Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Qashqai II - Parkkitutkat sekä kamera?

Aloittaja warma, helmikuu 03, 2018, 12:21:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

warma

Terve!

Tuli juuri hankittua Nissani. Malli on 2015 Qashqai 1.6 DIG-T Tekna ja ajettu noin 40tkm.

Ensimmäinen kysymys. Kuinka saan tuon parkkitutkahässäkän kameroineen toimimaan?

Ongelma on se, että takakameran kuva tulee ruutuun vaikka lähtisin parkista ykkösellä.

Samoin tekee(ei ehkä aina), että kun laitan vaikka nelosen tai minkä vaihteen vain vapaalta kun olen lähdössä. Samaan aikaan kuluu "piiiiiiii" jatkuvana kunnes laittaa vapaalle tai vauhtia tulee sen verran, että värkki tajuaa, että ollaan jo liikenteessä.

Saman tekee tietty pakilla. Takakameran kuva lienee normaalia peruutusvaihteella, mutta jatkuva "piiiiiii".. Tuleeko jostakin tutkan sensorista? Vaikka ei pitäisi olla mitään rähmää niissä.


Mielestäni tätä ei tapahtunut koeajolla vaan tuli mahd. vasta kun sörkin jotain asetusta...

Neuvoja? Kiitokset jo etukäteen! Muutenkin kaikki ko. automallia koskeva spesiaalitieto ja vinkit ovat oikein tervetulleita...  ::)
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 163 Tekna -15 2wd

HiTec

#1
Viittaisi siihen että takatutkien mielestä edessä on jatkuvasti jotain ja/tai anturi rikki. Auton tapoihin kun kuuluu aina liikkeelle lähtiessä nakata jomman kumman pään kameran kuva näytölle, mikäli tutkat kertovat siinä edessä jotain olevan, eikä liikkeellelähdön suunnalla ole merkitystä. Tuon lisäksi mittareiden keskinäytössä pitäisi näkyä tutkien värit vihreä-keltainen-punainen sen mukaan kummassa päässä estettä on ja pitkälläkö. Eli tässä tapauksessa ilm. auton takaosa on punaisella jatkuvasti :-\

Myös noissa äänissä on eroa, muistaakseni etututkat huutaa piippiään matalammalla äänensävyllä kuin takaset, mutta tuotahan ei tietty pääse kokeilemaan jos/kun takaset huutaa kokoajan :-\

Winkki: Ajotietokoneesta saat tutkat myös pois etu- ja taka- erikseen jomman kumma tahi molemmat. Takatutkille on myös oma nappulansa kojelaudan vas. alakulmassa. Kun siinä napissa palaa kelt.valo, on takatutkat toiminnassa ja napin painallus sammuttaa tutkat siihen saakka kunnes vaihdat vaihdetta. Eli esim. peräkärryn kanssa jos joutuu vensklaamaan ykkösen ja pakin kanssa, niin se on jatkuvaa napin tökkimistä, ellet sitten ajotietokoneesta poista niitä pysyvämmin tai koukkusi sähkösarja ole sen verran fiksu etät se osaisi nuo tutkat sammuttaa itsekin aina kun kärry on perässä 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

cedricfan

Ja näillä säillä riittää lumi tai jää siihen että anturi huutaa hoosiannaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

warma

Jess! Ongelma taisi korjaantua etusäleikön anturien perusteellisella jynssäyksellä..  :) Ihan sieltä antureiden takaa paljain sormin ja kynsin vaan kaikki "mikromoska/lika" pois, niin taisi olla tämän ongelman ratkaisu. Kiitokset vastauksista ja vinkeistä!

Tämän jälkeen ei ole tuota vaivaa esiintynyt (kop-kop, puupäätä koputellen). Edellisessä Mondeossani oli myös anturit edessä ja takana, mutteivät kyllä näin herkkiä tai tässä tapauksessa ehkä häiriöalttiita olleet.

Pääasia, että pelittää nyt normaalisti..  En ole jaksanut lukea vielä kokonaan tuota Teknaan pohjautuvaa, paksua opaskirjaa. Tuleeko kohtalotovereille jotakin niksejä, jippoja, ehkäpä hienouksia mieleen, millä leikkiä tai oikeita käytännön seikkoja?  Pitkästä aikaa Nissan alla. Edellinen oli Micra Super Sport 1.2L ja muistaakseni vm. 89 tjsp. Harmi kun myin, se olisi pitänyt säilyttää.

