Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Pyöränlaakeri finaalissa heti jarrurempan jälkeen (P12)

Aloittaja jarihki, tammikuu 22, 2018, 22:40:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarihki

Primeraani (P12, 2005, 110 000 km) tehtiin joulukuussa jarruremppa: uudet jarrulevyt ja -kengät + jarrunesteen vaihto ilmauksineen. Nyt tammikuussa alkoi kuulua outoa vinguntaa tietyissä tilanteissa. Kun kääntyy tai ajaa hiljaa mutta ei jarruta. Joskus jarruttaessakin kuuluu vinguntaa. Kun ajaa porttikongista sisäpihalle, äänen kuulee selvästi. Se tulee edestä.

Vein auton jarruhuollon tehneeseen yritykseen, joka tutki asiaa. Teimme motorilla koeajon, jonka aikana äänet kuultiin. Epäilin, ettei jarrusylintereitä ollut herkistetty, mutta homma oli tehty viimeisen päälle oe-osilla.

Huoltotyyppi epäili, että vasemman etupuolen pyöränlaakeri on finaalissa. Hän kehotti, että jos vika on siinä, kannattaa molempien puolien laakerit vaihdattaa samalla.

Mitä mieltä olette tästä? Jos siis vika olisi vain vasemman puolen pyöränlaakerissa, olisiko syytä vaihdattaa samalla oikeankin puolen laakeri, vaikkei siinä olekaan vikaa? OE-osanakaan laakeri ei ole kallis: 35 e kpl.

Miten vika parhaiten selväisi, eli mistä ääni tulee?

Esimerkki oe-laakerista: https://www.autoteiledirekt.de/skf-1362904.html

Alppuu

Nosta joka nurkka ylös ja pyöritä rengasta. Äänestä ja mahdollisesta värinästä päätellen kyllä löytää sen oikean laakerin.
Samalla selviää mahdollinen jarrujen laahaaminen.


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

jarihki

#2
Kiitos vinkistä! Mistä muuten jarrujen laahaaminen johtuu?

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: jarihki - tammikuu 22, 2018, 23:38:24
Kiitos vinkistä! Mistä muuten jarrujen laahaaminen johtuu?

Jos siellä jarru laahaa, voi se peittää mahdollisen laakerivian tai siis sen havaitsemisen rengasta pyörittämällä.
En nyt jarruja tarkemmin tunne, mutta sanotaan että jarrusatulan mäntä, liukutapit tai jarrupalat voivat jumittaa.
Aika pienellä km lukemalla olisi laakeri mennyttä, mutta ei nämä P12 ole kuulemma muutenkaan kovin laadukkaita.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Nugetti

Juu, laakerit aina vaihtoon per akseli -meiningillä. Esim. FAG ohjeistaa toimimaan näin. Samanlainen laakeri siellä toisella puolella on, joka on varmastikin kulunut lähelle samaa pistettä kuin se toinenkin. Varsinkin kun on noin edullinen.

toukopouko

Kääntämällä oikealle pitäis vasemman pyöränlaakerin ääni voimistua, ja oikealle hiljentyä. Tunkilla rengas ylös ja ota jousesta kiinni ja toisella kädellä pyöritä rengasta, jousessa tuntuu värinää jos laakeri rikki. pukki alle ja heiluttaa rengasta alas ylös suuntaisesti niin voi tuntua välys..

Jos ei vaihde vapaalla pyöri rengas helposti yhdellä kädellä, jarru laahaa. Pahasti laahaavaan jarruun myös kuumentaa vanteen ajon jälkeen että siiheen voi heittää löylyä..

Ei siellä vaan mikään jarrukilpi ottais jarrulevyyn kiinni? tai joku pikku kivenmuru palan ja levyn välissä.. laakeriääni riippuu yleensä vain nopeudesta ja ratin asennosta, jos jarruttaessa ei kuulu mitään niin ehkä jarrupuolelle antaisin ääneni..
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - tammikuu 23, 2018, 07:10:51
Juu, laakerit aina vaihtoon per akseli -meiningillä. Esim. FAG ohjeistaa toimimaan näin. Samanlainen laakeri siellä toisella puolella on, joka on varmastikin kulunut lähelle samaa pistettä kuin se toinenkin. Varsinkin kun on noin edullinen.

