Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

nissan qashqai sähköinen käsijarru. 2014.

Aloittaja Alpo, helmikuu 08, 2018, 07:03:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alpo

Moro onko kellään mitään tietoa millä saa sähkösen käsijarrun huoltotilaan? Vaatiko testerin?

Alpo


HiTec

Sähkökäkän aut.toiminnon saat ajotietokoneesta pois => sähkökäkkä jää siis auki kun sammutat auton ja näin takajarrujen huoltokin on mahdollinen :)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

Tuomiranta

Moi

Käsijarrru jäi päälle Nissan Qasqhaissa parkissa pakkasessa, manuaalinen irroitus ok.
Mikä vika.
Vien huomenma huoltoon.
Jäätäkö, rele??????

Vaari 68

Täällä näyttää pääasiassa olevan noita primeran ja almeran asiantuntijoita synnyt ja muut teinikalut.Näistä pappaautoista kuten qashgai ei paljon puhetta /tekstiä ole.Mutta vastaan nyt tuohon kysymääsi käsijarrujuttuun joka lienee tällä hetkellä jo kunnossakin.Siis tuskin tuossa muuta on ollut vikana kuin se että jarrupalat kosteana on jäätyneet levyyn kiinni, sähköinen ei "vedä" irti niitä paloja vaikka moottori vapauttaakin.Itellätuossa usein pesun jälkeen oli jarrupalat kiinni levyissä että kun lähti liikkeelle niin oikeen napsahti.Nyt on uudet levyt palat ja kengät.Moista juttua ei ole tapahtunut.Liekö alkuperäisasennuksena tuo levyjen materiaali pehmyttä kuin myös palojen.Pitäishän niiden nyt enempi kuin 150000 km kestää.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - joulukuu 12, 2020, 20:37:19
Pitäishän niiden nyt enempi kuin 150000 km kestää.

No omalla Qashqailla oli vasta 50tkm mittarissa kun sitä leimalle ekaa kertaa tarjosin ja jo oli suikka ehdottelemassa levyjen & palojen vaihtoa seuraavaan leimaan mennessä :o No sitä seuraavaa katsastusta ei sitten lopulta kerinnyt tulemaan kun tuo auto jo lähti talosta ::)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

Kebab

Pappa-autoilla ajelevat muistelevat vanhoja aikoja jolloin levyissä oli paksuutta ja palat asbestia. Nykylevyissä saattaa olla vain millin verran kulutuspintaa ja 50-100tkm alkaa olla normaali vaihtoväli jos jarrua käyttää.

mies51

Kyllä niissä tarvikelevyissäkin pitäisi olla 2mm kulutuspintaa. Ja kyllä 50000km on liian vähän, jos autolla on ajettu 15000km vuodessa eikä vain kaupunkiajoa. Getzissä kesti alkuperäiset etulevyt vain 110000km mutta oli paljon Hesa-ajoa. Takalevyjä menee tiheämpäänkin johtuen ruostumisesta. Mutta kyllä levyjä ja paloja menee enemmän kuin Sunny-aìkana. Lienevätkö levyt pehmeämpiä vai palat kovempia.

Tuomiranta

Akku oli tyhjä ja siksi skäsijarru jumutti.ladattiin.
Kiitos. Voi ollamtalvikin syynä.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Kebab - joulukuu 12, 2020, 21:45:28
Nykylevyissä saattaa olla vain millin verran kulutuspintaa ja 50-100tkm alkaa olla normaali vaihtoväli jos jarrua käyttää.

No eihän tuo silleen Qashqaissakin kun levyt on ympäri edulisia sekä helppo vaihtaa, niin nou hätä. Ja taitaa tuo jarruhuolto kuulua jo ihan huolto-ohjelmaankin, niin eivät pääse huoltamattomuuttaa jumittelemaankaan 8)

Vaan mitä tulee kulumiseen, niin pehmosiahan nuo nykyisin ovat, kuluvat nopeammin. Tämän lisäksi erään taksi-isännän suusta kuultuna kuulemma huomaa autoista hyvin jos renki ajelee aktiivisella cruisella vaiko eikö. Cruisen kera kuulemma jarrut kuluu kahta nopeammin mitä enempi manuaalisesti ajelevilla ???
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

cedricfan

#10
Lainaus käyttäjältä: Kebab - joulukuu 12, 2020, 21:45:28
Pappa-autoilla ajelevat muistelevat vanhoja aikoja jolloin levyissä oli paksuutta ja palat asbestia. Nykylevyissä saattaa olla vain millin verran kulutuspintaa ja 50-100tkm alkaa olla normaali vaihtoväli jos jarrua käyttää.
Jep, ekoilla (siis ne uutena autoon asennetut) etupaloilla pääsin 76.000 km edellisessä autossa (vm' 15), ja ajo on pääosin motaria/maantietä. Satkun kohdalla kun auto lähti minulta eteenpäin, oli etulevyt jo alle minimin, ja takapään palat+levyt kohta edessä.
Nyt uudessa saman mallisessa on mittarissa 59 tkm, saas nähdä koska ekat palat vaihtoon...