Onhan tuo Qashqai aika muovirimpula, jota täytyy puristaa kaksin käsin kaiken aikaa ratista, ettei vain lähde omille teilleen jos verrataan isoon Mondeeon, joka kulkee kuin juna raiteilla. Toki tämä on vielä totuttelukysymys, kuten aina autonvaihdossa moni muukin asia.  ;)
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 163 Tekna -15 2wd

HiTec

Lainaus käyttäjältä: warma - helmikuu 04, 2018, 13:03:17
Onhan tuo Qashqai aika muovirimpula, jota täytyy puristaa kaksin käsin kaiken aikaa ratista, ettei vain lähde omille teilleen jos verrataan isoon Mondeeon, joka kulkee kuin juna raiteilla.

Itsellä ex. oli C5 III Tourer ja en kyllä takaisin vaihtaisi, nykyinen Qashqai hakkaa tuon about kaikessa ihan 6-0, paitsi jousitusmukavuudessa 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: warma - helmikuu 04, 2018, 13:03:17
Onhan tuo Qashqai aika muovirimpula, jota täytyy puristaa kaksin käsin kaiken aikaa ratista, ettei vain lähde omille teilleen jos verrataan isoon Mondeeon, joka kulkee kuin juna raiteilla. Toki tämä on vielä totuttelukysymys, kuten aina autonvaihdossa moni muukin asia.  ;)

Ja huono vertailupari. Mondeo on ollut klassisesti erinomainen ajaa, jopa luokassaan, joka on vaativa.
Lisäksi Qashqai on pykälää pienempi, ja SUVina korkeampi.
Sitten on vielä se, oliko Mondeo hydraulisella ohjaustehostuksella? Jos oli, niin siinä yksi asia, jossa kehitys on mennyt taaksepäin nykyautojen kohdalla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - helmikuu 04, 2018, 17:31:54
Lainaus käyttäjältä: warma - helmikuu 04, 2018, 13:03:17
Onhan tuo Qashqai aika muovirimpula, jota täytyy puristaa kaksin käsin kaiken aikaa ratista, ettei vain lähde omille teilleen jos verrataan isoon Mondeeon, joka kulkee kuin juna raiteilla. Toki tämä on vielä totuttelukysymys, kuten aina autonvaihdossa moni muukin asia.  ;)

Ja huono vertailupari. Mondeo on ollut klassisesti erinomainen ajaa, jopa luokassaan, joka on vaativa.
Lisäksi Qashqai on pykälää pienempi, ja SUVina korkeampi.
Sitten on vielä se, oliko Mondeo hydraulisella ohjaustehostuksella? Jos oli, niin siinä yksi asia, jossa kehitys on mennyt taaksepäin nykyautojen kohdalla.

Joo itekin ku vertaa edellisiin, matalampiin autoihin, niin onhan niissä se perstuntuma ihan eri.

Qashqailla nyt reilun vuoden vedellyt, pääasiassa yhdellä löysällä ranteella kruisaten  8) Hyvin se omaan tassuun sopii, mutta tietty ihan eri matalampiin verrattuna.

Vaikka ei neliveto ookkaan, niin on se silti ollut kiva auto ajella näissä etelän lumimyrskyissä myöskin  8)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

warma

Joo, ei tosiaan ole ihan paras mahdollinen vertailupari noin autoina..  ;D Luonnollisesti tulee vain edeltäjään tehtyä vertailua.

Kyllä tuo Qassu alkaa jo paremmalta tuntua, koko ajan. Kaupunkipyörittelyssä pääsee aika kivasti oikeuksiinsa ja tehot myös esille paremmin kuin maantiellä.

Nissanilla kun on kutonen silmässä ihan reilun satasen vauhdissa, niin tuntuu ettei reagoi kaasuun mitenkään. Ohittaminen on mahdotonta turvallisesti. Nelonen silmään niin johan mennään taas, kuten kuuluu tuolla teho- / painosuhteella. Tämäkin vaatii vain totuttelua, kun 1.6 Ecoboost monkku lähtee nöyrästi karkuun kuutosellakin. Anyhow, totutellaan, totutellan...  :P

Mukava huomata, että on aktiivinen foorumi..  :)


Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 163 Tekna -15 2wd

mcgangsta

Niin tuo oli vissiin bensiinivehje?

Itellä on 1.6dCi ja siinä riittää vääntöä oikein mukavasti  8)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

HiTec

Lainaus käyttäjältä: McGangsta - helmikuu 04, 2018, 23:47:28
Niin tuo oli vissiin bensiinivehje?
Näinhän se taisi olla ???
Lainaus käyttäjältä: warma - helmikuu 03, 2018, 12:21:59
Tuli juuri hankittua Nissani. Malli on 2015 Qashqai 1.6 DIG-T Tekna ja ajettu noin 40tkm.