Kyllä laakerista saa maksaa, jos sen ostaa esimerkiksi Motonetistä. Hinta silloin satkun kpl.

jarihki

Aika pienellä km lukemalla olisi laakeri mennyttä, mutta ei nämä P12 ole kuulemma muutenkaan kovin laadukkaita.



Hyvä näkökulma. Katsoin Auto-jerryssä tehtyjen laakeriremppojen tietoja ja nimenomaan sitä, paljo P12:lla ajettu, kun remppa ajankohtainen. Yleensä yli 200K, joskus 150K. Mutta ei 110 K. Voi siis olla, ettei laakereissa mtn vikaa.

Totenkopf

Yksi jarrujen laahausta aiheuttava tekijä on sisäpuolelta pykineet jarruletkut. Itsellä vinkui kuin olisi sikaa tapettu lämpöisenä. Asettui letkujen vaihdon jälkeen.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Datsuuna

Oletko kokeillut ajon jälkeen ovatko jarrulevy/t normaalia kuumemmat ( aja mahdollisimman vähillä jarrutteluilla ) ? Itsellä kahdessa autossa oli toinen eli kuljettajan puoleinen satulanmäntä ruosteessa toisessa jopa erittäin paljon ja tiiviste alkoikin sitten vuotaa, kun männät piti painaa jarrupalojen vaihdon yhteydessä pohjaan jolloin ruosteinen osuus tuli juuri tiivisteen kohdalle niin kauan tiiviste piti, kun oli vanhat kuluneet palat käytössä. Joskus männän liikuttelu voimakkaasti eestaas auttaa muttei enää siinä vaiheessa kun ruostetta on liikaa.Tuo satulan vähäinenkin jumitus aiheuttaa jarruissa vinguntaa tietyissä tilanteissa. Kuvassa Datsun 100A:n ruostunut satulanmäntä  :D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppuu

Paljonkohan tuollainen mäntä maksaisi enemmän jos olisi tehty ruostumattomasta?
- Varmaan liikaa..

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Onhan mäntiä keraamisinakin, mutta niissä on sitten uudet ongelmat ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Ruostumaton mäntä/ruostuva satula ei olisi hyvä yhdistelmä. Sähkökemiallinen jännitepari ruostuttaisi satulan hurjan nopeasti.

Kokemukseni mukaan, jos satulan pölytiiviste on ehjä ja paikallaan kunnolla, mäntä ei ruostu helpolla sieltä pölytiivisteen sisäpuolelta. Siis alueelta, joka hankaa itse satulan tiivisteeseen ja estää jarrunestettä karkaamasta. Jonkin verran likaa sinne männan ja satulan väliin kyllä ajautuu ja siksi olisi hyvä ottaa mäntä ulos 150-200 tkm välein ja pestä puhtaalla jarrunesteellä mäntä ja satula ja laittaa uudet tiivisteet. Sitten joutuu kyllä ilmaamaan tai käyttämään liikkeessä ilmauttamassa. ABS-jarrut eivät ole niin helpot ilmata kuin entisajan jarrut.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: mies51 - tammikuu 23, 2018, 23:17:52
Ruostumaton mäntä/ruostuva satula ei olisi hyvä yhdistelmä. Sähkökemiallinen jännitepari ruostuttaisi satulan hurjan nopeasti.

Vai niin... entä jos mäntä olisi kromattu?

Mutta eihän tämä ole autonvalmistajien ongelma, siinä vaiheessa kun mäntä jumittaa, auton pitäisi olla jo paalissa.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

GT Primmu

Gt Primera -98
Toyota Crown ms-123 -84
Toyota Crown ms-123 -85
Maxima A33 (ex)

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

spetee

Vanhat ja vaihtamattomat jarrunesteet edesauttaa mukavasti männän ruostumista. Kyllä siinä alkaa mäntä jossain vaiheessa antautumaan ruosteelle.
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

cedricfan

Pölysuojakumin kuntoakin pitäisi joskus kurkata. Ja fiksu ihminen voitelisi sen männän samalla jarrukumirasvalla, se suojaisi ilmaston vaikutuksilta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

Lainaus käyttäjältä: mies51 - tammikuu 23, 2018, 23:17:52
Ruostumaton mäntä/ruostuva satula ei olisi hyvä yhdistelmä. Sähkökemiallinen jännitepari ruostuttaisi satulan hurjan nopeasti.