Lainaus käyttäjältä: mies51 - joulukuu 13, 2020, 09:37:32
Kyllä niissä tarvikelevyissäkin pitäisi olla 2mm kulutuspintaa.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Se kulutuspintahan on auton valmistajan ilmoittaman uuden levyn paksuuden ja vastaavasti ilmoittaman minimin erotus. Ei niin kuin renkaissa jotain uria.

Lainaus käyttäjältä: mies51 - joulukuu 13, 2020, 09:37:32
Mutta kyllä levyjä ja paloja menee enemmän kuin Sunny-aìkana. Lienevätkö levyt pehmeämpiä vai palat kovempia.
Autot painavampia, on luistonestoa ja ajonvakautusta syömässä jarruja, ja palat on kovia. Jarruilta ei myöskään haluta mukavuuta, vaan kovan palan purevuutta.

Lainaus käyttäjältä: HiTec - joulukuu 13, 2020, 10:03:30
Tämän lisäksi erään taksi-isännän suusta kuultuna kuulemma huomaa autoista hyvin jos renki ajelee aktiivisella cruisella vaiko eikö. Cruisen kera kuulemma jarrut kuluu kahta nopeammin mitä enempi manuaalisesti ajelevilla ???
No jos se renki ei osaa käyttää sitä cruisea...
Jos etäisyys säädetään pieneksi, niin autohan humppaa kaasua/jarrua järseessä kiinni pysyäkseen.
Isompi etäisyys = käytös pehmenee, ja löpöäkin kuluu vähemmän.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

HiTec

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - joulukuu 13, 2020, 10:03:57
Jos etäisyys säädetään pieneksi, niin autohan humppaa kaasua/jarrua järseessä kiinni pysyäkseen.
Isompi etäisyys = käytös pehmenee, ja löpöäkin kuluu vähemmän.

Näin olen itsekin havainnut tuon oman nykyisen käyttikseni cruisen toimivan. 3-asentoinen etäisyys itse säädettävissä, lyhimmällä tulee ajosta helposti kengurua, pisimmällä käytös onkin jo varsin leppoisaa. Toisin jos tuota yrittää käyttää esim. jossain Kehä I tai III runsaassa liikenteessä, niin en yhtään ihmettele jos paloja kuluu. Etäisyyden vuoksi tuossa ei voi käyttää kuin minimiä, jolloin tuo on heti pomppimassa jarrulle jos se edellä menijä hiukankin himmailee. Vähäkään pidemmällä asetuksella etäisyys edellämenijään kasvaa jo sellaiseksi että porukkaa tunkee siihen rakoon jo ihan liiaksi, jolloin taas pompitaan jarrulle kun se etäisyys pitää aikaansaada myös tuohon väliin tunkijaan jne :-\

Pitemmällä taiapaleella tuo maksimi onkin sitten jo ihan toimiva, laite laskee matkaa ajassa, ei metreissä, jolloin motarillakin pisin on jo varsin pitkä, samalla asetuksella 80km/h jo huomattavasti lyhyempi. Näin noista tarvittavista ohjausliikkeistä esim. rekkojen ohitukseen tulee mukavan loivia kun on sitä etäisyyttä millä pelata vaikka jalkakaasun kanssa sitä sopivaa ohitusrakoa etsiessään. Ja taas kun jalan poistaa kaasulta, cruise jatkaa reissuvauhdin ylläpitoa automaagisesti :)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

Vaari 68

Noista jarrulevyjen kovuudesta vielä: edelliset levyt, en ole varma oliko ne ensiasennuslevyt niin niissä oli aina kosteen kelin ajon jälkeen huomattavasti ruostetta näihin nykyisiin verrattuna.

Jakopää


Kannattaisi ainakin sen verran jarrutella, ettei ajon jälkeen ole ainakaan kitkapinnat ruosteessa, mitä tässä varmaan tarkoitettiin.