Lainaus käyttäjältä: McGangsta - helmikuu 04, 2018, 23:47:28
Itellä on 1.6dCi ja siinä riittää vääntöä oikein mukavasti  8)
Itsellä myös, tarkemmat speksit tuossa allekirjoituksessa, enkä minkään sortin puutumista ole itse havainnut. Toki jos mennään ihan liian matalille kierroksille, joissa fööni ei vielä ole pelissä mukana, niin onhan tuo varsin rauhallinen, mutta tällöin enempi oma moka kun sillä oik.käden kepillä voi ihan itse valita sitä pienempääkin lokosta. Meillä syy disuun oli enempi vetomassoissa, joka toki samalla määritteli myös tuon askinkin, sillä tuo kombinaationi on Qashqai-malliston ainut 750/1800kg repivä yhdistelmä, kun tuon as.vaunumme kok.massa on 1700kg 8)

Heh, forumille näköjään tehty täg-helppereitä s.e. kaksi Q-kirjainta peräkkäin korvautuu ihan oikealla mallinimellä, I like it :)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

warma

Kyselen vielä samaan hengenvetoon kun on selkeästi tietäjiä paikalla, että saako tuohon navigaattoriin/connectiin peltipoliisivaroittimen jostakin päälle?

Aivan kuin joskus olisin jostakin lukenut, että saa toimimaan peräti ns. autonomisesti. Eli navigoinnin ei tarvitsisi olla päällä ja silti osaa varoittaa peltisheriffeistä normiajossa, mitä nyt kartalla mahdollisesti on, jos nyt on..  ;D

Nopeusrajoitekyltit tuo taitaa osata napsia jollakin etukameralla? Ainakin joissakin paikoin vaihtaa ruutuun aivan tuoreeltaan asennetun/vaihdetun nopeusrajoitinopasteen..hmph..

Päivä päivältä parempi auto ja oppii uusia juttuja..  ::)  Lohkolämppärin suuruudesta en tiedä, mutta huomaa kyllä selkeän eron sähkönkulutuksessa, siis tavallaan huonompaan suuntaan. Noh, käynnistyy kyllä puolestaan kiltisti, tosin samoin teki edeltäjänsäkin..  :-\



Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 163 Tekna -15 2wd

HiTec

Peltipoliisit saa USB-liittimen kautta muistitikulta luettua navarin muistiin (ihan vain määrätynmuotoinen txt-tiedosto, määrätyssä hakemistorakenteessa tikulla) ja tosiaan toimii juuri noin kun sanoit, ei tartte olla navari päällä kun silti vinkuu. Ainoa mutti että vinkuu läheisyydestä esim. 200m ennen tolppaa, mutta ei ota mitenkään kantaa missä tuo tolppa linnuntietä on, onko edes samalla tiellä mitä ajat. Esim. ajat Kehä I yli sillalla, niin jos sillan lähellä on Kehällä selfie-keppi, niin Qashqai winkasee ::)

Nop.rajoitukset tuo tosiaan poimii per.peilin takana tuulilasissa olevalla kamerallaan, mutta tuo tieto säilyy näytössä vain määrätyn ajan, jonka jälkeen se korvautuu navarista poimitulla tiedolla => esim. 100km/h talvinopeus motarilla säilyy jonkin aikaa näytössä, mutta kohta se korvautuu navarin 120km/h lukemalla. Samaten tuo sitten tosiaan poimii kaikki nop.rajoitusta muistuttavatkin merkinnät = esim. Hki keskustassa yx-kax voi lukea 100km/h mittaristossa, kun sellainen sattui lukemaan edellä menneen bussinkin persuuksissa ;D

Ja jos varustukseesi sattuu kuulumaan myös peräänajoestin, niin sekin kyllä ihan aikuisten oikeasti toimii, testattu ;D Tuo tutkahan sijaitsee keulalla, sen Nissan logon yläpuoliskossa, kun logon alapuoliskossa on se etu per.kamera. Harmi vain että tuo logon vaakapalkki muodostaa hyvän "hyllyn" kaikelle loskalle yms => tutka herkästi ilmoittaa disabloineensa itsensä loskakelissä kun hylly kertyy lunta täyteen :-\

Niin ja per.kamerasta kun tuli puhe, niin ihan vaan nice-to-know, takana per.kamerassa on myös pesuri, joka toimii aina kun takalasinkin pissapoika. Tosin ainakin itsellä tuo kamerapesuri lienee tullut jo wanhaksi ja tarttisi "Tenoja", kun tuppaa vähän issekseenkin liruttelemaan. Tuon huomaa hyvin puhtaampana norona rek.kilvessä, jota pitkin nuo nesteet ovat sitten valuneet :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

warma

Kerrassaan hienoa! Kehtaatko vinkata, mistä esim. tuon .txt -filun saa käsiinsä? Kiitollisena otan vastaan myös vaikka privan, mailin tms. kautta.