Kokemukseni mukaan, jos satulan pölytiiviste on ehjä ja paikallaan kunnolla, mäntä ei ruostu helpolla sieltä pölytiivisteen sisäpuolelta. Siis alueelta, joka hankaa itse satulan tiivisteeseen ja estää jarrunestettä karkaamasta. Jonkin verran likaa sinne männan ja satulan väliin kyllä ajautuu ja siksi olisi hyvä ottaa mäntä ulos 150-200 tkm välein ja pestä puhtaalla jarrunesteellä mäntä ja satula ja laittaa uudet tiivisteet. Sitten joutuu kyllä ilmaamaan tai käyttämään liikkeessä ilmauttamassa. ABS-jarrut eivät ole niin helpot ilmata kuin entisajan jarrut.
Kuten laittamastani kuvasta voi tosiaan päätellä niin se osa männästä joka on ollut jarrunesteen vaikutuspiirissä ei ole ruostunut. Sen sijaan pölytiiviste ei ole vanhemmiten varsinkaan enää niin tiivis, että se estäisi kosteuden/suolan yms. pääsyn mäntään sille alueelle joka jää painetiivisteen ulkopuolelle. Tämäkin 40 vuotias satulanmäntä toimi vielä niin kauan, kun kuluneet jarrupalat piti vaihtaa uusiin ja männät siksi piti painaa pohjaan saakka jolloin painetiiviste tuli ruostuneelle alueelle ja alkoi vuotaa muutamassa päivässä. Itsekkin ihmettelin sitä miten noin huonokuntoiseksi vaurioitunut painetiiviste piti niinkin hyvin, että satula vuosi vain hyvin vähän .
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Daset

Eiköhän siellä nyt vaan takajarrusatula jumita. Ainaskin tuossa omassa p12 vaihdoin ostettuani auton vaan toisen puolen jarrusatulan uuteen ja toisesta herkistelin ja voitelin liukutapit uudestaan jarrurasvalla. Näköjään sais varmaan sen toisenkinpuolen jarrusatulan vaihtaa. Eli tuossa vinkuu takajarru koska jompikumpi liukutappi vähän jumittaa. Äänen saa pois kun pikkusen kokeilee käsijarrua laittaa päälle. No välillä on myös pikkusen vannekin lämmennyt. Kunhan kerkiäisi vaihtaa jossain vaiheessa tuon satulan uuteen. Tai sitten ketjun aloittajalla etujarrusatulan liukutapit jumittaa
P12 Primera 1.6 Visia Traveller '05, J30 Maxima VG30E AT '91, Y30 Cedric SGL LD28 AT '85, LE10 100A 1.2 '76, KPLE10 120A Coupé '73, WD21 VG30 Pathfinder

Alppuu

#22
Lainaus käyttäjältä: Daset - tammikuu 28, 2018, 19:00:23
Eiköhän siellä nyt vaan takajarrusatula jumita. Ainaskin tuossa omassa p12 vaihdoin ostettuani auton vaan toisen puolen jarrusatulan uuteen ja toisesta herkistelin ja voitelin liukutapit uudestaan jarrurasvalla. Näköjään sais varmaan sen toisenkinpuolen jarrusatulan vaihtaa. Eli tuossa vinkuu takajarru koska jompikumpi liukutappi vähän jumittaa. Äänen saa pois kun pikkusen kokeilee käsijarrua laittaa päälle. No välillä on myös pikkusen vannekin lämmennyt. Kunhan kerkiäisi vaihtaa jossain vaiheessa tuon satulan uuteen. Tai sitten ketjun aloittajalla etujarrusatulan liukutapit jumittaa

Itse olen useasti tyytynyt puhdistamaan ja rasvaamaan silikonirasvalla liukutapit, mutta voihan ne satulatkin vaihtaa jos haluaa.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Desperate child

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - tammikuu 28, 2018, 21:52:52
Lainaus käyttäjältä: Daset - tammikuu 28, 2018, 19:00:23
Eiköhän siellä nyt vaan takajarrusatula jumita. Ainaskin tuossa omassa p12 vaihdoin ostettuani auton vaan toisen puolen jarrusatulan uuteen ja toisesta herkistelin ja voitelin liukutapit uudestaan jarrurasvalla. Näköjään sais varmaan sen toisenkinpuolen jarrusatulan vaihtaa. Eli tuossa vinkuu takajarru koska jompikumpi liukutappi vähän jumittaa. Äänen saa pois kun pikkusen kokeilee käsijarrua laittaa päälle. No välillä on myös pikkusen vannekin lämmennyt. Kunhan kerkiäisi vaihtaa jossain vaiheessa tuon satulan uuteen. Tai sitten ketjun aloittajalla etujarrusatulan liukutapit jumittaa

Itse olen useasti tyytynyt puhdistamaan ja rasvaamaan silikonirasvalla liukutapit, mutta voihan ne satulatkin vaihtaa jos haluaa.

