Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Almera N16, 2005, Hatchback - käynnistysongelmat ja bensapumpun rele

Aloittaja Jukkalmera, helmikuu 04, 2018, 18:16:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukkalmera

Terve,
autossani ilmeni muutama vuosi sitten käynnistysongelmia talvella ekaa kertaa 2012). Ongelman aiheuttajaksi selvisi bensapumpun rele,joka sijaitsee kuskin jalkatilassa sivupaneelissa. Rele vaihdettiin Nissan liikkeessä. Ongelmaa on kuitenkin esiintynyt senkin jälkeen satunnaisesti 1-2 kertaa talvessa.  Noista tilanteista olen selvinnyt siten,että olen puhaltanut lämmintä ilmaa (auton sisälämppärillä) kohti paikkaa, jossa kyseinen rele sijaitsee :) (paneeli on tietysti aukaistava).

Tänä talvena on jo käynyt kolmesti siten, ettei auto ole lähtenyt käyntiin. Tyypillinen tilanne on se, että ulkolämpötila on vaihtunut lauhasta pakkaseen,ja auto ei enää käynnisty. Tänä talvena on ulkolämpötilan sahailua lauhasta pakkaseen ollut usein. Näistä tilanteista olen kuitenkin selvinnyt ym. keinolla, eli puhaltamalla lyhyen aikaa lämmintä ilmaa releen lähistölle.

Vaikuttaisi siltä, ettei ongelmaa aiheuttava kohta ole välttämättä varsinainen bensapumpun rele, vaan joku muu heikko kohta siinä lähistöllä (juotos? tms.) Onko kokemuksia asiasta?

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Jukkalmera

Moi,
muistelen, ettei pumpun ääntä kuule virtaa päälle laittaessa.

Jonttula

Kuulee pumpun äänen jos hiljaa malttaa olla. Ainakin meitin alluissa. :)

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Jukkalmera - helmikuu 04, 2018, 18:16:14
Terve,
autossani ilmeni muutama vuosi sitten käynnistysongelmia talvella

Minkälaisista käynnistysongelmista on kyse?

N16 almeroissa (ja P12 primeroissa) on ollut ongelmia käynnistykseneston (NATS) johtosarjan kanssa, joka menee virtalukon kupeessa olevalta sirunlukijalta NATSin boksille kojelaudan alle. Tällöin auto ei joko starttaa ollenkaan, tai starttaa muttei käynnisty. Yleensä ajoneston valo jää palamaan mittaristossa, muttei aina.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Jukkalmera


Minkälaisista käynnistysongelmista on kyse?
[/quote]

Auto starttaa, muttei käynnisty, mikä viittaa siihen, ettei kone saa bensaa. Se, ettei bensapumpun rele vedä estää bensapumpun toiminnan.

Jukkalmera

Auto oli diagnoisoitavana Nissan-huollossa Karkilan Autokehällä juurikin v.2012, ja hekään eivät parempaa selitystä keksineet kuin tuo bensapumpun rele, ja myivät uuden releenkin muistaakseni hintaan 40 euroa.

Jonttula

Tosiaan meidän toisessa allussa oli ongelmia myös tuon NATSin kanssa. Tämä voisi hyvinkin sopia sihen. Pyöritti kyllä vimmatusti, mutta ei lupaillu edes. Meillä yleensä auttoi kun käytti ovet kaukosäätimestä lukossa ja aukaisi uudestaan. Syyllinen tosiaan tuo sirun lukijan johto ratin alusmuovin sisäpuolella.

mies51

N16 ajanut 280 tkm. Jossain vaiheessa oli muutaman kerran tuo NATS-tunnistusongelma. Silloin ei edes startannut. Autosta pois, lukkoon auki ja uudelleen virtalukkoon, starttaa.  Otin ratin luota liittimet irti ja suihkautin CRC kuiva elektroniikan puhdistusainetta.

Muutaman kerran myös käynyt niin, että kun heti starttauksen jälkeen sammunut, kastelee tulpat. Silloin kaasupoljin pohjassa koko ajan ja pitkään saanut startata useita starttauksia, kunnes lähtee vaivalloisesti käyntiin.

