Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

nissan primera p12 parkit, takavalot ja sumuvalot ei toimi

Aloittaja p12-2005-1.8-a, joulukuu 09, 2020, 13:42:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

p12-2005-1.8-a

Auto 2005 1.8 bensa HB, automaatti, ajettu 180 tkm. Päävalorele on kunnossa, valokytkin kunnossa, sulakkeet kunnossa. Päävaloreleille ei tule kaikkiin napoihin virtaa. Onko muita releitä pysäköintivaloille ? Taakse menevä virtajohto kunnossa, polttimot kunnossa.  Parkit, takavalot ja sumuvalot - näistä kuitenkaan mikään ei toimi. Jarruvalot ja vilkut toimivat. Ajovalot edessä lyhyet ja pitkät toimivat. Taakse valoille menevä johto kunnossa. Motonetin testeri näytti vain sivutörmäyssuojan vikakoodin eikä muuta. :o
Onko mitään hajua mistä jatkaa tutkimuksia ?

nick_mick

S130, Z31, K10, FK10, E50, P12, E11, Toy S130 + JZA70 + AE111, NA V-Spec, Minica Toppo Turbo ym...

Desperate child

Parkit ja takavalot menee kaikki sen päiväajovalo yksikön kautta mikä on kuskin jalkotilassa, muistaakseni vielä niin että ne menee sen kautta,  oli valokatkaisin päällä tai pois.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

mies51

Päivävaloyksikön korjaamisesta on täällä ollut paljon kirjoituksia. Useissa Nissanmalleissa se sijaitsee kuskin vasemman jalan vieressä seinäpahvin takana. En tiedä missä se tuossa mallissa on. Yksikkö on helppo korjata, ottaa vain auki ja juottaa uudelleen kaikki juotokset.

p12-2005-1.8-a

Lainaus käyttäjältä: nick_mick - joulukuu 10, 2020, 15:07:25
Tuleeko em. valojen sulakkeille kuitenkin virta?

Tulee virta sulakkeille, mutta päivävaloyksikön yhdestä navasta puuttuu virta (sähkökaavion mukaan pitäisi tulla virta). Olisiko vielä joku välirele olemassa jossain ?

p12-2005-1.8-a

Lainaus käyttäjältä: mies51 - joulukuu 11, 2020, 04:25:31
Päivävaloyksikön korjaamisesta on täällä ollut paljon kirjoituksia. Useissa Nissanmalleissa se sijaitsee kuskin vasemman jalan vieressä seinäpahvin takana. En tiedä missä se tuossa mallissa on. Yksikkö on helppo korjata, ottaa vain auki ja juottaa uudelleen kaikki juotokset.

Yksikkö löytyy juuri sieltä vasemman jalan kohdalta, on kunnossa, on toinenkin samanlainen yksikkö, on vaihdettu ja kokeiltu. Mutta parkit eivät toimi kuten eivät sumuvalotkaan. Yksikön hinta uutena on hieman suolainen, siellä viidensadan kantturoissa ....

Desperate child

Onko toi vielä pre- facelift, vai onko tuossa jo se sammuksissa kokonaan pimeäksi menevä mittaristo? Itellä ainakin on kokemusta vaan tuosta vanhemmasta pre facelift mallista ja siihen kytkentäkaaviot, siinä ei ainakaan ole muuta kuin sulakkeelta tulee sähkö valoviikselle, siitä päiväajovalo yksikölle ja sitten ilmeisesti sulakerasian (mutta ei minkään sulakkeen) kautta jakaantuu takavaloille, kilven valoille ja parkeille.

Mutta jos oot jo kytkentäkaaviosta päätelly että sulla ei tule sinne päiväajovalo yksikölle kaikkiin napoihin sähkö mihin pitäisi, mutta viikselle tulee niin oletettavastihan se vika on sitten sillä välillä  :)
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

p12-2005-1.8-a

Lainaus käyttäjältä: Desperate child - joulukuu 12, 2020, 00:07:36
Onko toi vielä pre- facelift, vai onko tuossa jo se sammuksissa kokonaan pimeäksi menevä mittaristo? Itellä ainakin on kokemusta vaan tuosta vanhemmasta pre facelift mallista ja siihen kytkentäkaaviot, siinä ei ainakaan ole muuta kuin sulakkeelta tulee sähkö valoviikselle, siitä päiväajovalo yksikölle ja sitten ilmeisesti sulakerasian (mutta ei minkään sulakkeen) kautta jakaantuu takavaloille, kilven valoille ja parkeille.