P12 Primerassa se takasatula on kyllä semmoinen että jos se ei pienellä herkistelyllä ala pelaa, niin se kannattaa vaihtaa. Ite olen myös sen kanssa aikanaan tapellu ja tappelen edelleen  ;D vasta toiselle puolelle suostuin vaihtamaan satulan muutama vuosi sitten. Toinen on vielä tyydyttävästi toiminu. Siinä vaihdetussa satulassa oli se käsijarrun akseli ja vivusto niin umpiruostunu + neulalaakerit leikannu kii että oikeasti se olis vaatinu aika paljon uusia osia joita ei taida mistään saada, joten jätin siksee. Ja kun rikoin siinä yhteydessä vielä lisää osia niin...  ;D ;D :-[  ;D
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

jarihki

#24
Homma etenee. Vein auton toissapäivänä läheiseen autokorjaamoon, jolle selitin vian eli vinkumisen. Kerroin myös, että jarruremppa tehty joulukuussa.

Sain auton eilen pois. Korjaamon tyyppi oli huomannut, että vasemmasta etujarrusta puuttui jarrupalojen asennussarjan mukana tuleva asennuspeltiosa. Sen tehtävä on pitää jarrupalat paikallaan jarrusatulassa niin että palat eivät pääse liikkumaan jarrusatulassa. Firma asensi puuttuvan osan. Vika ei valitettavasti ollut siinä, vaan vinkuminen jatkuu edelleen. Vika ei kuulemma ole myöskään pyöränlaakereissa.

Teen tietysti reklamaation puuttuvasta osasta jarrurempan tehneelle firmalle, mutta se on laiha lohtu.

On outoa, ettei vinkumisen syy ole paljastunut kahdelle autonkorjaamolle. Mitä ihmettä seuraavaksi?

Shamsa

Ei tainnut kukaan vielä ehdottaa lievästi vääntynyttä jarrukilpeä? ;D aiheutti itselle ajoittaisen kitinän kun ajoi montusta tai kun käänsi jyrkemmin.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

jarihki

Ei tainnut kukaan vielä ehdottaa lievästi vääntynyttä jarrukilpeä? ;D aiheutti itselle ajoittaisen kitinän kun ajoi montusta tai kun käänsi jyrkemmin.

Ei. Vinkuminen kuuluu koko ajan. Kun ajelin tänään Kalasataman sillalla olevan tunnelin läpi, kuulin ihan selvästi äänen.

Kysymys: voisiko kyse olla käsijarrusta, joka aiheuttaa vinkumisen? Sitä nimittäin säädettiin jarrurempassa. Ajattelin tätä mahdollisuutta sillä perusteella, että vinkuminen kuuluu myös silloin, kun ei paina jarrua.


Alppuu

#27
No joku nurkka siellä ilmeisesti jumittaa. Voihan se olla liikaa kiristetty käsijarru.. Vedä kevyesti käsijarrua päälle, ääni muuttuu jos se siitä johtuu tai tulee takaa.
Tai sitten vaan nostat joka kulman ylös ja pyörittelet renkaita.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Daset

Lainaus käyttäjältä: jarihki - helmikuu 04, 2018, 22:27:39
Kysymys: voisiko kyse olla käsijarrusta, joka aiheuttaa vinkumisen? Sitä nimittäin säädettiin jarrurempassa. Ajattelin tätä mahdollisuutta sillä perusteella, että vinkuminen kuuluu myös silloin, kun ei paina jarrua.

Kokeile ajaa siellä tunnelissa käsijarru pikkusen päällä nii loppuuko ääni. Edelleen veikkaan että ne takajarrusatulat siellä jumittaa.
P12 Primera 1.6 Visia Traveller '05, J30 Maxima VG30E AT '91, Y30 Cedric SGL LD28 AT '85, LE10 100A 1.2 '76, KPLE10 120A Coupé '73, WD21 VG30 Pathfinder