Kirjoittaja Aihe: Almera N16 1.5 2003 öljynkulutus  (Luettu 1178 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sbm

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 28
Almera N16 1.5 2003 öljynkulutus
« : Helmikuu 12, 2018, 09:52:39 »
Nyt on käynyt niin että vuosien saatossa Almera on alkanut kuluttaa yhä enemmän öljyä. Kilometrejä mittarissa on kohtuu vähän n. 190tkm.
Kulutus on luokkaa 0,2..0,3l/1000km. Eli työmatka-ajossa juotuu lisäilemään kohtuu säännölisesti ja jos meinaa 10tkm pitää vaihtovälinä menee 3l öljyä. Ei vuoda mistään ja uudet öljyt mustuu tosi nopeasti, että eiköhän tuo kaikki pala koneessa. Vielä ei ainakaan savuta silminnähden.

Kannattaako tuolle mitään yrittää ennakoivasti tehdä?

Pari vuotta ja 30tkm ainakin haluaisin saada vielä tuosta pelistä irti. Muuten on huollettu ja kunnossa.
Päästöt on olleet vielä katsastuksessa kunnossa. Saa nähdä miten tänä vuonna käy.


Poissa Totenkopf

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 138
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: Almera N16 1.5 2003 öljynkulutus
« Vastaus #1 : Helmikuu 12, 2018, 09:58:47 »
Nyt on käynyt niin että vuosien saatossa Almera on alkanut kuluttaa yhä enemmän öljyä. Kilometrejä mittarissa on kohtuu vähän n. 190tkm.
Kulutus on luokkaa 0,2..0,3l/1000km. Eli työmatka-ajossa juotuu lisäilemään kohtuu säännölisesti ja jos meinaa 10tkm pitää vaihtovälinä menee 3l öljyä. Ei vuoda mistään ja uudet öljyt mustuu tosi nopeasti, että eiköhän tuo kaikki pala koneessa. Vielä ei ainakaan savuta silminnähden.

Kannattaako tuolle mitään yrittää ennakoivasti tehdä?

Pari vuotta ja 30tkm ainakin haluaisin saada vielä tuosta pelistä irti. Muuten on huollettu ja kunnossa.
Päästöt on olleet vielä katsastuksessa kunnossa. Saa nähdä miten tänä vuonna käy.

Öljyrenkaat karstoittuneet. Huuhtelulla saattaa saada lievennettyä oireita, mutta ainoa varma konsti on ottaa männät pöydälle. Kunnossa oleva katti kyllä polttaa sikäli hyvin, että ei näy päästöissä.
-93 Primera P10 LX SR20Di (ex)
-97 Primera P11 GX SR20DE (ex)
-98 Primera P11 SE SR20DEH
-88 VAZ 21013 (kesäauto)

6/97 P11 GT osia myytävänä.

Poissa Alppuu

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 605
  • Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa!
Vs: Almera N16 1.5 2003 öljynkulutus
« Vastaus #2 : Helmikuu 12, 2018, 16:29:15 »
Voihan siihen öljynvaihdossa tehdä forte tms. käsittelyn tai ihan lamppuöljykäsittelyn. Pari vuotta ja 30tkm on niin vähän, ettei enempiä kannata alkaa tekemään.
Käytä laadukasta täyssynteettistä öljyä ja kovaa ajoa.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Poissa Jukkalmera

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Almera N16 1.5 2003 öljynkulutus
« Vastaus #3 : Lokakuu 07, 2018, 10:23:58 »
Moi,
Almerani (N16; vm.2005; 1,5-koneella) öljynkulutus nousi 200 000 km kohdalla. Noin 3dl jouduin lisäämään öljyä 15000km vaihtovälin aikana. Olin tosin juuri alkanut käyttämään öljynä Motonetin Motox 5W-40:iä. Taidan seuraavaksi palata takaisn Mobil1 5W-40W:iin nähdäkseni onko öljynkulutuksen kasvaminen kiinni eroista öljyjen välillä.

Poissa cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 791
  • Puhasta tulloo...
Vs: Almera N16 1.5 2003 öljynkulutus
« Vastaus #4 : Lokakuu 07, 2018, 11:08:19 »
Siis kaksi desilitraa per 10.000 km? Vaihtovälillä maksimista noin puoliväliin tikulla?
Ei tuo ole kulutusta, vaan normaalia. Se olisi epänormaalia, jos öljyä ei kuluisi lainkaan. Öljyn tehtäviähän on sitoa itseensä epäpuhtauksia, polttoainetta ja kosteutta. Jotka sitten kulkeutuvat huohottimen kautta poltettavaksi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa mies51

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 625
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: Almera N16 1.5 2003 öljynkulutus
« Vastaus #5 : Lokakuu 07, 2018, 12:25:55 »
Yksi lisäys 15000km öljynvaihtovälillä tai öljyt ylärajalta allekin alarajan 15000km öljynvaihtoon mennessä on normaalia Almera N16 1.5:lle QG15DE-kone. Ja mustaa se on siinä öljynvaihdossa. Siis on kerran lisättävä. Sama oli Corolla 2002 1.6VVTi:ssa, öljyt oli alarajalla vaihtaessani, mutta vetää erittäin hyvin.
Saman verran kulutti Sunny N14 1.4 eli GA14DS-kone vielä 270000km ajettunakin eli kerran piti lisätä. Vaihtanut Teboil Diamond 5W-40 öljyä noihin kaikkiin kolmeen yli 10 vuoden ajan.
mies51

Poissa Jonttula

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 61
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: Almera N16 1.5 2003 öljynkulutus
« Vastaus #6 : Lokakuu 07, 2018, 17:01:04 »
Tuo sinun öljynkulutus tuolla välillä on olematonta, mutta mainittakoon tähän että eroja kyllä öljyissä on. Itsekkin pari öljynvaihtoa tein samalla motoxin öljyillä ja ihmettelin kun lisäilin melkein 2 litraa öljynvaihtovälillä (ajettu yli 250tkm) ja samanlainen 1.5 almera. Piruuttaa päätin sitten "sijoittaa" sen muutaman euron enemmän ja ostin nissanin oman purnukan motonetista ja kas kummaa.. en lisännyt kertaakaan 15tkm aikana ja öljy oli vielä alarajan yläpuolella. Jostain syystä tuo motoxin öljy näyttää maistuvan paremmin.

Poissa Alppuu

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 605
  • Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa!
Vs: Almera N16 1.5 2003 öljynkulutus
« Vastaus #7 : Lokakuu 07, 2018, 22:11:54 »
Laatu maksaa.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Poissa cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 791
  • Puhasta tulloo...
Vs: Almera N16 1.5 2003 öljynkulutus
« Vastaus #8 : Lokakuu 08, 2018, 06:22:49 »
Itse asiassa sillä mitä eri öljyt (etenkin ilman pakkauksen hintakulua) maksaa tehtaan portilla on hämmästyttävän vähän eroa.
Loppuhinta syntyy sitten katteesta, brändiarvosta, markkinointikuluista, rahdista, viranomaismaksuista jne.
Hyvä esimerkki on muuten Mobil ESP 5W-30, jonka kuluttajahinta on tippunut parin vuoden sisällä reilusti. Itse tuotteen puolestaan ei, vaan tuotteesta on tullut sisäänvetotarjoustuote.
Eikä se Nissanin eurooppalainen OE-öljy ole sekään yhtään sen hifimpää kuin muutkaan, kun tietää valmistajan. Moni voisi jopa kavahtaa...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima