Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissanin P12 alle valuu sekä vihreää että pinkkiä litkua ...

Aloittaja Jori, tammikuu 31, 2018, 23:47:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jori

... tarttis varmaan aluksi vaihtaa vesipumppu, motonetistä 49e.

Olen pikkuisen vihreää jäähdytysnestettä joutunut lisäilemään  viime aikoina.

Määrät ovat pieniä auton alla mutta kumminkin värit lumesta erottuvat.

Pinkki litku voi olla naapurinkin autosta jäänyt parkkeerauspaikalle vaan lähipäiviä selviää mistä autosta pinkki litku valuilee.

Alus on 1,6 litranen ja vuosimallia 2002. Kilometrejä kohta 300000.

Öljyäkin menee ns, reilusti.

Jäähdytinneste on noin -50 asteessa jäätyvää  eli raakaa.

Pissapojan neste on -40 asteessa jäätyvää.

Jäähdyttimen letku on mielestäni moottorin käydessä kovanpuoleinen.

Vesipumppu vaiko kannentiiviste. Vaiko kaikki.

Likimain ilmaiseksi saan korjattua "kaverilla" eli mitäköhän tekisin seuraavaksi jos vielä valuttaa litkuja hiljalleen.

Kaupunkiajoa viimeiset 4 viikkoa on ollut. Pakkasta välillä -20 ja kerran nollakelikin.

Mitähän lie pinkki neste täsmälleen jos minun autosta on ? Mite tarkistan pinkin nesteen varmuudella eli mitä nestettä pinkki on ?



Shamsa

#1
Pinkki neste voisi olla ohjaustehostimesta. Tai punainen siis.
Raakaa jäähdytysnestettä ei suositella käytettäväksi sellaisenaan, ja raa'alla nesteellä jäätymispiste on jotakin aivan muuta kuin -50 astetta. Yleensä paras jäätymisenesto saadaan 60% seoksella. Raaka neste ei myöskään jäähdytä yhtä hyvin kuin vedellä jatkettu.

Taidat tarkoittaa huoltsikaltakin saatavaa valmiiksi sekoitettua nestettä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Jori

Tunti sitten kun pakkasta -20 astetta ja auto ollut johdon päässä lämmityksessä noin 90 minuuttia:

  http://aijaa.com/X05JMR

lumessa ihan pieni vihertävä lätäkkö merkkinä litkun tippumisesta. Lisäsin taas huoltsikalta ostamaani vihreää jäähdytinnestettä "raakana ". Ensi kerralla lisään vettä.

Ja kas: http://aijaa.com/X05JMR näkyy kuvassa  ( nuoli osoittaa paikan ) vihreä tippa.

Oletuksena on jotta kun auto johdon päässä lämmityksessä niin alkaa tippasemaan, selkeästi.

Vaan vesipumppu pitänee vaihtaa.

Samalla tarkistaa kannentiiviste ja ohjaustehostimen litku. Ja PCV venttiili vaihtaa myös. Vaihteistoöljykin tarkistaa kun yli vuosi jo mennyt.



Whee

#3
-

mies51

Monta on paikkaa, mistä jäähdytysneste voi vuotaa:
- vesipumppu. Kastelee pyöriessään myös hihnat.
- jäähdyttimen kenno. Pientä hiushalkeamaa vaikea löytää.
- Lohkolämmittimen kiinnitys lohkoon tai Calixin kiristysmutterin juuren O-rengas-tiiviste. Vuotaa usein juuri lohkolämmittimen ollessa päällä. Kiristä.
- kannentiiviste. Pääseekö näkemään, mistä vuotaa, kun nykyautoissa on niin paljon tavaraa tiellä.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Whee - helmikuu 01, 2018, 09:25:22
Sitä huoltoaseman vihreää jäähdytinnestettä ei saisi sekoittaa nissanin vihreän nesteen kanssa. Ovat eri tavaraa. Oikea valinta olisi vaaleanpunainen. Oletko edes katsonut purkista onko se ostamasi jäähdytinneste valmista seosta vai laimennettavaa. Menee pakkasenkestävyydet sekaisin kun sekoittelee vääriä nesteitä, väärillä seossuhteilla.

Mitä se Nissanin vihreä neste on?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Totenkopf

Lainaus käyttäjältä: Jori - helmikuu 01, 2018, 08:34:53Ja PCV venttiili vaihtaa myös.

Syystä että? Päästääkö molempiin suuntiin läpi? Onko kokonaan tukossa?

Jos meinaat öljynkulutuksen saada kuriin, ei venttiilin vaihto auta. Kannattaa lukea aiheesta enemmän ja mielellään jotain muuta kuin ameriikan huru-ukkojen jorinoita.

Mainitsit, että öljyä menee "reilusti". Paljonko tämä käytännössä on? Voin lyödä vaikka vetoa, että öljyrenkaasi ovat karstoittuneet jumiin.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Alppuu

Seuraavassa öljynvaihdossa sisäpesu jollain siihen kuuluvalla aineella. Mä oon joskus käyttänyt öljyn seassa ihan valopetroolia tms. mut mä oonkin vain mä ja kaikkea ei kannata matkia. Pesun aikana autolla ei saa ajaa mihinkään, jos ei toisin mainita. Ja kun malttaa käytellä mahdollisimman pitkään, irtoo myös mahdollisimman paljon sitä likaa. Tämä voi hieman auttaa kulutukseen.

Sitten kannattaa käyttää laadukasta täyssynteettistä öljyä (ja suodatinta) maltillisilla vaihtoväleillä, tässä myllyssä varmaan 0W-40 tai 5W-40.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Whee

#8
-

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - helmikuu 01, 2018, 12:20:06
Lainaus käyttäjältä: Whee - helmikuu 01, 2018, 09:25:22
Sitä huoltoaseman vihreää jäähdytinnestettä ei saisi sekoittaa nissanin vihreän nesteen kanssa. Ovat eri tavaraa. Oikea valinta olisi vaaleanpunainen. Oletko edes katsonut purkista onko se ostamasi jäähdytinneste valmista seosta vai laimennettavaa. Menee pakkasenkestävyydet sekaisin kun sekoittelee vääriä nesteitä, väärillä seossuhteilla.

Mitä se Nissanin vihreä neste on?

Punaista, jos puhutaan siitä, millä väriaineella värjättyinä noita Suomessa yleisesti myydään.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Totenkopf

#11
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - helmikuu 01, 2018, 13:07:59
Seuraavassa öljynvaihdossa sisäpesu jollain siihen kuuluvalla aineella. Mä oon joskus käyttänyt öljyn seassa ihan valopetroolia tms. mut mä oonkin vain mä ja kaikkea ei kannata matkia. Pesun aikana autolla ei saa ajaa mihinkään, jos ei toisin mainita. Ja kun malttaa käytellä mahdollisimman pitkään, irtoo myös mahdollisimman paljon sitä likaa. Tämä voi hieman auttaa kulutukseen.

Sitten kannattaa käyttää laadukasta täyssynteettistä öljyä (ja suodatinta) maltillisilla vaihtoväleillä, tässä myllyssä varmaan 0W-40 tai 5W-40.

Vedoten kyseessä olevan ajoneuvon ajokilometreihin, omiin ja tuttavieni (ympäri maailman) kokemuksiin, rohkenen väittää, että ei korjaudu millään huuhtelulla.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Alppuu

No pitkälti varmasti näin, mutta ei haitanne kokeilla. Aika harvalla on mahdollisuutta ottaa itse konetta auki ja teettäminen ei tällaiseen kannata(?)

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Jori

Vesipumppu vaihdettu ( motonet 49,90e ) ja huomenna enempi ajelua ylämäkeen josko ryöhnäsee auto reippaammin eteenpäin.
Ja tarkastella tippuuko enää vihreää litkua.



Vesipumpun juorureikä huippuasentajan mukaan jo ilmoitteli, että vesipumppu syytä uusia.

Samalla tuli vaihdettua PCV-venttiili. Entinen olikin ilmeisen epäkuntoinen. Nyt PCV-venttiili palasina.

Saapa nähä vaikuttaako PCV-venttiilin uusiminen öljynkulutukseen. Vaan rajua on kulutus, litra ja tankillinen osapuilleen. Vaan öljyhän on halpaa.


Olen laittanut virallista nissanin jäähdytinnestettä ja huoltsikan nestettä sekaisin. Ehkäpä jatkossa laitan nissanin litkua ja jopa vettäkin.

Öljyrenkaat vaihtaa vaikkapa elokuussa 2018  kun silloin ns. ilmaista.
Mistähän öljyrenkaat suotavaa hankkia jos ei alkuperäsiä haluta Hollannista tilailla? Aika kalliitta ovat öljyrenkaat merkkikorjaamilla jos oikein asian ymmärsin. 

Pinkki litku oli kai naapurin motokoneen litkuja. Tai lasten muumilimukkaa tms.

Vaan kiitokset mainioista vastauksista. Tai huomenna kai pitäisi kiittää jos kaikki ok.





Jori

Onkohan seuraavulla kolmella vihreällä nesteellä muuta eroa kuin litrahinta:

  http://aijaa.com/CyZwMa


jatkossa laitan motonetin nestettä nissanin pulloon ja käytän sitä sitten. 
Tuskimpa nissanin pullossa on sen parempaa etyleeniglykolia kuin muissakaan pulloissa.
Man-oilin jäähdytinnestettäkään ei enää saa, valitettavasti:
https://www.youtube.com/watch?v=8GvCWnvOMhs

cedricfan

Lyhyt peruskurssi.

Eli vihreä (ja sininen joka on liki samaa) sisältää mm silikaattia ja fosfaattia. Punaiset ei puolestaan saa sisältää niitä.
Kevytmetallit ei pidä vihreästä, mutta rauta kaipaa noita lisäaineita.
Punaisissa puhutaan usein myös OAT eli Organic Acid Technology.

"Väri" on vain väriainetta, näistä ei ole direktiiviä! Yllä mainittu värejä niin kuin ne yleensä meidän markkinoillamme värjätään.
Esim punaisen sävyt on ihan turhaa analysoitavaa, jollei kyse ole Basfin tai VAG'n nesteistä.
Lisäksi aasialaiset värjää G12-/OAT-nesteenkin vihreäksi.
Ja esim yksi kotimainen firma jättää värin pois, ja väitää kirkkaan sopivan kaikkiin  ;D

Ja sitten on vielä propyleeniglykoli...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

StanLaurel

Mites kun noita täysalumiinimoottoreita on jo ollut olemassa ennenkuin koko pakkaslitkut edes keksitty ja niissä on käytetty ties mitä nesteitä tähän päivään saakka eikä ne ole menneet miksikään. Nissanillakin täysalut kasarin alkupuolelta alkaen.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Alppuu

#17
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - helmikuu 03, 2018, 20:01:19
Lyhyt peruskurssi.

Eli vihreä (ja sininen joka on liki samaa) sisältää mm silikaattia ja fosfaattia. Punaiset ei puolestaan saa sisältää niitä.

ZERO HD (Vihreä) ei valmistajan mukaan sisällä silikaattia tai fosfaattia.

Kannattaa ottaa selvää sisällöstä, eikä tuijottaa väriä..

Olisi mielenkiintoista tietää jos jollain on kokemuksia ns. väärän jäähdytinnesteen käytöstä. :)
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

#18
Mutta mitä eroa on monoetyleeniglykolilla, monopropyleeniglykoolilla, dietyleeniglykoli jne. auton jäähdytysjärjestelmässä?

Tällainen taulukko löytyi: http://www.fixus.fi/img/1701_jaahdytinnesteet.pdf

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Desperate child

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - helmikuu 03, 2018, 22:09:24

Olisi mielenkiintoista tietää jos jollain on kokemuksia ns. väärän jäähdytinnesteen käytöstä. :)

Tässä just hetken aikaa miettiny että oonkohan primeraan tankannu jossain kohtaa tuota "perinteistä" vihreää, meinaa jos viiden vuoden aikana oon lisäämään joutunu nii se on varmasti ollu vaan saman väristä  ;D ja hyvin on menny. Nyt taas kun tämänkin asian tietää niin ahdistaa niin pirusti, tarvii varmaan vaihtaa ne nesteet muutenkin. Toisaalta kyllä ne tuon auton eliniän kestäisi vaikka jatkaisi vanhoilla  ;D
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - helmikuu 03, 2018, 22:17:23
Mutta mitä eroa on monoetyleeniglykolilla, monopropyleeniglykoolilla, dietyleeniglykoli jne. auton jäähdytysjärjestelmässä?

Propyleeniglykolia ei juurikaan enää käytetä, koska "punaiset" ovat korvanneet sen.
Sen pääkäyttö on enää tarkoituksissa, joissa haetaan myrkytöntä vaihtoehtoa, kuten ruokavesijärjestelmät ja kilpakäyttö.
Propyleeniglykoli on sekoituskelpoista etyleeniglykolin kanssa, mutta pakkasenkeston mittaaminen seokselle ei ole tarkkaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - helmikuu 03, 2018, 22:09:24
ZERO HD (Vihreä) ei valmistajan mukaan sisällä silikaattia tai fosfaattia

Josta seuraa se dilemma, että se ei myöskään suojaa vanhempia moottoreita kuten sen värisen oletettaisiin.
Tuosta olisi hyvä saada tietää, mitä sen oikeasti olisi tarkoitus olla, ja miten se eroaa saman firman "Long life"-nesteestä, jos mitenkään muuten kuin väri.

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - helmikuu 03, 2018, 22:09:24
Olisi mielenkiintoista tietää jos jollain on kokemuksia ns. väärän jäähdytinnesteen käytöstä. :)

Esimerkiksi Toyotan automaattirikastimen ongelmat ovat mitä ilmeisimmin pakkasnestepohjaisia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: StanLaurel - helmikuu 03, 2018, 21:53:36
Mites kun noita täysalumiinimoottoreita on jo ollut olemassa ennenkuin koko pakkaslitkut edes keksitty ja niissä on käytetty ties mitä nesteitä tähän päivään saakka eikä ne ole menneet miksikään. Nissanillakin täysalut kasarin alkupuolelta alkaen.

No ainakin se seikka esti murheita, että ennen vanhaan nesteet todellakin vaihdettiin useammin, ja huuhtelulla. Sitä muhjua ei ehtinyt kertyä paikkoihin, ja edes kennot oli vielä sentään muuta kuin alumiinia. Nyt enää letkut on kumia, ja melkein kaikki muu jotain köykämiiniä, vesikanavat ahtaita ym...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Mulla valmistajan suosituksesta käytössä Glysantin G48 BASF neste baijerilaisessa. Valmistajan ohjeilla mennään, puolet jäähdytysjärjestelmästä on muovia, paisuntasäiliö, termostaattikotelo ja muutama muoviputki pikakiinnikkeillä  ;D 'väärä' neste tuskin niidenkään elinikää pidentää.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Jori

Punainen litku oli naapurin autosta pöllijauhetta, mitä sitten lieneekään.
Metsätöihin liittyvää ainetta.