitraa per 10.000 km? Vaihtovälillä maksimista noin puoliväliin tikulla?
Ei tuo ole kulutusta, vaan normaalia. Se olisi epänormaalia, jos öljyä ei kuluisi lainkaan. Öljyn tehtäviähän on sitoa itseensä epäpuhtauksia, polttoainetta ja kosteutta. Jotka sitten kulkeutuvat huohottimen kautta poltettavaksi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Yksi lisäys 15000km öljynvaihtovälillä tai öljyt ylärajalta allekin alarajan 15000km öljynvaihtoon mennessä on normaalia Almera N16 1.5:lle QG15DE-kone. Ja mustaa se on siinä öljynvaihdossa. Siis on kerran lisättävä. Sama oli Corolla 2002 1.6VVTi:ssa, öljyt oli alarajalla vaihtaessani, mutta vetää erittäin hyvin.
Saman verran kulutti Sunny N14 1.4 eli GA14DS-kone vielä 270000km ajettunakin eli kerran piti lisätä. Vaihtanut Teboil Diamond 5W-40 öljyä noihin kaikkiin kolmeen yli 10 vuoden ajan.

Jonttula

Tuo sinun öljynkulutus tuolla välillä on olematonta, mutta mainittakoon tähän että eroja kyllä öljyissä on. Itsekkin pari öljynvaihtoa tein samalla motoxin öljyillä ja ihmettelin kun lisäilin melkein 2 litraa öljynvaihtovälillä (ajettu yli 250tkm) ja samanlainen 1.5 almera. Piruuttaa päätin sitten "sijoittaa" sen muutaman euron enemmän ja ostin nissanin oman purnukan motonetista ja kas kummaa.. en lisännyt kertaakaan 15tkm aikana ja öljy oli vielä alarajan yläpuolella. Jostain syystä tuo motoxin öljy näyttää maistuvan paremmin.

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Itse asiassa sillä mitä eri öljyt (etenkin ilman pakkauksen hintakulua) maksaa tehtaan portilla on hämmästyttävän vähän eroa.
Loppuhinta syntyy sitten katteesta, brändiarvosta, markkinointikuluista, rahdista, viranomaismaksuista jne.
Hyvä esimerkki on muuten Mobil ESP 5W-30, jonka kuluttajahinta on tippunut parin vuoden sisällä reilusti. Itse tuotteen puolestaan ei, vaan tuotteesta on tullut sisäänvetotarjoustuote.
Eikä se Nissanin eurooppalainen OE-öljy ole sekään yhtään sen hifimpää kuin muutkaan, kun tietää valmistajan. Moni voisi jopa kavahtaa...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Jukkalmera

Siirryin takaisin Mobil-öljyyn (Mobil Super 3000 X1 5W-40). Autoni on Almera N16 2005 (QG15DE kone).

Oman kokeilun pohjalta voin todeta parin öljynvaihtovälin perusteella, että kone syö öljynvaihtovälin aikana huomattavasti enemmän hinnaltaan edullisempaa Motox FullSyn 5W-40 SM/CF kuin Mobilin öljyä

Mobilin öljy kustantaa  32,9€/4L ja Motoxin 25,9€/5L Moponetissä nykyhinnoilla (10/2023).