Kirjoittaja Aihe: Nissan Almera N16, 2005, Hatchback - käynnistysongelmat ja bensapumpun rele  (Luettu 631 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukkalmera

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 7
Terve,
autossani ilmeni muutama vuosi sitten käynnistysongelmia talvella ekaa kertaa 2012). Ongelman aiheuttajaksi selvisi bensapumpun rele,joka sijaitsee kuskin jalkatilassa sivupaneelissa. Rele vaihdettiin Nissan liikkeessä. Ongelmaa on kuitenkin esiintynyt senkin jälkeen satunnaisesti 1-2 kertaa talvessa.  Noista tilanteista olen selvinnyt siten,että olen puhaltanut lämmintä ilmaa (auton sisälämppärillä) kohti paikkaa, jossa kyseinen rele sijaitsee :) (paneeli on tietysti aukaistava).

Tänä talvena on jo käynyt kolmesti siten, ettei auto ole lähtenyt käyntiin. Tyypillinen tilanne on se, että ulkolämpötila on vaihtunut lauhasta pakkaseen,ja auto ei enää käynnisty. Tänä talvena on ulkolämpötilan sahailua lauhasta pakkaseen ollut usein. Näistä tilanteista olen kuitenkin selvinnyt ym. keinolla, eli puhaltamalla lyhyen aikaa lämmintä ilmaa releen lähistölle.

Vaikuttaisi siltä, ettei ongelmaa aiheuttava kohta ole välttämättä varsinainen bensapumpun rele, vaan joku muu heikko kohta siinä lähistöllä (juotos? tms.) Onko kokemuksia asiasta?

Poissa Alppuu

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 738
Kuuluuko näissä pumpun ääni kun laittaa virrat päälle?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Poissa Jukkalmera

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 7
Moi,
muistelen, ettei pumpun ääntä kuule virtaa päälle laittaessa.

Poissa Jonttula

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 57
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Kuulee pumpun äänen jos hiljaa malttaa olla. Ainakin meitin alluissa. :)

Poissa Jylppy

  • Ylläpitäjä
  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 143
  • Karu paikka...
Terve,
autossani ilmeni muutama vuosi sitten käynnistysongelmia talvella

Minkälaisista käynnistysongelmista on kyse?

N16 almeroissa (ja P12 primeroissa) on ollut ongelmia käynnistykseneston (NATS) johtosarjan kanssa, joka menee virtalukon kupeessa olevalta sirunlukijalta NATSin boksille kojelaudan alle. Tällöin auto ei joko starttaa ollenkaan, tai starttaa muttei käynnisty. Yleensä ajoneston valo jää palamaan mittaristossa, muttei aina.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98

Poissa Jukkalmera

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 7

Minkälaisista käynnistysongelmista on kyse?
[/quote]

Auto starttaa, muttei käynnisty, mikä viittaa siihen, ettei kone saa bensaa. Se, ettei bensapumpun rele vedä estää bensapumpun toiminnan.

Poissa Jukkalmera

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 7
Auto oli diagnoisoitavana Nissan-huollossa Karkilan Autokehällä juurikin v.2012, ja hekään eivät parempaa selitystä keksineet kuin tuo bensapumpun rele, ja myivät uuden releenkin muistaakseni hintaan 40 euroa.

Poissa Jonttula

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 57
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Tosiaan meidän toisessa allussa oli ongelmia myös tuon NATSin kanssa. Tämä voisi hyvinkin sopia sihen. Pyöritti kyllä vimmatusti, mutta ei lupaillu edes. Meillä yleensä auttoi kun käytti ovet kaukosäätimestä lukossa ja aukaisi uudestaan. Syyllinen tosiaan tuo sirun lukijan johto ratin alusmuovin sisäpuolella.

Poissa mies51

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 513
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
N16 ajanut 280 tkm. Jossain vaiheessa oli muutaman kerran tuo NATS-tunnistusongelma. Silloin ei edes startannut. Autosta pois, lukkoon auki ja uudelleen virtalukkoon, starttaa.  Otin ratin luota liittimet irti ja suihkautin CRC kuiva elektroniikan puhdistusainetta.

Muutaman kerran myös käynyt niin, että kun heti starttauksen jälkeen sammunut, kastelee tulpat. Silloin kaasupoljin pohjassa koko ajan ja pitkään saanut startata useita starttauksia, kunnes lähtee vaivalloisesti käyntiin.
mies51