Jukkalmera

Katselin, että Hella:n osanumeroilla:
4RA 007 813-011
tai
4RA 933 766-111

näyttäisi löytyvän todennäköisesti sopiva rele N16 Allun bensapumpulle. Ajettelin ostaa muutaman jemmaan, kun parin vuoden välein on ollut tarvetta vaihtaa tuo rele. Se, mikä releen rikkoo on jäänyt epäselväksi.


tikola

#10
Nyt minullakin on tämä sama murhe. Oireet ovat sellaiset, että auton seisottua pidempään startauttaa pitkään, mutta jos siinä tilanteessa tyrkkää sen käyntiin se lähtee saman tien. Missä vika?

Omat ajatukset ovat

1) Auto purkaa bensalinjan tyhjäksi - onko siinä muuta bensalinjassa, joka tähän vaikuttaa kuin se polttoaineen paineensäädin?
2) Bensapumpun rele - en kuule bensapumppua vaikka kuuntelen - pitää kuunnella lisää. Voisiko vaikuttaa siten, että käy kun saadaan käyntiin ruiskun imulla vaikka bensapumppu ei kävisikään
3) Ajoneston vika se tuskin on, koska työntämällä starttaa kuitenkin


Tulpat vaihdettu - puola vaihdettu, joten seuraavaksi etsitään bensansyötön vikaa. Vaihtoehdothan ovat, että se ei sytytä tai se ei saa bensaa, kun ei käynnisty. Startti kyllä pyörittää hyvin. Ja kun auto käy kaikki toimii hienosti.

Reniki

Oisko kampiakselin asentotunnistin antautunut? Ootko vikakoodeja lukenut? Mikä moottori, paljon ajettu?

tikola

Ainoa vikakoodi tulee katalysaattorista - auto mallia 2000 ja kilsoja vasta reilu satatonnia. Puola ja tulpat vaihdettu vuosi sitten, eli siinä tuskin on vika - tai sitten ne vaihdetut ovat huonoja.

Eli ihan perusjuttu se tuskin enää on - aika montaa hommaa on jo yritetty. Kampiakselin asentotunnistimesta ei oiken se hyvä käynti käydessä kieli, eli kaikki toimii kun toimii ja ainoa ongelma on startissa - aika ajoin.



Reniki

Itellä meni tuo anturi noin 160tkm kohdalla. Ei mene välttämättä kerralla pimeäksi vaan alkaa tekemään erinäisiä oikkuja kuten hankaloittaa käynnistystä ja/tai pätkii kiihdytyksissä. Läheskään aina ei sytytä vikavaloakaan. Yleinen vika näissä.

tikola

#14
No niin oma diagnoosi on edennyt. Kun autoa pitää starttivirrassa pitkään (puolituntia tms.) ennen starttia niin se starttaa saman tien. Eli tuo kertoo minusta siitä, että ainetta ei saada saman tien oikeaan paikkaan, kun startti aloitetaan nollasta. Eli joko pumppu ei jaksa tuoda tavaraa, suodatin sen blokkaa tai ruiskutuspuoli ei jaksa nostaa painetta. Outo osa on siinä, että kun auto lähtee se toimii koko ajan, eli mitään ajonaikaista ongelmaa ei tähän liity.

Alan siis tutkia polttoaineen syöttöpuolta ja sen saapumista tankista kohti sylinteriä. Jossain siinä välillä se vika piilee. Bensapumpun rele pitäisi minusta oireilla myös ajon aikana, eli ainakin tankin alta kuunneltuna pumppu kyllä hyrrää koko ajan, mutta se ei nyt jostain syystä siirrä ainetta tarpeeksi.

tikola

#15
Nyt pitää korjata omaa diagnoosia. Auto starttaa varsin hyvin, kun vain avaimesta vapauttaa heti kun ollaan lupaavassa hetkessä. Siis pitämällä avainta pohjassa starttaa liki loputtomiin, mutta jos päästää avaimesta irti, niin starttaa lähtökohtaisesti aina muutamassa sekunnissa. Diagnoosi on siis seuraava

1) Polttoainepuolen vika se ei ole - ainetta tulee ja se toimii
2) Virtalukonpohja se ei ole, koska kahdella eri pohjalla (toinen upouusi) käytös on sama
3) Puolien ja tulppien läpikäynti on menossa, eli molemmat on aika viimeaikoina vaihdettu, mutta epäilen edelleen, että olisiko niissä jossain vikaa.
4) Jos se ei auta minusta jäljelle jää lähinnä starttimoottori, eli oma yksi ehdokas ongelmaan on se, että autoon on vaihdettu kahdesta starttivaihtoehdosta se enemmän virtaa kaappaava tehokkaampi ja se kaappaa niin paljon virtaa, ettei sitä sitten enää oikein sytytykselle riitä.