Mutta jos oot jo kytkentäkaaviosta päätelly että sulla ei tule sinne päiväajovalo yksikölle kaikkiin napoihin sähkö mihin pitäisi, mutta viikselle tulee niin oletettavastihan se vika on sitten sillä välillä  :)


Kyllä mittarivalot sammuvat kun moottori sammuu ja syttyvät uudestaan kun käynnistää moottorin
mutta parkit eivät syty vaikka moottori käy ja valokytkimestä ei saa parkkeja päälle. ohjaako se viiksikytkinsuoraan pysäköinti valoja vai komentaako se jotain relettä ??? Kun viiksikytkin näyttää
aika rimpulalta komentaakseen suoraan parkkeja .Mutta löytyskö semmosta kaavaa josta näkisi
mikä sytyttää parkit kun moottori käynnistyy onko se lataus piiri jonkun releen kautta ??? Ja tietääkö kukaan meneekö pysäköinti valo piiristä mitään tietoa auton tietokoneelle ???

Desperate child

Noissa alkupään vuosimallien autoissa missä mittarivalot syttyy vasta kun valokatkaisijasta kääntää, menee ainakin "suoraan" viikseltä valoille sähkö. Eli tarkoittaa sitä, että kun parkit on käännetty viiksestä päälle, on päiväajovaloyksikön sisällä yksi rele sellaisessa asennossa, että ohjaa virran suoraan viikseltä parkeille, sitten kun auto on käynnissä ja herätevirta tulee päiväajovaloyksikölle, vaihtaa päiväajovaloyksikön sisällä sama rele asentoa ja ohjaa suoraa akulta tulevan virran parkeille --> valot palaa auton käydessä vaikka katkaisin on off asennossa.
Tuohon alkupään malliin löytyy kyllä netistä service manual ja siinä kytkentäkaaviot, mutta en ole kyllä törmännyt onko tuohon facelift malliin samallalailla löydettävissä. Pakko niissä joku pieni ero ainakin on olla kun mittarivalot menee eri kautta  ???

Muistaakseni ajovaloista ja parkeista ei mene mitään tietoa mihinkään auton tietokoneille, paitsi se että vaihtaa näytön kirkkautta sen mukaan onko valot päällä vai ei. Vilkut taitaa mennä korin toimintoja ohjaavan tietokoneen kautta, jarruvalokatkaisijalta menee moottorinohjaukselle tieto kun jarrua painetaan.. jotenkin näin ehkä..
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Jylppy

#9
Onko auto siis facelift? Onko mittareita kolme (pre-facelift) vai neljä (facelift)? Toimiiko takarekisterikiven valot?

Nopeesti service manuaalista katottuna, etu- ja takaparkeilla, sekä etusumuvaloilla on yksi yhteinen sulake (nro. 32, 10A). Parkkien (ja myös rekisterikilven valojen) kohdalla tämän sulakkeen kautta virta menee päiväajovaloboksin nastaan 1 (musta johto punaisella raidalla). Etusumarit eivät mene lainkaan päiväajovaloboksin kautta, mutta saman sulakkeen ja sumuvalokatkaisijan kautta menee sumuvalojen releelle ohjaus. Sumareiden syöttö menee sulakkeen nro 43, 15A kautta.

Konehuoneen puolella olevassa boksissa, sulakkeet 10A "TAIL LAMP" (nro 32) ja 15A "FR FOG LAMP" (nro 43) ovat siis ehjiä, ja niille tulee virtaa aina?
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

p12-2005-1.8-a

Kyllä mittareita on 4 kpl mutta nehän on kaikki diki mittareita kun moottori sammuu niin näyttö on täysin pimeä ettei näillä ole varmaan yhteyttä parkkeihin muutoin jos tietokone komentaa parkit päälle. Rekisterikilven valot on myös pimeänä. Täytyy vielä sekata ne mottori tilan sulakkeet jos niistä
jotain vikaa löytyisi. O lisi hyvä jos jostakin saisi luettelon mikä numeron sulake missäkin on ???

Jylppy

Kyselin tuota mittareiden määrää sen takia, että siitä selviää nopeiten onko auto pre-facelift vai facelift. -Tosin eipä johdotuksissa näyttänyt juurikaan noiden valojen osalta olevan eroa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75