Kylkeen vielä pieni ohjeistus, eli täytyykö tikku olla paikallaan vaan voidaanko ladata vain tiedosto värkin muistiin jne. Miten käyttöönotto? Meneekö automaationa vai tarviiko jotain räpeltee, jos mitä?   :)

Joo tiedän, "kato googlesta". Onhan se vaan helpompi kuin joku kohtalotoveri vääntää aisat rautalangasta..  ;D

Kiitokseni jälleen jo inffoiluista!!  ;)
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 163 Tekna -15 2wd

HiTec

Lainaus käyttäjältä: warma - helmikuu 07, 2018, 12:47:05
Kerrassaan hienoa! Kehtaatko vinkata, mistä esim. tuon .txt -filun saa käsiinsä? Kiitollisena otan vastaan myös vaikka privan, mailin tms. kautta. Kylkeen vielä pieni ohjeistus, eli täytyykö tikku olla paikallaan vaan voidaanko ladata vain tiedosto värkin muistiin jne. Miten käyttöönotto? Meneekö automaationa vai tarviiko jotain räpeltee, jos mitä?   :)

Pitää nyppästä tuo tikku irti ja katsoa miten se meni. Ihan simple tuo filen formaatti kuitenkin oli, itsekin sen päivittänyt jo pariin kertaan keräämällä eri lähteistä noita tolppatietoja koordinaatteineen. Ja asennus oli niinkin "vaikea" kuin tikku paikalleen hanskalokeron pohjaan ja kohta jo navari kyselee jotta löysi tälläisen tiedoston, ladataanko ;D Tuolla tikulla on mulla myös MP3-kirjasto aina autossa mukana, joita voi soitella AUX-valinnan kautta, soitin hakee artistit, biisinimet, jne. suoraan MP3-tiedostoista. Tai sitten streamaan BT-yhteyden kautta räpylästä jotain nettiradiota reissussa, vaikka tuon vaki-mankan ihan radionkin kuuluvuus tienpäällä on kyllä varsin hyvä 8)

Kännyn kautta menee myös Nissan Connect-palvelu, mutta se on aika torso. Luulisi että myös Nissan jo panostaisi noihin palveluihin ja appeihin, mutta ei :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mcgangsta

Mieki voisin ottaa ohjeita vastaan, tai jos sattuu vaikka olemaan tuohon vanhempaan sopivaa tiedostoa valmiina :-)

Taitaa olla vuosikymmenen alkupäästä nuo mun tolppatiedot, kun kehät puuttuu kokonaan :-)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

HiTec

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

warma

Nöyrä kiitos! Eilen pääsin vasta testaamaan toimivuutta ja hyvinhän tuo ainakin nuo muutamat kamerat löysi, jess!  ;)

Saakohan näitä Nissanin merkki- / varoitusääniä jostakin kovemmalle? Aika vaimeasti ilmaisee edessä vaanivan tolpan tai esim. kaistavahtikin aika hennosti piippasee..
En sitten tiedä, menevätkö nämä käsikädessä audiovolyymin kanssa, joka ei itsellä yleensä ole hirmusen kovalla, perus radiokuuntelua. Vilkkujakin täytyy välillä aina tarkistaa kojetaulusta kun ei ole varmuutta merkkiäänistä, tai ei siis oikein kuulee naksaako tuo vilkun merkkiääni (rengasmelu on tosin ihan topakka).  ???

Kaistavahti ja kameravaroitin saisi ulahtaa mielestäni kunnolla, että uivelo herää..  ;D Myös vilkun päälläolo olisi mukava todeta pelkällä korvalla. Ei ne nyt ihan mykkiä tietenkään ole, mutta itselleni saisi hieman kovempaa laulaa, ainakin nuo varoittimet..  :-\ Onkohan se peräänajovaroitin, joka päästää hieman kovemman piippauksen.
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 163 Tekna -15 2wd

HiTec

Lainaus käyttäjältä: warma - helmikuu 21, 2018, 12:35:52
Saakohan näitä Nissanin merkki- / varoitusääniä jostakin kovemmalle? Aika vaimeasti ilmaisee edessä vaanivan tolpan tai esim. kaistavahtikin aika hennosti piippasee..
En sitten tiedä, menevätkö nämä käsikädessä audiovolyymin kanssa, joka ei itsellä yleensä ole hirmusen kovalla, perus radiokuuntelua.

Auton asetuksista löytyy volumesäädöt erikseen navarille, audiolle ja puhelimelle 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...