Eli käyn nyt puolia ja tulppia läpi ja jos se ei auta kokeilen motonetin pienempää starttimoottoria. Vikakoodien ja vikavalojen puolesta minulla on vain katalysaattorista tuleva koodi, joten se ei liity tähän mitenkään. Ensimmäinen katti menee minulla vaihtoon jahka vain löydän jotain muuta, kuin neljäsataa maksavan osan. Luulen, että se poistaa vikakoodit ja sen moottorin vikavalon, joka tulee aina jonkinlaisen ajon jälkeen. Saan sen siis joksikin aikaa nollattua, mutta se palaa sinne aina ja viittaa ensimmäiseen kattiin tai sen anturiin.


cedricfan

Sytytysvirta puuttuu start-asennossa, eli virtakynä käteen, ja katsomaan, lähteekö virtalukolta, ja jos lähtee, tuleeko puolille saakka?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

tikola

Tuo on täydellinen kuvaus minun ongelmaan - sitä vain ihmettelen miksi virtalukon pohjan vaihto ei sitä korjaisi. Eli mitenkäs se auton käynnistys ja sytytys nyt oikeasti menee?

Eli kun avaimesta kääntää menee startti päälle ja sytytysvirta samalla, mutta mikä auton käynnistyessä sen katkaisee? Eli mikä on virtalukon pohjan rooli tässä kokonaisuudessa. Eikös se nyt ole se laite, jonka kautta noita asioita hallinoidaan? Itse avainosa lienee vain mekaniikkaa eikä sillä ole mitään osaa asiaan.

cedricfan

Sytkävirta ja starttivirta pitää erottaa toisistaan, koska muuten olisi joko startti päällä jatkuvasti, tai sitten ei olisi sytkävirtaa "käydessä".
Virtalukon pohja on vain yksi osa virtapiiriä, esim poikkinainen johto ei korjaannu pohjan vaihdolla. Nyt pitää siis vaan tutkia kirjaimellisesti johdon mukaisesti, missä virtaa on.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

tikola

Eli sytytysvirta ja starttivirta ovat kaksi eri johtoa, jotka lähtevät virtalukon pohjasta kohti päämääriään? MInusta kiistatta kumpikin johto on lähtökohtaisesti ehjä, koska auto starttaa ja sytyttää, mutta ei oikein tee sitä yhtäaikaa. Siis jos jossain on vikaa, niin sytytysvirta ei kulje kunnolla startatessa, mutta vasta kun avaimesta höllää. Eli pitää etsiä, jostain tuollaisen auton kytkentäkaavio ja tutkia miten sytytyksen osalta johdotus menee. Siinä on kyllä seuraava hyvä teema tutkittavaksi - kiitoksia vinkistä.

Tero-75

Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

tikola

Kiitoksia - ladattu on ja katseltu. Mitenkäs tuo nyt oikein menee. Oletko ostanut tuon jostain rahalla ja laitoit sitten jakoon vai onko se aina jaossa tuosta paikasta. Eli onko näitä korjausoppaita missään mitenkään keskitetysti tarjolla vai onko se jokainen tapaus uniikki ja se pitää järjestää tapauskohtaisesti milloin mitenkin?

Tero-75

Lainaus käyttäjältä: tikola - kesäkuu 02, 2023, 16:36:50
Kiitoksia - ladattu on ja katseltu. Mitenkäs tuo nyt oikein menee. Oletko ostanut tuon jostain rahalla ja laitoit sitten jakoon vai onko se aina jaossa tuosta paikasta. Eli onko näitä korjausoppaita missään mitenkään keskitetysti tarjolla vai onko se jokainen tapaus uniikki ja se pitää järjestää tapauskohtaisesti milloin mitenkin?
Tuo on minulle tullut muistaakseni Nissanin varaosaohjelman mukana, ja olen sen omaan Dropboxiini tallettanut juuri tällaisia tilanteita varten.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

jarihki

Primerassa (P12, 1,8) on sytytyksen kondensaattori, jonka vaihto isompaan auttoi käynnistysongelmissa nimenomaan, kun ilman lämpötila sahasi ja vaihteli suuresti. Jos tässä kaarassa on samanlainen kondensaattori, osa kannattaa vaihtaa.