Vaari 68

jakopäällä nyt ei välähtänyt, tarkoitin että ruostetta tulee kostealla kelillä ajon jälkeen, kyllä ne kirkkaat on parkkiin jättäessä.Nää uudet levyt näyttää ettei ota ruostetta , pito on kyllä erinomainen.

Jakopää



mies51

cedricfan, tarkoitin, että tarvikelevytkin ovat sen paksuiset että ne voivat kulua 2mm. Sitten katsastaja laittaa vaihtokehotuksen tai hylkäyksen, kun on mitannut, että ovat alle minimipaksuuden. Mutta kuten muutkin täällä väittävät, levyt ovat pehmeämpää materiaalia ja palat kovempaa kuin ennen. Lisäksi tietenkin luistonestot ym. Toinen tekijä on nykyinen hektinen liikenne. Jos yrittää ajaa rauhallisesti ja ennakoiden, joku tunkee heti siihen jätettyyn pitempään väliin. Näinollen joutuu jarruttelemaan enemmän.

Vaari 68

Minä pyrin ajamaan silleen että jarruja tarvitsee mahdollisimman vähän, tosin sellainen ajotyyli vaikuttaa sellaselta tupeloinnilta.Pääasiallinen liikkuminen minulla on maaseudulla ja niiden taajamissa.Sitten kaupungissa kyllä täytyy ottaa eri asenne että pysyy sujuvasti liikenteen rytmissä mukana, tosin ei sielläkään siitä tempoilusta ole muuta iloa kuin polttoainekauppiaalle.

toukopouko

Katsastusohjeissa sallitaan 1mm virhemarginaali levyn paksuuden mittaukseen, mikä on suhteellisesti aika paljon jossain 10mm kiinteissä kiekoissa.  Tosin harvemmin inssi niitä ehtii tönärillä mittailemaan ees.



Jarrulevysorvaajille tullu varmaan nälkä ja vilu nykypäivänä ?



Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

cedricfan

No kyllä sorvarit joutui kilometritehtaalle jo 80-luvun lopussa, kun levyjen hinnat laski rutkasti. Joka taasen johtui siitä, että kun paloista katosi asbesti, ja alkupään asbestittomat palat söi levyjä hillittömästi => levymyynti nousi niin, että suuret sarjat laski hintaa.

Ja paksuuden mittaamiseen on tuollainen kiva erikoistyökalu:

Tosin se mittaaminen tehdään vasta jos silmämääräisesti levyn reunassa näyttää olevan iso kantti. Eli tämäkin kuuluu asioihin, joita ei edes huomaa tarkastettavan ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Vaari 68

Niin,,, kyllä minulla katsastuksessa suositeltiin kaksi vuotta sitten levyjen uusimista, kun katsuri mittaili, enkä kiellä etteikö uusiminen ollut aiheellinen.Jarrupalathan tuohon oli edellinen omistaja uusituttanut.Muistan kyllä ajan jolloin levyjä sorvattiin suoriksi, itsekin joskus enne katsastusta syyllistyin jarrujen "hienosäätöön" rälläköimällä reunapurseet pois ja karhentamalla levyä.Pitoa tuli katsastusta varten ruhtinaallisesti, mitään testereitähän ei ollut muuta kuin musta jälki asvalttiin.Puoltaa ei saanut.Hyvä kun nykysin on nää mittarit ja testerit.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - joulukuu 14, 2020, 18:38:42
Hyvä kun nykysin on nää mittarit ja testerit.

No käyttöjarrun osalta kyllä, mutta käsijarrujen muuttuessa yhä vain enempi sähköiseksi, jää nuo käsijarrujen testitkin yhä vaan vähemmälle, moni suikka testaa noita enää lainkaan. Tuo sähköinen kun on on/off -tyyppinen, niin siinä on aina oma riskinsä rikkoa jotain kun käkkä nykästään rullien päällä nopeasti täysin lukkoon. Joissain tapauksissa myös liian nopeasti pyörivä rengas saattaa sähkökäkkää nykästessä laukaista ns. paniikkijarrutuksen, jossa auto jarruttaa joka kulmallaan niin tiukkaan kuin ikinä vaan kykenee ABS-yksikkönsä voimin :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

Vaari 68

autoiluni alkuvuosina jarruja ei testattu mittareilla, kunhan tuli likimai tasainen musta jälki asvalttiin, ja käsijarrulle riitti se että piti auton alamäessä paikoillaan,,,,,, tosin ei kait sillä nykysinkään muuta tarkoitusta ole kuin pitää paikoillaan pysäköidessä.Itse kyllä laitan yleensä pakin päälle vielä.Raskaamman kaluston käytössä sen oppinut.