https://www.youtube.com/watch?v=GuSzyjrSrw0

Volvomania

Meidän Primera alkoi oireilemaan siten, että ei tahtonut lähteä pakkasilla tulille. Lähti lopulta lohkolla lämmittämällä. Sitten ei enää lähtenyt lainkaan ja lopulta auto jäi pihaan.
Jarin neuvosta vaihdoin konkan uuteen ja Johan hörähti moottori iloisesti hyrräämään. Auto-kehästä sai konkan ja taisi maksaa reilun kympin. Vaihto kesti ehkä 15 min.
Alkup. Konkka menetti tehonsa, eikä tulpille tullut riittävää käynnistys kipinää. Uudessa konkassa on enempi potkua ja auto lähtee kuin palmun alta.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: tikola - toukokuu 30, 2023, 11:38:43
Auto starttaa varsin hyvin, kun vain avaimesta vapauttaa heti kun ollaan lupaavassa hetkessä. Siis pitämällä avainta pohjassa starttaa liki loputtomiin, mutta jos päästää avaimesta irti, niin starttaa lähtökohtaisesti aina muutamassa sekunnissa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - kesäkuu 03, 2023, 08:31:16
Meidän Primera alkoi oireilemaan siten, että ei tahtonut lähteä pakkasilla tulille. Lähti lopulta lohkolla lämmittämällä. Sitten ei enää lähtenyt lainkaan ja lopulta auto jäi pihaan.
Jarin neuvosta vaihdoin konkan uuteen ja Johan hörähti moottori iloisesti hyrräämään. Auto-kehästä sai konkan ja taisi maksaa reilun kympin. Vaihto kesti ehkä 15 min.
Alkup. Konkka menetti tehonsa, eikä tulpille tullut riittävää käynnistys kipinää. Uudessa konkassa on enempi potkua ja auto lähtee kuin palmun alta.

Aiheesta on ketju: https://www.ncf.fi/smf/index.php?topic=23986.60

tino45

Lainaus käyttäjältä: tikola - toukokuu 30, 2023, 11:38:43
Nyt pitää korjata omaa diagnoosia. Auto starttaa varsin hyvin, kun vain avaimesta vapauttaa heti kun ollaan lupaavassa hetkessä. Siis pitämällä avainta pohjassa starttaa liki loputtomiin, mutta jos päästää avaimesta irti, niin starttaa lähtökohtaisesti aina muutamassa sekunnissa.
Edellisessä autossa oli sellainen vika, että startti päällä ei käynnistynyt ollenkaan. Sitten kun käänsi startin pois, hörähti ikäänkuin
olisi yrittänyt käynnistyä. Vika oli puolassa. Kun starttimoottori päällä vei virtaa niin, ettei huonolle puolalle riittänyt jännite.

tikola

#28
Lainaus käyttäjältä: tino45 - kesäkuu 03, 2023, 11:21:30[
Edellisessä autossa oli sellainen vika, että startti päällä ei käynnistynyt ollenkaan. Sitten kun käänsi startin pois, hörähti ikäänkuin
olisi yrittänyt käynnistyä. Vika oli puolassa. Kun starttimoottori päällä vei virtaa niin, ettei huonolle puolalle riittänyt jännite.

Puolat on tässä autossa vaihdettu jo kokonaan uuteen. Oire sinällään on aikalailla juuri tuo, mutta puolassa tuskin vika on minulla. Kondensaattorin puolesta puhuu se, että murhetta on enemmän mitä kylmempää on, joten se kondensaattori olisi ehkä se seuraava halpa kokeilu.

tino45

Minullakin kun lämmitti puolaa, niin käynnistyi heti.  Kondensaattorinkin voisi testata , että lämpöpuhaltimella lämmität kondensaattoria. Vaikuttaa kovasti kondensaattorivialta, että tuskin edes kannattaa lämmmitystestausta